Paper Beast is een speelbare koortsdroom
Gamer.nl
Reviews

Paper Beast is een speelbare koortsdroom

Paper Beast speelt graag met je verwachtingen. Jij verwacht een rustgevende droomwereld? Hier, knalharde Japanse popmuziek door je speakers. De intro van de game is even onverklaarbaar als onsamenhangend, maar na enkele verwarrende minuten sta je plots tussen de poten van een metershoog papieren beest, midden in een woestijn en begint de game pas echt.

Een duidelijke uitleg hoef je niet te verwachten; Paper Beast communiceert liever subtiel met de speler. Zodra je doorhebt hoe je iets vastpakt en teleporteert (een over het algemeen aangenamere manier van bewegen in VR dan ‘gewoon’ rondlopen), moet je de rest maar zelf uitvogelen. Al snel is duidelijk dat de papieren dieren er meestal zijn om je te helpen. Soms wijzen ze de weg of lopen ze gewoon een stukje mee, andere keren maken ze de weg voor je vrij.

©GMRimport

Observeren om te leren

Hoe de papieren wezens precies van dienst kunnen zijn, moet je wel telkens zelf ontdekken. Al snel stuit je bijvoorbeeld op een soort slang die modder en water opslobbert en alles er aan de andere kant weer net zo hard uit spuit. Handig, want door het beest op te pakken en goed neer te leggen, pomp je in mum van tijd een ondergelopen gang leeg. De game leert je subliminaal wat het gedrag van ieder dier is, zodat je gaandeweg steeds weer nieuwe puzzels kan oplossen.

Paper Beast ontvouwt zich namelijk als een ware puzzelgame. Telkens moet je, met behulp dus van de papieren wezens, een puzzel oplossen om verder te komen. Dat begint simpel, zoals met die ondergelopen tunnel die je leeg dient te pompen. Maar naarmate de game vordert worden de puzzels gecompliceerder en moet je vaak verschillende elementen combineren.

De spelwereld is weliswaar vrij leeg en bestaat vooral uit zand en rotsen, maar oogt juist door het gebrek aan pieterpeuterige details scherp.

-

Waar wachten we op?

Meestal pakt die opzet goed uit. Het helpt dat de dieren heel levendig geanimeerd zijn, wat het gelijk leuk maakt hun gedrag te observeren en uit te testen wat ze precies kunnen. Een vriendelijke planteneter reageert bijvoorbeeld op speelse manier als je een plant of een papieren propje voor z’n snuit houdt, terwijl spinachtige wezentjes ijverig klompen zand rondduwen. Vol verwondering bestudeer je de nieuwe wezentjes, benieuwd wat het papieren diertje allemaal kan en hoe je die eigenschap kan gebruiken bij de volgende puzzel.

Het gaat echter mis op een paar momenten waarop onduidelijk is wat de game van je verwacht. Het kán namelijk ook zo zijn dat je simpelweg moet wachten tot de dieren uit zichzelf iets doen. Dieren zijn echter niet bepaald snel. Soms sta je daardoor onnodig te zoeken naar een oplossing die er niet is, of sta je juist te wachten op een actie die maar niet komt. Desondanks ben je na zo’n drie á vier uur door het spel heen, wat toch wel erg kort is gezien de adviesprijs van €29,99.

©GMRimport

Optimaal voor PSVR

Prijzig of niet, Paper Beast toont wel aan dat er anno 2020 nog leven zit in de PlayStation VR. Hoewel de techniek van de vr-bril voor de PlayStation 4 op zijn tandvlees loopt, weet ontwikkelaar Pixel Reef precies wat er wél mee mogelijk is. De spelwereld is weliswaar vrij leeg en bestaat vooral uit zand en rotsen, maar oogt juist door het gebrek aan pieterpeuterige details scherp. Het tempo is laag en daardoor perfect voor teleportatie als manier van voortbewegen, waardoor misselijkheid zo goed als uitgesloten is. En de interactie met de dieren luistert ook allemaal niet zo pixelprecies als bijvoorbeeld het schieten of objecten vastpakken in een game als Blood & Truth, waardoor rustig met een Dual Shock bewegen al ruimschoots voldoende is om aan te wijzen wat je wilt pakken, of waar je heen wilt.

