Review: Xbox Elite Series 2-controller - Simpelweg perfectie
Reviews

Review: Xbox Elite Series 2-controller - Simpelweg perfectie

Controllers zijn, net als bijvoorbeeld muizen en toetsenborden, een zeer aan persoonlijke voorkeuren onderhevige categorie: je vindt ze prettig, of niet. Toch zijn voornamelijk ‘pro’-controllers prima langs een relatief objectieve meetlat te leggen: wat doen ze wat normale controllers niet doen? In het geval van de Xbox Elite Series 2-controller is dat een hele hoop.

Menig gamer weet in één keer zijn favoriete controller ooit op te noemen. De één houdt van de eenvoud van de SNES-controller, terwijl de ander juist de - niet héél bruikbare - VMU-display van de bonkige Dreamcast-controllers kan waarderen. Sommige spelers zweren bij de DualShock 4, omdat die sinds de PlayStation 1 amper veranderd is, en anderen vinden de lay-out van de Xbox One-sticks weer bijzonder prettig. Mocht je bij die laatste groep horen, dan is de Elite Series 2 eigenlijk een must-have... mits je het behoorlijk stevige bedrag van 180 euro er voor over hebt.

Specificaties:

  • Duimsticks: Standaard (2), klassiek (2), verhoogd (1), bol (1)

  • Vier ‘pedaaltjes’

  • Twee vierpuntdruktoetsen

  • Instelgereedschap voor de duimsticks

  • Oplader

  • USB-C-kabel

©GMRimport

De eerste Xbox Elite -controller zette zichzelf al op de kaart als een van de meest premium controllers ooit gemaakt. Het robuuste apparaat voelde bijzonder degelijk en bood al extra functies, zoals pedaaltjes aan de achterkant en verwisselbare sticks. Microsoft heeft duidelijk gekeken naar feedback van gamers, want alles dat goed was aan de eerste Elite is nu beter bij de tweede editie, én zijn er wederom een aantal handige, uitstekende extra’s toegevoegd. Werkelijk alles valt te tweaken; van nauwkeurigheid, snelheid en stugheid van de sticks tot reactietijd van de triggers.

Pedalen

Het opvallendste onderdeel van de Xbox Elite Series 2 zijn de afneembare extra ‘pedaaltjes’ en thumbsticks, ook al aanwezig op de eerste versie. Er zijn vier paddels die makkelijk met een (zeer lekker) klikje op de controller te plaatsen zijn. Vervolgens wijs je die aan knoppen, of knoppencombinaties door middel van de duidelijke software op de Xbox One of pc die aanzienlijk verbeterd is ten opzichte van de voorganger. Bij fighters, maar ook shooters, geeft dat een enorm voordeel, ondanks het feit dat het even wennen is dat je ineens vier extra ‘knoppen’ tot je beschikking hebt. Maar zelfs als je simpelweg één van de standaardknoppen qua functie wilt aanpassen of verplaatsen, is ook dat prima mogelijk.

Qua lay-out heeft Microsoft de Elite Series 2 ook aangepast. Zo zijn de pedaaltjes kleiner en subtieler geworden. Dat is een enorm voordeel als je langere speelsessies hebt, aangezien je na verloop van tijd het gevoel krijgt de controller te moeten laten ‘zweven’ zodat je niet met je vingers per ongeluk de pedaaltjes indrukt; iets wat bij de eerste Elite behoorlijk vaak het geval was. Langer gamen is nu stukken prettiger én mogelijk omdat de batterij ook nog eens veertig uur meegaat. Voor gamers die flink wat uren willen maken (en weinig waarde aan slaap hechten) is dit dus óók de ideale controller.

©GMRimport

Oplaadhoesje

Sowieso is de Elite Series 2 een aanrader voor de competitieve speler vanwege de verwisselbare thumbsticks en vierpuntdruktoetsen. Er zijn twee vierpuntdruktoetsen: een gefacetteerde (ideaal voor fighters) en een klassiek kruis. Van de sticks zijn er zes varianten: twee standaard, twee klassiek, één verhoogd en één met een bolling. Ook is de flexibiliteit van de sticks door middel van een schroefsysteem aan te passen en is onder andere gevoeligheid in de vrij simpele softwaresettings aan te passen. Deze profielen (maximaal drie) zijn makkelijk aan te maken en simpel te kiezen op de controller. Daarnaast zijn er ook stops die de triggerbeweging korter maken en bijvoorbeeld het vuren van een wapen nog sneller maakt.

Niet alleen voelt en speelt de Elite Series 2-controller dus voortreffelijk, maar alle extra functies, pedaaltjes, thumbsticks, profielen en de goed te behappen software voegen écht iets toe aan je persoonlijke manier van spelen. Ook is het gebruikte materiaal van een enorm hoge kwaliteit, waardoor de controller lang meegaat. Daarnaast heeft ook deze Elite weer een nette, stevige opberghoes met een handig nieuwigheidje: aan de achterkant is een USB-C-kabel aan te sluiten en aan de binnenkant bevindt zich een magnetisch oplaadblokje, waardoor de controller geen stof hapt wanneer je hem even niet gebruikt.

