Qualcomm doet Snapdragon G3x-handheld uit de doeken
Reviews

Qualcomm doet Snapdragon G3x-handheld uit de doeken

Chipfabrikant Qualcomm heeft, in samenwerking met Razer, een eigen handheld onthuld. Het eerder gelekte apparaat blijkt inderdaad een developer kit voor Qualcomms nieuwe mobiele gamingchip, de Snapdragon G3x.

Gisteren lekte al presentatieslides en beeldmateriaal van de handheld uit, waarvan een groot deel nu waarheidsgetrouw blijkt te zijn. In de officiële slides is weinig sprake meer van 8k-video, maar wordt het Qualcomm-Razer-apparaat wel weggezet als een "next-gen mobiel gamingplatform". Of het apparaat ook de consumentenmarkt zal betreden is vooralsnog niet duidelijk.

©GMRimport

©GMRimport

De nieuwe Adreno-gpu van Qualcomm zou games op 144 frames per seconde kunnen draaien, met compatibiliteit voor 10-bit hdr-kleuren. Ingebakken op Qualcomms nieuwe SoC zit daarnaast ondersteuning voor Wi-Fi 6E en de mogelijkheid om via usb-c een 'XR Viewer' van Qualcomm aan te sluiten. Diezelfde poort kan gebruikt worden om de handheld uit te versterken naar een 4k-televisie.

Qua cameramogelijkheden wordt er niet meer gesproken over een "always on"-principe, laat staan hdr-videobeelden of optica van Leica. Wel is een 5MP 'webcam' aan de voorzijde verzekerd, welke in 1080p/60-kwaliteit als streamgereedschap moet dien.

©GMRimport

Op nieuwe slides is ook de achterzijde van het systeem te zien, compleet  met actieve koeloplossing. Lucht lijkt aan de achterzijde naarbinnen gezogen te worden, om aan de bovenzijde weer uit te blazen; vergelijkbaar aan hoe de Nintendo Switch dat doet. Aan de flanken van het apparaat prijken niet-afneembare controllerparten, vermoedelijk naar Razers ontwerp. De knoppen zijn gekoppeld aan touch-besturing en er zou sprake zijn van unieke, haptische feedback.

Qua games hebben Qualcomm noch Razer grote exclusiviteitsplannen voor de  G3x-kit. Het apparaat lijkt vooral ingestoken om allerlei Android-games en -applicaties native te kunnen draaien, met daarnaast mogelijkheden om cloud-, console- of pc-games te streamen naar het apparaat. Welke diensten direct compatibel zijn met het systeem wordt niet expliciet aangehaald.

Qualcomm heeft nog niet aangegeven wanneer de Snapdragon G3x-handhelds richting ontwikkelaars verscheept kunnen worden. Voor meer informatie over de nieuwe handheld wordt doorverwezen naar de officiële webpagina over de achtste generatie Snapdragon-chips. Ook op Razers kanalen wordt er nog niet (openlijk) gesproken over de beschikbaarheid of verdere informatie over de developer kit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!