Paper Beast speelt daarom als een droom. Nee, dat bedoelen we een keertje niet als clichématige hyperbool, maar vrij letterlijk. Het is koortsachtig en springt van de hak op de tak, en toch weet je intuïtief bijna altijd wat je moet doen – zelfs al weet je niet waarom of waar het toe gaat leiden. Maar, net als een droom, is Paper Beast ook vluchtig en beklijft het niet bijzonder lang.

Paper Beast is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR. Voor deze review is de game gespeeld op een PS4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Paper Beast roept van begin tot eind verwondering op. Niet alleen met de papieren wezentjes die zich allemaal op een andere doch natuurlijke manier gedragen, maar ook – of juist – door de onsamenhangende, verwarrende, ogenschijnlijk doelloze en toch intuïtieve opzet. Dit is precies hoe een droom eruit ziet. Tenminste, als je flinke koorts hebt en de hele dag origami hebt zitten vouwen. Met pakweg 3 uur is deze vage trip wel aan de korte kant.

Plus- en minpunten
  • Spelwereld die verwondering oproept, werkt goed met de middelen van de PS VR
  • Kort, soms onduidelijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'
Gamer.nl
Nieuws

Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'

De aflevering duurt ongeveer een uur

HBO heeft iets meer informatie gedeeld over de aankomende tweede aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen die in de nacht van aanstaande zondag of maandag online komt.

De aflevering heet 'Through the Valley' en beslaat ongeveer een uur. De officiële beschrijving luidt als volgt: "Een storm vormt zich in de bergen terwijl de inwoners van Jackson Hole zich voorbereiden op het ergste gedurende steeds meer waarnemingen van geïnfecteerden. Ondertussen weegt Abby haar opties af."

'Through the Valley' werd geregisseerd door Mark Mylod, die eerder al hoge ogen gooiden met afleveringen zoals 'Conor's Wedding' in Succession. De verwachtingen voor de tweede episode zijn dan ook hooggespannen bij fans. De naam van de aflevering is overigens een referentie naar het nummer dat Ellie speelt in de eerste trailer van The Last of Us: Part 2.

Het tweede seizoen van The Last of Us is afgelopen maandagochtend van start gegaan. Het tweede seizoen verfilmt een gedeelte van de game The Last of Us: Part 2, en beslaat zeven afleveringen, waarvan de tweede dus gedurende dit paasweekend volgt. De komst van een derde seizoen werd eerder al bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland

Ook werkt de ontwikkelaar aan een game 'op grotere schaal' voor release in 2029

11 Bit Studios heeft een nieuwe Frostpunk-game in ontwikkeling, die op zijn vroegst in 2027 moet verschijnen.

Dat blijkt uit de bekendmaking van de meest recente resultaten van het bedrijf. Er zijn al twee games in de Frostpunk-reeks uitgekomen - het tweede deel verscheen afgelopen jaar. In de spellen moeten spelers een stad in een nieuwe ijstijd zien te managen.

Details over de nieuwe Frostpunk-game zijn er op moment van schrijven nog niet, behalve dat specifiek wordt gemeld dat de game zich afspeelt in het "Frostpunk-universum". Mogelijk gaat het dus niet specifiek om Frostpunk 3.

11 Bit Studios liet daarnaast weten dat men ook werkt aan een "game op grotere schaal" die gepland staat voor 2029. Daarnaast zijn er ideeën voor meer games, waarvan de ontwikkeling in de nabije toekomst moet beginnen.

Ondertussen werkt 11 Bit Studios nog aan updates voor Frostpunk 2 en moet ook de consoleversie van het spel nog uitkomen. Die staat voor zover bekend gepland voor een release ergens aankomende zomer.

Harry Hol beloonde de pc-versie van de game vorig jaar met een 8 in de Gamer.nl-review: "Frostpunk 2 is een enorm sfeervolle en diepe strategiegame. Keuzes zijn betekenisvol en door de constante tijdsdruk voelt het echt alsof alles elk moment vreselijk fout kan gaan. Soms is het spel daardoor wat zwaar op de hand. Het had misschien wat humor kunnen gebruiken als contrast voor alle ijzige ellende. Het risico van te veel gesimuleerde leed, is dat de zwaarste beslissingen je daardoor soms koud laten op een persoonlijk niveau. Want het doel blijkt bijna altijd de middelen te heiligen. Dit maakt van Frostpunk 2 een van die unieke spellen waarin je nooit echt de ‘good guy’ kan zijn, maar alleen ‘minder slecht’. En dat levert een waardevolle en goed gemaakte ervaring op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!