Razer Kishi: Een degelijke controller voor een specifieke doelgroep
Reviews

Razer Kishi: Een degelijke controller voor een specifieke doelgroep

De Razer Kishi verandert je smartphone in een soort van Nintendo Switch. De gadget komt perfect van pas net nu streamingdiensten zoals Google Stadia en Game Pass hun opmars maken.

Conclusie

De Razer Kishi is compact en hoeft niet te worden opgeladen. Het is alleen jammer dat de trekkers wat goedkoop aanvoelen en de vierpuntdruktoets niet goed functioneert. Een controller die vooral is weggelegd voor een heel specifiek soort smartphonegamer.660

  • Pluspunten

  • Klein, handzaam formaat

  • Hoeft niet worden opgeladen

  • Minpunten

  • Vierpuntdruktoets registreert input niet goed

  • Niet heel ergonomisch

Je hebt natuurlijk geen controller nodig om te gamen op een smartphone, maar het wordt er wel een stuk interessanter door. Het maakt ports van oude titels zoals Knights of the Old Republic ineens speelbaarder en spellen zoals Fortnite makkelijker om te besturen. De controller werkt bovendien ook bij streamingdiensten zoals Google Stadia of Geforce Now, mits je een Android-toestel hebt. Op beide grote smartphoneplatformen werkt de Kishi ook met remote play-apps voor je spelcomputers of pc.

Niet gammel

De Kishi is een controller die speciaal is gemaakt om met een smartphone te verbinden. Je klikt hem uit elkaar en buigt de twee helften om je toestel heen, waardoor het geheel een soort handheldspelcomputer vergelijkbaar met de Switch vormt. De wat elastische band achterop zorgt ervoor dat hij strak tegen beide controllerhelften blijft zitten. Dat klinkt gammel, maar het tegendeel is waar: het geheel zit solide om de smartphone en buigt slechts een beetje mee met je handbewegingen.

Eenmaal opgevouwen is de controller klein genoeg om in bijvoorbeeld een jaszak te stoppen. Omdat hij rechtstreeks aansluit op de Lightning- of usb-c-aansluiting van je toestel, hoef je de controller niet los op te laden. Een flink voordeel ten opzichte van losse gamepads: je kan hem in je tas werpen zonder na te denken over leeggelopen batterijen.

©GMRimport

Offers

Dat kleine, handzame formaat komt niet zonder offers. De kleine grips achterop zijn lang niet genoeg om je hele hand af te dekken, waardoor het apparaat niet heel ergonomisch aanvoelt. Speel je langer dan een uur achter elkaar, dan begin je het wel in je handen te voelen.

De analoge sticks en actieknoppen voelen wat rubberachtig aan, maar werken vlekkeloos. De L2- en R2-trekkers geven het gevoel analoog te zijn, maar werken op telefoons in werkelijkheid meestal digitaal. Daarnaast voelen deze knoppen wat goedkoop en onhandig.

Een flink voordeel ten opzichte van losse gamepads: je kan hem in je tas werpen zonder na te denken over leeggelopen batterijen.

-

Slechte vierpuntdruktoets

Het grootste minpunt zit hem in de vierpuntdruktoets: die registreert stelselmatig een analoge input als we één van de zijden recht indrukken. Dat zou kunnen liggen aan een productiefout: als het membraan van de controller net verkeerd is geplaatst, kan immers druk op de verkeerde knop worden uitgeoefend. Het maakt tweedimensionale games in veel gevallen onspeelbaar, in elk geval met ons exemplaar. Jammer.

Wie een Kishi overweegt, moet ook goed nadenken over het huidige aanbod qua games op smartphones. Op iOS ben je beperkt tot apps en games die officiële ondersteuning toevoegen, terwijl op Android ook een losse app gebruikt kan worden om virtuele knoppen aan de fysieke toetsen te binden. Maar van een brede bibliotheek speciaal voor deze controls is op beide besturingssystemen geen sprake.

Tijdens onze review gebruikten we de Kishi eigenlijk vooral voor gamestreaming. Omdat je daarbij vooral recente games speelt, vormt de slecht werkende richtingsknop geen probleem. Maar wie overweegt de controller voor hetzelfde in te zetten, moet wel onthouden dat een goede router is vereist om dat een beetje stabiel werkend te krijgen.

©GMRimport

Lees meer hardware-reviews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Blizzard-vacatures hinten mogelijk naar ontwikkeling Starcraft-shooter
Nieuws

Blizzard-vacatures hinten mogelijk naar ontwikkeling Starcraft-shooter

Het bedrijf zoekt ontwikkelaars voor een onaangekondigde openwereldshooter

Blizzard heeft vacatures online geplaatst voor mensen die willen werken aan een aankomende openwereldshooter. Fans hopen dat het om de Starcraft-shooter waar geruchten de ronde over doen gaat.

Zo wordt er gezocht naar een design director, principal designer en senior designer. Meerdere vacatures verwijzen naar een openwereldshooter, maar meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Fans vermoeden dat dit gerelateerd is aan een Starcraft-shooter. Eerder dit najaar bracht journalist Jason Schreier zijn nieuwe boek over Blizzard uit, waarin vermeld werd dat er bij Blizzard aan een Starcraft-shooter gewerkt wordt.

Het bedrijf heeft al tweemaal eerder geprobeerd een shooter gebaseerd op Starcraft te maken. De geannuleerde games heetten Starcraft Ghost en Ares. Officieel is nog niets bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Splinter Cell-verfilming officieel geannuleerd
Nieuws

Splinter Cell-verfilming officieel geannuleerd

Tom Hardy was in de running om Sam Fisher te spelen

De Splinter Cell-film die twaalf jaar geleden werd aangekondigd, wordt niet meer gemaakt.

The Direct meldt dat producent Basil Iwanyk dat heeft verteld. "De film had geweldig kunnen worden... maar het lukte ons niet om het script en het budget naar wens te krijgen. Maar het had tof geworden. We hadden een miljoen verschillende versies bedacht, maar het had hardcore en awesome geworden. Helaas is het niet doorgegaan."

Vorig decennium werd er nog gemeld dat Edge of Tomorrow-regisseur Doug Liman de regie op zich zou nemen, en dat Tom Hardy de rol van hoofdpersonage Sam Fisher zou vertolken.

Overigens kunnen fans van de Splinter Cell-franchise wel uitkijken naar een geanimeerde serie genaamd Splinter Cell: Deathwatch. De animatieserie wordt geschreven door John Wick-bedenker Derek Kolstad. Liev Schreiber (Ray Donovan, Scream) zal hoofdpersonage Sam Fisher inspreken. De serie moet 'spoedig' op Netflix komen te staan.

Daarnaast werkt Ubisoft al geruime tijd aan een remake van de eerste Splinter Cell. Ubisoft meldde in 2021 al dat het aan een remake van de in 2002 uitgekomen stealthgame Splinter Cell werkt. Een jaar later werd gemeld dat het verhaal herschreven wordt voor een moderner publiek, maar sindsdien is het vrij stil rondom de remake. Eerder dit najaar claimde Insider Gaming te hebben gehoord dat de game nog in ontwikkeling is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!