Header

Skate 3

subtitle

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Skate 3 is een vervolg pur sang. Hierdoor is het zeker niet de meest originele game, maar dat is absoluut niet erg. De serie steekt al sinds het eerste deel uitstekend in elkaar en een behoorlijk aantal toffe aanpa ingen zorgen ervoor dat Skate 3 vrijwel alles te bieden heeft wat je skateboardhartje begeert.

Wederom staat de zogenoemde flick it-besturing centraal. Dit betekent dat je de knoppen vooral gebruikt voor randzaken en de pookjes centraal staan. Met het rechterpookje simuleer als het ware de bewegingen van je voeten. Beweeg je het pookje naar beneden en vervolgens naar boven, dan maak je bijvoorbeeld een ollie.

Stroop

Elke beweging vormt een ander trucje. Doordat je bovendien met je linkerpookje je lichaam kunt draaien, met de triggers je deck kunt vastgrijpen en alles ook nog eens achterstevoren kunt uitvoeren, zijn er belachelijk veel variaties mogelijk. In het tweede deel waren de meeste tricks al uit te voeren en met Skate 3 ontbreekt nagenoeg geen enkele truc meer. Nu kun je bijvoorbeeld ook een ‘darkslide’ doen. Dit houdt in dat je niet met de onderkant van je plank over een rail glijdt, maar met de zijde waar je normaal gesproken op staat.

En ben je ondanks het enorme arsenaal aan tricks zo bedreven dat zelfs de meest technische sprongen geen uitdaging meer vormen, dan biedt de hardcore-modus uitkomst. Deze moeilijkheidsgraad zorgt voor net wat meer realisme. Objecten, rails en muurtjes zijn dan bijvoorbeeld niet meer ‘magnetisch’. Wil je grinden, dan moet je nog meer rekening houden met je snelheid, manier van springen en timing. En ook bij het uitvoeren van een fliptrick is veel meer precisie vereist. Even nonchalant een kickflipje eruit gooien is er dan niet meer bij.

De hardcore-moeilijkheidsgraad zorgt voor wat meer diepgang en is een goede toevoeging. De voldoening is ook een stuk groter wanneer je in de hardcore-modus een uiterst technische truc uit je controller tovert. Er is alleen één nadeel: je rijdt onrealistisch langzaam. Zelfs als je meerdere malen hebt afgezet, lijkt het wel alsof je door stroop rijdt. Hierdoor worden sommige opdrachten ontzettend frustrerend. Wat je ook probeert, het is bijna onmogelijk om even wat snelheid te pakken en je vaardigheden op een flinke trappenset los te laten.



Skatespots

En dat is toch best jammer, zeker omdat Skate 3 zo ontzettend veel toffe skatespots heeft. De nieuwe stad, Port Carverton, is gemaakt om te skateboarden. En aangezien je nu niet langer bewakers moet zien te ontvluchten en het lopen fatsoenlijk werkt, heb je ook alle tijd om te genieten van die ene unieke schans bij het universiteitsgebouw. Alleen de voetgangers zijn wederom ontzettend irritant. Het lijkt wel alsof ze er lol aan beleven om telkens te lopen waar jij net een mooie truc wil maken. Zeker tijdens een opdracht kan dat erg vervelend zijn.

Sowieso zijn niet alle opdrachten even leuk. De traditionele wedstrijden en fotoshoots zijn erg sterk, maar de opdrachten waarin je moet ‘racen’ en op een bepaalde manier opzettelijk moet vallen zijn niet leuk genoeg. Het is spectaculair om te zien dat je zelfgemaakte personage van een torenhoog gebouw valt en nagenoeg alle botten in zijn lichaam breekt, maar na een opdrachtje of drie heb je dat ook wel weer gezien.

Maar gelukkig is er zoveel te doen dat je deze rottige opdrachten volledig links kunt laten liggen. Door de grote diversiteit aan opdrachten en mogelijkheden is het dan ook totaal niet storend dat niet alles even goed uit de verf komt. Je kunt bijvoorbeeld proberen een bekende pro te verslaan, een unieke combinatie van trucjes filmen en online zetten en zelfs je eigen skateparkjes maken. Dit laatste werkt vrij eenvoudig en de mogelijkheden zijn verra end uitgebreid. Een goed voorbeeld hiervan is dat er inmiddels al een virtuele variant van The Berrics te downloaden is. Dit is een van de bekendere parkjes van de afgelopen jaren, gemaakt door grootheden Eric Koston en Steve Berra, en het is opmerkelijk hoe goed het parkje lijkt op zijn ‘echte’ evenbeeld. Des te vervelender is het dat de framerate niet al te constant is wanneer je in een zelfgemaakt park rondrijdt.



Online

Toch is het leuk om een eigen park te maken en dit te gebruiken als ‘thuisbasis’ van je team. In tegenstelling tot de eerste twee delen skate je nu immers niet langer alleen maar voor jezelf. Je maakt deel uit van een team en moet dan ook regelmatig samenwerken met teamgenoten. Dit kan offline, maar het is nog veel leuker als je een online team opricht en samen carrière maakt. Dan krijg je pas echt het gevoel dat het skateboarden meer omhelst dan alleen het sportieve element. Zo speelt ook de manier waarop je je presenteert door bijvoorbeeld een unieke skatestijl, manier van kleden of teamlogo een rol.

En juist met een groep is het ontzettend leuk om zomaar wat aan te kloten en om door de stad te cruisen op zoek naar een verborgen spot. Dat je dan ook nog eens tegen andere teams kunt strijden, maakt het alleen nog maar leuker. Zelf wat skaten, kijken wie de meest stijlvolle trucjes kan uitvoeren en elkaar dollen als iemand flink op z’n gezicht gaat. Juist hier ligt de charme van Skate 3. Ontwikkelaar EA Black Box schotelt dus niet alleen een uitstekende sportgame voor, maar laat je ook de skatecultuur ervaren.


Aanbevolen voor jou