Planet Zoo is hard werken voor dierenwelzijn
Reviews

Planet Zoo is hard werken voor dierenwelzijn

Een aantal jaar geleden kocht ik specifiek voor Planet Coaster een nieuwe game-pc. Als groot liefhebber van Frontier Developments’ Rollercoaster Tycoon 3 vond ik het namelijk belangrijk dat hun nieuwste pretparksimulator zo stabiel mogelijk draaide. Zover ben ik voor hun nieuwste game – Planet Zoo – niet gegaan, maar de ervaring was er zeker niet minder om.

Wél anders. Na jarenlang pretparksimulaties spelen wist ik in Planet Coaster precies wat ik deed. Ik wilde mijn ultieme pretpark bouwen, zonder verdere obstructies of een geldlimiet. Ik ging dan ook linea recta naar de sandboxmodus waar ik vele honderden uren heb gespendeerd; de andere modi in de game heb ik niet eens aangeraakt. Als leek op het gebied van dierentuinsimulators kwam ik daar in Planet Zoo niet mee weg. Daar is de gameplay ondanks het gemeenschappelijke genre simpelweg te anders voor.

©GMRimport

Goed voor dieren

Waar je je in Planet Coaster vooral druk maakt om het bouwen van toffe attracties om zo bezoekers tevreden te houden, daar legt Planet Zoo de focus bovenal op het levenskwaliteit van de dieren. Natuurlijk is het belangrijk om bezoekers te blijven trekken – glazen muren zodat men de dieren kan zien zijn een must en met informatieborden en speakers geef je ze ook wat kennis mee – maar het spel legt vooral de nadruk op het zo goed mogelijk behandelen van de dieren zelf. Frontier erkent hiermee het feit dat veel dierentuinen niet goed met hun ‘gevangenen’ omgaan en zorgt er voor dat je alles op alles zet om het al die schattige wezens zo comfortabel mogelijk te maken.

Dat is ook wat je wíl tijdens het spelen. De verschillende dieren zijn dusdanig realistisch geanimeerd en zitten zo vol met detail – vooral zichtbaar wanneer je ze met de speciale dierencamera aanschouwt – dat ze als levende wezens aanvoelen. Je moet wel een hele grote zuurpruim zijn wil je niet smelten bij het zien van die schattige babypanda die achter zijn mama aanloopt, of het stelletje tijgers dat samen een frisse duik neemt. De game zit daarbij boordevol informatie over specifieke diersoorten. Een zogenaamde Zoopedia geeft je meer dan genoeg kennis mee, waardoor Planet Zoo ook daadwerkelijk leerzaam kan zijn. Daarbij zijn er bonussen te verdienen door bedreigde diersoorten te helpen en loont het ook om dieren weer in het wild uit te zetten. Het spel legt de nadruk daardoor op zo goed mogelijk omgaan met dieren, wat prijzenswaardig is.

©GMRimport

De juiste leefomgeving

Door een dier te selecteren krijg je uitvoerige details over zijn of haar comfortniveau te zien. Dat hangt van vele factoren af. Een dier moet bijvoorbeeld voldoende voedsel en verzorging krijgen. Er moeten dus verzorgers in de buurt zijn, en dat kan alleen door een verzorgingshuis in de buurt te plaatsen dat aan het stroomnetwerk gekoppeld is én als het kan ook een beetje uit het zicht van de bezoekers staat. De omheining van het leefgebied van de dieren mag daarnaast niet te laag zijn – dan kunnen ze ontsnappen – maar ook niet zo hoog dat ze zich afgesloten voelen. Die glazen muren zodat bezoekers dieren kunnen zien zijn leuk en aardig, maar kunnen een dier stress opleveren. Enkelzijdig glas is dan een oplossing, maar dat is natuurlijk wel duurder.

Ook de inhoud van de kooi of het leefgebied van de dieren is van groot belang. Deze leefomgeving moet volstaan met de planten, bomen en de grondsoort die bij dit type dier past. Er zijn vele tientallen planten en bomen in de game te vinden, die je gelukkig kunt filteren op allerlei specifieke opties zodat je snel de juiste planten voor een dier vindt. Tot slot is het net als bij mensen van belang dat dieren zich niet vervelen, dus hebben ze speeltjes nodig. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de opties om onderzoek naar diersoorten te doen en zo extra mogelijkheden te ontgrendelen, of het systeem waarmee je nieuwe dieren adopteert of voortplanting kunt stimuleren.

