Pokémon: The Island of Armor is een leuke maar prijzige Pokédex-uitbreiding
Reviews

Pokémon: The Island of Armor is een leuke maar prijzige Pokédex-uitbreiding

Bijna alle Pokémon-titels missen wel enkele van de enorme hoeveelheid zakmonstertjes, maar nog nooit was de onvrede hierover zo groot als bij Pokémon Sword en Shield. Gelukkig is Game Freak met een remedie op de proppen gekomen: de Pokémon Sword and Shield Expansion Pass. Waar we voorheen dus een lichtelijk herziene versie van dezelfde game moesten kopen, krijgen we nu gewoon een handig dlc-pakket.

De eerste uitbreiding van dit tweedelige pakket is The Island of Armor en voegt een subtropisch eiland vol nieuwe pokémon aan het spel toe. De meest prominente toevoegingen zijn de regionale varianten van Slowpoke en Slowbro, maar ook de volledige nieuwe pokémon Kubfu. Deze laatstgenoemde steelt de show in het avontuur dat je in dit nieuwe gebied beleeft. Spelers worden namelijk opgedragen een sterke band te vormen met de verlegen maar vechtlustige Kubfu.

Dat betekent dat je het kleine beertje moet trainen, samen met hem het eiland moet bezichtigen en erop toeziet dat hij zowel een evolutie als een Gigantamax-transformatie ondergaat. Het is een vrij kort avontuur dat veruit het leukst is als Kubfu een centrale rol kan spelen binnen je team. Gezien het level waarop hij zich bij je voegt, kun je dit het beste doen vóórdat je de Pokémon League hebt gehaald. De levels van pokémon en trainers op het Island of Armor liggen dan qua level namelijk dicht in de buurt bij die van Kubfu. Voor veel spelers zal echter gelden dat ze de oorspronkelijke content van Sword en Shield al lang en breed hebben uitgespeeld. Helaas gaat in dat geval de impact van de nieuwe verhaallijn voor een groot deel verloren.

©GMRimport

Nieuwe oude pokémon

Wat hoe dan ook leuk blijft is het verkennen van de nieuwe spelwereld die het eiland te bieden heeft. Deze vrij forse en rijkelijk gevarieerde omgeving is volledig in dezelfde stijl ontworpen als de Wild Area uit het oorspronkelijke spel, maar wel iets indrukwekkender. Je kunt vrij om je heen kijken terwijl je talloze pokémon ontdekt en overal zijn verborgen voorwerpen en Max Raid dens te vinden die je verkenningstocht de moeite waard maken. Het voelt zo fijn en natuurlijk om in deze omgeving rond te lopen, dat je je des te meer afvraagt waarom de gehele game niet op deze manier is opgebouwd. Het is duidelijk dat toekomstige pokémon-spellen deze aanpak gerust kunnen hanteren.

De belangrijkste nieuwe toevoeging in deze uitbreiding is eigenlijk ook helemaal niet het nieuwe avontuur, maar de behoorlijke verzameling pokémon - honderd maar liefst - die op deze manier aan Sword en Shield zijn toegevoegd. Daar zitten tal van geliefde bekenden bij zoals Jigglypuff, Psyduck en persoonlijke favoriet Alakazam. Venusaur en Blastoise zijn ook weer van de partij en hebben zelfs een nieuwe Gigantamax-vorm tot hun beschikking. Zeker nu ook de Alola-vormen van veel Pokémon weer beschikbaar zijn, is er een flinke stap gezet richting een complete Pokédex.

Desondanks zullen veel spelers het nog steeds zonder enkele van hun favoriete Pokémon moeten doen. Gelukkig voor iedereen die nog een monstertje mist weten we nu al dat er nog eens honderd Pokémon bijkomen wanneer later dit jaar het tweede deel van de Expansion Pass verschijnt, The Crown Tundra. Tevens lijkt het inmiddels niet meer ondenkbaar dat we uiteindelijk alsnog alle pokémon tot onze beschikking te hebben. Door een update zijn alle nieuwe wezentjes die op het Island of Armor leven ook beschikbaar voor spelers die de Expansion Pass zelf niet bezitten. Zij kunnen deze pokémon ook in hun bezit krijgen door met anderen te ruilen of ze over te zetten via Pokémon Home.

