Paper Beast is een speelbare koortsdroom
Reviews

Paper Beast is een speelbare koortsdroom

Paper Beast speelt graag met je verwachtingen. Jij verwacht een rustgevende droomwereld? Hier, knalharde Japanse popmuziek door je speakers. De intro van de game is even onverklaarbaar als onsamenhangend, maar na enkele verwarrende minuten sta je plots tussen de poten van een metershoog papieren beest, midden in een woestijn en begint de game pas echt.

Een duidelijke uitleg hoef je niet te verwachten; Paper Beast communiceert liever subtiel met de speler. Zodra je doorhebt hoe je iets vastpakt en teleporteert (een over het algemeen aangenamere manier van bewegen in VR dan ‘gewoon’ rondlopen), moet je de rest maar zelf uitvogelen. Al snel is duidelijk dat de papieren dieren er meestal zijn om je te helpen. Soms wijzen ze de weg of lopen ze gewoon een stukje mee, andere keren maken ze de weg voor je vrij.

©GMRimport

Observeren om te leren

Hoe de papieren wezens precies van dienst kunnen zijn, moet je wel telkens zelf ontdekken. Al snel stuit je bijvoorbeeld op een soort slang die modder en water opslobbert en alles er aan de andere kant weer net zo hard uit spuit. Handig, want door het beest op te pakken en goed neer te leggen, pomp je in mum van tijd een ondergelopen gang leeg. De game leert je subliminaal wat het gedrag van ieder dier is, zodat je gaandeweg steeds weer nieuwe puzzels kan oplossen.

Paper Beast ontvouwt zich namelijk als een ware puzzelgame. Telkens moet je, met behulp dus van de papieren wezens, een puzzel oplossen om verder te komen. Dat begint simpel, zoals met die ondergelopen tunnel die je leeg dient te pompen. Maar naarmate de game vordert worden de puzzels gecompliceerder en moet je vaak verschillende elementen combineren.

De spelwereld is weliswaar vrij leeg en bestaat vooral uit zand en rotsen, maar oogt juist door het gebrek aan pieterpeuterige details scherp.

-

Waar wachten we op?

Meestal pakt die opzet goed uit. Het helpt dat de dieren heel levendig geanimeerd zijn, wat het gelijk leuk maakt hun gedrag te observeren en uit te testen wat ze precies kunnen. Een vriendelijke planteneter reageert bijvoorbeeld op speelse manier als je een plant of een papieren propje voor z’n snuit houdt, terwijl spinachtige wezentjes ijverig klompen zand rondduwen. Vol verwondering bestudeer je de nieuwe wezentjes, benieuwd wat het papieren diertje allemaal kan en hoe je die eigenschap kan gebruiken bij de volgende puzzel.

Het gaat echter mis op een paar momenten waarop onduidelijk is wat de game van je verwacht. Het kán namelijk ook zo zijn dat je simpelweg moet wachten tot de dieren uit zichzelf iets doen. Dieren zijn echter niet bepaald snel. Soms sta je daardoor onnodig te zoeken naar een oplossing die er niet is, of sta je juist te wachten op een actie die maar niet komt. Desondanks ben je na zo’n drie á vier uur door het spel heen, wat toch wel erg kort is gezien de adviesprijs van €29,99.

©GMRimport

Optimaal voor PSVR

Prijzig of niet, Paper Beast toont wel aan dat er anno 2020 nog leven zit in de PlayStation VR. Hoewel de techniek van de vr-bril voor de PlayStation 4 op zijn tandvlees loopt, weet ontwikkelaar Pixel Reef precies wat er wél mee mogelijk is. De spelwereld is weliswaar vrij leeg en bestaat vooral uit zand en rotsen, maar oogt juist door het gebrek aan pieterpeuterige details scherp. Het tempo is laag en daardoor perfect voor teleportatie als manier van voortbewegen, waardoor misselijkheid zo goed als uitgesloten is. En de interactie met de dieren luistert ook allemaal niet zo pixelprecies als bijvoorbeeld het schieten of objecten vastpakken in een game als Blood & Truth, waardoor rustig met een Dual Shock bewegen al ruimschoots voldoende is om aan te wijzen wat je wilt pakken, of waar je heen wilt.

