Oninaki is een prachtig avontuur met onbenut potentieel
Reviews

Oninaki is een prachtig avontuur met onbenut potentieel

Bijna iedereen vraagt zich wel eens af wat er met ons gebeurt nadat we sterven. Is er alleen maar een zwarte, bewustloze leegte, beginnen we opnieuw als een ander individu of is de hoop op een prachtig hiernamaals niet tevergeefs? En kunnen de zielen van overleden dierbaren nog zien of horen wat wij van hen denken en hoe wij om hen rouwen? Voor velen zijn dit existentiële vraagstukken, maar voor de Watchers uit Oninaki een weet.

Voor Kagachi, de hoofdrolspeler uit dit kleurige rollenspel van Tokyo RPG Factory, is het begeleiden van verloren zielen namelijk een dagtaak. Als lid van de Watchers is het zijn verantwoordelijkheid er voor te zorgen dat de geesten van overledenen niet in de wereld van de levenden blijven ronddolen, maar veilig doorreizen naar The Beyond - een dimensie vergelijkbaar met het hiernamaals. Op die manier kunnen zij reïncarneren en aldaar een nieuw leven beginnen. Zielen die door woede, verdriet of andere onverwerkte zaken niet voorbij de Veil reizen, lopen ook nog het risico in wrok koesterende monsters te veranderen.

Omdat de mensen in Oninaki geloven in reïncarnatie verandert hun kijk op de dood behoorlijk. Zo zijn er mensen die middels euthanasie hun geliefden willen volgen en mensen voor wie de drempel tot moord een stuk lager ligt. Sterfgevallen zijn allesbehalve zeldzaam, dus Kagachi heeft er zijn handen vol aan. Helemaal wanneer een mysterieuze en moordlustige krijger die de Night Devil wordt genoemd het land teistert met een onophoudelijke reeks moorden. Samen met Linne, een bovennatuurlijk meisje dat hij in zijn jeugd ontmoette, trekt Kagachi eropuit om de Night Devil te stoppen en de natuurlijke balans te herstellen.

Het gevolg is een meeslepend en tot nadenken stemmend verhaal vol dramatische gebeurtenissen, twists en onverwachte ontdekkingen. Het tempo waarin de plot zich ontvouwt is niet altijd even consistent, maar toch weet Oninaki je aandacht tot aan het einde vast te houden.

Duiveltje op je schouder

Oninaki lijkt wat betreft gameplay meer op actie-rpgs zoals Diablo of Torchlight dan op de eerdere titels van Tokyo RPG Factory, zoals I Am Setsuna. Kagachi kan normale aanvallen combineren met speciale vaardigheden om hordes monsters te verslaan, die bij hun dood willekeurige wapens, drankjes of upgrades laten vallen. Hij hoeft deze gevechten niet alleen aan te gaan, maar krijgt daarbij hulp van zogeheten Daemons. Dit zijn behulpzame geesten die niet kunnen worden gereïncarneerd en zich daarom aan levende mensen binden die hen op sleeptouw willen nemen. Deze speciale verbintenis geeft de gastheer toegang tot allerlei wapens en gevechtsstijlen. Iedere Daemon heeft zijn of haar eigen specialiteiten en zodoende leveren ze allemaal behoorlijk verschillende manieren van spelen op.

Je begint het spel bijvoorbeeld met Aisha aan je zijde, een zwaardvechtster die het moet hebben van haar snelheid en combinatie-aanvallen. Kort daarna sluit speer-specialist Zaav zich bij je aan, wiens stijl zich richt op bereik en luchtaanvallen. Er volgen daarna nog veel meer Daemons. Je kunt gelijktijdig vier verschillende aan Kagachi toewijzen, waartussen je naar hartenlust kunt wisselen. Terwijl je een van hen actief gebruikt, verzamel je tijdens gevechten Soulstones, waarmee dat specifieke personage nieuwe vaardigheden kan leren. De skill-tree waarmee je dit doet is enorm uitgebreid en kan naar eigen inzicht worden ingevuld. Die vaardigheden gelden soms alleen als de Daemon actief is, maar soms ook wanneer je hem of haar alleen maar in party hebt. Hierdoor word je aangespoord met iedereen te experimenteren om te zien welke geesten het best bij jou passen. Het verzamelen en uitproberen van deze Daemons is absoluut het hoogtepunt van Oninaki.

