Overpass probeert te overtuigen met originaliteit
Reviews

Overpass probeert te overtuigen met originaliteit

Bij racen op onverhard terrein denken we vaak aan racegames zoals Dirt Rally (2.0), maar écht offroad-racen op daadwerkelijk schier onbegaanbaar terrein zien we maar zelden. Overpass laat je op een originele manier toch zo’n uitdaging aangaan.

Offroaden wordt toch een ware kunst verheven in Overpass. Je treft er namelijk tal van modderige offroad-parkoersen vol met de meest uiteenlopende, pittige obstakels. Denk aan steile hellingen vol stenen en allerlei soorten kuilen, maar ook aangelegde houten palen, betonnen buizen en verzamelingen oude autobanden. Soms dien je zelfs een wipwap met de juiste timing te passeren.

In menig game zou je dergelijke hindernissen nemen door het gas flink in te drukken in de verwachting er zo overheen te suizen. In de meeste gevallen levert je dat in Overpass niets anders op dan een botsing of een gekanteld voertuig, met schade ten gevolg. Hier is niet zozeer je tempo, maar je benadering de sleutel tot succes - vergelijkbaar met games zoals Trials en Spintires.

©GMRimport

Zoeken naar grip

Qua mogelijkheden nestelt Overpass zich min of meer tussen die twee bekende titels in. De tools zijn niet zo talrijk en divers als in Spintires, maar ook hier dien je overwegingen te maken tussen gedoseerd gas geven, het inschakelen van vierwielaandrijving en het vergrendelen van het differentieel om de aandrijfkracht op de juiste manier over de wielen te verdelen. Zo zoek je constant naar grip, waarbij behoud van momentum je beste vriend is.

Zo behoeft elke hindernis z’n eigen strategische aanpak. Heb je die eenmaal door (of, in enkele gevallen, gelijk al goed ingeschat) dan kun je van daaruit meer tempo maken om toch de beste tijden te noteren - die bepalen uiteindelijk immers je score na elke proef. Dat maakt Overpass tot een soort ‘schildpad en de haas’-racegame: een gedegen, ogenschijnlijk langzamere aanpak zal vrijwel altijd leiden tot een betere finish dan zo snel mogelijk over het parkoers sjezen.

Met deze gameplay heeft de Zweedse ontwikkelaar Zordix een geinige campagne opgezet waarin je event na event afwerkt. Jammer genoeg blijft deze beperkt tot een saaie en steriele menustructuur, waardoor de charme van offroad-racen nooit echt naar voren komt. Enige mate van diversiteit is er dankzij de 24 verschillende voertuigen, zowel quads als UTV’s (een soort buggy’s) van een aantal bekende merken. Afhankelijk van je gedrag en behoeftes op de proeven kunnen ze schade oplopen en voorzien worden van upgrades - zaken die wel (slechts in-game) geld kosten.

De game oogt als een titel van halverwege de vorige generatie spelcomputers, met fletse graphics en een iets te vaak haperende framerate.

-

©GMRimport

Niet zo sexy

Tel daarbij op dat je eigenlijk altijd in je eentje tegen de klok strijdt op de diverse parkoersen - alleen als je tegen andere spelers racet, bijvoorbeeld online of in split-screen, zie je tenminste nog ghosts. Dat hoeft ook niet erg te zijn, want hardcore offroaders richten zich toch liever op het bedwingen van de hindernissen. Toch is het jammer dat de oppositie alleen zichtbaar is als namen in klassementen. Visueel is Overpass ook geen hoogvlieger: de game oogt als een titel van halverwege de vorige generatie spelcomputers, met fletse graphics en een iets te vaak haperende framerate.

Toch verdient dit spel een pluim voor originaliteit, want het weet een behoorlijk zeldzaam gameplayconcept toch aardig neer te zetten en daarmee spelers een originele uitdaging te bieden, mede dankzij een breed scala aan parkoersen.

Overpass is getest op PlayStation 4 Pro en nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One (X), Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Als échte offroad-racegame schotelt Overpass ons een tof spelconcept voor met veel uitdaging. Daartegenover staan wel een gebrek aan sterke uitwerking en matige graphics.

Plus- en minpunten
  • Origineel concept voor een racegame, uitdagende gameplay
  • Technisch en audiovisueel middelmatig, gebrek aan motiverende beleving

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!