Review: Xbox Elite Series 2-controller - Simpelweg perfectie
Reviews

Review: Xbox Elite Series 2-controller - Simpelweg perfectie

Controllers zijn, net als bijvoorbeeld muizen en toetsenborden, een zeer aan persoonlijke voorkeuren onderhevige categorie: je vindt ze prettig, of niet. Toch zijn voornamelijk ‘pro’-controllers prima langs een relatief objectieve meetlat te leggen: wat doen ze wat normale controllers niet doen? In het geval van de Xbox Elite Series 2-controller is dat een hele hoop.

Menig gamer weet in één keer zijn favoriete controller ooit op te noemen. De één houdt van de eenvoud van de SNES-controller, terwijl de ander juist de - niet héél bruikbare - VMU-display van de bonkige Dreamcast-controllers kan waarderen. Sommige spelers zweren bij de DualShock 4, omdat die sinds de PlayStation 1 amper veranderd is, en anderen vinden de lay-out van de Xbox One-sticks weer bijzonder prettig. Mocht je bij die laatste groep horen, dan is de Elite Series 2 eigenlijk een must-have... mits je het behoorlijk stevige bedrag van 180 euro er voor over hebt.

Specificaties:

  • Duimsticks: Standaard (2), klassiek (2), verhoogd (1), bol (1)

  • Vier ‘pedaaltjes’

  • Twee vierpuntdruktoetsen

  • Instelgereedschap voor de duimsticks

  • Oplader

  • USB-C-kabel

©GMRimport

De eerste Xbox Elite -controller zette zichzelf al op de kaart als een van de meest premium controllers ooit gemaakt. Het robuuste apparaat voelde bijzonder degelijk en bood al extra functies, zoals pedaaltjes aan de achterkant en verwisselbare sticks. Microsoft heeft duidelijk gekeken naar feedback van gamers, want alles dat goed was aan de eerste Elite is nu beter bij de tweede editie, én zijn er wederom een aantal handige, uitstekende extra’s toegevoegd. Werkelijk alles valt te tweaken; van nauwkeurigheid, snelheid en stugheid van de sticks tot reactietijd van de triggers.

Pedalen

Het opvallendste onderdeel van de Xbox Elite Series 2 zijn de afneembare extra ‘pedaaltjes’ en thumbsticks, ook al aanwezig op de eerste versie. Er zijn vier paddels die makkelijk met een (zeer lekker) klikje op de controller te plaatsen zijn. Vervolgens wijs je die aan knoppen, of knoppencombinaties door middel van de duidelijke software op de Xbox One of pc die aanzienlijk verbeterd is ten opzichte van de voorganger. Bij fighters, maar ook shooters, geeft dat een enorm voordeel, ondanks het feit dat het even wennen is dat je ineens vier extra ‘knoppen’ tot je beschikking hebt. Maar zelfs als je simpelweg één van de standaardknoppen qua functie wilt aanpassen of verplaatsen, is ook dat prima mogelijk.

Qua lay-out heeft Microsoft de Elite Series 2 ook aangepast. Zo zijn de pedaaltjes kleiner en subtieler geworden. Dat is een enorm voordeel als je langere speelsessies hebt, aangezien je na verloop van tijd het gevoel krijgt de controller te moeten laten ‘zweven’ zodat je niet met je vingers per ongeluk de pedaaltjes indrukt; iets wat bij de eerste Elite behoorlijk vaak het geval was. Langer gamen is nu stukken prettiger én mogelijk omdat de batterij ook nog eens veertig uur meegaat. Voor gamers die flink wat uren willen maken (en weinig waarde aan slaap hechten) is dit dus óók de ideale controller.

©GMRimport

Oplaadhoesje

Sowieso is de Elite Series 2 een aanrader voor de competitieve speler vanwege de verwisselbare thumbsticks en vierpuntdruktoetsen. Er zijn twee vierpuntdruktoetsen: een gefacetteerde (ideaal voor fighters) en een klassiek kruis. Van de sticks zijn er zes varianten: twee standaard, twee klassiek, één verhoogd en één met een bolling. Ook is de flexibiliteit van de sticks door middel van een schroefsysteem aan te passen en is onder andere gevoeligheid in de vrij simpele softwaresettings aan te passen. Deze profielen (maximaal drie) zijn makkelijk aan te maken en simpel te kiezen op de controller. Daarnaast zijn er ook stops die de triggerbeweging korter maken en bijvoorbeeld het vuren van een wapen nog sneller maakt.

Niet alleen voelt en speelt de Elite Series 2-controller dus voortreffelijk, maar alle extra functies, pedaaltjes, thumbsticks, profielen en de goed te behappen software voegen écht iets toe aan je persoonlijke manier van spelen. Ook is het gebruikte materiaal van een enorm hoge kwaliteit, waardoor de controller lang meegaat. Daarnaast heeft ook deze Elite weer een nette, stevige opberghoes met een handig nieuwigheidje: aan de achterkant is een USB-C-kabel aan te sluiten en aan de binnenkant bevindt zich een magnetisch oplaadblokje, waardoor de controller geen stof hapt wanneer je hem even niet gebruikt.

©GMRimport

Conclusie

180 euro voor een controller is veel geld. Valt dat te verantwoorden? Wat ons betreft is het antwoord volmondig ja. Dit is een allround apparaat van hoge kwaliteit en dankzij bluetooth ook nog eens prima draadloos te gebruiken op pc, maar ook tablets en smartphones. Zeker met de kennis dat Project Scarlett ook oude controllers ondersteunt, is er eigenlijk geen reden om niet te investeren in misschien wel de beste controller ooit. Eigenlijk zou dit gewoon de standaardcontroller van de volgende Xbox-console moeten worden. Elke gamer verdient dat!

Plus:

  • Uitmuntende kwaliteit

  • Zeer veel tweakopties

  • Handig, stevig oplaadhoesje

  • Heel comfortabel

  • Gaat lang mee

  • 40 uur batterij

  • Bluetooth

Min:

  • Prijzig

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!