De fraaie stijl en de goed uitgewerkte Daemons maken het de moeite waard Oninaki een keer te doorlopen

-

Tipje van de sluier

Oninaki biedt een grote verscheidenheid aan locaties. De vormgeving van deze plekken is tof gedaan en roept een bijzonder etherisch gevoel op. De stilistische keuzes en kleurgebruik weten knap te verhullen dat het hier niet om een technische hoogvlieger gaat. Vooral in The Beyond voel je dit erg sterk: qua kleur en uitstraling lijkt het echt op een bovennatuurlijke schaduwdimensie van een wereld die toch al een bepaalde onwerkelijkheid uitstraalde.

Overstappen tussen beide dimensies kan op elk gewenst moment en heeft niet alleen narratief belang, maar is ook van invloed op de spelervaring. Zo zitten er vele Lost in de spelwereld verborgen waarmee je alleen kunt communiceren in The Beyond. Dit levert vaak kleine zijmissies op waar beloningen tegenover staan. Tevens zijn er speciale schatkisten met nieuwe wapens of upgrades die alleen in de duistere dimensie zichtbaar zijn, alsmede andere monsters. Aanvankelijk is de dodenwereld in ieder gebied in duisternis gehuld en is het verkennen ervan onmogelijk. Om de schaduwen te verdrijven moeten er speciale minibazen worden verslagen in de normale wereld.

Tijdens je avontuur wissel je dus voortdurend van spelwereld en daar zit ontzettend veel potentie in. Helaas doet Oninaki hier te weinig mee. Anders dan wat monsters, schatten en hier en daar een Lost is er wat betreft gameplay eigenlijk weinig opmerkelijk aan The Beyond. Het wordt nooit gebruikt voor interessante puzzels en komt in sommige segmenten eigenlijk nauwelijks aan bod. Het verhaal speelt in op het belang van deze dimensie, maar dat voelt tijdens het spelen niet zo. In veel gevallen gebruik je de overstap alleen om alle monsters in een gebied te verversen zodat je meer wapens en ervaringspunten kunt verdienen. Dat is weliswaar efficiënt, maar ook best teleurstellend.

Watch on YouTube

Het leven is kort

Anders dan de dungeon crawlers waaruit Oninaki inspiratie opdoet, is dit een lineair avontuur. Een groot deel van die ervaring bestaat uit gevechten en op den duur dreigen die toch wat repetitief te worden. Oninaki mist bijvoorbeeld willekeurig gegeneerde kerkers of een grotere variatie aan wapens die in dit genre normaalgesproken voor herspeelbaarheid zorgen. Gelukkig bieden de Daemons genoeg variatie om te voorkomen dat Oninaki vervalt tot een hersenloze herhaling van zetten. De eindcredits rollen over het scherm voordat de verveling echt toeslaat en als je alleen de hoofdlijn volgt is dat na een uurtje of twintig. Dat is voor een rpg misschien niet heel lang, maar voor Oninaki precies genoeg.

Oninaki mag dan misschien minder uitgebreid zijn dan zijn genregenoten, maar de aspecten waarmee het spel weet te imponeren voeren uiteindelijk de boventoon. De fraaie stijl en de goed uitgewerkte Daemons maken het de moeite waard Oninaki een keer te doorlopen.

Oninaki is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Voor deze recensie is het spel gespeeld op de PS4.

Goed
Conclusie

Oninaki is een fraaie actie-rpg die het voornamelijk moet hebben van de passende vormgeving, het bijzondere verhaal en de afwisselende speelstijlen van de Daemons. De gameplay wordt op den duur wat repetitief en het is zonde dat de tweede dimensie nauwelijks invloed heeft op de spelmechanieken, maar buiten deze missers is Oninaki een uitstekend avontuur.

