Samurai Shodown is een dodelijke dans van sluwheid en klinkende zwaarden
Reviews

Samurai Shodown is een dodelijke dans van sluwheid en klinkende zwaarden

Er was een tijd waarin de grootste concurrenten voor 2D-vechtspellen zoals Street Fighter of Mortal Kombat steevast uit de stal van SNK kwamen. Van de prominente positie die de ontwikkelaar met titels als King of Fighters en de oorspronkelijke Samurai Shodown wist te veroveren, bleef na de wisseling van het millennium echter weinig meer over. Gelukkig is SNK anno 2019 weer helemaal terug en is het de beurt aan Samurai Shodown om via een gelikte reboot opnieuw indruk te maken.

Samurai Shodown houdt het vooral simpel en blijft trouw aan de kern van de serie: een kleurrijk scala aan bewapende strijders nemen het tegen elkaar op in nagelbijtende duels op leven en dood. Daarbij heeft SNK vooral gekeken naar de eerste (en populairste) delen van de franchise en daar een modern gezicht aan gegeven. Fans van het eerste uur zullen veel van hun favoriete personages herkennen, die er in deze game ongetwijfeld beter uitzien dan ooit tevoren.

©GMRimport

De zestien speelbare duellisten hebben allemaal een unieke persoonlijkheid en vechtstijl, waardoor er ondanks het geringe aantal personages toch een heleboel variatie is. Of het nu de zelfverzekerde rondzwervende samoerai Haohmaru, de net iets té gemotiveerde ninja Galford en zijn hond Poppy, of de nonchalante en ijzersterke piraat Darli Dagger is: voor iedere speler is er wel een passend personage te vinden.

Een klasse apart

Interessante personages zijn een belangrijk aspect van vechtspellen, maar een fighter valt of staat met de kwaliteit van de gameplay. Op dat vlak weet Samurai Shodown zich in ieder geval van de concurrentie te onderscheiden. Het tempo van het spel is aanzienlijk langzamer dan we tegenwoordig van het genre gewend zijn, waarbij aanvallen soms sloom aanvoelen en personages zich wat stroef voortbewegen. Dat is zeker in het begin wat onwennig, maar absoluut niet nadelig. Het is zelfs een bewuste keuze, die het vechtsysteem naast het meest onderscheidende ook het sterkste wapenfeit van deze eigenzinnige vechtgame maakt. De focus van Samurai Shodown ligt namelijk niet op bliksemsnelle gevechten en waanzinnige combo’s, maar juist op zorgvuldige aanvallen en het voorspellen van de keuzes van je tegenstander.

Eén enkele aanval kan al grote hoeveelheden schade toebrengen en dan zijn er ook nog verschillende speciale super-manoeuvres. Alsof dat nog niet genoeg is kun je ook een Rage-mode activeren, waardoor de schade van je aanvallen nóg verder toeneemt. Ook krijg je dan beschikking tot een razendsnelle Lightning Blade-aanval, die als een bliksemslag de helft van een levensbalk afsnoept. Er zijn eveneens veel mogelijkheden om al die aanvallen af te straffen, bijvoorbeeld door ze te deflecteren of je tegenstander te ontwapenen. Met een goed getimede afwering kan het tij volledig worden gekeerd, dus is het van groot belang om de juiste keuze te maken. Als gevolg hiervan zijn gevechten een gewichtige strijd die minstens net zoveel plaatsvindt in het hoofd van de spelers als in de arena. De spanning in Samurai Shodown is voortdurend te snijden.

©GMRimport

Gevechten zonder grenzen

Van deze spannende duels kan zowel online of offline worden genoten, hoewel de verschillende mogelijkheden hierbij wat beperkt zijn. De singleplayerervaring beperkt zich naast vaste nummers, zoals een Survival- en Time Trial-modus, tot een simplistische verhaalmodus die niet meer is dan een reeks aaneengesloten gevechten. Daarbij wordt er te weinig gebruikgemaakt van de toffe persoonlijkheden van de personages. Dat de focus van een vechtspel op de multiplayer ligt is vanzelfsprekend, maar met zulke fraai vormgegeven personages is het toch een gemiste kans dat hier niet meer mee is gedaan.

De online mogelijkheden zijn ook niet heel talrijk, maar de belangrijkste opties zijn aanwezig. Zo kun je het opnemen tegen andere spelers in zowel ranked matches als gewoon voor de lol en is er zelfs de mogelijkheid om aan teamgevechten deel te nemen. Met vrienden enkele gevechten van vijf tegen vijf uitvechten staat garant voor een avond plezier. Tijdens onze sessies was de ervaring met het vinden van tegenstanders overwegend positief, maar niet gevrijwaard van zo nu en dan wat verbindingsproblemen.

