Review: MSI GL63 8SE – Raytracen voor een prikkie
Reviews

Review: MSI GL63 8SE – Raytracen voor een prikkie

Begin dit jaar maakte Nvidia bekend dat de GeForce 20-series videokaarten ook beschikbaar zou komen voor laptops, met inbegrip van de nieuwe raytracing technologie. De MSI GL63 8SE is een van de eerste laptops die gebruik maakt van de mobiele 20-series GPU’s en wel de goedkoopste kaart: de RTX 2060.

De RTX 2060 is interessant omdat het wél ondersteuning heeft voor de nieuwe technologieën van de Turing-videokaarten, maar niet zo pijnlijk duur is als bijvoorbeeld de RTX 2080 of diens Ti-variant. In combinatie met een 1080p-paneel heeft de RTX 2060 bovendien weinig moeite om zestig frames per seconde aan te houden in het merendeel van de games.

©GMRimport

Exterieur

Het zal niemand verrassen dat een MSI-laptop opvallend vormgegeven is. In het geval van de GL63 krijg je het bekende drakenlogo van MSI op de achterkant van het scherm en rode accenten op elk denkbaar oppervlak. De GL63 deelt zijn behuizing grotendeels met de GE63, die we eind vorig jaar bespraken. De enige uitzondering is de RGB LED-verlichting, die ontbreekt namelijk volledig op de GL63. Enkelkleurige LED-verlichting is wel aanwezig, in de vorm van rode LEDS onder alle toetsen.

Zowel de onder- als bovenhelft van de GL63 zijn opgetrokken uit hetzelfde weinig indrukwekkende kunststof. De coating op dit kunststof is een stuk capabeler en weet vingerafdrukken met weinig moeite te weren, al is het nog maar de vraag hoe resistent de coating is tegen krassen. Het chassis geeft aanzienlijk mee wanneer er druk wordt uitgeoefend op zowel de klep als het toetsenbord en voelt over het algemeen licht en goedkoop aan.

Het toetsenbord zelf is daarentegen uitstekend gebouwd, zoals wel vaker het geval is op MSI-laptops. De toetsen hebben een lange travel met een fijne en heldere klik zodra de toets wordt geactueerd. MSI’s langlopende samenwerking met Steelseries om hun toetsenborden te integreren werpt zijn vruchten weer eens af met de GL63. Het touchpad is helaas minder fantastisch: het oppervlak bestaat uit stroef plastic, het formaat valt ernstig tegen voor een 15”-laptop en het is geen precision touchpad, waardoor gestures in Windows 10 niet mogelijk zijn. Op dit prijspunt is het gebrek aan een grotere touchpad met precision drivers lastig te slikken, al helemaal gezien de minimale extra kosten die dit met zich meebrengt.

©GMRimport

Prestaties

De MSI GL63 8SE ligt in de winkels voor 1649 euro op het moment van schrijven, wat gezien de forse specificaties een schappelijk bedrag is. Voor die prijs krijg je namelijk een Intel Core i7-8750H, 16GB aan DDR4-geheugen op 2666Mhz, 256GB aan NVMe-opslag, 1TB HDD-opslag op 7200RPM en natuurlijk de RTX 2060.

CPU’s in de klasse van de i7-8750H zijn al een tijdje standaard op gaminglaptops van dit kaliber en veranderen in de praktijk niet bizar veel aan de prestaties. De upgrade van een GTX 1060 6GB naar een RTX 2060 heeft wat dat betreft veel meer invloed: gemiddeld genomen presteert de RTX-kaart 30% beter dan zijn voorganger. In the Division 2 op de ‘ultra’ voorinstelling haalt de RTX 2060 bijvoorbeeld een zeer speelbare 67 frames per seconde, terwijl de RTX 1060 blijft steken op 45 fps.

Dat de RTX 2060 goed presteert in normale games is natuurlijk fijn, maar meeste kopers van de GL63 8SE willen waarschijnlijk gebruik maken van de nieuwe raytracing mogelijkheden die de Turing-kaart verschaft. Zodra de raytracing-knop wordt omgezet zijn de prestaties helaas een stuk minder rooskleurig: in Metro Exodus ligt het gemiddelde op een pijnlijke 37 fps met RTX aan. Met raytracing helemaal uitgeschakeld staat schiet dit omhoog naar 51 fps. Het kan zijn dat dit gat gedicht wordt met toekomstige driverupdates, maar voorlopig is raytracing lastig aan te raden in Metro Exodus.

Het feit dat raytracing niet bijzonder goed presteert in Metro is extra pijnlijk omdat het een van de twee grote moderne titels is die Nvidia’s RTX-technologie ondersteunt. De andere is natuurlijk Battlefield V, waar de prestaties van de GL63 8SE gelukkig een stuk beter uitvallen. Hier dipt de gemiddelde framerate, zelfs met raytracing op zijn allerhoogste voorinstelling, niet onder de zestig frames per seconde. De mobiele RTX 2060 heeft het dus in zich om zestig fps aan te houden als RTX aan staat, maar dan moet de game wel grondig geoptimaliseerd zijn. DICE is dit schijnbaar wel gelukt, terwijl 4A Games nog niet genoeg tijd heeft gehad om RTX te laten werken met de toch al veeleisende graphics van Metro Exodus.

