Sky: Children of the Light is de volgende stap na Journey
Reviews

Sky: Children of the Light is de volgende stap na Journey

Journey van Thatgamecompany was een van de hoogtepunten voor de PlayStation 3. Het verbaast dus niets dat de makers voor hun volgende project naar die game teruggrijpen. Wel opvallend is dat het nieuwe Sky: Children of the Light eerst exclusief speelbaar is op iOS als free-to-play-game, inclusief in-app aankopen.

Dat is even schrikken, want Thatgamecompany heeft het beeld van een studio die daar buiten staat. Een team dat kleine games wil maken vol schoonheid, maar nu plots lijkt te bezwijken voor de free-to-play smartphonegame. Maar wees gerust. Sky: Children of the Light is grotendeels nog steeds Thatgamecompany zoals we het graag zien.

Het valt wel direct op hoeveel de game op voorganger Journey lijkt. Je glijdt over zand, in een wapperend rood gewaad onderweg naar een berg in de verte waar licht uit komt. Ook de mogelijkheid om tijdelijk te vliegen keert terug. Deze keer zonder sjaal, maar met vleugels die je verzamelt en upgradet.

©GMRimport

Kaarsen

De nieuwe reis lijkt dus even een herhaling, maar al snel introduceert de game nieuwe elementen. Zo is Sky onderverdeeld in losse werelden. Binnen deze werelden is het je doel om het licht terug te brengen. Dat doe je op verschillende manieren.

Je hebt standaard een kaars met je mee, waarmee je andere kaarsen aansteekt. Lopen spelers daar langs, dan worden hun vleugels en kaars opgeladen. Het belangrijkste in de game is het vinden van verloren sterren. Vind je hun blauwe geesten, dan raak je ze aan waarna een kort verhaaltje afspeelt en jij ze naar hun juiste plek in de lucht stuurt. Daarnaast zijn er lichtwezens te vinden voor het upgraden van je vleugels.

De eerste keer dat je langs deze werelden reist voelt Sky echt als Journey. De mooie locaties, de vloeiende bewegingen die je maakt en weer een waanzinnige soundtrack. Het is alsof je de hoogtepunten van die game nog eens achter elkaar krijgt voorgeschoteld. Maar keer je later terug naar de locaties, dan blijkt er veel meer achter te zitten. Overal zijn hoekjes met plekken waar je upgrades, geesten of stukjes verhaal vindt.

©GMRimport

Vriendschap met een in-app aankoop

Niet alles kun je zelf doen en net als in Journey is het sociale element belangrijk. In plaats van een enkele andere speler met wie je kunt optrekken, dartelen er in Sky allerlei andere spelers rond. Daar kun je via je kaars vriendschappen mee sluiten. Je kunt zelfs hand in hand op pad met een groepje, waarbij één speler de leider is. Soms heb je elkaar nodig om deuren te openen.

Net als in Journey kun je niet zomaar praten, maar wel geluidjes maken. Wil je toch een gesprekje voeren, dan is dat mogelijk. Daarvoor neem je beide plaats op een bankje dat hier en daar is te vinden. Omdat de game zo de nadruk legt op vriendschappen, is dat een fijne toevoeging.

Een vriendschap sluiten kost wel kaarslicht. Die vriendschappen verdiepen ook. Tevens krijg je bij elke geest die je bevrijdt de mogelijkheid om dingen te ontgrendelen in ruil voor kaarslicht. Denk daarbij aan nieuwe emotes of magische spreuken voor leuke effecten.

Natuurlijk is dat licht ook als in-app aankoop verkrijgbaar om de boel te versnellen. Voor bijvoorbeeld een euro krijg je drie kaarsen. Ook zijn er tijdelijke pakketten te koop, met bijvoorbeeld een accessoire, meer kaarsen en meer mogelijkheden voor beloningen. Deze in app-aankopen zitten niet in de weg en zijn een logisch verdienmodel voor smartphonegames. Toch voelt het na Journey wat vreemd. Alsof je tijdens je pelgrimstocht te voet regelmatig in het gezicht wordt geslagen met een folder voor fietsen.

©GMRimport

Bugs

De game heeft nog wel behoorlijk last van kleine en grotere bugs. Zo ben ik een keer uit een level geraakt zonder de optie om terug te keren, en zat mijn personage in een later level vast zodat ik niets meer kon doen. Zulke fouten worden ongetwijfeld verholpen via updates, maar op dit moment laat het een zure smaak achter. Zeker in de latere levels waarin je mogelijk een half uur opnieuw moet spelen.

Ook zit de besturing soms wat tegen. De game is zeer toegankelijk gehouden, waardoor het waarschijnlijk een groot publiek kan bereiken. Met je linker vinger bestuur je een virtueel pookje en met je rechter vinger bestuur je de camera. Door te tikken spring je en de rest wordt via icoontjes gedaan. Dat werkt prima, totdat je plots de verkeerde kant op gaat in een wolkenkolom en je alle kanten op schiet.

De makers beloven naast het verhelpen van deze bugs de game uit te breiden met nieuwe content, waaronder nieuwe werelden om te ontdekken. Dat klinkt goed, want Sky lijkt ondanks de probleempjes een heerlijke game om zo nu en dan naar terug te keren voor een nieuw avontuur.

Sky: Children of the Light is voor iOS verkrijgbaar via de App Store. De game komt later ook naar Android, pc, spelcomputers, macOS en tvOS.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Thatgamecompany heeft met Sky een fijne plek gemaakt, met een grote nadruk op ontdekken en vriendschap. De game voelt regelmatig als een ode aan Journey. De in-app aankopen doen nauwelijks afbreuk aan deze magie, maar de bugs en soms wat slordige besturing wel.

Plus- en minpunten
  • Prachtige werelden, waanzinnige soundtrack, toegankelijk, speelbaar op je iPhone, gratis
  • Flinke bugs, besturing werkt soms tegen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!