De strijd tegen jezelf

De meest spraakmakende modus die SNK aan deze reboot heeft toegevoegd is de zogeheten Dojo-modus, waarbij spelers het kunnen opnemen tegen Ghosts. Tijdens het spelen houdt het spel op de achtergrond bij hoe spelers zich tijdens gevechten gedragen en creëert het aan de hand van deze gegevens een AI die een weerspiegeling is van de speler in kwestie. Deze Ghosts worden online gedeeld en kunnen door andere spelers worden gedownload. Het concept heeft enorm veel potentie: zo kun je bijvoorbeeld de Ghosts van beroemde spelers downloaden om op hoog niveau te kunnen oefenen, of het opnemen tegen een afspiegeling van jezelf om zo je zwaktes op te sporen en weg te poetsen.

©GMRimport

Helaas is de kwaliteit van de intelligentie van Ghosts op het moment van schrijven verre van optimaal, en geeft het een matige indruk van de speelstijl van een speler. Het lijkt er op dat de AI vooral de moves uitvoert waaraan een speler de voorkeur geeft, maar het houdt daarbij geen rekening met de situaties waarin de spelers zich bevinden. Dat levert voornamelijk enorm voorspelbare Ghosts op die van meters afstand worpen proberen uit te voeren, willekeurig heen en weer springen, of maar wat in het luchtledige slaan. Dat is jammer, want als de AI een betere impressie van verschillende spelers zou weergeven, is het een revolutionair concept. We kunnen alleen maar hopen dat de kwaliteit in de toekomst toeneemt.

De meester van het zwaard

Die kleine tekortkomingen mogen de pret echter niet drukken. Daarvoor is het vechtsysteem véél te goed. SNK is erin geslaagd de comeback te maken waar fans van old-school fighting games naar verlangden. Met de reeds aangekondigde dlc-vechters lijkt het er op dat het met de toekomstige ondersteuning van het spel ook wel goed zit. Wanneer je je niet laat afschrikken door het lage tempo en afwijkende karakter van Samurai Shodown, word je beloond met een bijzondere en vermakelijke spelervaring die zich perfect weet te onderscheiden van de concurrentie. Zelden waren gevechten zó zenuwslopend en toch zo bevredigend.

Samurai Shodown is op dit moment verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Xbox One. Op een later moment komt de game ook beschikbaar op pc en Nintendo Switch. Voor deze review is de game gespeeld op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Samurai Shodown is een stijlvolle, technische en eigenzinnige vechtgame die met gemak een plekje verovert tussen moderne fighters zoals Tekken of Street Fighter. Voor nieuwkomers is het even wennen, maar achter het aanvankelijk stroeve gevoel gaat een schat aan diepgang en spelplezier verborgen. Het beperkte aantal personages en gebrek aan interessante singleplayeropties compenseert het spel met uitstekende gameplay en een fantastische presentatie.

Plus- en minpunten
  • Sterke en diepgaande gameplay, toffe personages, stijlvolle presentatie
  • Ietwat beperkt qua mogelijkheden, Ghost AI valt nog wat tegen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af
Nieuws

EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af

De toekomst van de ruimtehorrorfranchise lijkt niet rooskleurig

Glen Schofield, de bedenker van de Dead Space-reeks, stelde eerder dit jaar voor aan franchise-eigenaar Electronic Arts om Dead Space 4 te maken, maar daar had het bedrijf geen interesse in.

Waar Schofield de oorspronkelijke Dead Space uit 2008 regisseerde, waren Bret Robbins de creatieve regisseur en Christopher Stone de animatieregisseur. Het drietal laat in een interview met Dan Allen Gaming weten dat het graag aan een Dead Space 4 had gewerkt.

Volgens Schofield hadden alle drie de heren interesse in een vierde deel en werd er dit jaar zelfs met EA over gepraat, maar die schoten het idee af. "Ze zeiden nee, we hebben nu geen interesse maar we stellen het op prijs. We respecteerden hun mening - ze kennen hun cijfers en weten wat ze moeten verkopen enzo."

Stone voegde toe: "De industrie is op dit moment raar. Mensen aarzelen erg om kansen te nemen, dus je moet (een afwijzing) met een korrel zout nemen. Wie weet, misschien ooit op een dag. We zouden het graag doen."

De drie hoofddelen in de ruimtehorrorfranchise verschenen tussen 2008 en 2013. Daarna bleef het lange tijd stil rondom de reeks, tot vorig jaar een geprezen remake van de eerste game verscheen die werd ontwikkeld door EA Motive Studio. Afgelopen voorjaar bleek dat Motive, dat ook aan een Iron Man-game werkt, mee gaat helpen aan de Battlefield-reeks. Toen kwamen er ook geruchten naar buiten dat Motive zelf ideeën voor een vervolg op de remake had geopperd die door EA werden afgeschoten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!