PGA Tour 2K21 balanceert tussen ontspannen en saai
Reviews

PGA Tour 2K21 balanceert tussen ontspannen en saai

Golf lijkt op tv een heerlijk ontspannen sport. Een balletje slaan, een stukje wandelen, even die bal in het gat tikken en in zo’n kek autootje klimmen om naar de volgende hole te rijden. PGA Tour 2K21 geeft je dat relaxte gevoel, al slaat het soms door naar saaiheid.

PGA Tour 2K21 is de nieuwe naam van The Golf Club, ongetwijfeld omgedoopt om meer in lijn te liggen met andere sportspellen van dezelfde uitgever. Maar anders dan een NBA 2K is dit golfspel niet één en al spektakel en ratelende microtransacties, maar een gedegen, serieuze, soms slaapverwekkende game. Precies wat je verwacht van golf dus.

©GMRimport

De juiste golflengte

De besturing is nagenoeg perfect. Met een prima tutorial legt de game uit wat er van je verwacht wordt en welke trucjes je toe kunt passen om je bal een curve te geven, of juist lekker snel stil te laten liggen. Uiteindelijk komt het aan op een vaste hand. Bij elke slag moet je de joystick in een soepele beweging van achteren naar voren trekken, als een soort golfclub in het klein. Zit er een afwijking in je lijn, dan zie je dat ook terug in je slag. En als je timing niet helemaal vlekkeloos is, hookt je bal zo een bunker in.

Het is makkelijk om te leren, zeker door de vele hulpmiddelen voor nieuwe spelers. Je kunt bijvoorbeeld een voorproefje krijgen van je slag, zodat je een beetje kunt inschatten of je goed mikt. Ook kan de game je laten zien hoe hard een putt moet zijn om de hole te bereiken en kiest het alvast voor je wat voor slag je moet gebruiken. Al die foefjes kun je overigens apart aan of uit zetten, zodat de golfpuristen ook zonder zijwieltjes hun gang kunnen gaan.

©GMRimport

Het zal je baan maar zijn

De banen waar je op wordt losgelaten, zien eruit als een plaatje. Met maar liefst vijftien echt bestaande golfbanen is er voor de fans ook heel wat te kiezen. De glooiende heuvels, de groene fairways en de vervelende bunkers: allemaal zien ze er prima verzorgd uit.

Het is alleen jammer dat die banen zo weinig interactie bieden. Zelfs als er een keiharde wind staat, gaan de bomen niet heen en weer. En het handjevol publiek staat overal een beetje plompverloren bij. Op de banen na ziet de hele game eruit alsof het op de vorige generatie consoles draait, met ronduit lelijke animaties en personagemodellen.

De grootste trekpleister van het spel is zonder twijfel de carrièremodus, waarin je begint met een onbeduidende golfer en je een weg omhoog werkt in de klassementen.

-

Golf van teleurstelling

Het gebrek aan een spannende presentatie is sowieso het grootste probleem van PGA 2K21. De grootste trekpleister van het spel is zonder twijfel de carrièremodus, waarin je begint met een onbeduidende golfer en je een weg omhoog werkt in de klassementen. Daar komt jammer genoeg geen greintje sfeer bij kijken. Je wordt rücksichtslos van het ene naar het andere toernooi gesleept. Zelfs als je wint, is je enige beloning een plaatje van een trofee. Geen huldiging, geen persconferentie en geen schouderklopje.

Nou ja, je krijgt er wel XP voor, maar dat blijkt al gauw vrij nutteloos te zijn. PGA 2K21 introduceert een soort rpg-systeem waarbij je golfer steeds in niveau stijgt. Het probleem is alleen dat een hoger niveau je niks tastbaars oplevert. Je level is een cijfertje dat steeds hoger wordt, maar meer ook niet. Bij elk niveau krijg je een cosmetisch voorwerp of wat in-game valuta, maar op een gegeven moment word je niet meer zo enthousiast van een zonnebril of een petje. Het is een ondoordacht en nutteloos systeem.

©GMRimport

Hetzelfde geldt voor Rivals, een systeem dat jou een rivaal geeft in het spel. Het klinkt als een interessant idee, maar de uitvoering is ontzettend statisch. Je werkt een vaststaand lijstje aan professionele golfers af als rivaal. Zodra je op genoeg punten beter hebt gescoord dan deze nemesis, ga je door naar de volgende. Er zit geen spanning in, je voelt geen wrijving tussen jou en een andere pro. Het is alleen een vinkje in een tabelletje, een cijfer in een spreadsheet. En wat verdien je ermee? Juist: nog een petje.

Die lijn wordt doorgetrokken naar de sponsorcontracten, waarbij Adidas of TaylorMade van je eisen dat je vier onder par slaat, of de top vijf van een evenement haalt. Het zijn allemaal systemen die een vleugje dynamiek missen. Als je met al die randzaken dan nog steeds niet genoeg petjes en zonnebrillen hebt, kun je nog echt geld uitgeven om cosmetische voorwerpen aan te schaffen. Het voelt allemaal hartstikke overbodig.

Maak je eigen golven

Spelers van PGA Tour 2K21 krijgen in ieder geval wel veel waar voor hun geld, met naast de carrièremodus en losse matches een grote hoeveelheid online mogelijkheden. Je kunt je eigen club opzetten en toernooien organiseren voor je vrienden, of zelf banen in elkaar knutselen met de aardig uitgebreide editor. Je kunt zelfs oefenen tegen de ghosts van je vrienden, om te zien waar zij nou die cruciale birdies pakten.

Er is veel aan te merken op PGA Tour 2K21, maar het valt niet te ontkennen dat dit de beste golfgame van het moment is. Dat is niet zo’n geweldige prestatie gezien het geringe aantal golfgames, maar het is wel belangrijk. De uitstekende besturing en de grote selectie aan banen bieden je tientallen uren golfvermaak. Iedereen die gewoon ontspannen een potje wil golfen, heeft met deze game weinig te klagen. Maar poeh, een beetje saai is het wel.

PGA Tour 2K21 is getest op een PlayStation 4 Pro. De game is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Lees meer Gamer.nl-reviews:

Goed
Conclusie

PGA Tour 2K21 is de beste golfgame van het moment en biedt veel waar voor je geld, met een fantastische besturing. Maar door een gigantisch gebrek aan sfeer en een aantal saaie systemen is het niet bepaald een hole in one.

Plus- en minpunten
  • Heel veel golf, besturing is perfect, veel hulpmiddelen voor nieuwe spelers, uitgebreide online functionaliteiten
  • Ondermaatse graphics, saaie presentatie, overbodig rpg-systeem en microtransacties

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!