Shakedown Hawaii is een geslaagde persiflage van losgeslagen hebberigheid
Reviews

Shakedown Hawaii is een geslaagde persiflage van losgeslagen hebberigheid

In deze moderne wereld is het soms moeilijk om aan het gevoel te ontsnappen dat je overal en op iedere mogelijke manier wordt opgelicht. Van lootboxes tot vage keurmerken voor zogenaamde natuurvriendelijke producten. Ben je als consument nou echt beter af, of wordt je eigenlijk gigantisch in de zeik genomen? In Shakedown Hawaii is het wel duidelijk wie er vooral profiteert – de meest gehaaide en gierige rijkaards.

De hoofdpersoon in Shakedown Hawaii is een bijzonder veelzijdige boef. Deze naamloze CEO is een typische klagende babyboomer die zijn tijd besteed met televisiekijken en klagen over de jeugd van tegenwoordig. Wanneer blijkt dat zijn miljoenenbedrijf zo goed als failliet gaat, volgt hij het advies van zijn eigen bestseller over het runnen van een succesvolle multinational op. Alleen met gewetenloze overnames, het schaamteloos inspringen op trends en een beetje geweld kom je (terug) aan de top.

GTA met gevoel voor humor

Met een moordend tempo racet de CEO door Hawaii om koste wat het kost zijn bedrijf van de afgrond te redden. Geen enkele manier om geld te verdienen wordt geschuwd. Auto’s stelen, brievenbussen omverrijden om de post te stelen, lokale middenstanders afpersen of gewoon voetgangers omver rijden: het levert allemaal wat op. In klassieke tweedimensionale Grand Theft Auto-stijl wordt er razendsnel tussen allerlei opdrachten gewisseld.

Het spel heeft daarbij een prettig chaotisch gevoel voor humor. Het is mogelijk om op de hoofden van voetgangers te springen of hun haar af te knippen. Bijna alles in de wereld kan kapot. Loop een supermarkt binnen en iedere kassa of rek kan vernield worden.

The art of the deal

Dat is overigens ook een prima manier om ervoor te zorgen dat winkeliers beschermgeld betalen. De missies om iemand te laten betalen zijn kort, maar afwisselend. De ene keer moet de boel kort en klein geslagen worden, in de andere winkel is het genoeg om het toilet te laten overspoelen of wat klanten te intimideren door te dichtbij ze te staan.

De shakedowns waarin je binnen een minuut een winkelier leegschudt zijn optioneel – net zoals het business management-gedeelte van Shakedown Hawaii. Naarmate het verhaal vordert komen er steeds meer delen van het eiland te koop te staan.

Koop een hippe koffiezaak of hotel op en de CEO krijgt elke dag een gedeelte van de winst op zijn bankrekening. Het zijn aanvankelijk flinke investeringen, maar met wat verdubbelaars in de vorm van clickbaitreclames of cadeaukaarten die binnen een maand verlopen, kan de winst gemakkelijk vergroot worden.

Hawaii onveilig maken met de drie hoofdpersonen is zo leuk omdat het spel met gemak wisselt tussen gameplaystijlen

-

Matige managementsim

De cijfertjes steeds meer zien groeien en langzaam maar zeker het hele eiland overnemen is leuk, maar uiteindelijk van weinig effect op het hoofdverhaal. Er zijn geen bonussen aan gekoppeld en het heeft geen invloed op de gameplay, waardoor dit gedeelte van Shakedown Hawaii uiteindelijk een beetje nutteloos voelt. Het is net zo makkelijk te negeren.

Wat daarbij ook niet helpt is dat de menu’s om vastgoed te kopen en te upgraden niet bepaald makkelijk werken. Meerdere autogarages achter elkaar kopen voor een leuke monopoliebonus werkt simpelweg niet handig, omdat het hele menu moet worden afgesloten en opnieuw geopend om de volgende in de lijst te selecteren.

Grappiger dan GTA

De traditionele, GTA-achtige gameplay is gelukkig zo veelzijdig dat het veel goed weet te maken. De missies wisselen elkaar in hoog tempo af. De ene keer moet er concurrentie uit de weg geruimd worden, de andere keer wordt er bedrijfsspionage gepleegd, wat weer wordt opgevolgd door een deelname aan een levensgevaarlijk spelprogramma. Iedere missie wordt ingeleid door een snelle dialoog tussen de CEO en de onderling die de pech heeft op dat moment met hem te maken te hebben.

Juist in deze vluchtige momenten laat Shakedown Hawaii zich van zijn geestigste kant zien. In een missie blijkt bijvoorbeeld dat de productie van dure plastic tasjes en rietjes het bedrijf leegzuigt, dus staakt de CEO de verkoop. Door het te verdraaien als een eco-vriendelijke oplossing, weet hij er meteen ook een mooi pr-momentje uit te slaan. Het b-merk Cola in de portefeuille van de CEO wordt binnen de loop van het verhaal aangeprezen als dure biologisch frisdrank, sportdrankje en als gamerbrandstof. De schaamteloze hebberigheid waarmee het allemaal gepaard gaat zou grappig zijn als het niet zo pijnlijk dichtbij de realiteit zou komen.

Groteske pixelart

Het toch al hoge tempo van Shakedown Hawaii wordt nog verder opgevoerd door te wisselen tussen speelbare personage. Scooter - de leeghoofdige zoon van de CEO – is vooral bezig met zijn reputatie en zijn rapcarrière is er eentje van. De andere is een naamloze huurmoordenaar die in opdracht van de CEO complete plantages van de lokale kartels uitmoordt om de concurrentie uit de weg te ruimen.

