Microsoft Flight
Reviews

Microsoft Flight

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Microsoft Flight Simulator was jarenlang de optie voor mensen die willen weten hoe het is om zelf een vliegtuig te besturen. Dat is een vrij kleine groep en de ontwikkelkosten waren vaak hoger dan de inkomsten. Om deze reden heeft Microsoft het over een andere boeg gegooid en een free-to-play variant uitgebracht voor een groter, meer casual, publiek. Microsoft Flight is helaas eerder een degeneratie van de serie dan de redding waar het bedrijf op hoopte.

Geen simulatie

Laten we meteen duidelijk zijn: Microsoft Flight is geen vliegsimulator. Het is, zoals de ontwikkelaar noemt, een vliegervaring, maar zelfs daar komt het niet echt bij in de buurt. Je start het spel in een eenmansvliegtuigje waar een vrouwelijke stem je de simpele kneepjes van het vak leert. Het is niet langer nodig om alle knoppen en schakels te bestuderen, zoals in de oorspronkelijke games, je hoeft slechts te gassen en te sturen.

Dat klinkt simpel en dat is het ook. Je vliegt binnen enkele seconden al als een professional zonder enige kennis van zaken. Microsoft Flight is bovendien geoptimaliseerd voor het spelen met de muis. Dat maakt het makkelijk voor iedereen, maar tegelijkertijd minder diepgaand. Je kunt nog steeds een gamepad of joystick gebruiken, maar de besturing is lang niet zo uitgebreid als in voorgaande delen.

Spelelementen

Microsoft schopt met dit nieuwe concept de trouwe Flight Simulator-fans tegen de schenen, maar in principe is dat niet zo erg als er maar een leuk alternatief wordt geboden. Dat is geprobeerd met de toevoeging van missies en uitdagingen, maar helaas pakt dat minder tof uit dan het zou moeten zijn.

Er zijn vier soorten speltypes. Je hebt de gewone missies waarmee vliegvaardigheden worden getraind en getest. Dan heb je de uitdagingen waarin je deze vaardigheden mag toepassen en het beste van jezelf kunt laten zien. Ook zijn er nog de ‘jobs’ waarvoor je bijvoorbeeld goederen moet afleveren. Dit was best leuk geweest als het wat spannender, sneller en actievoller zou zijn. Misschien past dat niet goed bij een realistische simulatie, maar dat is deel ook niet en het had 't wel wat extra pit gegeven. De ontwikkelaar heeft hier geen keuze durven maken tussen simulatie of spel, waardoor het op beide fronten niet goed uitpakt.

Met het vierde en laatste speltype slaagt Microsoft Flight gelukkig wat beter. In speciale verzamelmissies moet je namelijk Aerocaches vinden. Dat zijn gouden emblemen die ergens in de wereld rondzweven en die je moet vinden. Hiervoor moet je van tevoren onderzoek doen op internet en gebruikmaken van de radar in je vliegtuig. Sommige Aerocaches zijn echt goed verstopt en vergen extra veel van de vaardigheden van de piloot. Wanneer ze onder een nauwe brug liggen, bijvoorbeeld. Hier wordt het avontuurlijke gevoel wel opgeroepen, zonder dat het iets afdoet doet aan realisme.

Een beproefd concept stimuleert je om verder te gaan. Na elke geslaagde missie krijgt je ervaringspunten. Hiermee ga je levels omhoog en speel je extra dingen vrij. Ook ontvang je voor bepaalde missies badges en titels die je verder moeten motiveren. Het klinkt tegenwoordig vrij suf, maar het is in Microsoft Flight goed uitgevoerd, waardoor het spel wat langer boeit.

Statisch

Heel lang zul je echter niet genieten van de game en dat komt voornamelijk door het gebrek aan grafische pracht. Graphics zijn niet in elk spel belangrijk, maar ze moeten wel de sfeer en de ervaring ondersteunen. In het geval van Microsoft Flight had het allemaal mooier en levendiger moeten zijn. Nu word je getrakteerd op kale omgevingen, spooksteden en levenloze oceanen. Je kunt niet echt genieten van het vliegen, omdat er weinig is om naar te kijken. Hierdoor komt de vliegervaring, waar Microsoft over spreekt, niet echt tot zijn recht. Vijf jaar geleden had de ontwikkelaar er misschien mee weg gekomen, nu niet meer.

Duur en karig

Free-to-play heeft Microsoft ook nog niet echt begrepen. Het spel is weliswaar gratis en je hebt standaard de keuze uit twee vliegtuigen, maar voor meer content moet je betalen. Dat is niet zo erg als het om kleine bedragen zou gaan. Microsoft vraagt echter 20 dollar voor het uitbreidingspakket en voor het duurste vliegtuig zelfs 15 dollar. Voor die bedragen heb je ook een volwaardige vliegsimulator (lees: eerdere delen) met veel meer vliegtuigen tot je beschikking.

Bovendien is er nog niet veel beschikbaar op de marktplaats van Microsoft Flight. Het uiteindelijke succes van dit concept valt of staat bij de DLC, en bij een duidelijke speltechnische keuze. Nu is het spel in ieder geval voor niemand echt leuk en of daar verandering komt is nog maar de vraag.

©GMRimport

Gefeliciteerd. Je hebt het vierde ei gevonden voor de Toki Tori 2-prijsvraag

De hint voor het volgende ei: Dit hardgekookte kuikentje verdient een 6. 

Conclusie

In een poging om hun vliegsimulatorserie voor een groter publiek toegankelijk te maken, slaat Microsoft de plank volledig mis. Microsoft Flight is te onrealistisch voor de echte vliegfanaten en oninteressant voor een groter publiek door het gebrek aan leuke spelelementen. De ontwikkelaar heeft geen eenduidige keuze gemaakt, waardoor het free-to-play spel helaas goedkoop aanvoelt.

Plus- en minpunten
  • Voortgang wordt op leuke manier gestimuleerd met levelen en badges, verzamelen van Aerocaches
  • Statische en lelijke omgevingen, geen simulatie, suffe missies, weinig en dure extra’s te koop

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!