One Punch Man: A Hero Nobody Knows mist dezelfde impact als zijn titelheld
Reviews

One Punch Man: A Hero Nobody Knows mist dezelfde impact als zijn titelheld

Spellen gebaseerd op populaire animeseries hebben een wankele reputatie. De drang om vooral fanservice te leveren leidt er te vaak toe dat er op kwaliteit wordt ingeleverd. Dat is jammer, want animeliefhebbers verdienen meer dan ondermaatse commerciële melkkoeien. One Punch Man: A Hero Nobody Knows werd met een flitsende trailer aangekondigd en viel vooral op door zijn interessante gameplay-element rondom titelheld Saitama. Is de eerste One Punch Man-game meer geworden dan een onvermijdelijk budgetbaktitel?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: helaas niet. Zo'n beetje elke voorspelbare misstap die veel animegames maken wordt ook in deze game gemaakt. Het is bijna alsof de ontwikkelaars er met een checklist naast hebben gezeten. Vechtsysteem zonder enige diepgang? Check. Slome besturing en technische mankementen? Kruis maar aan. Gebrek aan variatie? Ook die staat erbij. De weinige originele concepten die de game heeft, worden bedolven onder een dikke laag matigheid en hebben niet de kans om goed tot hun recht te komen. Als je als One Punch Man-liefhebber verwacht door die gebreken heen te kunnen kijken, dan heb je daar toch wel een héle roze bril voor nodig.

Desondanks is het uitgangspunt van het spel best wel tof: je mag namelijk je eigen held ontwerpen die vanaf onderaan de ladder opwerken tot alom bekende superheld.

Het leven van Zonnebrilman

Zo werd Shades Man geboren, een held met een voorliefde voor – missplaatste – zonnebrillen. Als kersverse held begon hij in een grijze, naamloze stad aan het bevechten van onrecht. Hangjongeren, winkeldieven en groene mutanten waren niet veilig onder het wakend oog van de jonge aspirant-held. Een onophoudelijke stroom aan missies werden aan Shades Man toebedeeld, hoewel die soms een beetje onzinnig waren. Hoe belangrijk is het kopen en passen van een pet terwijl het meteorieten regent en buitenaardse wezens de bevolking terroriseren? Natuurlijk waren er naast Shades Man nog vele andere helden actief en door met hen aan te pappen kon hij zo nu en dan op hun steun rekenen. Aan hen kon hij aanvankelijk natuurlijk niet tippen, waardoor zij eigenlijk met alle glorie aan de haal gingen.

Om het gat tussen hem en zijn rivalen te kunnen dichten, zat er niets anders op dan gevechten winnen, ervaring opdoen en zijn vaardigheden verbeteren. Keer op keer dezelfde soort gevechten voltooien met hier en daar een verwaarloosbaar verschil is klaarblijkelijk wat er nodig is om een échte held te worden. Dat was niet de insteek toen Shades Man zich bij de Hero Association aanmeldde. Van de glorie en de roem die je van een superheldenleven zou verwachten is uiteindelijk weinig sprake. Het blijkt vooral heel saai. Zuchtend hoopte Shades Man dat hij kon zijn zoals de fameuze One Punch Man. Dan waren al die tergende gevechten tenminste in één stomp klaar. Maar One Punch Man zelf was ondertussen in geen velden of wegen te bekennen...

(G)één Klap Man

De bovengenoemde avonturen van zelfbedachte held Shades Man zijn helaas een angstvallig accurate beschrijving van wat spelers te wachten staat wanneer zij met hun eigen held door het spel heen spelen. Tijdens het enorm herhalende en snel vervelende avontuur bekruipt je vooral het gevoel dat je graag Saitama zelf onder de knoppen zou hebben. Maar de held wiens naam aan de titel is verbonden maakt maar spaarzaam zijn opwachting. Om eerlijk te zijn kan dat ook niet anders, want het uitgangspunt dat One Punch Man buitenproportionele superkrachten heeft stelt de ontwikkelaars voor een lastig dilemma.

Tijdens het enorm herhalende en snel vervelende avontuur bekruipt je vooral het gevoel dat je graag Saitama zelf onder de knoppen zou hebben.

