Een snelle opfriscursus voor wie de hype rondom Pokémon Go heeft gemist. Pokémon Go is een locatiegame voor smartphones, die met behulp van GPS constant jouw positie in de echte wereld in de gaten houdt. Zo kom je tijdens een wandeling bij het strand waterpokémon tegen, terwijl je grastypes tegen het lijf loopt in het bos.
Het daadwerkelijke vangen van die pokémon gaat vrij simpel. Je tapt op zo'n wezentje waarna je naar een speciale 3D-arena wordt gebracht, waarin je met veegbewegingen over het scherm 'Pokéballs' naar de monsters gooit. Misgooien is daarbij prima mogelijk, dus je moet de juiste kant op en met de juiste intensiteit swipen. In het begin is dat enigszins frustrerend. Wij hadden onze smartphone meestal in één hand en veegden met een duim, maar dit was vaak een beweging die iets te veel naar rechts ging. Na een tijdje spelen hadden we de truc hierbij in de vingers en bleef een beestje zo'n 80 procent van de tijd in zijn bal zitten.
Het doel van de game lijkt in eerste instantie simpel: het verzamelen van alle pakweg 150 pokémon die op dit moment in het spel zitten. Of het er ook werkelijk zoveel zijn is trouwens nog onduidelijk, want tot nu toe heeft nog niemand een legendarische pokémon gevangen.
Je vangt tijdens je wandeltochten in de echte wereld zowel basismonsters als hun geëvolueerde varianten, maar je kunt een huidige vangst ook evolueren door meer van dezelfde soort te vangen. Je krijgt dan snoep dat voor een evolutie gebruikt kan worden.
De Pokéballs en voorwerpen als potions haal je bij Pokéstops, vaste locaties in je nabije omgeving. Vaak zijn dit culturele objecten, zoals standbeelden, kerken en musea in de buurt. De voorwerpen die je krijgt zijn gratis, maar je mag slechts één keer per vijf minuten iets bij een Pokéstop claimen.
Gyms
Door pokémon te vangen en Pokéstops te gebruiken krijg je ervaringspunten, waarmee jouw personage langzaam in level groeit. Op level vijf worden Gyms ontgrendeld, waar je voor een van de drie teams (Rood, Blauw en Geel) een pokémon kunt achterlaten om hem te claimen. Is een gym al bezet door een ander team, dan kun je tegen de pokémon vechten om hem voor jouw kleur te claimen.
Daarmee bevat Pokémon Go een vechtsysteem dat in eerste instantie wat verwarrend is. Tijdens ons eerste gymgevecht werd ons op geen enkel moment uitgelegd hoe we precies moesten spelen. Het was aan onszelf om te ontdekken dat je kunt tappen om aan te vallen en vegen om te ontwijken. Pas na een tiental gevechten hadden we door dat je het scherm ingedrukt kunt houden om speciale aanvallen uit te voeren.
Het vechten om territorium is leuk, al zul je in een drukbevolkt gebied niet lang jouw Gym in bezit houden. In de regio Haarlem zien we meerdere malen per dag de Gym van kleur veranderen, zelfs als een Gym gevuld is met ijzersterke pokémon. Wil je de baas bijven over een plek, dan moet je bereid zijn om de hele dag te wandelen, vangen en trainen.
Veel mankementjes
Het gebrek aan uitleg komen we helaas vaker tegen in Pokémon Go. Aan het begin van de game is er enkel een korte tekst over hoe je pokémon kunt vangen, maar helaas worden de menu's van het spel verder op geen enkele moment verklaard. Neem bijvoorbeeld de eieren die je in het spel vindt. Deze kun je uitbroeden door rond te lopen, maar je moet dan wel weten waar je die eieren in de interface vindt en hoe je ze in een broedmachine stopt.
De meeste dingen leer je door het een en ander te proberen, maar helaas is niet alles vanzelfsprekend. Logisch ook, want locatiegames zoals Pokémon Go zijn nog niet zo wijdverspreid als bijvoorbeeld schietspellen, waarvan de meeste gamers al tientallen hebben gespeeld. In de afgelopen dagen zagen we constant dezelfde vragen van verwarde spelers voorbijkomen.
Het is niet alleen de matige uitleg die tot frustratie kan leiden; de game bevat ook nog een flink aantal bugs die ook iets te vaak voorbijkomen. Het meest prominente probleem zit bij de Gyms, waarbij het soms onmogelijk is om de laatste pokémon te verslaan. Zijn levenspunten blijven op 1HP hangen, waardoor we op geen enkele manier het gevecht kunnen afronden. Vaak is zo'n buggy Gym pas na een paar uur alsnog te veroveren, waardoor je op dat moment er niks kunt doen. Vrij zuur als je speciaal voor die Gym op het wandelpad bent gegaan. Helaas komt deze bug bij ons in de helft van de gevallen voor.
