Modder maakt eigen ssd-module voor Xbox Series-consoles
Gamer.nl
Reviews

Modder maakt eigen ssd-module voor Xbox Series-consoles

Een knutselaar op href="https://www.bilibili.com/read/cv13060807" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Bilibili</a> is erin geslaagd een eigen geheugenkaart te maken voor de Xbox Series X en Xbox Series S. Middels een overbrugging via een geheugenkaart voor camera's, kunnen mogelijk ook officieuze ssd's alsnog als extra opslag dienen.

In tegenstelling tot het uitbreidbare geheugen op de PlayStation 5 is dat van de Xbox Series-consoles vooralsnog gelimiteerd aan de officiële 1TB Storage Expansion Card van Seagate. Even zelf een (goedkopere) ssd bijprikken, zit er bij Xbox niet in.

De poort die Microsoft en Seagate daarvoor gebruiken, blijkt echter vergelijkbaar met de interface van CFExpress (Type B) en XQD-opslagkaarten, welke vaak in foto- en videocamera's teruggevonden worden. De modder in kwestie ontwikkelde een brugmodule tussen CFExpress-kaarten en nvme ssd's, waarover zijn Xbox Series S klaarblijkelijk alsnog de alternatieve opslag herkende.

©GMRimport

Kleine kanttekening: vooralsnog lijkt de ssd-module alleen te werken met dezelfde nvme-schijf die in de Expansion Card van Seagate te vinden is. De Xbox-consoles vergen een nog altijd onbekende reeks specificaties — waaronder mogelijk ook een eigen bestandformatering — en in ieder geval de Seagate-ssd voldoet daaraan.

Mocht achterhaald worden wat de Xbox-consoles precies vereisen van de ssd's, dan zou het mogelijk moeten zijn voor derde partijen om hun eigen opslagkaarten te maken voor de Xbox Series X en Xbox Series S. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!