Monster Hunter World
Reviews

Monster Hunter World

Waarom zou je levels vullen met simpele vijanden als je ook een game kunt vullen met alleen maar bloedstollende baasgevechten? Dat is al jarenlang de filosofie achter de Monster Hunter-games, die al sinds de PlayStation 2 groot succes weten te boeken in Japan. Na een paar voorzichtige uitstapjes naar het Westen, is Capcom met Monster Hunter World klaar zijn vizier echt op onze regionen te richten.

Die poging om het Westen te veroveren is niet halfslachtig. Monster Hunter World is misschien wel de meest controversiële game die in de afgelopen decennia in de reeks is verschenen. De kern is nog hetzelfde: je bereidt je voor op een jacht, krijgt vijftig minuten om een monster te vellen en maakt nieuwe pantsers en wapens van zijn lichaamsdelen. Daarbij is echter een gigantisch deel van het onnodige vet weggesneden.

Zo vraagt World je bijna nooit om tien plantjes of vijf paddestoelen te verzamelen, maar krijg je bijna direct jaagmissies in je schoot geworpen. Nieuw is een systeem voor losse zijmissies, dat je opdraagt om tussen al het jagen door af en toe een paar voorwerpen te zoeken of kleine monsters te doden. Dat kan op ieder moment, verspreid over meerdere missies. Het betekent dat je niet een queeste krijgt om dat ene voorwerp te zoeken, maar dat je dit uitvoert terwijl je andere, leukere dingen aan het doen bent.

Van micromanagen is nu ook veel minder sprake. Je hebt voor het verzamelen van erts, insecten en vissen in de spelwereld niet langer een pikhouweel, vlindernet of hengel nodig, maar kunt gewoon bij verzamelplekken op een knop drukken om rond te zoeken. Ben je eenmaal in de stad, dan worden voorwerpen om mee te smeden automatisch in je verzameldoos gestopt, zodat je ze niet meer met de hand hoeft op te bergen.

©GMRimport

Pantser

Misschien nog wel het handigst is de Wishlist-optie, waarin je jouw gewilde pantsers en wapens kunt noteren. De game maakt dan automatisch een lijst met benodigde voorwerpen en slaat alarm zodra je genoeg hebt om iets te smeden. Hierdoor hoef je niet constant heen en weer te lopen tussen de smid en je missies - en hoef je ook niet meer met een notitieblok je endgame-grind bij te houden. Een functie die hopelijk ook veel andere games zullen overnemen.

Ieder pantser bevat net als voorgaande games vaardigheden die je personage verbeteren. Zo zal een shirt ervoor zorgen dat je iets langer kunt rennen, terwijl handschoenen het slijpen van je wapen zullen versnellen. Dat systeem zat in vorige games ook, maar was toen beperkend en verwarrend. Een vaardigheid moest toen een vaste waarde van 10 of 15 bereiken om geactiveerd te worden, waardoor je nagenoeg altijd een outfit bepaald door de ontwikkelaar moest maken.

In World activeert ieder vaardigheidspunt wel iets, wat variëren veel makkelijker maakt. Je kunt een helm, handschoenen en shirt combineren om drie aanvalspunten te krijgen, om je riem en broek twee punten in een andere vaardigheid te laten geven. Het biedt meer ruimte voor creativiteit, waarbij je een pantser kunt maken dat aansluit bij jouw persoonlijke speelstijl. Een systeem dat alleen maar leuker wordt zodra je de mogelijkheid krijgt om accessoires te stoppen in pantsers die weer andere vaardigheden toevoegen.

©GMRimport

Kern

De kern van het gevechtssysteem is gelijk gebleven. Hoewel panters en wapens statistieken geven die het jagen vergemakkelijken, zijn jouw vaardigheden, reflexen en kennis vele malen belangrijker. Je leert aanvallen herkennen zodat je op het juiste moment kunt wegrollen, ontdekt zwakke plekken op de monsterlichamen die je kunt misbruiken en leert om instinctief aan de kant te rollen en klappen uit te delen op een moment dat je veilig bent. Dat is hard nodig, want later in de game betekent één klap meteen het einde.

Die genadeloosheid van gevechten is wat Monster Hunter geweldig maakt. Je groeit in deze game niet door meer ervaringspunten in een personage te stoppen, maar door zelf op te letten en meer over je tegenstanders te leren. Een goede jager kan naakt net zoveel schade aanrichten als een beginner in een endgame-pantser, simpelweg omdat hij of zij weet hoe de kleinste nuances van de game werken.

Ook dit gevechtssysteem is toegankelijker gemaakt met een aantal veranderingen. Bij het slaan van een monster verschijnen nu bijvoorbeeld cijfers om te laten zien hoeveel schade je aanricht. Het maakt een systeem dat vroeger abstract in Monster Hunter was ineens toegankelijk voor iedereen. In eerdere games moesten spelers vaak teruggrijpen naar gidsen om de meest efficiënte aanvalsposities te leren, maar nu laat de game dit zien. Een verademing.

©GMRimport

Spoorzoeken

Het vinden van monsters is niet langer een kwestie van doelloos rondlopen door levels. In plaats daarvan vind je sporen in de omgeving, die je kunt onderzoeken om jouw kennis over het wezen te vergroten. Weet je genoeg, dan zal de game je richting de vijand leiden. Bij genoeg kennis wordt hij zelfs op de kaart getoond. Daarmee vul je tegelijkertijd een boek met informatie over zwakke plekken en wat voor voorwerpen gedropt worden door welk monster.

