Razer Kishi: Een degelijke controller voor een specifieke doelgroep
Reviews

Razer Kishi: Een degelijke controller voor een specifieke doelgroep

De Razer Kishi verandert je smartphone in een soort van Nintendo Switch. De gadget komt perfect van pas net nu streamingdiensten zoals Google Stadia en Game Pass hun opmars maken.

Conclusie

De Razer Kishi is compact en hoeft niet te worden opgeladen. Het is alleen jammer dat de trekkers wat goedkoop aanvoelen en de vierpuntdruktoets niet goed functioneert. Een controller die vooral is weggelegd voor een heel specifiek soort smartphonegamer.660

  • Pluspunten

  • Klein, handzaam formaat

  • Hoeft niet worden opgeladen

  • Minpunten

  • Vierpuntdruktoets registreert input niet goed

  • Niet heel ergonomisch

Je hebt natuurlijk geen controller nodig om te gamen op een smartphone, maar het wordt er wel een stuk interessanter door. Het maakt ports van oude titels zoals Knights of the Old Republic ineens speelbaarder en spellen zoals Fortnite makkelijker om te besturen. De controller werkt bovendien ook bij streamingdiensten zoals Google Stadia of Geforce Now, mits je een Android-toestel hebt. Op beide grote smartphoneplatformen werkt de Kishi ook met remote play-apps voor je spelcomputers of pc.

Niet gammel

De Kishi is een controller die speciaal is gemaakt om met een smartphone te verbinden. Je klikt hem uit elkaar en buigt de twee helften om je toestel heen, waardoor het geheel een soort handheldspelcomputer vergelijkbaar met de Switch vormt. De wat elastische band achterop zorgt ervoor dat hij strak tegen beide controllerhelften blijft zitten. Dat klinkt gammel, maar het tegendeel is waar: het geheel zit solide om de smartphone en buigt slechts een beetje mee met je handbewegingen.

Eenmaal opgevouwen is de controller klein genoeg om in bijvoorbeeld een jaszak te stoppen. Omdat hij rechtstreeks aansluit op de Lightning- of usb-c-aansluiting van je toestel, hoef je de controller niet los op te laden. Een flink voordeel ten opzichte van losse gamepads: je kan hem in je tas werpen zonder na te denken over leeggelopen batterijen.

©GMRimport

Offers

Dat kleine, handzame formaat komt niet zonder offers. De kleine grips achterop zijn lang niet genoeg om je hele hand af te dekken, waardoor het apparaat niet heel ergonomisch aanvoelt. Speel je langer dan een uur achter elkaar, dan begin je het wel in je handen te voelen.

De analoge sticks en actieknoppen voelen wat rubberachtig aan, maar werken vlekkeloos. De L2- en R2-trekkers geven het gevoel analoog te zijn, maar werken op telefoons in werkelijkheid meestal digitaal. Daarnaast voelen deze knoppen wat goedkoop en onhandig.

Een flink voordeel ten opzichte van losse gamepads: je kan hem in je tas werpen zonder na te denken over leeggelopen batterijen.

-

Slechte vierpuntdruktoets

Het grootste minpunt zit hem in de vierpuntdruktoets: die registreert stelselmatig een analoge input als we één van de zijden recht indrukken. Dat zou kunnen liggen aan een productiefout: als het membraan van de controller net verkeerd is geplaatst, kan immers druk op de verkeerde knop worden uitgeoefend. Het maakt tweedimensionale games in veel gevallen onspeelbaar, in elk geval met ons exemplaar. Jammer.

Wie een Kishi overweegt, moet ook goed nadenken over het huidige aanbod qua games op smartphones. Op iOS ben je beperkt tot apps en games die officiële ondersteuning toevoegen, terwijl op Android ook een losse app gebruikt kan worden om virtuele knoppen aan de fysieke toetsen te binden. Maar van een brede bibliotheek speciaal voor deze controls is op beide besturingssystemen geen sprake.

Tijdens onze review gebruikten we de Kishi eigenlijk vooral voor gamestreaming. Omdat je daarbij vooral recente games speelt, vormt de slecht werkende richtingsknop geen probleem. Maar wie overweegt de controller voor hetzelfde in te zetten, moet wel onthouden dat een goede router is vereist om dat een beetje stabiel werkend te krijgen.

©GMRimport

Lees meer hardware-reviews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis Zinedine Zidane-kaart
Nieuws

Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis Zinedine Zidane-kaart

Alle EA FC 25 Club-leden kunnen de kaart ook nog eens gratis evolueren

Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis een exclusieve versie van de legendarische voetballer Zinedine Zidane.

Het gaat om een Icon-kaart met een rating van 90. Men hoeft daar alleen vanaf nu tot 14 februari de game voor te spelen. Daarnaast zullen alle EA FC 25 Club-leden - oftewel mensen die EA Sports FC 24 ergens voor 26 september 2024 hebben gespeeld - de kaart gratis kunnen evolueren naar maximaal 94.

De kaart is gebaseerd op de Zidane uit 2002, toen hij gedurende zijn eerste jaar bij Real Madrid de Champions League won tegen Bayer Leverkusen. Hij scoorde toen, en het gezicht dat hij trok toen hij zijn doelpunt vierde staat op de kaart. Meer info valt hier te vinden.

EA Sports FC 25 kwam vorig jaar uit voor alle moderne consoles en pc. De game ontving een 7,5 van Lars Cornelis: "EA Sports FC 25 is dankzij een reeks nieuwe opties vooral leuker voor spelers die het spelletje graag tactisch naar hun hand zetten. Daarnaast heeft het spel met de introducties van een simulatiestand en Rush een enorm breed bereik. FC 25 heeft wel nog wat ruwe randjes die verhinderen dat we hier met een kampioenswaardige selectie te maken hebben."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn
Nieuws

Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn

Early access-versie verschijnt aankomend voorjaar voor pc

Ontwikkelaar Stray Kite Studios heeft eerder deze week Wartorn aangekondigd, een real-time tactische roguelite die naar pc komt.

Stray Kite Studios bestaat uit mensen die voorheen aan Age of Empires, Bioshock, Orcs Must Die en Borderlands hebben gewerkt. Spelers kunnen een singleplayer squad-based game verwachten met een roguelite campagne.

In het spel besturen spelers Yara en Elani, twee zussen die uit huis gejaagd zijn en het door oorlog vernielde Talaur moeten doorreizen om het veilige fort Beynun te bereiken. Spelers vechten in real-time tegen fantasievolle wezens. Daarbij maakt men gebruik van verschillende elementen, zoals vuur, water, teer en bliksem, om de vijanden te verslaan of de omgeving te beïnvloeden. Verschillende fantasievolle wezens kunnen ook aangesteld worden om onderdeel te worden het team van de speler.

"Onze visie voor Wartorn is een game die naadloos artistieke uitingen, tactische diepgang en emotionele resonantie combineert. We willen dat spelers het gevoel hebben dat elke keuze ertoe doet, zowel op het slagveld als in het verhaal", aldus CEO en medeoprichter Shovaen Patel.

De early access-versie van Wartorn verschijnt aankomend voorjaar op pc via Steam en Epic Games Store.

Stray Kite Studios heeft eerder aan diverse minigames in Fortnite Creative gewerkt, en meegeholpen aan de ontwikkeling van Tiny Tina's Assault on Dragon Keep.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!