Paper Beast is een speelbare koortsdroom
Reviews

Paper Beast is een speelbare koortsdroom

Paper Beast speelt graag met je verwachtingen. Jij verwacht een rustgevende droomwereld? Hier, knalharde Japanse popmuziek door je speakers. De intro van de game is even onverklaarbaar als onsamenhangend, maar na enkele verwarrende minuten sta je plots tussen de poten van een metershoog papieren beest, midden in een woestijn en begint de game pas echt.

Een duidelijke uitleg hoef je niet te verwachten; Paper Beast communiceert liever subtiel met de speler. Zodra je doorhebt hoe je iets vastpakt en teleporteert (een over het algemeen aangenamere manier van bewegen in VR dan ‘gewoon’ rondlopen), moet je de rest maar zelf uitvogelen. Al snel is duidelijk dat de papieren dieren er meestal zijn om je te helpen. Soms wijzen ze de weg of lopen ze gewoon een stukje mee, andere keren maken ze de weg voor je vrij.

Observeren om te leren

Hoe de papieren wezens precies van dienst kunnen zijn, moet je wel telkens zelf ontdekken. Al snel stuit je bijvoorbeeld op een soort slang die modder en water opslobbert en alles er aan de andere kant weer net zo hard uit spuit. Handig, want door het beest op te pakken en goed neer te leggen, pomp je in mum van tijd een ondergelopen gang leeg. De game leert je subliminaal wat het gedrag van ieder dier is, zodat je gaandeweg steeds weer nieuwe puzzels kan oplossen.

Paper Beast ontvouwt zich namelijk als een ware puzzelgame. Telkens moet je, met behulp dus van de papieren wezens, een puzzel oplossen om verder te komen. Dat begint simpel, zoals met die ondergelopen tunnel die je leeg dient te pompen. Maar naarmate de game vordert worden de puzzels gecompliceerder en moet je vaak verschillende elementen combineren.

De spelwereld is weliswaar vrij leeg en bestaat vooral uit zand en rotsen, maar oogt juist door het gebrek aan pieterpeuterige details scherp.

-

Waar wachten we op?

Meestal pakt die opzet goed uit. Het helpt dat de dieren heel levendig geanimeerd zijn, wat het gelijk leuk maakt hun gedrag te observeren en uit te testen wat ze precies kunnen. Een vriendelijke planteneter reageert bijvoorbeeld op speelse manier als je een plant of een papieren propje voor z’n snuit houdt, terwijl spinachtige wezentjes ijverig klompen zand rondduwen. Vol verwondering bestudeer je de nieuwe wezentjes, benieuwd wat het papieren diertje allemaal kan en hoe je die eigenschap kan gebruiken bij de volgende puzzel.

Het gaat echter mis op een paar momenten waarop onduidelijk is wat de game van je verwacht. Het kán namelijk ook zo zijn dat je simpelweg moet wachten tot de dieren uit zichzelf iets doen. Dieren zijn echter niet bepaald snel. Soms sta je daardoor onnodig te zoeken naar een oplossing die er niet is, of sta je juist te wachten op een actie die maar niet komt. Desondanks ben je na zo’n drie á vier uur door het spel heen, wat toch wel erg kort is gezien de adviesprijs van €29,99.

Optimaal voor PSVR

Prijzig of niet, Paper Beast toont wel aan dat er anno 2020 nog leven zit in de PlayStation VR. Hoewel de techniek van de vr-bril voor de PlayStation 4 op zijn tandvlees loopt, weet ontwikkelaar Pixel Reef precies wat er wél mee mogelijk is. De spelwereld is weliswaar vrij leeg en bestaat vooral uit zand en rotsen, maar oogt juist door het gebrek aan pieterpeuterige details scherp. Het tempo is laag en daardoor perfect voor teleportatie als manier van voortbewegen, waardoor misselijkheid zo goed als uitgesloten is. En de interactie met de dieren luistert ook allemaal niet zo pixelprecies als bijvoorbeeld het schieten of objecten vastpakken in een game als Blood & Truth, waardoor rustig met een Dual Shock bewegen al ruimschoots voldoende is om aan te wijzen wat je wilt pakken, of waar je heen wilt.

Paper Beast speelt daarom als een droom. Nee, dat bedoelen we een keertje niet als clichématige hyperbool, maar vrij letterlijk. Het is koortsachtig en springt van de hak op de tak, en toch weet je intuïtief bijna altijd wat je moet doen – zelfs al weet je niet waarom of waar het toe gaat leiden. Maar, net als een droom, is Paper Beast ook vluchtig en beklijft het niet bijzonder lang.

Paper Beast is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR. Voor deze review is de game gespeeld op een PS4 Pro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Paper Beast roept van begin tot eind verwondering op. Niet alleen met de papieren wezentjes die zich allemaal op een andere doch natuurlijke manier gedragen, maar ook – of juist – door de onsamenhangende, verwarrende, ogenschijnlijk doelloze en toch intuïtieve opzet. Dit is precies hoe een droom eruit ziet. Tenminste, als je flinke koorts hebt en de hele dag origami hebt zitten vouwen. Met pakweg 3 uur is deze vage trip wel aan de korte kant.

