Nvidia RTX 3000-serie: alle verwachtingen op een rijtje
Reviews

Nvidia RTX 3000-serie: alle verwachtingen op een rijtje

Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat de Nvidia GeForce RTX 2000-serie werd gelanceerd, dus het wordt hoog tijd voor een opvolger. In dit artikel vatten we samen wat er al bekend is en wat onze verwachtingen zijn.

Volgens meerdere bronnen en tevens ook onze verwachtingen, was Nvidia van plan om de nieuwe Ampère GPU-architectuur te presenteren tijdens zijn eigen GPU Technology Conference (GTC). De presentaties werden in verband met het coronavirus echter geschrapt en zouden vervangen worden met een serie persberichten. Helaas is het twee weken na de oorspronkelijke datum nog volledig stil rondom de nieuwe architectuur en bijbehorende RTX 3000-kaarten. Geruchten en gelekte specificaties zijn er gelukkig genoeg.

Releasedatum

Twee maanden geleden was de verwachting nog dat we de eerste RTX 3000-kaarten al in de lente van dit jaar zouden zien, maar het is duidelijk dat het coronavirus er voor heeft gezorgd dat dit niet meer gaat gebeuren. Volgens een artikel van Tae Kim, een journalist bij Bloomberg, werkt het virus financieel zelfs in het voordeel van Nvidia. Het bedrijf ziet een stijging van maar liefst 50% in het totaal aantal gegamede uren per dag door het grote aantal thuisblijvers. Daarnaast zijn cloud-oplossingen, een andere tak waar Nvidia veel winst uit haalt, door het thuiswerken nu extra populair.

©GMRimport

De toegenomen populariteit van gaming betekent ook dat gamers investeren in nieuwe hardware, waaronder videokaarten. Nvidia kan daardoor de ‘oude’ videokaarten nog even blijven verkopen zonder een daling te zien in omzet. Dat is goed nieuws voor de winstmarges, want de huidige generatie GPU’s is veel makkelijker en goedkoper om te produceren dan de toekomstige RTX 3000-serie. De huidige verwachting is daarom dat Nvidia de eerste details bekendmaakt in augustus, maar verwacht dan alleen de specificaties en misschien een adviesprijs. Alle details en benchmarks worden waarschijnlijk pas tijdens Computex 2020 onthuld, dat verzet is naar de laatste dagen van september. Dat zou ook een mooi moment zijn voor alle partners, zoals MSI en ASUS, om hun varianten op de videokaarten te tonen.

Begin oktober liggen de videokaarten dan in de winkels, zodat de winkeliers voldoende tijd hebben om voorraad op te bouwen voor de feestdagen. De voorgaande lanceringen van zowel Nvidia als AMD leren ons dat nieuwe high-end videokaarten snel uitverkocht zijn.

Gigantische RTX 3080 Ti-chip

Van alle nieuwe videokaarten die er aan zitten te komen, lijken de geruchten over de RTX 3080 Ti het betrouwbaarst te zijn. Het zou gaan om een gigantische chip met een oppervlakte van maar liefst 826mm2. Ter vergelijking: de GTX 1080 Ti moest het doen met 471mm2 en de RTX 2080 Ti zit op 754mm2. Nu lijkt het verschil qua formaat tussen de 2080 Ti en 3080 Ti niet heel groot, maar omdat de nieuwe generatie gebruik gaat maken van kleinere transistors, is dat een bijzondere stap. Dergelijke grote chips vereisen namelijk een zeer betrouwbare fabricage om winstgevend te zijn, wat betekent dat TSMC of Samsung al zeer ver zijn in de ontwikkeling van de nieuwe processen. Zoals je misschien weet, doet Nvidia namelijk alleen het ontwerp van de chips. De uiteindelijke fabricage is in handen van externe partijen.

