Sky: Children of the Light is de volgende stap na Journey
Gamer.nl
Reviews

Sky: Children of the Light is de volgende stap na Journey

Journey van Thatgamecompany was een van de hoogtepunten voor de PlayStation 3. Het verbaast dus niets dat de makers voor hun volgende project naar die game teruggrijpen. Wel opvallend is dat het nieuwe Sky: Children of the Light eerst exclusief speelbaar is op iOS als free-to-play-game, inclusief in-app aankopen.

Dat is even schrikken, want Thatgamecompany heeft het beeld van een studio die daar buiten staat. Een team dat kleine games wil maken vol schoonheid, maar nu plots lijkt te bezwijken voor de free-to-play smartphonegame. Maar wees gerust. Sky: Children of the Light is grotendeels nog steeds Thatgamecompany zoals we het graag zien.

Het valt wel direct op hoeveel de game op voorganger Journey lijkt. Je glijdt over zand, in een wapperend rood gewaad onderweg naar een berg in de verte waar licht uit komt. Ook de mogelijkheid om tijdelijk te vliegen keert terug. Deze keer zonder sjaal, maar met vleugels die je verzamelt en upgradet.

©GMRimport

Kaarsen

De nieuwe reis lijkt dus even een herhaling, maar al snel introduceert de game nieuwe elementen. Zo is Sky onderverdeeld in losse werelden. Binnen deze werelden is het je doel om het licht terug te brengen. Dat doe je op verschillende manieren.

Je hebt standaard een kaars met je mee, waarmee je andere kaarsen aansteekt. Lopen spelers daar langs, dan worden hun vleugels en kaars opgeladen. Het belangrijkste in de game is het vinden van verloren sterren. Vind je hun blauwe geesten, dan raak je ze aan waarna een kort verhaaltje afspeelt en jij ze naar hun juiste plek in de lucht stuurt. Daarnaast zijn er lichtwezens te vinden voor het upgraden van je vleugels.

De eerste keer dat je langs deze werelden reist voelt Sky echt als Journey. De mooie locaties, de vloeiende bewegingen die je maakt en weer een waanzinnige soundtrack. Het is alsof je de hoogtepunten van die game nog eens achter elkaar krijgt voorgeschoteld. Maar keer je later terug naar de locaties, dan blijkt er veel meer achter te zitten. Overal zijn hoekjes met plekken waar je upgrades, geesten of stukjes verhaal vindt.

©GMRimport

Vriendschap met een in-app aankoop

Niet alles kun je zelf doen en net als in Journey is het sociale element belangrijk. In plaats van een enkele andere speler met wie je kunt optrekken, dartelen er in Sky allerlei andere spelers rond. Daar kun je via je kaars vriendschappen mee sluiten. Je kunt zelfs hand in hand op pad met een groepje, waarbij één speler de leider is. Soms heb je elkaar nodig om deuren te openen.

Net als in Journey kun je niet zomaar praten, maar wel geluidjes maken. Wil je toch een gesprekje voeren, dan is dat mogelijk. Daarvoor neem je beide plaats op een bankje dat hier en daar is te vinden. Omdat de game zo de nadruk legt op vriendschappen, is dat een fijne toevoeging.

Een vriendschap sluiten kost wel kaarslicht. Die vriendschappen verdiepen ook. Tevens krijg je bij elke geest die je bevrijdt de mogelijkheid om dingen te ontgrendelen in ruil voor kaarslicht. Denk daarbij aan nieuwe emotes of magische spreuken voor leuke effecten.

Natuurlijk is dat licht ook als in-app aankoop verkrijgbaar om de boel te versnellen. Voor bijvoorbeeld een euro krijg je drie kaarsen. Ook zijn er tijdelijke pakketten te koop, met bijvoorbeeld een accessoire, meer kaarsen en meer mogelijkheden voor beloningen. Deze in app-aankopen zitten niet in de weg en zijn een logisch verdienmodel voor smartphonegames. Toch voelt het na Journey wat vreemd. Alsof je tijdens je pelgrimstocht te voet regelmatig in het gezicht wordt geslagen met een folder voor fietsen.

©GMRimport

Bugs

De game heeft nog wel behoorlijk last van kleine en grotere bugs. Zo ben ik een keer uit een level geraakt zonder de optie om terug te keren, en zat mijn personage in een later level vast zodat ik niets meer kon doen. Zulke fouten worden ongetwijfeld verholpen via updates, maar op dit moment laat het een zure smaak achter. Zeker in de latere levels waarin je mogelijk een half uur opnieuw moet spelen.