©GMRimport

Conclusie

De MSI GL63 8SE is goed uitgerust met volledige connectiviteit, een redelijk paneel en goede prestaties voor zijn prijs. Het enige bezwaar dat de GL63 oproept komt door zijn exterieur, dat duidelijk al een paar generaties meegaat en niet bepaald de indruk geeft dat het erg stevig is. Bovendien is het ontbreken van een betere touchpad bijna onacceptabel, ware het niet voor het feit dat meeste laptopgamers een externe muis gebruiken. Echt competitieve gamers zullen waarschijnlijk een voor een hogere prijsklasse willen gaan om hogere verversingsnelheden te krijgen, maar voor minder hardcore gamers is de GL63 een geschikte gamelaptop.

©GMRimport

Adviesprijs: € 1850

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Voormalige Nintendo-werknemer verwacht Switch 2-release in juni
      Nieuws

      Voormalige Nintendo-werknemer verwacht Switch 2-release in juni

      Vlak voor de zomervakantie

      Een voormalige Nintendo-werknemer die bij de salesafdeling van het bedrijf heeft gewerkt voorspelt dat de Nintendo Switch 2 ergens in juni dit jaar in de winkels verschijnt.

      Dat meldde de werknemer in de Kit & Krysta-podcast - een duo dat voorheen ook werkzaam was bij Nintendo. Gedurende de podcast wordt de voormalige Nintendo-werknemer, die in de video Sean wordt genoemd, gevraagd naar hoe hij Nintendo's plannen voor de Switch 2-release voor zich ziet. Hoewel hij geen concrete informatie deelt, deelt hij wel zijn persoonlijke verwachtingen.

      "Ze zullen het systeem voor het einde van de zomer willen uitbrengen. Ik zou zelfs zeggen aan het begin van de zomer, het einde van het schooljaar, zodat kinderen kunnen praten over waar ze naar uitkijken. Ik denk dat we de console in juni zien verschijnen. Misschien in het midden van juni, of iets later. Maar sowieso voor het einde van de zomer. Er zijn genoeg strategische redenen om te bedenken waarom ze dat willen."

      Sean meldt overigens ook dat leaks over een mogelijke Switch 2-releasedatum en -prijs vanuit winkels die op internet de ronde doen niet betrouwbaar zijn. Volgens hem is het zo goed als onmogelijk dat winkels nu al weten wanneer de Switch 2 uitkomt en hoeveel hij gaat kosten. "Ze weten niets, al zeker niet over de prijs, en haast zeker niets over de releasedatum, buiten misschien het kwartaal."

      Eerder deze maand werd de Nintendo Switch 2 uit de doeken gedaan. Hoewel er nog weinig informatie beschikbaar is over Nintendo's nieuwe console, is wel duidelijk dat de Switch 2 groter is dan zijn voorganger en een groter scherm heeft. De Joy-Cons klikken vast aan het apparaat met een magnetisme. Hoewel niet bevestigd, lijkt de onthullingstrailer te hinten naar muisfunctionaliteiten voor de Joy-Cons. Buiten een nieuwe Mario Kart werden er geen games getoond. Op 2 april onthult Nintendo meer over de console en waarschijnlijk ook de games tijdens een Direct-uitzending.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Microsoft-CEO: 'We krijgen een catalogus aan games die met AI zijn gemaakt'
      Nieuws

      Microsoft-CEO: 'We krijgen een catalogus aan games die met AI zijn gemaakt'

      De games zouden binnenkort beschikbaar moeten komen

      Microsoft-CEO Satya Nadella meldt dat het bedrijf aan een "catalogus aan games" werkt die met het nieuwe generatieve AI-programma 'Muse' tot stand is gekomen.

      Microsoft deed afgelopen week 'Muse' uit de doeken. Dit AI-model kan volgens het bedrijf "gamebeelden, controlleracties of beide tegelijkertijd" genereren en een belangrijke rol spelen in oude games in de toekomst speelbaar houden. Daar werden zelfs video's bij getoond, waarbij Muse door één seconde aan gameplay van de multiplayergame Bleeding Edge zelf gameplay genereerde.

      In gesprek met Dwarkesh Podcast (via VGC) meldt Microsoft-CEO Nadella nu het volgende: "Het is gewoon erg cool... we willen kijken of we met gameplaydata games kunnen genereren die consistent zijn en de diversiteit van een game omvatten. Waar ik erg enthousiast over ben is dat we binnenkort met een catalogus aan games komen die deze technologie gaat gebruiken, of waarmee we het gaan genereren."

      Wat Nadella precies bedoeld met een "catalogus aan games" is niet duidelijk, maar het lijkt er dus op dat er binnenkort iets concreets beschikbaar komt voor gamers met betrekking tot het AI-model.

      In het podcastgesprek blikt Nadella ook terug op het moment dat hij zag hoe Xbox-baas Phil Spencer een Xbox-controller vasthield en dat Muse zijn input analyseerde, wat resulteerde in gameplaybeelden die door het AI-model werden gegenereerd. "En het was consistent met de game. Dat was voor mij een enorm 'wow'-moment. Het is zoals de eerste keer dat we zagen hoe ChatGPT zinnen afmaakte, of we Dolly zagen tekenen. Dit is vergelijkbaar."

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!