Revelations 2012
Reviews

Revelations 2012

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Wie zich Geocities nog kan herinneren, zal vreemd opkijken van de kersverse website van Revelations 2012. De website lijkt zo uit het Geocities-tijdperk te komen, toen geel over blauw nog mooi oogde, Comic Sans nog aanzien genoot als een hip lettertype en graphics nog niet belangrijk waren. In feite lijkt de website in veel opzichten op de game: spuuglelijk, onlogisch, onbegrijpelijk en eigenlijk best grappig. In de tijd dat ik de game gespeeld heb, heb ik gelachen, gehuild en mijzelf de grootst mogelijke idioot van de wereld gevoeld.

Spice Girls

Revelations 2012 is een daadwerkelijke game die je voor tien euro op Steam kunt kopen. De game is gemaakt met de Source-engine van Valve, maar toch zien de graphics er belachelijk lelijk uit. Je kunt de coöperatieve shooter met vier mensen spelen. De gameplay lijkt verdacht veel op Left 4 Dead, alleen dan zonder zombies, toffe wapens en plezier. Rondom de letters van het laadscherm brandt blauw vuur. In het startscherm van Revelations 2012 zijn vier wildemannen te zien die om een vuurt een soort van inheems Spice Girls-dansje uitvoeren. Na twintig minuten in mijn eentje in de lobby te hebben gewacht, ben ik maar met drie computergestuurde medespelers een game begonnen. Iets met een goed begin is het halve werk. Het vreselijke laadscherm verschijnt weer. Er staat: 'Ben je lang genoeg om dood te gaan?'

©GMRimport

APOCALYPS! END OF TIME! INSERT MEER DRAMA HIER!!

De first-person shooter draait om de Apocalyps die volgens gekke mensen op 21 december 2012 gaat plaatsvinden. Op die datum eindigt ‘een Mayakalender’ en gaan we allemaal naar de klote. In Revelations 2012 heeft deze Apocalyps al plaatsgevonden en leven we in een soort van Oud-Egyptische tijd waar kwaadaardige goden via een portal toegang tot de aarde hebben. Vier personages, die sporadisch enkel 'oh yeah' uitkramen, hebben geen achterliggend verhaal. Hier moet je het mee doen.

Het onlogische en vreemde verhaal maakt niet eens zo veel uit, als de actie maar goed is. Nadat ik eerst mijn twee muisknoppen aan de schietfuncties had gekoppeld (ik kon niet eens schieten?), begon de hilarische ervaring. Al snel kom je bij twee bruggen aan waar grote ronde stenen naar beneden rollen. Je loopt heel gemakkelijk naar het eindpunt zonder geraakt te worden, maar je team wordt al meteen compleet afgemaakt. Het was na tien minuten niet eens mogelijk om door te spelen, omdat het gehele team door de rollende stenen met de grond gelijk was gemaakt.

©GMRimport

Lomp

De vijanden zijn ongeveer even lomp als je computergestuurde medespelers. Ze lopen tegen elkaar op, botsen tegen muren en klimmen op een belachelijke manier op gebouwen en palen. De schietgevechten lijken een beetje op Serious Sam, waarbij hordes vijanden op je af stormen terwijl jij in de rondte knalt. In Serious Sam doe je dat met enorm gave wapens. In Revelations 2012 gebruik je het meest depressieve wapen ooit: een kristallenknaller. Het geweer, dat om je arm is gebouwd, is het enige wapen dat je krijgt en kan een aantal verschillende schoten afvuren. Het is een prestatie hoe de ontwikkelaars een plasmageweer (want daar lijkt het op) - toch één van de tofste wapens in games - zo totaal niet opwindend hebben kunnen maken. Elk schot heeft maar weinig visuele impact (vijanden lopen gewoon door alsof er niets gebeurt) en het schietgeluid is enorm onbevredigd: alsof iemand zachtjes in je oor blaast.

In Revelations 2012 ben je naast schieten bezig om van punt A naar B te komen. Je gooit een aantal schakelaars om, zoekt een sleutel en schiet weer wat meer. Omdat vijanden van de meest onlogische plekken vandaan komen (zoals plotseling vanonder een steen), heb je vrijwel constant de linker muisknop ingedrukt. Als je een vijand doodt, verandert hij in een soort van plasmahoopje gevuld met botten. Een leuk detail dat aardig werkt. Ook de eerste eindbaas is een lichtpuntje. Je vecht eindelijk eens tegen een vijand die je serieus kunt nemen. De eindbaas ziet er gaaf uit: een groot skelet met hoorns en een diepe, duistere stem. Dat het eindbaasgevecht enkel uit je linker muisknop indrukken en sporadisch naar links en rechts bewegen bestaat, ben je voor een klein moment vergeten.

©GMRimport

Geslaagde grap

Na twee uur spelen snap ik niet dat iemand dit spel voor zijn plezier speelt. Het is afgrijselijk. Ik zoomde uit en bekeek de game via het derdepersoonsperspectief. Mijn personage was aan het dansen. Dat deed hij de gehele game al. Zelfs als je aan het schieten bent, doet je personage een twistdansje uit de jaren zestig. Het is duidelijk: dit móet een grap zijn. De ontwikkelaars liggen waarschijnlijk naast hun stoel van het lachen. “Laten we eens kijken hoe slecht we een game kunnen maken die toch nog gerecenseerd wordt en aandacht krijgt”, was misschien het idee. Proficiat jongens. Revelations 2012 is waarschijnlijk het slechtste spel dat menig gamer én recensent ooit heeft gespeeld.

Revelations 2012 is gespeeld op PC.

Legendarisch
Conclusie

Revelations 2012 is een hilarische ervaring, want deze idiote en vrijwel onspeelbare game kan niet serieus bedoeld zijn. De game krijgt een heel punt voor de paar slappe lachbuien die het heeft veroorzaakt, maar daar blijft het ook bij.

Plus- en minpunten
  • Hilarisch
  • Oh ja: het is één van de slechtste games ooit gemaakt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!