Sea Life Safari (XBLA)
Reviews

Sea Life Safari (XBLA)

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Vissers zijn geduldige mensen. Keer op keer weten ze het op te brengen dezelfde handelingen te verrichten om vervolgens tientallen minuten, zo niet langer, te wachten op een hapgrage vis. Het meest bizarre is nog wel dat ze hun prooi vrijwel onmiddellijk weer de vrijheid schenken om vervolgens het gehele proces nogmaals te doorlopen. Nee, dan zijn de motieven van de visfotograaf uit Sea Life Safari toch ietwat begrijpelijker. De beste kerel wil namelijk een steentje bijdragen aan een mysterieus onderzoek van een bejaarde professor door foto's te maken van de meest uiteenlopende vissoorten.

Hoewel ontwikkelaar Sierra er vast een diepgaande bedoeling mee heeft, mag de naamkeuze van Sea Life Safari enigszins opzienbarend genoemd worden. Een safari doet immers vermoeden dat het spel zich afspeelt in een Afrikaanse zandvlakte waar je met een grijsgroene jeep doorheen scheurt in de hoop een aantal excentrieke dieren tegen te komen. De definitie van een gerenommeerd woordenboek sterkt dit vermoeden alleen maar aan. Het Sea Life-gedeelte kon ik daarom niet echt plaatsen. Enfin, blijkbaar moet de titel niet al te letterlijk genomen worden, want Sea Life Safari draait volledig om het fotograferen van waterwezentjes. Een soort van safari, maar dan onder water.

Het eerste wat opvalt als je Sea Life Safari begint te spelen, is de beperkte invloed die je kunt uitoefenen op de handelingen van het naamloze hoofdpersonage. Je kunt namelijk louter foto's schieten en om je heen kijken. Het verloop van de duik in de helderblauwe zee ligt van tevoren al vast. Dit principe valt waarschijnlijk nog het beste vergelijken met de spelwijze van een rasecht arcadeschietspel, de rail shooter, waarin je alleen maar kunt schieten en herladen.

Je kunt daarentegen wel invloed uitoefenen op de rondzwemmende diertjes. Je hebt namelijk de beschikking over een ontelbaar aantal aanlokkelijke geurballetjes, waarmee je hen kunt belagen. Opvallend is de manier waarop ze op deze relatief gewelddadige acties reageren. In plaats van het balletje uitvoerig te bestuderen of het uit de weg te gaan, voeren ze spontaan exotische dansjes uit. Of dit ook nog een achterliggende gedachte heeft, wordt volledig in het ongewisse gelaten. Foto's van feestende watermonsters leveren echter meer punten, waardoor je al gauw een geurballetje in de richting van elk levend organismen werpt, of dit nu huppelende inktvissen tot gevolg heeft of niet.

Deze punten zijn er natuurlijk niet voor de sier. Het zeurderige opaatje, voor wie je de foto's schiet, laat je namelijk pas naar een volgend gebied verkassen als je een bepaald aantal punten bij elkaar hebt weten te sprokkelen. De hoeveelheid punten die je verkrijgt is afhankelijkheid van de kwaliteit van de foto en de ogenschijnlijke betrokkenheid van het wezentje, wat zich uit in de zojuist genoemde danspasjes. Dit systeem steekt op het eerste gezicht prima in elkaar, maar de balans ervan is ver te zoeken. De hierboven genoemde danspasjes zorgen er namelijk voor dat foto's met blij rondhupsende mensenhaaien ongekend veel punten opleveren, waardoor de daadwerkelijke kwaliteit van de foto's een ondergeschikte rol speelt in de puntenverdeling.

Vreemd genoeg beschikt het hoofdpersonage niet over de nieuwste gadgets, iets dat je wel mag verwachten van een professionele visfotograaf. Hij heeft slechts de beschikking over een ouderwets fototoestel dat gebruikt maakt van filmrolletjes. Dit heeft tot gevolg dat je per zeeduik slechts vierentwintig beelden kunt schieten. Gelukkig heb je ook niet veel meer nodig, want de gebieden kennen stuk voor stuk een zeer beperkt aantal diersoorten. Mocht je een beetje oplettend zijn, dan is het zelfs mogelijk tijdens de eerste duik alle zeeorganismen te spotten.

Sea Life Safari kent in totaal vijf gebieden, elk met een lengte van om en nabij de zeven minuten. Snelle rekenaars weten dus dat het spel uit te spelen is in een dik half uur. In de praktijk komt het erop neer dat je ongeveer anderhalf uur nodig hebt om alle gebieden te volbrengen. Zo komt het af en toe voor dat je een paar waterbeestjes hebt gemist of een zwakke foto hebt geschoten, waardoor je sommige gebieden nogmaals dient te bezoeken. Dat zelfs de extra opdracht, het fotograferen van een tiental mystieke bouwwerken, in een mum van tijd volbracht is, zegt meer dan genoeg over de bedroevende lengte van het spel.

Heb je Sea Life Safari eenmaal uitgespeeld, dan biedt het safarispel nauwelijks nog speelplezier. Je weet immers waar en wanneer de vissen opduiken en van afwisseling is geen enkele sprake. De mogelijkheid om een honderdtal foto's op te kunnen slaan is aardig, maar komt de spelduur nauwelijks ten goede. De kans is dan ook groot dat het spel na het moment van uitspelen vrijwel onmiddellijk in een uithoekje van je harde schijf zal verdwijnen en er nooit meer uitgevist wordt.

Conclusie

Sea Life Safari is een koudbloedig fotografeerspel. Het spel bevat weliswaar geen grote missers en doet wat ’t moet doen, maar weet nauwelijks te plezieren. En dat is toch nog altijd het einddoel van een videospel als dit. Misschien dat de game professionele visfotografen enigszins weet te bekoren, maar anderen kunnen het tientje beter steken in een documentaire over koraalriffen en zeewier. Die biedt namelijk meer waar voor je geld dan het niet al te vermakelijke Sea Life Safari.

Plus- en minpunten
  • Aardig spelconcept. Luchtig tussendoortje
  • Beperkte diversiteit zeewezentjes. Erg kort. Wordt snel saai

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!