My Time at Portia is een post-apocalyptisch sprookje
Reviews

My Time at Portia is een post-apocalyptisch sprookje

Harvest Moon, Stardew Valley en Animal Crossing: allemaal geliefde rpg’s waar de speler in een vredige omgeving een eigen leven opbouwt en het stokje van zijn of haar voorganger overneemt. My Time at Portia past perfect in dit rijtje, maar slaagt er tegelijkertijd in om een eigen identiteit te creëren. De combinatie van een post-apocalyptisch verhaal en een rustgevende wereld, zorgt er voor dat My Time at Portia een eigen draai geeft aan het genre en zich onderscheidt van de rest.

In My Time at Portia verhuis je naar een stad, uiteraard Portia genoemd, waar je de verwaarloosde werkplaats van jouw vader moet herstellen in de glorieuze staat waarin het voorheen verkeerde. Om dit doel te behalen voer je opdrachten en missies uit voor inwoners van de stad. Langzamerhand wordt steeds meer bekend over de geschiedenis van de stad en de mysterieuze geheimen die erin schuilen. Tegelijkertijd ben je bezig met het opbouwen van een eigen leven door bijvoorbeeld vrienden te maken, verzoeken in te willigen en geschenken uit te wisselen.

©GMRimport

De rust zelve

Bij het spelen van My Time at Portia valt direct op hoe de wereld is vormgegeven; het oogt fraai, kleurrijk en is rijkelijk gevuld met natuur en schattige wezens. Het heeft een sprookjesachtige uitstraling die je, in combinatie met opbeurende muziek, meteen meesleept in de sfeer. Het geeft een gevoel van kalmte en vrijheid die wordt benadrukt door de mogelijkheid om een eigen invulling te kunnen geven aan hoe je de game speelt. Hoewel het spel een verhaal heeft, word je op bijna nooit gedwongen om dit pad te volgen.

Het voor de hand liggende pad is echter wel de snelste manier om veel vooruitgang te boeken in de ontwikkeling van je werkplaats. De missies en opdrachten die je als speler klaart, worden rijkelijk beloond en leveren meer ervaring en een flinke som geld op, dat je kan investeren in de werkplaats. Toch kun je kiezen uit vele andere activiteiten, zoals het houden van dieren, het verbouwen van gewassen en het uitvoeren van verzoeken voor inwoners.

Hoewel de focus wordt gelegd op de ontwikkeling van de werkplaats, kun je er net zo goed voor kiezen om een dagje te niksen en simpelweg de omgeving te verkennen. Portia is gevuld met leuke winkels, bezienswaardigheden en verborgen schatkisten die de speler uitnodigt om de omgeving te blijven verkennen. In dat proces maak je regelmatig een praatje met de inwoners van Portia, die je regelmatig voorzien van handige informatie over de stad of algemene tips. Daarnaast bevordert het de relatie tussen de speler en de inwoner, wat weer allerlei voordelen oplevert, zoals een fikse korting bij de winkel. Echter is het opbouwen van een vriendschap of relatie een langdurig proces waar je geduld voor moet opbrengen.

My Time at Portia is een game waar je niet even snel doorheen jaagt

-

Geduld is een schone zaak

Over geduld gesproken: My Time at Portia is een game waar je niet even snel doorheen jaagt. Het spel zet je aan tot het doen van meerdere activiteiten per dag. Bij het vervullen van een grote opdracht kost het in-game soms tientallen uren om bepaald materiaal te verwerken tot het gewenste resultaat. Hierdoor heb je regelmatig momenten waarbij je gedurende de dag tijd hebt voor andere activiteiten, terwijl de apparaten hun werk doen. Dit kan echter vervelend zijn voor spelers die zich uitsluitend willen richten op het vervullen van opdrachten en verder willen komen in de game, in plaats van lanterfanten. De enige manier om het proces te versnellen is door te gaan slapen. Hierdoor start meteen de volgende dag. Dit is tevens de enige manier om op te slaan en kan onhandig zijn wanneer je aan het jagen bent en wordt verslagen. Hierdoor verlies je alle progressie van de afgelopen dag en moet je opnieuw beginnen.

