Monster Hunter World: Iceborne maakt een geweldige game nog uitgebreider
Reviews

Monster Hunter World: Iceborne maakt een geweldige game nog uitgebreider

Met het verschijnen van Monster Hunter World: Iceborne probeert Capcom zijn oude assortiment monsters toe te voegen aan het compleet andere World.

Capcom maakte anderhalf jaar geleden een gedurfde stap. Het bedrijf gooide met Monster Hunter World een hoop traditionele gameplaysystemen het raam uit, om een toegankelijkere game voor een groter publiek te maken. Bijna alle oude monsters werden in de ijskast gezet, om een verzameling vijanden speciaal voor World te ontwerpen.

Menig fan was bang dat het traditionele Monster Hunter plek moest maken voor een simpel spelletje, maar het tegendeel bleek waar te zijn: Capcom maakte een game die zowel nieuwkomers als oudgedienden wist te fascineren, met honderden uren aan missies om doorheen te vechten.

In de afgelopen periode kreeg World meerdere gratis updates die nog meer monsters en gevechten toevoegden. Nu is met Iceborne voor het eerst een betaald uitbreidingspakket uitgebracht. Met een prijskaart van 40 euro lijkt Iceborne wellicht duur, maar het pakket biedt ook de gigantische hoeveelheid content die je in een opzichzelfstaande game zou vinden.

Iceborne introduceert een compleet nieuwe moeilijkheidsgraad genaamd Master Rank, dat als een soort reset dient voor spelers. Zelfs de simpelste uitrusting die je in Master Rank kunt maken is sterker dan wat je in de endgame van High Rank kon vinden, waardoor je eigenlijk weer opnieuw begint met het verzamelen van pantsers, zwaarden en andere materialen.

Heb je nog nooit eerder Monster Hunter World gespeeld, dan zul je dus ook even moeten spelen voordat je Master Rank kunt ontgrendelen. Het is eigenlijk net als bij een mmorpg zoals World of Warcraft: je mag er pas mee aan de slag als je het maximale level in de hoofdgame hebt bereikt.

Bijna iedere nieuwe monstervariant maakt van oude klassiekers ineens een gigantische uitdaging, waarbij je compleet nieuwe aanvalspatronen moet leren ontwijken

-

©GMRimport

Hoarfrost Reach

In Iceborne ga je voor het eerst naar de Hoarfrost Reach - een groots ijslandschap waar flink wat ijzige monsters te vinden zijn. Je krijgt er bijvoorbeeld missies om te vechten tegen de Banbaro Alpha, die er uitziet als een soort kruising tussen een mammoet en een edelhert.

Maar ook de sabeltandtijgerdraak Barioth - die ooit in Monster Hunter Tri zijn entree maakte - heeft zijn weg naar de Reach gevonden. In Iceborne zijn namelijk veel klassieke monsters uit eerdere games toegevoegd in een poging om fans van het eerste uur te bekoren. In de verschillende gebieden van World vecht je onder andere tegen de Tigrex, Glavenus, Brachydios Nargacuga en Zinogre.

Zo'n jacht op een monster werkt grotendeels hetzelfde als in World. Missies zijn in feite lange en intense baasgevechten, waarbij jouw kennis en vaardigheden belangrijker zijn dan de uitrusting die je draagt. Je leert te herkennen wanneer een bepaald monster een specifieke aanval doet, zodat je precies op de juiste manier opzij kunt rollen om de tegenaanval te openen.

Maar wees niet te hebberig. Blijf je te lang inhakken op een monster, dan kan je wel eens kwetsbaar opgesteld staan als het beest weer om zich heenslaat. En in die situaties merk je dat Master Rank echt een hogere moeilijkheidsgraad is. Bijna ieder monster kun je met één of twee klappen uit het veld slaan. Tegelijkertijd kunnen ze veel meer schade weerstaan, waardoor je wel agressief moet spelen om een missie op tijd te halen. Het dwingt je om je speelstijl zo efficiënt mogelijk te maken - en om online zo goed mogelijk met medejagers samen te werken.

