Als je in november 2011 met wallen tot je knieën de dag moest aangaan, was de kans groot dat The Elder Scrolls 5: Skyrim daar de oorzaak van was. De rpg van Bethesda werd overweldigend positief ontvangen en is veelal omschreven als “één van de beste rpg’s ooit gemaakt”. Gamer.nl gaf de game destijds een 9,5. Deze heruitgave is dezelfde game, gebundeld met alle dlc-pakketten en een paar verbeteringen.
Als je Skyrim op consoles gewend bent, valt de visuele upgrade goed op. De zon schittert tu en de bomen door, realistisch uitziend water klotst door beekjes en rivieren, en mist rolt de bergen af, die zelfs in de verte nog relatief gedetailleerd ogen. Skyrim verkennen is hierdoor een stuk aangenamer geworden. Dat de framerate op consoles stabiel doorhobbelt op 30 fps draagt hieraan bij.
Het grootste voordeel van de Special Edition ten opzichte van het origineel op Xbox 360 en PlayStation 3 zijn, ondanks de indrukwekkende grafische upgrade, de verbeterde laadtijden. Waar het op de PS3 en 360 al gauw een halve minuut kon duren om de spelwereld in te laden, duurt het nu meestal niet meer dan een seconde of dertien om in-game van binnen naar buiten te gaan. Vooral in een game als Skyrim, waarin je om de haverklap vanuit de buitenwereld een dungeon, burcht of stad betreedt, zijn korte laadtijden een must. Hiermee verhelpt de Special Edition een belangrijk punt van kritiek op het origineel.
Wratten en al
Ondanks de aangescherpte laadtijden kent de Special Edition van Skyrim veel problemen die het origineel ook teisterden. Tijdens het testen van de game kwam het in een van de eerste mi ies voor dat een personage waarvan je een e entieel voorwerp zou krijgen, verdween en onvindbaar was. Met het betreffende voorwerp verdwenen en geen autosaves meer die ons voor het sleutelmoment konden plaatsen, zat er niets anders op dan een aantal uur speeltijd opnieuw te doorlopen. Vaak handmatig je spel opslaan is daarom een must.
De bugs zijn dus nog aanwezig en de user interface is er ook niet beter op geworden. De landkaart blijft moeilijk te bedienen met een controller, snel items, wapens of spreuken selecteren wordt al gauw een irritant taakje en voor je het weet loop je schuin tegen bergen op in de hoop zo snel mogelijk je bestemming te bereiken, omdat je waypoint je in een rechte lijn van punt A naar punt B wilt leiden. In 2011 waren dit ook problemen, maar de prestatie die Bethesda had geleverd met het totaalpakket deed deze irritaties als sneeuw voor de zon verdwijnen. Anno 2016 voelen deze elementen ouderwets aan.
Hetzelfde geldt voor sommige visuele oneffenheden, die pijnlijk zichtbaar worden zodra je in aanraking komt met de npc’s die de wereld bevolken. Kapsels zien er nog steeds uit als opgedroogde sponzen en houterige animaties schetsen het beeld dat je met animatronische entertainers praat, in plaats van personen. Ook gevechts- en gezichts-animaties vallen tegen. Nieuwe animaties en verbeteringen van de user interface hadden deze heruitgave een stuk aantrekkelijker kunnen maken.
Mods op consoles
Desonanks blijft Skyrim een fantastische rpg. Voor je het weet ben je verloren in de enorme open wereld, loop je een verlaten grot tegen het lijf en ben je drie uur kwijt aan verkennen, monster doden en verborgen schatten vinden. Dat mods nu ook op consoles beschikbaar zijn maakt het totaalpakket alleen maar aantrekkelijker voor PlayStation 4- en Xbox One-eigenaren, omdat deze te zijner tijd een aantal van bovenstaande problemen kunnen verhelpen. Via het hoofdmenu zijn mods binnen een handomdraai te downloaden en installeren.
Op het moment van schrijven is het aanbod nog ietwat gering, wat op de PlayStation 4-versie van de game te maken heeft met restricties van Sony. Modders hebben namelijk niet de mogelijkheid om mods met non-Skyrim a ets te publiceren op de PlayStation 4. Daardoor zijn er momenteel voornamelijk kleine visuele verbeteringen of kleurfilter-aanpa ingen beschikbaar. Op de Xbox One gelden deze restricties niet. Zo is de gigantische Falskaar-mod, dat ongeveer 25 uur aan gameplay toevoegt aan Skyrim, alleen beschikbaar op de Xbox One, omdat de mod onder andere zelfopgenomen stemmen bevat.
Niet boeiend op pc
Dankzij de vele mods die inmiddels zijn verschenen voor de originele versie, is Skyrim: Special Edition op de pc niet erg boeiend. Veel mooier is de heruitgave niet als je het vergelijkt met het origineel gespeeld op een fatsoenlijke pv, en mod-ondersteuning heeft het al sinds de game is uitgekomen. Als je als pc-gamer Skyrim nog niet gespeeld hebt, is er niets mis met de Special Edition, maar anders heb je er vrij weinig aan. Het voordeel is wel dat als je de game en alle dlc op pc hebt, je de game gratis kunt downloaden.
Of Skyrim: Special Edition de moeite waard is, is afhankelijk van of je game al wel of niet gespeeld hebt. Spelers die de pc-versie al jaren spelen, en beter en mooier hebben gemaakt met de talloze mods, hebben vrijwel geen reden om de Special Edition op te pikken. Het wordt pas intere ant als je alleen bekend bent met de consoleversies en al helemaal als je Skyrim in 2011 gemist hebt.
Skryim: Special Edition is nu verkrijgbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en pc.