Overpass probeert te overtuigen met originaliteit
Reviews

Overpass probeert te overtuigen met originaliteit

Bij racen op onverhard terrein denken we vaak aan racegames zoals Dirt Rally (2.0), maar écht offroad-racen op daadwerkelijk schier onbegaanbaar terrein zien we maar zelden. Overpass laat je op een originele manier toch zo’n uitdaging aangaan.

Offroaden wordt toch een ware kunst verheven in Overpass. Je treft er namelijk tal van modderige offroad-parkoersen vol met de meest uiteenlopende, pittige obstakels. Denk aan steile hellingen vol stenen en allerlei soorten kuilen, maar ook aangelegde houten palen, betonnen buizen en verzamelingen oude autobanden. Soms dien je zelfs een wipwap met de juiste timing te passeren.

In menig game zou je dergelijke hindernissen nemen door het gas flink in te drukken in de verwachting er zo overheen te suizen. In de meeste gevallen levert je dat in Overpass niets anders op dan een botsing of een gekanteld voertuig, met schade ten gevolg. Hier is niet zozeer je tempo, maar je benadering de sleutel tot succes - vergelijkbaar met games zoals Trials en Spintires.

©GMRimport

Zoeken naar grip

Qua mogelijkheden nestelt Overpass zich min of meer tussen die twee bekende titels in. De tools zijn niet zo talrijk en divers als in Spintires, maar ook hier dien je overwegingen te maken tussen gedoseerd gas geven, het inschakelen van vierwielaandrijving en het vergrendelen van het differentieel om de aandrijfkracht op de juiste manier over de wielen te verdelen. Zo zoek je constant naar grip, waarbij behoud van momentum je beste vriend is.

Zo behoeft elke hindernis z’n eigen strategische aanpak. Heb je die eenmaal door (of, in enkele gevallen, gelijk al goed ingeschat) dan kun je van daaruit meer tempo maken om toch de beste tijden te noteren - die bepalen uiteindelijk immers je score na elke proef. Dat maakt Overpass tot een soort ‘schildpad en de haas’-racegame: een gedegen, ogenschijnlijk langzamere aanpak zal vrijwel altijd leiden tot een betere finish dan zo snel mogelijk over het parkoers sjezen.

Met deze gameplay heeft de Zweedse ontwikkelaar Zordix een geinige campagne opgezet waarin je event na event afwerkt. Jammer genoeg blijft deze beperkt tot een saaie en steriele menustructuur, waardoor de charme van offroad-racen nooit echt naar voren komt. Enige mate van diversiteit is er dankzij de 24 verschillende voertuigen, zowel quads als UTV’s (een soort buggy’s) van een aantal bekende merken. Afhankelijk van je gedrag en behoeftes op de proeven kunnen ze schade oplopen en voorzien worden van upgrades - zaken die wel (slechts in-game) geld kosten.

De game oogt als een titel van halverwege de vorige generatie spelcomputers, met fletse graphics en een iets te vaak haperende framerate.

-

©GMRimport

Niet zo sexy

Tel daarbij op dat je eigenlijk altijd in je eentje tegen de klok strijdt op de diverse parkoersen - alleen als je tegen andere spelers racet, bijvoorbeeld online of in split-screen, zie je tenminste nog ghosts. Dat hoeft ook niet erg te zijn, want hardcore offroaders richten zich toch liever op het bedwingen van de hindernissen. Toch is het jammer dat de oppositie alleen zichtbaar is als namen in klassementen. Visueel is Overpass ook geen hoogvlieger: de game oogt als een titel van halverwege de vorige generatie spelcomputers, met fletse graphics en een iets te vaak haperende framerate.

Toch verdient dit spel een pluim voor originaliteit, want het weet een behoorlijk zeldzaam gameplayconcept toch aardig neer te zetten en daarmee spelers een originele uitdaging te bieden, mede dankzij een breed scala aan parkoersen.

Overpass is getest op PlayStation 4 Pro en nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One (X), Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Als échte offroad-racegame schotelt Overpass ons een tof spelconcept voor met veel uitdaging. Daartegenover staan wel een gebrek aan sterke uitwerking en matige graphics.

Plus- en minpunten
  • Origineel concept voor een racegame, uitdagende gameplay
  • Technisch en audiovisueel middelmatig, gebrek aan motiverende beleving

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!