Razer en Qualcomm werken samen aan next-gen handheld
Reviews

Razer en Qualcomm werken samen aan next-gen handheld

Uit gelekte presentatieslides blijkt dat Razer en Qualcomm mogelijk samen een 'next-gen' mobiele handheld in de maak hebben.

Het Qualcomm-Razer-apparaatje is nog niet officieel onthuld, maar het gelekte beeldmateriaal spreekt al uitgebreid over specificaties en de verdere visie voor de draagbare console. Vooralsnog lijkt het wel te gaan om een Developer Kit; niet zozeer het daadwerkelijke marktproduct.

Onder de genoemde specificaties valt uiteraard de SoC, welke Qualcomm aan zal leveren. Het betreft de Snapdragon G3 Gen1-cpu, welke circa 20 tot 30 procent sneller moet werken dan Qualcomms huidige vlaggenschip. De chip wordt gefabriceerd op een 4nm procedé, met daarop een Adreno-gpu van de vierde generatie.

©GMRimport

©GMRimport

De slides spreken daarnaast ook over een oled-scherm met 120 hertz beeldverversing en hdr-mogelijkheden. Daarnaast zou de ingebouwde 8k-camera, welke aan de voorzijde prijkt, "altijd aan" staan. De Snapdragon Sight-functies van Qualcomm voegen daar 18-bit RAW-data, uitgebreide bokeh-effecten en andere foefjes aan toe. De optica wordt mogelijk door Leica aangeleverd.

Naast de camera lijkt de handheld op meer fronten een traditionele smartphone na te bootsen. Tussen de technische specificaties zweven ook termen als 5G-connectiviteit en 'FastConnect' voor Wi-Fi 6E-compatibiliteit. De handheld zou naast native games vooral inspelen op de mogelijkheid voor gamestreaming, zoals die van de Xbox of Google Stadia. 

©GMRimport

Wegens het grotere ontwerp — de controllerachtige flanken lijken vast te zitten aan het geheel — is ook de accu een noemenswaardig stuk groter dan menig smartphone. Met 6.000 mAh moet de handheld toch een stuk langer meegaan. Een usb-c-aansluiting zou volstaan voor laadsessies, maar kan ook gebruikt worden als DisplayPort-uitgang of het aansluiten van extra accessoires. 

Zowel Razer als Qualcomm hebben nog geen officieel woord gerept over het mogelijk bestaan van hun samenwerking. Vermoedelijk valt verdere informatie, naast de slides zelf, nog onder strakke embargo's. Zodra die vervallen, horen we ongetwijfeld meer over de opmerkelijke smartphone-handheld...

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!