-

Hoelang blijft een spel waarbij je iedere tegenstander in één klap verslaat leuk? In een tv-serie werkt het wonderwel, maar voor een videogame is het niet een al te best concept. Mede om die reden is er gekozen om spelers hun eigen superheld te laten ontwerpen, die wél de nodige moeite moet doen om zijn tegenstanders te kunnen verslaan. Op die manier draait het spel echter wel meer om de Hero Association dan om Saitama – en we willen nou juist met die kale sufferd aan de slag.

Dat kán ook wel, maar om zijn personage enigszins in balans te brengen is hij nooit direct beschikbaar. De ontwikkelaars maken handig gebruik van Saitama’s neiging om altijd laat te zijn en hebben ervoor gezorgd dat hij pas arriveert nadat het gevecht al enkele minuten aan de gang is. Tot die tijd moet je het dus met andere helden uithouden. Als de onverslaanbare Saitama er dan eenmaal is, kun je het gevecht dan ook wel zoals het hoort in één klap winnen.

Budgetbakman

Er zijn genoeg bekende gezichten uit de serie vrij te spelen, maar helaas verschillen die qua speelstijl veel te weinig van elkaar. Elk gevecht draait vooral om inwisselbare aanvalscombinaties en af een toe een uitwijkingsmanoeuvre. Het heeft wel enige charme om als Mumen Rider met fietsen te gooien, maar dat heb je na twee of drie keer ook wel gezien. De meeste aanvallen missen daarnaast ook enige visuele impact. In de serie schiet cyborg Genos bijvoorbeeld gigantische vuurstromen uit zijn handpalmen, maar in het spel is het niet meer dan een beschamend vonkje. Het helpt ook niet dat de game behoorlijk stroeve besturing heeft en de framerate de grootste moeite heeft stabiel te blijven. Dat is al een hekel punt als je je in de centrale hub-wereld bevindt, maar is tijdens gevechten zo nu en dan echt niet om aan te zien.

Omdat de verhaalmodus een saaie herhalingsoefening is, is het des te pijnlijker dat je daar doorheen moet om alle verschillende personages vrij te spelen. Samen met vrienden een potje spelen en vrij uit alle beschikbare personages kiezen is er niet bij. Als je dan eenmaal de hele cast bijeen verzameld hebt, is het gebrek aan afwisseling en tactische mogelijkheden alsnog funest voor de houdbaarheid.

Watch on YouTube

Zeker omdat Saitama als personage eigenlijk ook hier niet in meetelt. Hij is onaantastbaar voor alle andere personages, dus als één speler hem kiest is de ander haast meteen verplicht hetzelfde te doen. Het zegt genoeg dat je bij de instellingen de mogelijkheid kunt aanvinken om Saitama te verbieden.

Spellen als Dragon Ball FighterZ en Bleach: The Blade of Fate hebben eerder al laten zien dat het best mogelijk is om anime-fighters van hoge kwaliteit te maken. Voor spelers die vooral een vlot spelend en visueel overtuigend avontuur willen zijn spellen als de Naruto Ultimate Ninja Storm-games een leidend voorbeeld. One Punch Man: A Hero Nobody Knows komt bij geen van deze titels in de buurt. De game voelt aan als een budgetbaktitel, maar ligt wel gewoon voor de volle mep in de winkels. Wil je als One Punch Man-liefhebber een vermakelijke game spelen rondom dit absurde personage, dan moet je helaas nog geduld moeten hebben.

One Punch Man: A Hero Nobody Knows is nu beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze review is de game gespeeld op een PlayStation 4.

Conclusie

Ongeacht of je een groot fan van de One Punch Man-serie bent is deze game rondom de oersterke Saitama moeilijk aan te raden. Met het idee om de speler in de huid te laten kruipen van een beginnend superheld wordt het probleem rondom One Punch Man’s overdreven superkracht creatief omzeild, maar het spel in zijn geheel niet gered. Daarvoor is het technisch te ondermaats en qua gameplay véél te repetitief en ongeïnspireerd.

Plus- en minpunten
  • Een eigen held ontwerpen is een tof concept, goede selectie aan bekende personages
  • Belabberde framerate, sloom en zielloos vechtsysteem, kale en zinloze spelwereld, draait té weinig om Saitama zelf

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding 2 bevat speciale fotoshoot met poserende personages
Nieuws

Death Stranding 2 bevat speciale fotoshoot met poserende personages

Game staat nog steeds gepland voor een release in 2025

Sony Interactive Entertainment en Kojima Productions hielden afgelopen nacht een presentatie rondom Death Stranding 2: On the Beach op Tokyo Game Show. Daarin werd onder andere een in-game fotoshoot onthuld voor de game waarin diverse personages poseren.