©GMRimport

Kies je modus

Al deze informatie is vrij gemakkelijk terug te vinden in het eerder genoemde menu dat tevoorschijn komt wanneer je een dier selecteert, maar dat kan in het begin nogal overweldigend zijn. Je moet de verschillende opties om de inhoud van kooien en diens omheiningen, alsmede de verschillende flora, zien te vinden terwijl je om de haverklap op nieuwe problemen in je park stuit. Er moet een adoptiecentrum voor dieren komen, een verzorgingshuisje, stroomgenerators, geschikte kooien, een collectebus bij elke kooi zodat je geld verdient, dierenartsen moeten onderzoek doen naar mogelijke virussen… de lijst met bezigheden gaat maar door. Bij het runnen van een park zit je regelmatig in de stress. Dieren breken uit, kunnen zo ongelukkig of hongerig worden dat ze sterven en omheiningen slijten. Zeker als je zonder ervaring in het diepe springt en bijvoorbeeld meteen de sandboxmodus selecteert, zie je al snel door de bomen het bos niet meer.

Gelukkig lijkt Frontier dit zelf ook te beseffen en heeft de ontwikkelaar een overzichtelijke carrièremodus toegevoegd. Hierin worden er verschillende al bestaande dierentuinen gepresenteerd, waar jij als beginneling bij wordt betrokken om zo de fijne kneepjes van het vak te leren. Met vriendelijke, natuurlijk ingesproken stemmen wordt precies uitgelegd wat er allemaal komt kijken bij het onderhouden van een dierentuin en waar je deze opties terugvindt in het uitgebreide spelmenu. Binnen enkele uren creëer je daardoor al wat meer duidelijkheid in de ogenschijnlijke wanorde en na een aantal scenario’s voel je je zeker genoeg om zelf vanuit niets een dierentuin op te bouwen. Toch blijf je gedurende de hele game regelmatig op nieuwe elementen en problemen stuiten. In Planet Zoo ben je eigenlijk nooit uitgeleerd, en of je daar plezier uithaalt hangt af van je stressbestendigheid.

Naast de carrière- en sandboxmodus zijn er ook diverse losstaande uitdagingen te voltooien en is er een Franchise-modus. In deze online modus bouw je verschillende dierentuinen op onder dezelfde franchise en kun je zelfs met andere spelers samenwerken – bijvoorbeeld door dieren uit te wisselen. Opvallend is dat er geen optie lijkt te zijn om de dierentuinen van andere spelers te bezoeken – althans, die heb ik niet gevonden. Wel is het net als in Planet Coaster mogelijk om al je gemaakte objecten, omheiningen en complete parken op de Steam Workshop te zetten en die van anderen te downloaden. Zo is er ook voor de minder creatief aangelegde spelers een schier oneindige hoeveelheid aan content te vinden.

©GMRimport

Dikke pluim

Ik ben de eerste die toegeeft dat de wat meer ontspannende speelstijl en focus op pure fun uit Planet Coaster beter bij mijn interesses passen. Planet Zoo voelt regelmatig aan als noeste arbeid – zelfs voor een game in het managementgenre. De voldoening die een goed lopende dierentuin oplevert is daardoor echter des te groter. Dat heeft alles te maken met de realistische weergave en het gedrag van de aanwezige dieren. De manier waarop zij worden geportretteerd in Planet Zoo – en de bijkomende juiste omgangswijze met deze prachtige wezens waar wij deze aardbol mee delen – is een dikke pluim waard.

Watch on YouTube

Planet Zoo is nu verkrijgbaar voor pc via Steam.

Uitstekend
Conclusie

Planet Zoo is misschien wel de meest gedetailleerde dierentuinsimulatie ooit. Elk facet van je dierentuin – van de leefomgeving van de dieren tot het uitzetten van bedreigde diersoorten in het wild – heeft de speler zelf in handen. Zeker in het begin kan dat overweldigend zijn, maar de carrièremodus biedt gelukkig een goede tutorial. Het meest indrukwekkende aan de game is echter de vormgeving en het realistische gedrag van de dieren zelf.

Plus- en minpunten
  • Focus op leefplezier van de dieren, veel details en info rondom de dieren, presentatie en besturing zijn dik in orde, bepaal alle facetten van je dierentuin tot in de kleinste details.
  • Kan met name in het begin overweldigend zijn, is soms hard werken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!