Plus- en minpunten
  • Spelwereld die verwondering oproept, werkt goed met de middelen van de PS VR
  • Kort, soms onduidelijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding 2 bevat speciale fotoshoot met poserende personages
Nieuws

Death Stranding 2 bevat speciale fotoshoot met poserende personages

Game staat nog steeds gepland voor een release in 2025

Sony Interactive Entertainment en Kojima Productions hielden afgelopen nacht een presentatie rondom Death Stranding 2: On the Beach op Tokyo Game Show. Daarin werd onder andere een in-game fotoshoot onthuld voor de game waarin diverse personages poseren.

Spelers kunnen diverse personages fotograferen terwijl ze allerlei poses aannemen. Volgens bedenker Hideo Kojima zijn het verhaal en deze speciale fotomodus nauw met elkaar verbonden - afhankelijk van de relatie die spelers met de personages hebben kunnen er betere foto's gemaakt worden. Deze fotoshoot staat overigens los van een reguliere fotomodus in de game.

Er werden ook diverse nieuwe scènes uit de game getoond. Tijdens de presentatie zelf werden de personages door Japanse stemacteurs ingesproken, maar Kojima deelde later via social media de scènes met de Engelstalige acteurs.

Overigens werd er nog geen releasedatum voor de game gegeven. Volgens Kojima is er intern wel een releasedatum bekend, maar kan dit nog veranderen. "We zeiden 2025, dus het spel komt volgend jaar uit. De releasedatum wordt ergens volgend jaar onthuld." Daarbij claimt Kojima dat het spel "vreemder" wordt dan de eerste game.

Hieronder zijn diverse beelden en de complete presentatie te zien. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5 en pc. Het is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan. Death Stranding 2: On the Beach is aangekondigd voor PlayStation 5.

View post on X
View post on X
View post on X
View post on X
View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Little Big Adventure-remake komt in november uit
Nieuws

Little Big Adventure-remake komt in november uit

Een Steam-demo is nu tijdelijk beschikbaar

Little Big Adventure: Twinsen's Quest, de remake van de klassieke adventuregame, is vanaf 14 november verkrijgbaar.

De game werd eerder dit jaar al aangekondigd, maar nu is er ook een releasedatum beschikbaar. Ook is er op Steam een demo te vinden die tot 2 oktober beschikbaar is. De remake krijgt een nieuwe grafische stijl, gemoderniseerde gameplay en nieuwe muziek gecomponeerd door Philippe Vachey.

De game speelt zich af op een planeet in een zonnestelsel met twee zonnen. Vier verschillende soorten wezens leven in harmonie op de planeet, tot de briljante wetenschapper Dr. Funfrock de mogelijkheid om te klonen en teleporteren uitvindt en langzaam maar zeker complete controle krijgt over de bevolking.

Little Big Adventure kwam oorspronkelijk in 1994 uit en werd ontwikkeld door Frédérick Raynal, tevens bekend van Alone in the Dark. Er is ook een vervolg uitgekomen. De actie-rpg's stonden bekend om hun opmerkelijke en soms unheimische sfeer, alsmede een gedeeltelijk open spelwereld. Opvallend waren vooral de graphics van het eerste deel: daarin werden de in drie dimensies gemaakte personages weergegeven op tweedimensionale achtergronden.

Little Big Adventure - Twinsen's Quest verschijnt voor pc (Steam, Epic Games Store, GOG), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Op 5 december verschijnt er een gelimiteerde fysieke editie voor PlayStation 5 en Nintendo Switch.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mobiele The Simpsons-game gaat na twaalf jaar offline
Nieuws

Mobiele The Simpsons-game gaat na twaalf jaar offline

De game blijft nog tot 24 januari speelbaar

De populaire smartphonegame The Simpsons: Tapped Out zal vanaf 24 januari 2025 niet meer speelbaar zijn.

Dat heeft uitgever Electronic Arts aangekondigd. De game verdwijnt op 31 oktober al uit de App Store en zal vanaf 24 januari niet meer speelbaar zijn. In-game aankopen kunnen al niet meer gemaakt worden.

"Het besluit om deze twaalfjarige reis te beëindigen is een emotionele", zo wordt in een bericht op social media gemeld. "Samen met onze partners bij The Simpsons en The Walt Disney Company hebben we veel plezier gehad in deze game naar jullie, de fans, te brengen en te zien hoe jullie je eigen versies van Springfield maakten."

De game was op verschillende momenten een van de grootverdieners op de App Store. Zoals gezegd konden spelers hun eigen Springfield bouwen in het spel. Diversie missies en andere activiteiten zaten achter een timer, die ingekort kon worden met geld. In de periode sinds de release van de game in 2012 zijn er 308 updates, 831 personages en 1463 missies voor uitgekomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!