Levering Playdate uitgesteld naar 2022
Gamer.nl
Reviews

Levering Playdate uitgesteld naar 2022

De Playdate wordt pas ergens begin 2022 aan consumenten geleverd. Het ontwikkelteam van Panic heeft gemeld dat men wegens chiptekorten de hardware heeft herontworpen.

Playdate-kopers in de eerste twee groepen — die van de eerste 20.000 Playdates — wiens handhelds "eind 2021" opgeleverd moesten worden, krijgen hun Playdates nu pas in "begin 2022". Panic is daarbij transparant over de stand van zaken: zowel batterijproblemen als het chiptekort worden als redenen aangekaart.

De eerste vijfduizend modellen van de Playdate bleken ondermaats accupakket te bevatten, waardoor Panic de gehele oplage heeft geschrapt. De duizenden handhelds zijn teruggestuurd naar de fabriek in Maleisië om de accu's te verwisselen.

"Playdate's batterij is ontworpen om lang te gaan, zelfs als deze een poos stil heeft gelegen. Dat was hier niet het geval: enkele modellen bleken zo leeggebloed dat ze niet eens meer op konden starten." Het bedrijf geeft aan blij te zijn het mankement wel gevonden te hebben voordat de daadwerkelijke verzending begon.

Watch on YouTube

Uiteraard haalt Panic ook het mondiale chiptekort aan, waar blijkbaar ook de Playdate onder lijdt. De handheld draait op een Cortex M7-chip van Arm, die volgens Panic "zeker twee jaar lang niet aan te slepen" zou zijn. Het zou daarbij specifiek gaan om "730 dagen" wachttijd.

Om de schaalbaarheid van de handheld te verbeteren, heeft het ontwikkelteam een revisie van het originele moederbordje uitgerold. In deze nieuwe opstelling is de Playdate ook in staat ándere chipsets te gebruiken, zodat de handheld  grotere kansen heeft om voortdurend doorgeproduceerd te worden.

Playdate-modellen met het nieuwe moederbord worden later in 2022 in massaproductie genomen; voor nu richt het team zich vooral op het uitrollen van de eerste oplage. Deze is onderverdeeld in vijf groepen van elk 10.000 Playdates, die allemaal nog in 2022 moeten verschijnen.

Playdates ná het vijftigduizendste model zullen "hoogstwaarschijnlijk pas in 2023 verschepen", zo verwacht Panic. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!