©GMRimport

Welke partij de chips dit keer gaat fabriceren is echter nog onduidelijk. Jensen Huang, de CEO van Nvidia, heeft eerder aangegeven dat het leeuwendeel van de GPU’s geproduceerd gaat worden door TSMC, met de 7nm-technologie die nu ook voor AMD Ryzen-processors wordt gebruikt. De laatste geruchten spreken dat echter tegen, want Samsung zou al engineering samples van de RTX 3080 Ti hebben gemaakt met hun 10nm-proces. Trap hierbij overigens niet in de verwarrende namen, want TSMC’s 7nm is vergelijkbaar met Samsungs’ 10nm.

Wie de chip ook maakt, het feit dat hij enorm groot is én over kleinere transistors beschikt, betekent dat we mogelijk een enorme toename in prestaties gaan zien. Een prestatieverbetering van 50 tot 100 procent is dan een redelijk reële verwachting. De kleinere transistors betekenen ook een hogere efficiëntie van 40 tot 50 procent, maar dat is afhankelijk van het door Nvidia gekozen proces. Een bekende bron op Twitter, wiens account inmiddels is verwijderd, kwam recentelijk met iets meer gedetailleerde informatie over de chip die deze gedachte bevestigt. Volgens KittyCorgi krijgt de RTX 3080 Ti 7680 CUDA-kernen, bijna het dubbele van de RTX 2080 Ti met 4352 CUDA-kernen.

Overige RTX 3000-serie kaarten

Over de overige videokaarten weten we nog erg weinig. De enige geruchten komen van de Twitteraar met informatie over de RTX 3080 Ti. KittyCorgi liet zien dat de chip die hoogstwaarschijnlijk overeen gaat komen met de RTX 3080 (de GA104) in totaal 48 SM’s gaat krijgen. Dat komt neer op 6144 CUDA-kernen. Vergeleken met de RTX 2080 is dat een ruime verdubbeling, want die chip heeft er ‘maar’ 2944 (of 3072 voor de SUPER-variant).

©GMRimport

De GA106- en GA107-chips die de RTX 3070 en RTX 3060 moeten gaan vormen, krijgen respectievelijk 30 en 20 SM’s, of 3840 en 2560 CUDA-kernen. Ook dat zijn weer grote verbeteringen, maar helaas geen verdubbeling.

Meer informatie over de lager gepositioneerde kaarten is er op dit moment nog niet. Dat gebeurt vaker, maar omdat Nvidia oorspronkelijk de architectuur twee weken geleden had willen aankondigen, is het ook verdacht. Het kan zijn dat de lancering van de RTX 3000-serie begint met enkel de RTX 3080 en de RTX 3080 Ti. De lager gepositioneerde modellen komen dan in de maanden daarna pas op de markt, net als bij de RTX 2000-serie.

Prijzen

Over de prijzen zijn er op dit moment nog geen geruchten en het is ook erg moeilijk om er iets concreets over te zeggen. Het coronavirus kan zowel een positief als een negatief effect hebben op de prijs bij de lancering. Zoals gezegd profiteert Nvidia op het moment van het uitstellen van de lancering, waardoor het bedrijf tijd heeft om het productieproces verder te optimaliseren. Dat zou de prijzen kunnen drukken. Aan de andere kant is Nvidia niet het enige bedrijf dat lanceringen uitstelt en kan TSMC of Samsung de enorme vraag naar chips later dit jaar mogelijk niet goed aan, met hogere prijzen als gevolg.

©GMRimport

Dan is er nog de concurrentie: AMD Big Navi. De laatste geruchten melden dat AMD weer bezig is met een comeback in het high-end segment, wat zou betekenen dat Nvidia straks niet meer alleen aan de top staat. Als dat het geval is, moet Nvidia daar uiteraard op reageren met betere prijzen. Toch is het onwaarschijnlijk dat AMD direct met een tegenhanger komt voor de RTX 3080 Ti, waardoor die chip mogelijk nog duurder gaat worden dan zijn voorganger.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error