Review: Twee totaal verschillende gaming monitoren van AOC
Reviews

Review: Twee totaal verschillende gaming monitoren van AOC

Een nieuwe gaming monitor kan soms een nog grotere upgrade zijn dan een nieuwe computer, maar je kan niet zomaar af gaan op de specificaties. Twee monitoren die op papier hetzelfde lijken, kunnen in de praktijk namelijk totaal verschillen. Vandaag kijken we daarom naar twee AOC-monitoren uit dezelfde prijsklasse: de CQ32G1 en de AG272FCX6.

Specificaties AOC CQ32G1

  • 31.5-inch VA-paneel

  • 2560x1440 pixels

  • 144 Hz (30-144 Hz met FreeSync)

  • 1800R kromming

  • 2x HDMI 2.0, Displayport 1.2 en een koptelefoonaansluiting

  • 320 euro

©GMRimport

Specificities AOC AG272FCX6

  • 27-inch VA-paneel

  • 1920x1080 pixels

  • 165 Hz (30-144 Hz met FreeSync)

  • 1800R kromming

  • 2x HDMI 2.0, DisplayPort 1.2, VGA, koptelefoonaansluiting en USB

  • 300 euro

©GMRimport

De overeenkomsten tussen de monitoren zijn duidelijk: beiden beschikken ze over VA-technologie, ze hebben hetzelfde FreeSync-bereik, de maximale verversingsfrequentie is vergelijkbaar, de kromming is hetzelfde en ook de prijs is nagenoeg identiek. Het verschil wordt – op papier - dus veroorzaakt door het grotere formaat en de hogere resolutie van de CQ32G1. In de praktijk zijn er echter nog meer grote verschillen tussen de twee monitoren.

Design

Op de kleur van de voet na lijken de CQ32G1 en AG272FCX6 aan de voorkant sprekend op elkaar. Zoals we van AOC gewend zijn is de bouwkwaliteit uitstekend en staan de panelen stevig op hun voeten. De dunne randjes rondom het scherm geven de monitoren daarnaast ook een premium uitstraling. Aan de achterkant is bij de CQ32G1 weinig bijzonders te vinden, terwijl de AG272FCX6 is voorzien van zilverkleurige ‘vleugels’ en een aantal rgb-leds.

De AG272FCX6 komt daarnaast ook met een (bedrade) afstandsbediening om snel van kleurprofielen te wisselen en om door het menu te bladeren. Voor dat laatste is de indeling van de knoppen echter erg onlogisch en is het veel makkelijker om de besturing aan de onderkant van de monitor te gebruiken. Nog een extra optie waar alleen de AG272FCX6 over beschikt is een uitklapbare headsethanger, waarmee je weer een beetje ruimte op je bureau bespaart.

Hoewel het on screen display (OSD) van beide monitoren niet erg intuïtief is, zijn wel alle nodige instellingen aanwezig: van gaming features zoals een (veel te grote) crosshair, tot diepgaande kleurinstellingen. Het duurt dus even om alle instellingen te vinden, maar uiteindelijk kun je de schermen wel helemaal naar smaak aanpassen.

©GMRimport

Beeldkwaliteit

De twee AOC-monitoren zijn beiden toppers als het aankomt op contrast door het gebruik van een VA-paneel. Het opgegeven contrast van 3000:1 zorgt voor duidelijke details in zowel donkere als lichte beelden, zonder last te hebben van een slechte kijkhoek. Helaas is de gammawaarde met de fabrieksinstellingen bij zowel de CQ32G1 als de AG272FCX6 veel te laag, al doet die eerste het wel iets beter. Door de instellingen aan te passen komt de CQ32G1 aardig dicht in de buurt van de ideale 2.2, terwijl de AG272FCX6 blijft steken op een teleurstellende 1.8.