Andere bugs zorgen voor iets kleinere frustraties. Zo blijft de Battery Saver-functie vaak hangen of reageert het scherm niet op aanrakingen, waardoor je de game opnieuw moet starten.
Meta
Hoe frustrerend die vele bugs ook kunnen zijn, we blijven toch nog iedere dag net zo fanatiek doorspelen. We willen nog steeds de Gym in de lokale kerk veroveren, wat we alleen kunnen doen door onze sterkste pokémon nog sterker te maken met meer snoepjes. Toch voelen we ons op geen moment geneigd om met echt geld muntjes te kopen, omdat de voordelen die je hiervan krijgt te indirect zijn. Dat is prijzenswaardig: Pokémon Go is free-to-play en voelt zelfs als je nooit betaalt als een volwaardig spel.
Het is vooral de metagame die ons bij Pokémon Go blijft fascineren. Hoewel de gameonderdelen doodsimpel in elkaar steken, zorgen ze er namelijk voor dat we constant leuke dingen in de echte wereld meemaken. Zo fietsten we bijvoorbeeld laatst naar een gele Gym die net door een willekeurige andere speler werd bevochten. We deden mee, claimden razendsnel namens het blauwe team de locatie en ontdekten achteraf dat de andere speler voor rood speelt. Dat soort 'steelmomentjes' zijn in gewone games soms al grappig, maar ze krijgen een totaal andere laag als je in de echte wereld speelt. Je ziet immers de persoon waar je tegen strijdt in levende lijve.
Later kwamen we twee spelers van hetzelfde team tegen, terwijl we op zoek waren naar een aantal zeldzame, wilde pokémon in de buurt. Zij hadden ze al gevangen en wisten ons precies de juiste kant op te sturen - eventjes naar het vijvertje en dan links.
Je hebt de verhalen vast ook wel gezien of gelezen: Pokémon Go-spelers willen politiebureaus inlopen om locaties te bereiken, stuiten op lijken terwijl ze door de wildernis lopen en sluiten spontaan vriendschappen met andere spelers die ze tegenkomen. We hebben al gehoord over de eerste dates waar Pokémon Go tot heeft geleid. We kunnen alleen maar vrolijk worden van dit soort momenten in de echte wereld, die door deze game worden veroorzaakt. Daar willen we een hele hoop bugs en mankementjes voor vergeven.
Matige servers
Eén kritiekpunt waar we wel mee moeten afsluiten: op het moment van schrijven kampt de game met ontzettend veel serverproblemen. Een lastig punt om aan te kaarten in een review, omdat dit probleem geheid is opgelost zodra het spel wat langer speelbaar is. Op dit moment zorgt het er echter voor dat de game vanaf ongeveer 18:00 uur Nederlandse tijd vaak onspeelbaar is. Dat tijdstip lijkt geen toeval: dan wordt Amerika immers wakker, waardoor er te veel mensen tegelijk willen spelen.
Hoewel we ontwikkelaar Niantic van nalatigheid kunnen beschuldigen, zijn de serverproblemen enigszins te verwachten. Op het moment is de game namelijk alleen nog maar uit in de VS, Nieuw-Zeeland, Australië en Japan, maar gebruiken veel gamers omwegen om nu alvast aan de slag te gaan. Dat gebeurt bij de meeste spellen op kleine schaal, maar bij Pokémon Go lijkt heel de wereld alvast de buitenlandse app te 'importeren'. In zo'n beetje iedere Nederlandse stad die we bezochten werd er druk om Gyms gestreden. Het betekent dat Niantic de servers had voor slechts een paar landen, waar heel de wereld in één keer op speelt.
Die populariteit tekent hoe groot Pokémon Go kan worden. Deze 'nerdy' GPS-game wordt op het moment door ontzettend veel mensen gespeeld. Bij de meeste games een leuk gegeven, maar bij Pokémon Go maakt het de game ook vele malen leuker. De populariteit zorgt er immers voor dat je sneller medetrainers in de echte wereld aantreft en ook uniekere dingen meemaakt.
Pokémon Go kan gratis gedownload worden voor iOS en Android. Verwacht wordt dat de game in de loop van deze week officieel in Nederland lanceert.
Zo installeer je Pokémon Go op je iPhone of Android-telefoon