Je jaagt ieder monster op in losstaande missies, maar voor het eerst zijn deze opdrachten aan elkaar gepraat door een verhaal vol filmpjes en stemwerk. Het is zeker geen verhaal dat zich kan meten met games als BioShock, maar het is meer dan genoeg om nieuwkomers in de reeks te motiveren om door te blijven spelen. Daarmee is de game een stuk aantrekkelijker dan voorgaande delen op de Nintendo 3DS, waarin het enige doel het behalen van de volgende opdracht was.

De omgeving speelt een belangrijkere rol dan ooit. Zo kun je bijvoorbeeld een waterdam kapotschieten om een monster van een klif te spoelen - waarna hij kwetsbaar op de grond ligt om een paar klappen uit te voeren. Schop je tegen een kikker aan, dan kan deze een vijand verlammen of vergiftigen. Het is zelfs mogelijk om van liaan naar liaan te slingeren om een monster van bovenaf aan te vallen.

©GMRimport

Samen spelen

Iedere keer wanneer je Monster Hunter World opstart, zal de game je automatisch verbinden met een online spelhub met maximaal vijftien andere spelers. Op deze manier hoopt de game je constant aan te sporen om met anderen missies aan te gaan. Volgens Capcom kom je automatisch terecht in een kamer met spelers rond hetzelfde niveau, maar tijdens de reviewperiode waren te weinig mensen online om dat te kunnen controleren.

Spelers kunnen een Squad samenstellen - wat in feite een guild of een clan is in andere games. Bij het opstarten van de game heb je dan de optie om automatisch met een Squad-sessie te verbinden, zodat je alleen speelt met een groep vaste vrienden uit dezelfde Squad. Het is een subtiele manier om er voor te zorgen dat je al je vrienden in-game tegenkomt, zonder dat je constant met dezelfde kamers hoeft te verbinden. Eén personage kan deel uitmaken van meerdere Squads, waardoor je niet constant inactieve groepen hoeft te verlaten om bij een ander team aan te sluiten.

De missies voor singleplayer en multiplayer zijn niet langer gesplitst in Monster Hunter World. Als je solo speelt heb je dezelfde missies als in multiplayer, waardoor je geen dubbel werk hoeft te verrichten. Iets dat in eerdere games vaak wel het geval was. Optionele missies zijn ook eindelijk afgesplitst van de queesten die vereist zijn om in rang te groeien, waardoor je niet langer door tientallen onnodige zijmissies hoeft te spelen om een hoger niveau te bereiken en met vrienden samen te werken.

Misschien wel ons enige pijnpunt met de game is de verhaalmodus. Om voortgang te maken moet je eens in de zoveel tijd vaste opdrachten uitvoeren die zijn gevuld met cutscenes. Doe je dat echter samen met een vriend, dan moet één van jullie hem al hebben uitgespeeld om mee te mogen met de ander. Eén van jullie zal dus altijd alleen de missie moeten behalen, om hem met de tweede coöperatief af te ronden. Gelukkig geldt dat alleen voor het verhaal en is het gros van de game zonder gedoe samen te spelen.

High rank

We deden er twintig uur over om het hoofdverhaal uit te spelen. Een nieuwe speler moet daar vermoedelijk een uur of vijf a tien bij optellen, want we hadden het idee dat onze voortgang werd versneld door onze kennis en vaardigheden uit eerdere Monster Hunter-games.

Op dat punt begint de game echter pas. Het is wat een cliché, maar ook bij Monster Hunter ligt het gros van de game in de endgame. Na het afronden van het verhaal speel je namelijk de zogeheten high rank-modus uit, waarin oude monsters sterker terugkomen en nieuwe monsters worden geïntroduceerd. Hier zul je hard moeten grinden voor een nieuwe pantserset, kan een enkele klap je neerhalen en kom je soms monsters tegen die je pas na tientallen pogingen kunt verslaan.

Wil je alles uit de game in high rank halen, dan slokt Monster Hunter World gemakkelijk tientallen uren van je tijd op. Voor je het weet zoek je op ieder vrij moment van de dag naar nieuwe strategieën om beter te vechten, terwijl je op werk zit te dagdromen over hoe je dat ene superlastige beest de baas wordt. Dit is een game die weken- of zelfs maandenlang een inherent deel van je bestaan kan worden - op een toegankelijkere manier dan we ooit bij Monster Hunter hebben gezien.

Monster Hunter World is vanaf 26 januari beschikbaar voor PlayStation 4 en Xbox One. In het najaar verschijnt de game ook voor pc.

Fantastisch
Conclusie

Monster Hunter World is toegankelijker en gebruiksvriendelijker dan alle eerdere games die in de reeks zijn verschenen. Onhandige systemen zijn gestroomlijnd en onnodige onderdelen zijn vakkundig weggesneden, zonder dat de game op ook maar een enkel punt versimpeld aanvoelt. Deze game schotelt je het ene na het andere baasgevecht voor en weet je daarbij continu op het puntje van de stoel te krijgen. Dit is een lootgame die door zijn constante actie nooit echt grindy aanvoelt - wat het een welkom alternatief maakt voor alle Destiny-achtige titels van deze wereld.

Plus- en minpunten
  • Eigen vaardigheden belangrijker dan uitrusting, ontzettend gestroomlijnd, toegankelijker door verhaalmodus, omgeving speelt grote rol
  • Samen verhaalmodus spelen werkt wat onhandig

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!