Microsoft Flight
Reviews

Microsoft Flight

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Microsoft Flight Simulator was jarenlang de optie voor mensen die willen weten hoe het is om zelf een vliegtuig te besturen. Dat is een vrij kleine groep en de ontwikkelkosten waren vaak hoger dan de inkomsten. Om deze reden heeft Microsoft het over een andere boeg gegooid en een free-to-play variant uitgebracht voor een groter, meer casual, publiek. Microsoft Flight is helaas eerder een degeneratie van de serie dan de redding waar het bedrijf op hoopte.

Geen simulatie

Laten we meteen duidelijk zijn: Microsoft Flight is geen vliegsimulator. Het is, zoals de ontwikkelaar noemt, een vliegervaring, maar zelfs daar komt het niet echt bij in de buurt. Je start het spel in een eenmansvliegtuigje waar een vrouwelijke stem je de simpele kneepjes van het vak leert. Het is niet langer nodig om alle knoppen en schakels te bestuderen, zoals in de oorspronkelijke games, je hoeft slechts te gassen en te sturen.

Dat klinkt simpel en dat is het ook. Je vliegt binnen enkele seconden al als een professional zonder enige kennis van zaken. Microsoft Flight is bovendien geoptimaliseerd voor het spelen met de muis. Dat maakt het makkelijk voor iedereen, maar tegelijkertijd minder diepgaand. Je kunt nog steeds een gamepad of joystick gebruiken, maar de besturing is lang niet zo uitgebreid als in voorgaande delen.

Spelelementen

Microsoft schopt met dit nieuwe concept de trouwe Flight Simulator-fans tegen de schenen, maar in principe is dat niet zo erg als er maar een leuk alternatief wordt geboden. Dat is geprobeerd met de toevoeging van missies en uitdagingen, maar helaas pakt dat minder tof uit dan het zou moeten zijn.

Er zijn vier soorten speltypes. Je hebt de gewone missies waarmee vliegvaardigheden worden getraind en getest. Dan heb je de uitdagingen waarin je deze vaardigheden mag toepassen en het beste van jezelf kunt laten zien. Ook zijn er nog de ‘jobs’ waarvoor je bijvoorbeeld goederen moet afleveren. Dit was best leuk geweest als het wat spannender, sneller en actievoller zou zijn. Misschien past dat niet goed bij een realistische simulatie, maar dat is deel ook niet en het had 't wel wat extra pit gegeven. De ontwikkelaar heeft hier geen keuze durven maken tussen simulatie of spel, waardoor het op beide fronten niet goed uitpakt.

Met het vierde en laatste speltype slaagt Microsoft Flight gelukkig wat beter. In speciale verzamelmissies moet je namelijk Aerocaches vinden. Dat zijn gouden emblemen die ergens in de wereld rondzweven en die je moet vinden. Hiervoor moet je van tevoren onderzoek doen op internet en gebruikmaken van de radar in je vliegtuig. Sommige Aerocaches zijn echt goed verstopt en vergen extra veel van de vaardigheden van de piloot. Wanneer ze onder een nauwe brug liggen, bijvoorbeeld. Hier wordt het avontuurlijke gevoel wel opgeroepen, zonder dat het iets afdoet doet aan realisme.

Een beproefd concept stimuleert je om verder te gaan. Na elke geslaagde missie krijgt je ervaringspunten. Hiermee ga je levels omhoog en speel je extra dingen vrij. Ook ontvang je voor bepaalde missies badges en titels die je verder moeten motiveren. Het klinkt tegenwoordig vrij suf, maar het is in Microsoft Flight goed uitgevoerd, waardoor het spel wat langer boeit.

Statisch

Heel lang zul je echter niet genieten van de game en dat komt voornamelijk door het gebrek aan grafische pracht. Graphics zijn niet in elk spel belangrijk, maar ze moeten wel de sfeer en de ervaring ondersteunen. In het geval van Microsoft Flight had het allemaal mooier en levendiger moeten zijn. Nu word je getrakteerd op kale omgevingen, spooksteden en levenloze oceanen. Je kunt niet echt genieten van het vliegen, omdat er weinig is om naar te kijken. Hierdoor komt de vliegervaring, waar Microsoft over spreekt, niet echt tot zijn recht. Vijf jaar geleden had de ontwikkelaar er misschien mee weg gekomen, nu niet meer.

Duur en karig

Free-to-play heeft Microsoft ook nog niet echt begrepen. Het spel is weliswaar gratis en je hebt standaard de keuze uit twee vliegtuigen, maar voor meer content moet je betalen. Dat is niet zo erg als het om kleine bedragen zou gaan. Microsoft vraagt echter 20 dollar voor het uitbreidingspakket en voor het duurste vliegtuig zelfs 15 dollar. Voor die bedragen heb je ook een volwaardige vliegsimulator (lees: eerdere delen) met veel meer vliegtuigen tot je beschikking.

Bovendien is er nog niet veel beschikbaar op de marktplaats van Microsoft Flight. Het uiteindelijke succes van dit concept valt of staat bij de DLC, en bij een duidelijke speltechnische keuze. Nu is het spel in ieder geval voor niemand echt leuk en of daar verandering komt is nog maar de vraag.

©GMRimport

Gefeliciteerd. Je hebt het vierde ei gevonden voor de Toki Tori 2-prijsvraag

De hint voor het volgende ei: Dit hardgekookte kuikentje verdient een 6. 

Conclusie

In een poging om hun vliegsimulatorserie voor een groter publiek toegankelijk te maken, slaat Microsoft de plank volledig mis. Microsoft Flight is te onrealistisch voor de echte vliegfanaten en oninteressant voor een groter publiek door het gebrek aan leuke spelelementen. De ontwikkelaar heeft geen eenduidige keuze gemaakt, waardoor het free-to-play spel helaas goedkoop aanvoelt.

Plus- en minpunten
  • Voortgang wordt op leuke manier gestimuleerd met levelen en badges, verzamelen van Aerocaches
  • Statische en lelijke omgevingen, geen simulatie, suffe missies, weinig en dure extra’s te koop

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!