Plus- en minpunten
  • Meeslepend verhaal, mooie visuele stijl, Daemons zijn tof, goede soundtrack
  • Op den duur wat eentonig, wisselen tussen dimensies voegt te weinig toe

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Consoleversie Nine Sols verschijnt in november
Nieuws

Consoleversie Nine Sols verschijnt in november

Actie-platformer verscheen afgelopen mei al voor pc

De actie-platformer Nine Sols komt op 26 november uit voor diverse consoles.

Dat heeft Red Candle Games aangekondigd. Het spel verscheen afgelopen mei al voor pc (via Steam), en zal in november digitaal uitkomen voor Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Ook komt de game op Xbox Game Pass te staan.

Nine Sols is een met de hand getekende 2D-platformer met gevechten die zijn geïnspireerd door Sekiro. Spelers verkennen een land dat ooit de thuishaven was van een eeuwenoud buitenaards ras en moeten de negen Sols vernietigen - de leiders van een vervloekt rijk. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Star Wars Outlaws krijgt roadmap voor aankomende updates
Nieuws

Star Wars Outlaws krijgt roadmap voor aankomende updates

Er staan drie 'Title Updates' en een Steam-release op stapel

Ubisoft heeft een kleine roadmap gedeeld van aankomende updates voor Star Wars Outlaws.

Zo verschijnt op 3 oktober 'Title Update 2', dat zich richt op diverse oplossingen voor bugs. Op 24 oktober komt 'Title Update 3' uit met diverse quality of live-verbeteringen. Op 21 november, zoals eerder deze week aangekondigd, verschijnt de game op Steam, komt Story Pack 1 uit, en wordt ook 'Title Update 4' verwacht. Daarmee worden verbeteringen aan de stealth-secties en de gevechten aangebracht en worden er gratis nieuwe Contracts toegevoegd. Meer informatie over de precieze inhoud van de updates moet spoedig volgen.

Ubisoft heeft onlangs toegegeven dat Star Wars Outlaws niet naar verwachting heeft gepresteerd. Dit heeft de waarde van aandelen van het bedrijf mede laten dalen. Sommige aandeelhouders opperen zelfs dat het beter zou zijn wanneer Ubisoft verkocht zou worden.

Ondanks dat heeft Ubisoft eerder deze week een plan gedeeld om een nieuwe weg in te slaan. Zo is Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 14 februari 2025 om er zeker van te zijn dat de kwaliteit naar wens is en zullen pc-versies van games voortaan meteen naar Steam komen.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan de Star Wars-game: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spelers kunnen cheaters in Deadlock nu in kikkers veranderen
Nieuws

Spelers kunnen cheaters in Deadlock nu in kikkers veranderen

Een ludieke manier om valsspelers te straffen

Spelers van Valve-shooter Deadlock kunnen cheaters die er gloeiend bij zijn nu in een kikker veranderen.

Valve heeft een nieuwe patch uitgebracht voor de testversie van heroshooter Deadlock. Hoewel de game al sinds enige tijd wordt geteisterd door cheaters, heeft het bedrijf spelers een ludieke manier gegeven om deze valsspelers te straffen.

Wanneer een cheater eenmaal ontdekt is, mogen spelers bepalen wat er met die persoon gebeurt. Er is een mogelijkheid om hem of haar te bannen, maar men kan ook voor de optie kiezen om de cheater in-game in een kikker te veranderen. De cheater blijft vervolgens het gehele potje een kikker. Daarna wordt de valsspeler in kwestie alsnog automatisch gebanned.

Deadlock is al sinds 2018 in ontwikkeling, heeft tower defence-mechanismen en combineert als setting fantasy met steampunk. "Magiërs, vreemde wezens en robots", zo wordt de game omschreven. "Het bevat snelle bewegingen op zwevende rails, vergelijkbaar met Bioshock Infinite." In de kern is het een teamshooter waarin twee teams van zes spelers het tegen elkaar opnemen.

Eerder dit jaar startte in het geheim een test voor Deadlock, waar toen enkele duizenden spelers aan meededen. In augustus bleek al dat de testversie soms door 17.000 mensen tegelijk werd gespeeld. Afgelopen maand werd de game officieel aangekondigd middels een Steam-pagina. Eind augustus bleek dat de testversie van de game al meer dan honderdduizend gelijktijdige spelers aantrok.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!