Secret of Mana Collection laat ons een van de beste jrpg's ooit spelen
Reviews

Secret of Mana Collection laat ons een van de beste jrpg's ooit spelen

De Secret of Mana Collection lijkt een verzameling van oude games die we in de jaren 90 allang konden spelen, maar vergis je niet: op deze collectie staat een verborgen parel, die tot dit jaar niet in het Engels is uitgebracht.

Op de collectie staan drie games: Final Fantasy Adventure, Secret of Mana en Trials of Mana. Dat klinkt bij elkaar een samengeraapt hoopje, maar in thuisland Japan zijn alle drie de games deel van dezelfde serie: Seiken Densetsu. De drie spellen op de Secret of Mana Collection zijn rechtstreekse ports en spelen identiek aan de originele versies die voor oudere spelcomputers uitkwamen.

Final Fantasy Adventure

Final Fantasy Adventure verscheen oorspronkelijk voor de Game Boy in 1991. De Japanse naam werd omgewisseld voor het hier veel bekendere Final Fantasy, maar stiekem had de game niet veel met die franchise te maken. Adventure moest een tegenhanger zijn van The Legend of Zelda, met een grotere nadruk op acties en het oplossen van puzzels.

Dat is ook duidelijk terug te zien in de gameplay. Je bekijkt de spelwereld van bovenaf en hakt rond met je wapens. In eerste instantie heb je alleen een zwaard, maar naarmate je verder komt krijg je een uitgebreidere uitrusting. De game is in eerste instantie zwart-wit, maar in de collectie kun je kleurfilters inschakelen om het er allemaal iets minder grauw uit te laten zien.

Final Fantasy Adventure is geinig voor een nostalgische trip, maar nieuwkomers kunnen beter wegblijven van de game. Het spel is allesbehalve goed oud geworden en voelt wat lomp en beholpen aan. Het warrige verhaal wordt ook amper goed uitgeschreven in de lokalisatie, waardoor het doodsimpel is om te verdwalen in deze game.

©GMRimport

Secret of Mana

Dat is gelukkig niet het geval bij Secret of Mana, dat de tand des tijds uitstekend heeft overleefd. Ook deze game speel je van bovenaf, maar dit vervolg is veel meer een actie-rpg geworden. Het wat simpele verhaal voelt een beetje als een sprookje, wat de game een tijdloos gevoel heeft gegeven. Dat wordt versterkt door de prachtige, kleurrijke sprites en de subtiele muziek, waarmee een 2D-wereld wordt neergezet die qua sfeer sindsdien zelden is geëvenaard.

Bijkomend voordeel is de multiplayeroptie. Je hebt in Secret of Mana twee teamgenoten, die allebei door andere mensen bestuurd kunnen worden. De optie werkt in de collectie helaas alleen lokaal, waardoor je niet online samen met vrienden kunt spelen. Zonde, vooral als je bedenkt dat Nintendo bij oude NES- en SNES-games op de Switch wel gewoon online multiplayer biedt.

Square Enix bracht recent ook een remake van Secret of Mana uit, maar deze zit vol glitches en rare designkeuzes. Wie dit spel vandaag de dag opnieuw wil spelen, kan beter deze collectie in huis halen.

©GMRimport

Trials of Mana

Het absolute hoogtepunt van de Secret of Mana Collection zit hem in de derde game, getiteld Trials of Mana. Een spel dat tot op heden nooit officieel voor het Westen is gelokaliseerd. Een exacte reden daarvoor is nooit gegeven: volgens geruchten was het omdat Square Enix in het Westen de game Secret of Evermore uitbracht. Daarnaast zou het gigantische script de moeite niet waard zijn, zo vlak voor de verkoop van de volgende generatie spelcomputers.

Door dat besluit van Square Enix hebben we in Europa één van de beste jrpg's van die generatie gemist. Trials of Mana was op het moment van verschijning zijn tijd namelijk ver vooruit. De game is net als zijn voorganger een actie-rpg, maar dan met een verfijnd en sneller gevechtssysteem. Het gedetailleerde spritewerk bevat subtiele schaduweffecten en kleurdetails, waardoor het op een oude CRT-tv soms leek alsof je naar een driedimensionale wereld keek, zonder de sfeer van een SNES-game teniet te doen.

In Trials of Mana kun je een driekoppige groep samenstellen, waarbij je kunt kiezen uit maar liefst zes hoofdrolspelers. Je keuze bepaalt hoe het verhaal van de game verloopt. Iedere hoofdrolspeler heeft een andere startmissie en een ander doel, waardoor je het spel meermaals kunt doorspelen en steeds een compleet andere ervaring hebt.

©GMRimport

Gelaagd en genuanceerd

Het verhaal van de game is vrij simpel: je moet mythische monsters verslaan om de wereld te redden. Maar op de achtergrond speelt een gelaagd en genuanceerd subverhaal, waarvan je de weerga pas ziet zodra je met meerdere personages door de game bent gelopen. Het is een absoluut hoogtepunt qua verhaalvertelling voor Square, met genoeg tekst om een dik fantasyboek mee te vullen.

Ieder personage kan op termijn kiezen om een nieuwe klasse te ontgrendelen. Hoewel gamereeksen zoals Final Fantasy al de mogelijkheid boden van klasse te wisselen in een 16-bits-rpg, moet je in Trials of Mana kiezen uit één van de twee beschikbare klassen - waarvan ieder weer in twee andere klassen kan veranderen. Inmiddels zijn we games van zo'n grote schaal wel gewend, maar in de dagen van de Super Nintendo was Trials of Mana niet te evenaren: niet alleen kon je kiezen uit zes helden met zes totaal andere verhalen, maar die helden konden zich ook op allemaal verschillende manieren ontwikkelen.

Ook deze game biedt de mogelijkheid om samen met vrienden te spelen, maar is hier iets beperkter in: je kan slechts met één speler samenwerken, waardoor een derde figuur altijd door de computer bestuurd wordt. Helaas werkt ook deze co-opmodus alleen lokaal en niet online.

Eindelijk

Maar laat dat je niet afschrikken. Trials of Mana is een jrpg die iedereen met een warm hart voor het SNES-tijdperk gespeeld moet hebben - wat in 2019 ein-de-lijk mogelijk is. Heb je de game stiekem al eens gespeeld met behulp van de zeer uitgebreide fanvertaling die geëmuleerd kon worden? Dan wordt het tijd dat je de makers van dit meesterwerk eens betaalt door deze collectie in huis te halen.

Schrikken de ruwe pixels van de jaren '90 je trouwens af? Niet getreurd, want er komt een 3D-remake van Trials of Mana in 2020 uit, die er nu al beter uitziet dan de halfslachtige Secret of Mana-remake van vorig jaar. Het is een mooie tijd voor fans van deze obscure parel.

Collection of Mana is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Trials of Mana is een van de beste games uit de jaren 90, die nu eindelijk legaal in het Engels te spelen is. Alleen al de lokalisatie van die game rechtvaardigt het hoge prijskaartje van wat in feite een verzameling oude roms is. En dan krijg je er nog een leuke nostalgietrip en een andere klassieker bij cadeau.

Plus- en minpunten
  • Secret of Mana is goed oud geworden, eerste mogelijkheid om legaal Trials of Mana te spelen, wat is Trials of Mana ongelooflijk goed
  • Niet iedereen wil 40 euro voor drie roms betalen, geen online multiplayer aanwezi

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!