Ook zit de besturing soms wat tegen. De game is zeer toegankelijk gehouden, waardoor het waarschijnlijk een groot publiek kan bereiken. Met je linker vinger bestuur je een virtueel pookje en met je rechter vinger bestuur je de camera. Door te tikken spring je en de rest wordt via icoontjes gedaan. Dat werkt prima, totdat je plots de verkeerde kant op gaat in een wolkenkolom en je alle kanten op schiet.

De makers beloven naast het verhelpen van deze bugs de game uit te breiden met nieuwe content, waaronder nieuwe werelden om te ontdekken. Dat klinkt goed, want Sky lijkt ondanks de probleempjes een heerlijke game om zo nu en dan naar terug te keren voor een nieuw avontuur.

Sky: Children of the Light is voor iOS verkrijgbaar via de App Store. De game komt later ook naar Android, pc, spelcomputers, macOS en tvOS.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Thatgamecompany heeft met Sky een fijne plek gemaakt, met een grote nadruk op ontdekken en vriendschap. De game voelt regelmatig als een ode aan Journey. De in-app aankopen doen nauwelijks afbreuk aan deze magie, maar de bugs en soms wat slordige besturing wel.

Plus- en minpunten
  • Prachtige werelden, waanzinnige soundtrack, toegankelijk, speelbaar op je iPhone, gratis
  • Flinke bugs, besturing werkt soms tegen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Dragon Ball: Sparking! Zero lijkt naar Switch 2 te komen
Gamer.nl
Nieuws

Dragon Ball: Sparking! Zero lijkt naar Switch 2 te komen

Game heeft een leeftijdsclassificatie gekregen

Het lijkt er op dat de vorig jaar verschenen fighter Dragon Ball: Sparking! Zero ook naar Nintendo Switch 2 komt.

Hoewel een Switch 2-versie nog niet officieel is aangekondigd, werd de game door de General Authority for Media Regulation uit Saoedi-Arabië van een leeftijdsclassificatie voorzien. Het ziet er dan ook naar uit dat er binnenkort een Switch 2-versie van de game wordt aangekondigd.

Dragon Ball: Sparking! Zero is een voortzetting van Budokai Tenkaichi, waarvan het eerste deel in 2005 verscheen voor de PlayStation 2. Deze fighters speelden zich in tegenstelling tot Dragon Ball FighterZ niet af in 2D, maar gebruiken een third-person camera die zich achter de schouder van het speelbare personage bevindt.

In totaal bevat de game 182 speelbare personages. Via een seizoenspas zullen er nog eens meer dan twintig personages aan de game worden toegevoegd. De game is ontwikkeld door Spike Chunsoft en verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Dwayne Vrancken beloonde het spel met een 8 in de Gamer.nl-review: "Dragon Ball: Sparking! Zero brengt je in al zijn facetten terug naar de gloriedagen van de Budokai-reeks, maar is completer dan ooit door de toevoeging van de meest recente films en de Dragon Ball Super-anime. Van de kwalitatief hoogstaande presentatie en uitgebreide verhaalmodus tot de ongemakkelijke camerabewegingen en zelfs de besturing: alles voelt aan zoals het vroeger was. Het eindresultaat is dan ook onmisbaar voor elke Dragon Ball-fan, al zal die misschien wel teleurgesteld zijn door het ontbreken van de steengoede manga-chapters die nog niet geanimeerd zijn."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Soulslike Wuchang: Fallen Feathers komt op 24 juli uit
Gamer.nl
Nieuws

Soulslike Wuchang: Fallen Feathers komt op 24 juli uit

Op PS4, Xbox Series, pc en Game Pass

De soulslike Wuchang: Fallen Feathers verschijnt op 24 juli.

Het spel gaat 49,99 euro kosten en komt naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc (via Steam, Epic Games Store en Microsoft Store). Ook komt de game meteen op Xbox Game Pass te staan.

Mensen die Wuchang reserveren ontvangen het Night & White Pack, waarin een Vermillion War Club-bijl als wapen zit, alsmede de Night Spectre Enhanced- en White Spectre Enhanced-kostuumsets. Ook komt er een Deluxe Edition van de game uit voor 59,99 euro met allerlei extra in-game items.

In Wuchang reizen spelers af naar het Ming-dynastie in het oude China. Hoewel het spel gebaseerd is op historische gebeurtenissen, draait het om het fictionele personage Wuchang en haar missie om de waarheid te achterhalen.

Wuchang: Fallen Feathers wordt ontwikkeld door Leenzee Games, een onafhankelijke studio die in 2016 werd opgericht in China. 505 Games geeft het spel uit. De game lijkt daarbij geïnspireerd door titels als Bloodborne en Sekiro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!