Hawaii onveilig maken met deze drie figuren is zo leuk omdat het spel met gemak wisselt tussen gameplaystijlen. Autorijden is hilarisch omdat iedere tegenligger simpelweg aan de kant gebeukt wordt en de wagen bijna niet stuk te krijgen is. Het schieten werkt minstens zo soepel en zelfs als platformer kan Shakedown Hawaii ermee door.

De kers op de taart is de 16-bit pixelart. Alle personages in het verhaal zijn groteske karikaturen. Van de opgepompte bodybuilder die uit zijn maatpak barst tot de rivaliserende CEO met de meest belachelijke onderkin: Shakedown Hawaii schotelt ze met zo’n moordend tempo voor, dat je bijna niet de tijd hebt om ze in al hun glorie te waarderen.

Shakedown Hawaii is voor 19,99 euro verkrijgbaar op de Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation Vita en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Niet ieder onderdeel van Shakedown Hawaii heeft evenveel liefde gekregen, maar als satire én als klassieke GTA-game weet het spel te overtuigen. Door het extreem hoge tempo waarop de missies elkaar opvolgen en de minstens zo hoge grapdichtheid kakt Shakedown Hawaii geen moment in. Het vastgoedmanagement zit helaas nooit op datzelfde niveau, waardoor het eigenlijk helemaal genegeerd kan worden zonder dat dit het spelplezier in de weg zit.

Plus- en minpunten
  • Chaotisch gevoel voor humor, veel afwisseling tussen gameplay missies, klassieke GTA-gameplay
  • Vastgoedmanagement komt niet helemaal uit de verf

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Consoleversie Nine Sols verschijnt in november
Nieuws

Consoleversie Nine Sols verschijnt in november

Actie-platformer verscheen afgelopen mei al voor pc

De actie-platformer Nine Sols komt op 26 november uit voor diverse consoles.

Dat heeft Red Candle Games aangekondigd. Het spel verscheen afgelopen mei al voor pc (via Steam), en zal in november digitaal uitkomen voor Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Ook komt de game op Xbox Game Pass te staan.

Nine Sols is een met de hand getekende 2D-platformer met gevechten die zijn geïnspireerd door Sekiro. Spelers verkennen een land dat ooit de thuishaven was van een eeuwenoud buitenaards ras en moeten de negen Sols vernietigen - de leiders van een vervloekt rijk. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Star Wars Outlaws krijgt roadmap voor aankomende updates
Nieuws

Star Wars Outlaws krijgt roadmap voor aankomende updates

Er staan drie 'Title Updates' en een Steam-release op stapel

Ubisoft heeft een kleine roadmap gedeeld van aankomende updates voor Star Wars Outlaws.

Zo verschijnt op 3 oktober 'Title Update 2', dat zich richt op diverse oplossingen voor bugs. Op 24 oktober komt 'Title Update 3' uit met diverse quality of live-verbeteringen. Op 21 november, zoals eerder deze week aangekondigd, verschijnt de game op Steam, komt Story Pack 1 uit, en wordt ook 'Title Update 4' verwacht. Daarmee worden verbeteringen aan de stealth-secties en de gevechten aangebracht en worden er gratis nieuwe Contracts toegevoegd. Meer informatie over de precieze inhoud van de updates moet spoedig volgen.

Ubisoft heeft onlangs toegegeven dat Star Wars Outlaws niet naar verwachting heeft gepresteerd. Dit heeft de waarde van aandelen van het bedrijf mede laten dalen. Sommige aandeelhouders opperen zelfs dat het beter zou zijn wanneer Ubisoft verkocht zou worden.

Ondanks dat heeft Ubisoft eerder deze week een plan gedeeld om een nieuwe weg in te slaan. Zo is Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 14 februari 2025 om er zeker van te zijn dat de kwaliteit naar wens is en zullen pc-versies van games voortaan meteen naar Steam komen.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan de Star Wars-game: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spelers kunnen cheaters in Deadlock nu in kikkers veranderen
Nieuws

Spelers kunnen cheaters in Deadlock nu in kikkers veranderen

Een ludieke manier om valsspelers te straffen

Spelers van Valve-shooter Deadlock kunnen cheaters die er gloeiend bij zijn nu in een kikker veranderen.

Valve heeft een nieuwe patch uitgebracht voor de testversie van heroshooter Deadlock. Hoewel de game al sinds enige tijd wordt geteisterd door cheaters, heeft het bedrijf spelers een ludieke manier gegeven om deze valsspelers te straffen.

Wanneer een cheater eenmaal ontdekt is, mogen spelers bepalen wat er met die persoon gebeurt. Er is een mogelijkheid om hem of haar te bannen, maar men kan ook voor de optie kiezen om de cheater in-game in een kikker te veranderen. De cheater blijft vervolgens het gehele potje een kikker. Daarna wordt de valsspeler in kwestie alsnog automatisch gebanned.

Deadlock is al sinds 2018 in ontwikkeling, heeft tower defence-mechanismen en combineert als setting fantasy met steampunk. "Magiërs, vreemde wezens en robots", zo wordt de game omschreven. "Het bevat snelle bewegingen op zwevende rails, vergelijkbaar met Bioshock Infinite." In de kern is het een teamshooter waarin twee teams van zes spelers het tegen elkaar opnemen.

Eerder dit jaar startte in het geheim een test voor Deadlock, waar toen enkele duizenden spelers aan meededen. In augustus bleek al dat de testversie soms door 17.000 mensen tegelijk werd gespeeld. Afgelopen maand werd de game officieel aangekondigd middels een Steam-pagina. Eind augustus bleek dat de testversie van de game al meer dan honderdduizend gelijktijdige spelers aantrok.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!