Spelers kunnen diverse personages fotograferen terwijl ze allerlei poses aannemen. Volgens bedenker Hideo Kojima zijn het verhaal en deze speciale fotomodus nauw met elkaar verbonden - afhankelijk van de relatie die spelers met de personages hebben kunnen er betere foto's gemaakt worden. Deze fotoshoot staat overigens los van een reguliere fotomodus in de game.

Er werden ook diverse nieuwe scènes uit de game getoond. Tijdens de presentatie zelf werden de personages door Japanse stemacteurs ingesproken, maar Kojima deelde later via social media de scènes met de Engelstalige acteurs.

Overigens werd er nog geen releasedatum voor de game gegeven. Volgens Kojima is er intern wel een releasedatum bekend, maar kan dit nog veranderen. "We zeiden 2025, dus het spel komt volgend jaar uit. De releasedatum wordt ergens volgend jaar onthuld." Daarbij claimt Kojima dat het spel "vreemder" wordt dan de eerste game.

Hieronder zijn diverse beelden en de complete presentatie te zien. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5 en pc. Het is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan. Death Stranding 2: On the Beach is aangekondigd voor PlayStation 5.

View post on X
View post on X
View post on X
View post on X
View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Little Big Adventure-remake komt in november uit
Nieuws

Little Big Adventure-remake komt in november uit

Een Steam-demo is nu tijdelijk beschikbaar

Little Big Adventure: Twinsen's Quest, de remake van de klassieke adventuregame, is vanaf 14 november verkrijgbaar.

De game werd eerder dit jaar al aangekondigd, maar nu is er ook een releasedatum beschikbaar. Ook is er op Steam een demo te vinden die tot 2 oktober beschikbaar is. De remake krijgt een nieuwe grafische stijl, gemoderniseerde gameplay en nieuwe muziek gecomponeerd door Philippe Vachey.

De game speelt zich af op een planeet in een zonnestelsel met twee zonnen. Vier verschillende soorten wezens leven in harmonie op de planeet, tot de briljante wetenschapper Dr. Funfrock de mogelijkheid om te klonen en teleporteren uitvindt en langzaam maar zeker complete controle krijgt over de bevolking.

Little Big Adventure kwam oorspronkelijk in 1994 uit en werd ontwikkeld door Frédérick Raynal, tevens bekend van Alone in the Dark. Er is ook een vervolg uitgekomen. De actie-rpg's stonden bekend om hun opmerkelijke en soms unheimische sfeer, alsmede een gedeeltelijk open spelwereld. Opvallend waren vooral de graphics van het eerste deel: daarin werden de in drie dimensies gemaakte personages weergegeven op tweedimensionale achtergronden.

Little Big Adventure - Twinsen's Quest verschijnt voor pc (Steam, Epic Games Store, GOG), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Op 5 december verschijnt er een gelimiteerde fysieke editie voor PlayStation 5 en Nintendo Switch.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mobiele The Simpsons-game gaat na twaalf jaar offline
Nieuws

Mobiele The Simpsons-game gaat na twaalf jaar offline

De game blijft nog tot 24 januari speelbaar

De populaire smartphonegame The Simpsons: Tapped Out zal vanaf 24 januari 2025 niet meer speelbaar zijn.

Dat heeft uitgever Electronic Arts aangekondigd. De game verdwijnt op 31 oktober al uit de App Store en zal vanaf 24 januari niet meer speelbaar zijn. In-game aankopen kunnen al niet meer gemaakt worden.

"Het besluit om deze twaalfjarige reis te beëindigen is een emotionele", zo wordt in een bericht op social media gemeld. "Samen met onze partners bij The Simpsons en The Walt Disney Company hebben we veel plezier gehad in deze game naar jullie, de fans, te brengen en te zien hoe jullie je eigen versies van Springfield maakten."

De game was op verschillende momenten een van de grootverdieners op de App Store. Zoals gezegd konden spelers hun eigen Springfield bouwen in het spel. Diversie missies en andere activiteiten zaten achter een timer, die ingekort kon worden met geld. In de periode sinds de release van de game in 2012 zijn er 308 updates, 831 personages en 1463 missies voor uitgekomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!