©GMRimport

Makkelijke monsters ineens lastig

De game wordt nog lastiger wanneer je vecht tegen bepaalde varianten op bestaande monsters. De traditionele Pukei Pukei was hooguit een kleine drempel in je jagersbestaan, maar de Coral-variant spuwt water alsof hij in Duinrell werkt. Bijna iedere nieuwe monstervariant maakt van oude klassiekers ineens een gigantische uitdaging, waarbij je compleet nieuwe aanvalspatronen moet leren ontwijken.

Gelukkig is het arsenaal van jouw personage ook uitgebreid. In Iceborne kun je voor het eerst gebruikmaken van de Clutch Claw, wat in feite een enterhaak is om mee op monsters te klimmen. Met de juiste aanvallen kun je de richting waarop een monster kijkt aanpassen en hem zelfs tegen een rots of een muur aan rammen, met gigantische schade als gevolg. Het vergt wat oefening, maar zodra je gewend bent aan de Clutch Claw is het een geweldige toevoeging aan de game.

Ieder wapen heeft ook een nieuwe aanval gekregen. De boog kan bijvoorbeeld een speciaal shotgunschot gebruiken om op korte afstand veel schade te doen. Langzwaarden kunnen op hun beurt een wapen in de schede stoppen en zo een langzame, maar zeer dodelijke aanval uitvoeren. Bij veel wapens veranderen de aanvallen de manier van spelen compleet, waardoor je na honderden uren in World ineens weer iets nieuws te leren hebt.

Een klein mankement uit World is helaas ook nog in Iceborne te vinden: het is verdraaid veel gedoe om samen met vrienden te spelen. Naarmate het verhaal vordert moet je speciale missies doen, die je alleen in je uppie kan starten. Wil je die missies samen met vrienden doen, dan moet je zelfstandig van elkaar beginnen, de missie afkappen zodra je alle filmpjes hebt gezien en dan samen opnieuw starten.

©GMRimport

Betere endgame

De endgame van Iceborne is gelukkig wel flink verbeterd ten opzichte van World. Je kunt ditmaal een compleet nieuw gebied in, dat bestaat uit elementen van alle andere provincies in de game. Hier kun je urenlang blijven jagen op de monsters die daar rondzwerven, waar je speciale voorwerpen voor krijgt om betere pantsers mee te maken. Een verademing ten opzichte van World, waarin je continu willekeurige missies moest proberen te ontgrendelen.

De toevoeging van nieuwe Decorations - juwelen waarmee je pantsers nieuwe vaardigheden geeft - zorgt er ook voor dat je meer in een gearset kunt stoppen. Hiermee kun je bijvoorbeeld oordoppen inzetten om het geschreeuw van monsters te negeren, of een upgrade om aanvalskracht te verhogen. Sommige van deze juwelen laten je twee vaardigheden tegelijkertijd toevoegen aan één kledingstuk, waardoor een outfit ontzettend veel bonussen kan bevatten.

Al zul je wel flink wat tijd besteden aan het bij elkaar grinden van die ultieme endgamepantsers. Vaak heb je zeldzame materialen nodig waarvoor je een monster tientallen keren moet bevechten. Maar zelfs in die grind staat Iceborne als een huis: je wordt dan namelijk beter, verslaat beesten sneller en voelt je steeds cooler.

Monster Hunter World: Iceborne is nu beschikbaar voor PlayStation 4 en Xbox One en verschijnt in januari voor pc.

Fantastisch
Conclusie

Het voelt oneerlijk om Iceborne slechts downloadbare content voor Monster Hunter World te noemen. Dit uitbreidingspakket voegt namelijk genoeg nieuwe dingen toe om je in potentie honderden uren bezig te houden. De nieuwe monsters, aanvallen en de toevoeging van de Clutch Claw zorgen ervoor dat de game zelfs dan nog fris blijft aanvoelen.

Plus- en minpunten
  • Gigantisch veel om te doen, nieuwe wapenaanvallen veranderen je speelstijl compleet, monsters tegen muren rammen voelt geweldig
  • Samen het verhaal doorspelen werkt wat omslachtig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!