Review: AOC U2790PQU is een betaalbare 4K-monitor
Gamer.nl
Reviews

Review: AOC U2790PQU is een betaalbare 4K-monitor

Nog niet zo lang geleden waren 4K-monitoren nog veel te duur voor de gemiddelde consument, maar daar komt langzaamaan verandering in. De U2790PQU van AOC is een betaalbare 4K-monitor met een interessant setje specificaties, maar is het ook wat voor gamers?

De discussie of een 4K-resolutie op 27 inch wel nodig is, suddert nog altijd voort. Je ogen zien immers maar een beperkte pixeldichtheid, het vraagt enorm veel van je grafische kaart en Windows gaat nog steeds niet vlekkeloos om met scaling. Toch valt er zeker wat te zeggen voor hoge resoluties als deze. Niet alleen is er veel meer detail zichtbaar als je van dichtbij naar een plaatje kijkt, je kunt ook veel meer informatie op een beeldscherm kwijt zonder dat het onleesbaar wordt. Het aanbod van 4K-monitoren neemt daardoor hard toe, ten koste van het ‘ouderwetse’ Full-HD.

Specificaties

  • 27-inch 3840x2160 (4K UHD)

  • 10-bit IPS-paneel

  • 60 Hz (géén FreeSync of G-Sync)

  • DisplayPort 1.2, 2x HDMI 2.0, 2x USB 3.0 en audio

  • Draaibaar, in hoogte verstelbaar en portretmodus

  • Prijs: €320,-

©GMRimport

Design

De AOC U2790PQU is op de markt gezet als een professionele monitor en dat zie je aan alles. Het ontwerp is stijlvol met een geborstelde aluminium-look. Echt aluminium is het helaas niet: de hele behuizing is immers gemaakt van plastic, maar de bouwkwaliteit is nog altijd uitstekend. Er zijn geen rgb-ledjes en ook de bekende rode gaming-accenten kom je op deze monitor (gelukkig) niet tegen. Helaas zijn de dunne schermranden wel misleidend, want als je de monitor aanzet, zie je dat de rand eigenlijk een stukje breder is. Ondanks dat is de rand nog altijd meer dan dun genoeg voor moderne standaarden. Een setup met meerdere monitoren ziet er dus gelikt uit zonder dikke balken in het midden.

De voet zet de monitor stevig op het bureau en laat hem horizontaal draaien en in hoogte verstellen. Daarnaast is het mogelijk om de monitor 90 graden te kantelen, waardoor hij in portretmodus komt te staan.

©GMRimport

Het On Screen Display (OSD) is van alle gemakken voorzien, maar de besturing vereist enige gewenning. Alle input moet van één pookje komen, waardoor het niet altijd duidelijk is wat je moet doen om bij sommige instellingen te komen. De functies van het pookje (omhoog/omlaag/links/rechts) veranderen af en toe ook, waardoor het regelmatig voorkomt dat je verkeert klikt. Mocht het lukken om je een weg te banen door de menuutjes, dan kom je alle belangrijke functies tegen.

Beeldkwaliteit

Tijdens het gamen zijn er bij een monitor maar twee belangrijke zaken: snelheid en beleving. Dat eerste is duidelijk niet het beste punt van het scherm. De verversingsfrequentie van 60 Hz is voor shooters en andere snelle games te laag en er is ook een zichtbare hoeveelheid ghosting bij snel veranderende beelden. Daar komt bij dat de input lag merkbaar is, vergelijkbaar met een snelle televisie. De limitatie van 60 Hz is echter alleen een nadeel voor mensen met een extreem snelle computer, want meer dan 60 fps is op een 4K-resolutie nog altijd een uitdaging.

©GMRimport

De beleving is een ander verhaal. Het contrast is uitzonderlijk goed voor een IPS-paneel en ook de wit- en zwartsaturatie zijn uitstekend. Het 10-bit-paneel (8bit + FRC) kan 108% van het sRGB-spectrum weergeven en na een beetje puzzelen in het OSD heeft de monitor een perfecte gammawaarde van 2.2. Games zien er daardoor niet alleen fantastisch uit, donkere hoekjes laten ook genoeg detail zien om dat verstopte monster te spotten.

Daarnaast is deze monitor bij uitstek geschikt voor productiviteit. Fotobewerking en ander kleurgevoelig werk zijn goed mogelijk en de hoge resolutie zorgt er voor dat je een hoop informatie kwijt kunt. Hij is dus een ideale kandidaat voor een tweede monitor waarop je bijvoorbeeld je videostream, chat en statistieken kunt weergeven.

Conclusie

AOC laat zien dat goede 4K-monitoren niet meer zo duur hoeven te zijn. Er zijn zeker goedkopere 4K-monitoren op de markt te vinden, maar die zijn vaak gebaseerd op TN-panelen of rusten op een erg slechte voet. Voor ruim 300 euro haal je met de U2790PQU een monitor in huis met verbazingwekkend goede beeldeigenschappen, ook al is hij niet geschikt voor snelle games. Zoek je wel een snelle monitor, dan kun je beter kijken naar een 1440p-monitor die minder belastend is voor je videokaart.

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien
Gamer.nl
Nieuws

Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien

Verschijnt in de nacht van zondag op maandag op HBO Max

HBO heeft een teaser voor de derde aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen gedeeld.

In de nacht van afgelopen zondag op maandag kwam de tweede aflevering uit, en kort daarna werd de teaser trailer voor de derde aflevering gedeeld. De trailer kan hieronder worden bekeken. Het is daarbij duidelijk dat de aankomende aflevering draait om de gevolgen van de gebeurtenissen uit de tweede aflevering. De derde aflevering verschijnt in de nacht van aankomende zondag op maandag op HBO Max.

Onlangs werd een derde seizoen van The Last of Us bevestigd. Waarschijnlijk begint de productie van dat seizoen aankomende zomer. Het tweede seizoen verfilmt maar een gedeelte van het in 2020 verschenen spel The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. Het is niet bekend of een derde seizoen volstaat om het complete verhaal te vertellen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!