Bij het vervullen van deze opdrachten zijn materialen benodigd die in een winkel gekocht kunnen worden of zijn te vinden zijn in het wild. De game zit tjokvol met verschillende voorwerpen die vaak alleen op specifieke plekken te vinden of te krijgen zijn. Hier wordt het exploratieve element van My Time at Portia nog eens benadrukt. Bij het vinden van allerlei spullen kunnen naast het maken van voorwerpen ook de spullen verkocht worden aan verschillende winkels. Dit biedt nog een extra optie om de werkplaats en het huis op te knappen en te vullen met een scala van meubels en andere hebbedingetjes. Het enige nadeel is het soms langdurig zoeken naar het materiaal dat benodigd is om een opdracht te vervullen, omdat het slechts op één locatie te vinden is.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Het leven gaat door

Een van de meest vermakelijke aspecten van My Time at Portia is de levendigheid in de game. Dag in, dag uit zijn inwoners met hun dagelijkse taken bezig; naar school gaan, werken, vissen, een wandeling maken en thuis relaxen. Je krijgt het gevoel dat je echt deel uitmaakt van de stad en zoals ieder ander een steentje bijdraagt. Wanneer er zich mysterieuze onenigheden voordoen in Portia, is dit direct te zien in het doen en laten van de inwoners. Je merkt dat het probleem echt leeft binnen de stad en er gevaren zijn voor de toekomst van Portia. Dit element van loerende gevaren in een vreedzame omgeving zorgt voor een unieke sfeer die zich onderscheidt van andere rpg’s.

In Portia kun je in het weekend regelmatig genieten van speciale evenementen, zoals feestdagen, toernooien of bijeenkomsten. Tijdens deze evenementen zijn vrijwel alle inwoners aanwezig en nemen ze deel aan de ceremonies. Deze evenementen zijn op zichzelf al leuk om bij te wonen, maar worden nog aanlokkelijker door de mogelijkheid om meerdere prijzen in de wacht te slepen. De inwoners zelf hebben dan ook allemaal hun eigen persoonlijkheid, interesses, hobby’s en geschiedenis. Deze variatie zorgt er al snel voor dat je meer tijd spendeert met de inwoners die je het meeste mag (dus jij niet, Higgins). Het leven in My Time at Portia is hierdoor geen enkele dag hetzelfde.

©GMRimport

Indie-aal

Toch schemert af en toe door dat dit een indiegame is. Sommige UI-elementen komen wat roestig over, zoals de navigatie met de kaart en het kompas. Bij het lopen wordt het kompas namelijk alleen bijgesteld als de speler draait en niet de camera. Dit geeft een enigszins onwennig gevoel en maakt het af en toe lastig om bepaalde locaties te vinden.

Bij bepaalde gameplay-elementen is te zien dat de diepgang beperkt is gebleven en bij de ontwikkeling van de game en de aandacht gelijk verdeeld moest worden. Bij het zwaardvechten tegen verschillende wezens kan de speler bijvoorbeeld in de meeste gevallen zijn aanval herhaaldelijk uitvoeren om te voorkomen dat de vijand hier iets tegen kan doen. Dit neemt het uitdagende element van het vechten weg, tenzij je het moet opnemen tegen een eindbaas. Hiervoor wordt gelukkig meer strategie en tactiek vereist dan bij reguliere gevechten.

Uiteindelijk hebben we een leuke tijd achter de rug in dit idyllische stadje. My Time at Portia biedt tientallen uren aan plezier, vrijheid en rust. Echter kan met deze sfeer de aandacht sneller verloren raken en op sommige momenten zelfs vervelend zijn wanneer vlugge progressie gewenst is. Wanneer deze progressie eenmaal geboekt is worden meer mysteries ontrafeld en de verloren aandacht hersteld. Hoe dan ook is dit een game die elke liefhebber van rpg’s een kans zou moeten geven.

My Time at Portia is nu verkrijgbaar op pc via Steam en wordt in de lente van 2019 uitgebracht op Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch.

Meer reviews:

Goed
Conclusie

My Time at Portia is een uitgebreide rpg die rijkelijk gevuld is met gevarieerde missies en activiteiten. De combinatie van een sprookjesachtige wereld en een post-apocalyptisch verhaal maakt het geschikt voor spelers van bijna alle leeftijden en creëert een unieke, vrolijke sfeer. Toch komen een aantal gameplay-elementen oppervlakkig over en duren bepaalde missies te lang, waardoor het geduld van de speler op de proef wordt gesteld.

Plus- en minpunten
  • Kleurrijke stijl, levendige wereld, boordevol content
  • Missies duren soms te lang, onwennige UI, aantal oppervlakkige mechanieken

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!