Het avontuur zelf duurt maar een handjevol uren en komt nauwelijks tot zijn recht als je het oorspronkelijke spel al hebt voltooid.

-

©GMRimport

Typische uitdagingen

Voor spelers die aan het hoofdverhaal of het verzamelen van de nieuwe Pokémon niet genoeg hebben zijn er ook nog enkele nevenactiviteiten op het eiland te ondernemen. Zo kun je bijvoorbeeld honderdvijftig Alolan Diglett opsporen die door een overenthousiaste trainer zijn vrijgelaten en zich over het gebied hebben verspreid. Deze weinig uitdagende bezigheidstherapie is eigenlijk alleen de moeite waard omdat de beste man je beloont met Pokémon uit Alola. Die regionale vormen zijn niet op een andere manier beschikbaar, dus als je een coole Alolan Marowak wil heb je geen keus.

Wél echt de moeite is de Restricted Sparring-uitdaging die na het voltooien van Kubfu’s avontuur beschikbaar wordt. Tijdens deze modus word je verplicht een drietal Pokémon te gebruiken van hetzelfde type en moet je zoveel mogelijk concurrerende pokémon-trainers verslaan. Die tegenstanders hebben naarmate je verderkomt niet alleen pokémon van het door jou gekozen type, maar juist teams die daar effectief tegen zijn. Doordat je dit voor alle achttien types kan doen en er waardevolle beloningen te halen zijn is het een van de leukste uitdagingen die het uitbreidingspakket te bieden heeft.

©GMRimport

Voor de liefhebbers

Maar maken al deze nieuwe toevoegingen de aanschaf waard? Dat hangt voornamelijk vanaf of je Pokémon competitief speelt of niet. Er zijn namelijk allerlei toevoegingen gedaan die het bouwen van competitieve teams makkelijker maken. Zo kun je bijvoorbeeld Max Soup bereiden om elke pokémon waarvan een Gigantamax-vorm bestaat, beschikking te laten krijgen over deze transformatie. Daarnaast zijn er ook enkele nieuwe aanvallen beschikbaar via een Move Tutor. Deze aanvallen hebben allemaal een uniek aspect dat nog niet eerder in de game voorkwam, zoals een grondaanval die tegenstanders kan verbranden of een grasaanval die altijd voor gaat wanneer de omgeving is beïnvloed door Grassy Terrain.

Deze mogelijkheden zijn voor competitieve spelers zo belangrijk dat voor hen het aanschaffen van de Expansion Pass haast onvermijdelijk is. Helaas is dat voor de meeste andere spelers niet het geval. Voor hen is de toegang tot oude favorieten waarschijnlijk de grootste trekpleister en daarvoor heb je dlc strikt genomen niet nodig. Het avontuur zelf duurt maar een handjevol uren en komt nauwelijks tot zijn recht als je het oorspronkelijke spel al hebt voltooid. Om zeker te weten of het uitbreidingspakket het waard is zullen we echter moeten wachten tot de aankomende The Crown Tundra-uitbreiding ook is verschenen. Dat tweede pakket zal meer substantie moeten hebben om de grootste deel van de spelers over de streep te trekken.

De Island of Armor-dlc is op dit moment verkrijgbaar voor Pokémon Sword en Shield als onderdeel van de Expansion Pass.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

De voornaamste pluspunten van de Island of Armor-uitbreiding zijn de toffe spelwereld en de grote hoeveelheid vertrouwde pokémon die aan het spel zijn toegevoegd. Helaas is het hoofdavontuur rondom Kubfu zó kort dat je nauwelijks de mogelijkheid hebt van al deze favorieten te kunnen genieten. Voor spelers die van het competitieve element houden is de dlc verplichte kost, maar voor de meesten biedt het net te weinig om het prijskaartje te rechtvaardigen.

Plus- en minpunten
  • Gevarieerde spelwereld, veel oude favoriete pokémon keren terug, Restricted Sparring is tof
  • Hoofdavontuur is kort, komt niet tot zijn recht als je het spel al hebt uitgespeeld, weinig te doen buiten de verhaallijn

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!