Review: Twee totaal verschillende gaming monitoren van AOC
Reviews

Review: Twee totaal verschillende gaming monitoren van AOC

Een nieuwe gaming monitor kan soms een nog grotere upgrade zijn dan een nieuwe computer, maar je kan niet zomaar af gaan op de specificaties. Twee monitoren die op papier hetzelfde lijken, kunnen in de praktijk namelijk totaal verschillen. Vandaag kijken we daarom naar twee AOC-monitoren uit dezelfde prijsklasse: de CQ32G1 en de AG272FCX6.

Specificaties AOC CQ32G1

  • 31.5-inch VA-paneel

  • 2560x1440 pixels

  • 144 Hz (30-144 Hz met FreeSync)

  • 1800R kromming

  • 2x HDMI 2.0, Displayport 1.2 en een koptelefoonaansluiting

  • 320 euro

©GMRimport

Specificities AOC AG272FCX6

  • 27-inch VA-paneel

  • 1920x1080 pixels

  • 165 Hz (30-144 Hz met FreeSync)

  • 1800R kromming

  • 2x HDMI 2.0, DisplayPort 1.2, VGA, koptelefoonaansluiting en USB

  • 300 euro

©GMRimport

De overeenkomsten tussen de monitoren zijn duidelijk: beiden beschikken ze over VA-technologie, ze hebben hetzelfde FreeSync-bereik, de maximale verversingsfrequentie is vergelijkbaar, de kromming is hetzelfde en ook de prijs is nagenoeg identiek. Het verschil wordt – op papier - dus veroorzaakt door het grotere formaat en de hogere resolutie van de CQ32G1. In de praktijk zijn er echter nog meer grote verschillen tussen de twee monitoren.

Design

Op de kleur van de voet na lijken de CQ32G1 en AG272FCX6 aan de voorkant sprekend op elkaar. Zoals we van AOC gewend zijn is de bouwkwaliteit uitstekend en staan de panelen stevig op hun voeten. De dunne randjes rondom het scherm geven de monitoren daarnaast ook een premium uitstraling. Aan de achterkant is bij de CQ32G1 weinig bijzonders te vinden, terwijl de AG272FCX6 is voorzien van zilverkleurige ‘vleugels’ en een aantal rgb-leds.

De AG272FCX6 komt daarnaast ook met een (bedrade) afstandsbediening om snel van kleurprofielen te wisselen en om door het menu te bladeren. Voor dat laatste is de indeling van de knoppen echter erg onlogisch en is het veel makkelijker om de besturing aan de onderkant van de monitor te gebruiken. Nog een extra optie waar alleen de AG272FCX6 over beschikt is een uitklapbare headsethanger, waarmee je weer een beetje ruimte op je bureau bespaart.

Hoewel het on screen display (OSD) van beide monitoren niet erg intuïtief is, zijn wel alle nodige instellingen aanwezig: van gaming features zoals een (veel te grote) crosshair, tot diepgaande kleurinstellingen. Het duurt dus even om alle instellingen te vinden, maar uiteindelijk kun je de schermen wel helemaal naar smaak aanpassen.

©GMRimport

Beeldkwaliteit

De twee AOC-monitoren zijn beiden toppers als het aankomt op contrast door het gebruik van een VA-paneel. Het opgegeven contrast van 3000:1 zorgt voor duidelijke details in zowel donkere als lichte beelden, zonder last te hebben van een slechte kijkhoek. Helaas is de gammawaarde met de fabrieksinstellingen bij zowel de CQ32G1 als de AG272FCX6 veel te laag, al doet die eerste het wel iets beter. Door de instellingen aan te passen komt de CQ32G1 aardig dicht in de buurt van de ideale 2.2, terwijl de AG272FCX6 blijft steken op een teleurstellende 1.8.

De hoge verversingsfrequentie zorgt in beide gevallen voor zeer vloeiende beelden met goede reactietijden. Het verschil tussen de 144Hz van de CQ32G1 en de 165 Hz van de AG272FCX6 is echter te klein om waar te nemen. De extra 21 Hz is dus niet genoeg om direct voor de AG272FCX6 te kiezen. Mocht je echt op zoek zijn naar de allersnelste monitor, dan is een 240 Hz-model misschien een betere keuze, maar zelfs dan zijn de voordelen ten opzichte van 144 Hz discutabel.

Waar de AG272FCX6 wel in uitblinkt is blur reduction of overdrive. Er is iets minder ghosting zichtbaar op de 165 Hz-monitor met een scherper bewegend beeld als resultaat. Bij een te hoge overdrive zijn duidelijke kleurverschietingen zichtbaar, dus het is wel belangrijk om een goede middenweg te zoeken in de instellingen. Medium was voor onze exemplaren perfect, maar een ander exemplaar kan het mogelijk beter doen op weak of strong. Probeer het dus altijd zelf even uit.

Wel merkbaar is het grote verschil in resolutie en formaat. Door het verschil in detail oogt de Full HD-resolutie van de AG272FCX6 erg ouderwets naast de Quad HD-resolutie van de CQ32G1. In games is het verschil goed te zien: gebouwen en planten ogen veel realistischer door het grotere aantal pixels. Daarnaast biedt 1440p veel meer werkruimte op je monitor, waardoor je probleemloos meerdere programma’s naast elkaar kunt openen zonder dat het te smal wordt.

Daar staat wel tegenover dat de extra vijf inch diagonaal van de CQ32G1 er gaaf uitziet, maar niet altijd even handig is. Vooral in games waar een snel overzicht belangrijk is, zoals een shooter, is 32-inch eigenlijk te groot. De HUD is te ver weg van de crosshair, waardoor het te veel tijd kost om snel je ammo of health te checken. In sommige games is het mogelijk om de HUD te verplaatsen of te vergroten, maar dat is lang niet altijd het geval.

©GMRimport

©GMRimport

Conclusie

AOC heeft met de AG272FCX6 en CQ32G1 twee mooie monitoren op de markt gebracht, maar het is bijna ongeloofwaardig dat de twee even duur zijn. De betere gammakalibratie, hogere resolutie en groter diagonaal van de CQ32G1 voegen gevoelsmatig meer toe aan de waarde dan een headsethanger, led-lampjes en afstandsbediening van de AG272FCX6. Wat betreft de beeldkwaliteit heeft de AG272FCX6 alleen een voorsprong als het gaat om reactietijden, maar het verschil is niet groot genoeg om er een directe aanrader van te maken. De CQ32G1 is een perfecte gaming monitor als je op zoek bent naar iets groters dan 27-inch, maar door de full HD-resolutie en slechte kalibratie is de AG272FCX6 geen directe aanrader. In plaats daarvan kun je beter kijken naar de iets duurdere AG273QCX van hetzelfde merk.

AOC CQ32G1:

©GMRimport

AOC AG272FCX6:

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!