Paper Beast speelt daarom als een droom. Nee, dat bedoelen we een keertje niet als clichématige hyperbool, maar vrij letterlijk. Het is koortsachtig en springt van de hak op de tak, en toch weet je intuïtief bijna altijd wat je moet doen – zelfs al weet je niet waarom of waar het toe gaat leiden. Maar, net als een droom, is Paper Beast ook vluchtig en beklijft het niet bijzonder lang.

Paper Beast is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR. Voor deze review is de game gespeeld op een PS4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Paper Beast roept van begin tot eind verwondering op. Niet alleen met de papieren wezentjes die zich allemaal op een andere doch natuurlijke manier gedragen, maar ook – of juist – door de onsamenhangende, verwarrende, ogenschijnlijk doelloze en toch intuïtieve opzet. Dit is precies hoe een droom eruit ziet. Tenminste, als je flinke koorts hebt en de hele dag origami hebt zitten vouwen. Met pakweg 3 uur is deze vage trip wel aan de korte kant.

Plus- en minpunten
  • Spelwereld die verwondering oproept, werkt goed met de middelen van de PS VR
  • Kort, soms onduidelijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pocket Wheels combineert platformen en racen
Nieuws

Pocket Wheels combineert platformen en racen

Komt in 2026 naar alle moderne consoles en pc

Deck13 Spotlight brengt volgend jaar Pocket Wheels uit, een 3D-game die de platform- en racegenres combineert.

Volgens ontwikkelaar Florian Wolf draait Pocket Wheels om de fantasieën die we als kinderen thuis creëerden met ons speelgoed. Spelers besturen een speelgoedwagen die kan springen, glijden en zelfs een grijphaak heeft. Daarnaast kunnen er andere voertuigen aangeschaft worden door in de game munten te verzamelen - waaronder een motor en een skateboard.

Spelers bezoeken diverse kamers in het huis - elk met een eigen thema - en doen tussen het platformen door ook diverse racebanen aan. Ook zijn er diverse andere bezigheden te ontdekken, waaronder potjes tafelvoetbal, minigolf en 'de vloer is lava'. Daarbij waarschuwt de ontwikkelaar specifiek voor een gevaarlijke Roomba die door het huis heen schuift.

Pocket Wheels komt in de loop van 2026 uit op pc (Steam, GOG), Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Hieronder kan de onthullingstrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer
Nieuws

Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer

Het ontwikkelteam is daarbij flink uitgedund

Wyrdsong, de debuutgame van een studio bestaande uit voormalige Bethesda- en Obsidian-ontwikkelaars, wordt minder ambitieus dan in eerste instantie de bedoeling was: de game heeft geen open spelwereld meer.

Dat meldt Jeff Gardiner - die voorheen aan het roer van Fallout 76 stond - aan PC Gamer. Wyrdsong werd in 2022 aangekondigd als de debuutgame van Something Wicked Games, maar het team heeft niet afdoende financiële middelen weten los te peuteren nadat het geld uit een investering van NetEase opgemaakt was.

Volgens Gardiner is het grootste gedeelte van het team inmiddels niet meer werkzaam bij de studio, waaronder medeoprichter Charles Staples (voorheen van Obsidian Entertainment). Ook Will Shen, de missiedesigner van Starfield die in 2023 werd aangenomen bij Something Wicked, is vertrokken.

Als gevolg van dit alles heeft de studio de schaal van Wyrdsong naar beneden bijgesteld. Waar het plan eerst was om er een openwereld-rpg van te maken, wordt de spelwereld nu opgedeeld in zones - vergelijkbaar met het recentelijk verschenen Avowed. Daarnaast is er een roguelite systeem aan de game toegevoegd, wat volgens de makers prima bij het concept van de game past.

Something Wicked Games blijft het spel ontwikkelen, al geeft Gardiner toe dat de toekomst er "erg uitdagend" uitziet en dat de game wordt ontwikkeld met een minimale bezetting. "Ik werk hard aan het vinden van meer investeringen of aanbiedingen van uitgevers. Ik hoop dat we er dit jaar uit komen, maar ik probeer ook gewoon de storm te doorstaan."

Wyrdsong speelt zich af in een alternatieve versie van Portugal tijdens de Middeleeuwen. Het spel moet er voor zorgen dat gamers "de aard van de realiteit in twijfel trekken". Daarbij moeten gemaakte keuzes en de consequenties die daaruit voortvloeien een belangrijk onderdeel van de ervaring worden, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is in de nieuwe versie van het spel. Het is nog niet bekend wanneer Wyrdsong verschijnt of op welke platform.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!