Razer Kishi: Een degelijke controller voor een specifieke doelgroep
Gamer.nl
Reviews

Razer Kishi: Een degelijke controller voor een specifieke doelgroep

De Razer Kishi verandert je smartphone in een soort van Nintendo Switch. De gadget komt perfect van pas net nu streamingdiensten zoals Google Stadia en Game Pass hun opmars maken.

Conclusie

De Razer Kishi is compact en hoeft niet te worden opgeladen. Het is alleen jammer dat de trekkers wat goedkoop aanvoelen en de vierpuntdruktoets niet goed functioneert. Een controller die vooral is weggelegd voor een heel specifiek soort smartphonegamer.660

  • Pluspunten

  • Klein, handzaam formaat

  • Hoeft niet worden opgeladen

  • Minpunten

  • Vierpuntdruktoets registreert input niet goed

  • Niet heel ergonomisch

Je hebt natuurlijk geen controller nodig om te gamen op een smartphone, maar het wordt er wel een stuk interessanter door. Het maakt ports van oude titels zoals Knights of the Old Republic ineens speelbaarder en spellen zoals Fortnite makkelijker om te besturen. De controller werkt bovendien ook bij streamingdiensten zoals Google Stadia of Geforce Now, mits je een Android-toestel hebt. Op beide grote smartphoneplatformen werkt de Kishi ook met remote play-apps voor je spelcomputers of pc.

Niet gammel

De Kishi is een controller die speciaal is gemaakt om met een smartphone te verbinden. Je klikt hem uit elkaar en buigt de twee helften om je toestel heen, waardoor het geheel een soort handheldspelcomputer vergelijkbaar met de Switch vormt. De wat elastische band achterop zorgt ervoor dat hij strak tegen beide controllerhelften blijft zitten. Dat klinkt gammel, maar het tegendeel is waar: het geheel zit solide om de smartphone en buigt slechts een beetje mee met je handbewegingen.

Eenmaal opgevouwen is de controller klein genoeg om in bijvoorbeeld een jaszak te stoppen. Omdat hij rechtstreeks aansluit op de Lightning- of usb-c-aansluiting van je toestel, hoef je de controller niet los op te laden. Een flink voordeel ten opzichte van losse gamepads: je kan hem in je tas werpen zonder na te denken over leeggelopen batterijen.

©GMRimport

Offers

Dat kleine, handzame formaat komt niet zonder offers. De kleine grips achterop zijn lang niet genoeg om je hele hand af te dekken, waardoor het apparaat niet heel ergonomisch aanvoelt. Speel je langer dan een uur achter elkaar, dan begin je het wel in je handen te voelen.

De analoge sticks en actieknoppen voelen wat rubberachtig aan, maar werken vlekkeloos. De L2- en R2-trekkers geven het gevoel analoog te zijn, maar werken op telefoons in werkelijkheid meestal digitaal. Daarnaast voelen deze knoppen wat goedkoop en onhandig.

Een flink voordeel ten opzichte van losse gamepads: je kan hem in je tas werpen zonder na te denken over leeggelopen batterijen.

-

Slechte vierpuntdruktoets

Het grootste minpunt zit hem in de vierpuntdruktoets: die registreert stelselmatig een analoge input als we één van de zijden recht indrukken. Dat zou kunnen liggen aan een productiefout: als het membraan van de controller net verkeerd is geplaatst, kan immers druk op de verkeerde knop worden uitgeoefend. Het maakt tweedimensionale games in veel gevallen onspeelbaar, in elk geval met ons exemplaar. Jammer.

Wie een Kishi overweegt, moet ook goed nadenken over het huidige aanbod qua games op smartphones. Op iOS ben je beperkt tot apps en games die officiële ondersteuning toevoegen, terwijl op Android ook een losse app gebruikt kan worden om virtuele knoppen aan de fysieke toetsen te binden. Maar van een brede bibliotheek speciaal voor deze controls is op beide besturingssystemen geen sprake.

Tijdens onze review gebruikten we de Kishi eigenlijk vooral voor gamestreaming. Omdat je daarbij vooral recente games speelt, vormt de slecht werkende richtingsknop geen probleem. Maar wie overweegt de controller voor hetzelfde in te zetten, moet wel onthouden dat een goede router is vereist om dat een beetje stabiel werkend te krijgen.

©GMRimport

Lees meer hardware-reviews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!