©GMRimport

Conclusie

180 euro voor een controller is veel geld. Valt dat te verantwoorden? Wat ons betreft is het antwoord volmondig ja. Dit is een allround apparaat van hoge kwaliteit en dankzij bluetooth ook nog eens prima draadloos te gebruiken op pc, maar ook tablets en smartphones. Zeker met de kennis dat Project Scarlett ook oude controllers ondersteunt, is er eigenlijk geen reden om niet te investeren in misschien wel de beste controller ooit. Eigenlijk zou dit gewoon de standaardcontroller van de volgende Xbox-console moeten worden. Elke gamer verdient dat!

Plus:

  • Uitmuntende kwaliteit

  • Zeer veel tweakopties

  • Handig, stevig oplaadhoesje

  • Heel comfortabel

  • Gaat lang mee

  • 40 uur batterij

  • Bluetooth

Min:

  • Prijzig

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Silent Hill 2-patch voor PS5 Pro-glitches uitgebracht, spelers ontevreden
Nieuws

Silent Hill 2-patch voor PS5 Pro-glitches uitgebracht, spelers ontevreden

Eerder werd al beloofd dat dit opgelost zou worden

Bloober Team heeft een update voor de Silent Hill 2-remake uitgebracht die volgens hen de grafische problemen die met de PS5 Pro-update zijn meegekomen oplost.

Eerder bleek al dat dat PSSR, de ai-gedreven upscaletechnologie van de PS5 Pro, er voor zorgde dat de graphics van de game soms instabiel oogden en er zogeheten 'shimmering' zichtbaar was; een soort flikkering of ruis op in-game oppervlakten.

Ontwikkelaar Bloober Team liet eerder deze week al weten dit te onderzoeken, en inmiddels is patch 1.06 uitgebracht. Deze patch zou de "grafische glitches" in de game op PS5 Pro wegpoetsen. Daarnaast worden er diverse andere bugs in zowel de PS5- als de pc-versie aangepakt. Meer informatie is hier te vinden.

Ondanks de goede bedoelingen zijn de reacties van spelers op social media niet mals. Gamers claimen dat de update diverse problemen in de PS5 Pro-versie van de game niet oplost, en dat het spel daardoor nog altijd lelijker oogt dan op een reguliere PS5.

De Silent Hil 2-remake is zoals gezegd beschikbaar op PlayStation 5 en pc. Eerder bleek nog dat de game minstens jaar console-exclusief blijft voor PS5 - vanaf 8 oktober 2025 kan de game eventueel ook op andere consoles uitkomen.

Silent Hill 2 verscheen begin dit millennium op PlayStation 2, Xbox en pc. Het wordt door velen gezien als het beste deel in de survivalhorrorreeks. In het spel reist hoofdpersonage James Sunderland af naar het stadje Silent Hill nadat hij een brief van zijn overleden vrouw ontvangt. Daar komt hij in een bij tijden surrealistisch horrorscenario terecht. Buiten de setting heeft Silent Hill 2 qua verhaal geen connecties met het eerste deel, en zijn het spel en de aankomende remake van Bloober Team dus toegankelijk voor nieuwe spelers.

Tom Kerkhof gaf een 8,5 aan de game in de Gamer.nl-review: "Silent Hill 2 is een sfeervolle en vooral getrouwe remake, die het fantastische verhaal van de klassieker uit 2001 in een modern, toegankelijker jasje steekt."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Black Myth: Wukong-maker hint naar 'verrassingen' later dit jaar
Nieuws

Black Myth: Wukong-maker hint naar 'verrassingen' later dit jaar

Ontvangt de populaire actiegame een uitbreiding?

Black Myth: Wukong-fans kunnen zich klaarmaken voor een "aantal verrassingen" later dit jaar.

Dat heeft regisseur Feng Ji aangekondigd op de Golden Joystick Awards die eerder deze week werden uitgereikt. Daar won Black Myth: Wukong de award voor game van het jaar.

"Je hebt de game misschien al uitgespeeld", zo opperde Feng Ji. "Dat is prima. Blijf ons volgen en misschien komen er wat verrassingen voorbij later dit jaar." Hoewel de ontwikkelaar niet duidelijk maakte waar het precies om gaat, hopen fans dat hiermee downloadbare content voor de game wordt bedoeld.

Black Myth: Wukong verscheen in augustus voor PlayStation 5 en pc. Het op Unreal Engine 5 ontwikkelde spel is min of meer een vertolking van en een vervolg op het bekende Chinese verhaal Journey to the West. In dit verhaal is de Monkey King vijfhonderd jaar gevangen onder de Wy Zhi Shan-berg.

De game is een singleplayer actie-rpg waarin spelers als de 'Destined One' door een grote verscheidenheid aan gebieden reizen geïnspireerd door het hierboven genoemde verhaal, terwijl men in actievolle gevechten beland.

Marcel Vroegrijk beloonde het spel met een 8 in de Gamer.nl-recensie: "Black Myth: Wukong doet meer dingen goed dan fout. Het begint wat eigenaardig, speelt soms stroef en de onophoudelijke stroom aan bazen komt je vroeg of laat de neus uit. Maar het zit verrassend slim in elkaar en voelt vooral erg verfrissend, ook al heb je ‘het verhaal’ van Journey to the West ongetwijfeld al een keer gehoord of gezien."

Zover bekend moet er ook nog altijd een Xbox Series-versie van het spel uitkomen, al is niet duidelijk wanneer. Op 12 december komt er in ieder geval een fysieke PlayStation 5-versie van de game uit.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!