De hoge verversingsfrequentie zorgt in beide gevallen voor zeer vloeiende beelden met goede reactietijden. Het verschil tussen de 144Hz van de CQ32G1 en de 165 Hz van de AG272FCX6 is echter te klein om waar te nemen. De extra 21 Hz is dus niet genoeg om direct voor de AG272FCX6 te kiezen. Mocht je echt op zoek zijn naar de allersnelste monitor, dan is een 240 Hz-model misschien een betere keuze, maar zelfs dan zijn de voordelen ten opzichte van 144 Hz discutabel.

Waar de AG272FCX6 wel in uitblinkt is blur reduction of overdrive. Er is iets minder ghosting zichtbaar op de 165 Hz-monitor met een scherper bewegend beeld als resultaat. Bij een te hoge overdrive zijn duidelijke kleurverschietingen zichtbaar, dus het is wel belangrijk om een goede middenweg te zoeken in de instellingen. Medium was voor onze exemplaren perfect, maar een ander exemplaar kan het mogelijk beter doen op weak of strong. Probeer het dus altijd zelf even uit.

Wel merkbaar is het grote verschil in resolutie en formaat. Door het verschil in detail oogt de Full HD-resolutie van de AG272FCX6 erg ouderwets naast de Quad HD-resolutie van de CQ32G1. In games is het verschil goed te zien: gebouwen en planten ogen veel realistischer door het grotere aantal pixels. Daarnaast biedt 1440p veel meer werkruimte op je monitor, waardoor je probleemloos meerdere programma’s naast elkaar kunt openen zonder dat het te smal wordt.

Daar staat wel tegenover dat de extra vijf inch diagonaal van de CQ32G1 er gaaf uitziet, maar niet altijd even handig is. Vooral in games waar een snel overzicht belangrijk is, zoals een shooter, is 32-inch eigenlijk te groot. De HUD is te ver weg van de crosshair, waardoor het te veel tijd kost om snel je ammo of health te checken. In sommige games is het mogelijk om de HUD te verplaatsen of te vergroten, maar dat is lang niet altijd het geval.

©GMRimport

©GMRimport

Conclusie

AOC heeft met de AG272FCX6 en CQ32G1 twee mooie monitoren op de markt gebracht, maar het is bijna ongeloofwaardig dat de twee even duur zijn. De betere gammakalibratie, hogere resolutie en groter diagonaal van de CQ32G1 voegen gevoelsmatig meer toe aan de waarde dan een headsethanger, led-lampjes en afstandsbediening van de AG272FCX6. Wat betreft de beeldkwaliteit heeft de AG272FCX6 alleen een voorsprong als het gaat om reactietijden, maar het verschil is niet groot genoeg om er een directe aanrader van te maken. De CQ32G1 is een perfecte gaming monitor als je op zoek bent naar iets groters dan 27-inch, maar door de full HD-resolutie en slechte kalibratie is de AG272FCX6 geen directe aanrader. In plaats daarvan kun je beter kijken naar de iets duurdere AG273QCX van hetzelfde merk.

AOC CQ32G1:

©GMRimport

AOC AG272FCX6:

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo
Nieuws

Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo

Op Steam, Epic Games Store, PS5, PS4 en Xbox Series

Er is een demo uitgekomen van horrorgame Slitterhead, het nieuwste wapenfeit van Silent Hill-maker Keiichiro Toyama.

De demo is beschikbaar op Steam, Epic Games Store, PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox Series X en S. Geboekte progressie kan meegenomen worden naar de volledige game. Daarbij kan de pc-versie van de game tijdelijk met 30 procent korting worden aangeschaft.

Het eerder dit najaar uitgekomen Slitterhead is een psychologische horrorgame en speelt zich af op de straten van Kowlong, waarin spelers als de Hyoki - een entiteit die geen herinneringen of fysieke vorm heeft - monsterlijke wezens genaamd Slitterheads moet vernietigen. Deze Slitterheads vermommen zichzelf als mensen.

Slitterhead is ontwikkeld door Bokeh Game Studio, dat werd opgericht door Keiichiro Toyama, de maker van franchises als Silent Hill, en Junya Okura, de maker van Gravity Rush. Hieronder kan een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!