Microsoft Flight
Reviews

Microsoft Flight

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Microsoft Flight Simulator was jarenlang de optie voor mensen die willen weten hoe het is om zelf een vliegtuig te besturen. Dat is een vrij kleine groep en de ontwikkelkosten waren vaak hoger dan de inkomsten. Om deze reden heeft Microsoft het over een andere boeg gegooid en een free-to-play variant uitgebracht voor een groter, meer casual, publiek. Microsoft Flight is helaas eerder een degeneratie van de serie dan de redding waar het bedrijf op hoopte.

Geen simulatie

Laten we meteen duidelijk zijn: Microsoft Flight is geen vliegsimulator. Het is, zoals de ontwikkelaar noemt, een vliegervaring, maar zelfs daar komt het niet echt bij in de buurt. Je start het spel in een eenmansvliegtuigje waar een vrouwelijke stem je de simpele kneepjes van het vak leert. Het is niet langer nodig om alle knoppen en schakels te bestuderen, zoals in de oorspronkelijke games, je hoeft slechts te gassen en te sturen.

Dat klinkt simpel en dat is het ook. Je vliegt binnen enkele seconden al als een professional zonder enige kennis van zaken. Microsoft Flight is bovendien geoptimaliseerd voor het spelen met de muis. Dat maakt het makkelijk voor iedereen, maar tegelijkertijd minder diepgaand. Je kunt nog steeds een gamepad of joystick gebruiken, maar de besturing is lang niet zo uitgebreid als in voorgaande delen.

Spelelementen

Microsoft schopt met dit nieuwe concept de trouwe Flight Simulator-fans tegen de schenen, maar in principe is dat niet zo erg als er maar een leuk alternatief wordt geboden. Dat is geprobeerd met de toevoeging van missies en uitdagingen, maar helaas pakt dat minder tof uit dan het zou moeten zijn.

Er zijn vier soorten speltypes. Je hebt de gewone missies waarmee vliegvaardigheden worden getraind en getest. Dan heb je de uitdagingen waarin je deze vaardigheden mag toepassen en het beste van jezelf kunt laten zien. Ook zijn er nog de ‘jobs’ waarvoor je bijvoorbeeld goederen moet afleveren. Dit was best leuk geweest als het wat spannender, sneller en actievoller zou zijn. Misschien past dat niet goed bij een realistische simulatie, maar dat is deel ook niet en het had 't wel wat extra pit gegeven. De ontwikkelaar heeft hier geen keuze durven maken tussen simulatie of spel, waardoor het op beide fronten niet goed uitpakt.

Met het vierde en laatste speltype slaagt Microsoft Flight gelukkig wat beter. In speciale verzamelmissies moet je namelijk Aerocaches vinden. Dat zijn gouden emblemen die ergens in de wereld rondzweven en die je moet vinden. Hiervoor moet je van tevoren onderzoek doen op internet en gebruikmaken van de radar in je vliegtuig. Sommige Aerocaches zijn echt goed verstopt en vergen extra veel van de vaardigheden van de piloot. Wanneer ze onder een nauwe brug liggen, bijvoorbeeld. Hier wordt het avontuurlijke gevoel wel opgeroepen, zonder dat het iets afdoet doet aan realisme.

Een beproefd concept stimuleert je om verder te gaan. Na elke geslaagde missie krijgt je ervaringspunten. Hiermee ga je levels omhoog en speel je extra dingen vrij. Ook ontvang je voor bepaalde missies badges en titels die je verder moeten motiveren. Het klinkt tegenwoordig vrij suf, maar het is in Microsoft Flight goed uitgevoerd, waardoor het spel wat langer boeit.

Statisch

Heel lang zul je echter niet genieten van de game en dat komt voornamelijk door het gebrek aan grafische pracht. Graphics zijn niet in elk spel belangrijk, maar ze moeten wel de sfeer en de ervaring ondersteunen. In het geval van Microsoft Flight had het allemaal mooier en levendiger moeten zijn. Nu word je getrakteerd op kale omgevingen, spooksteden en levenloze oceanen. Je kunt niet echt genieten van het vliegen, omdat er weinig is om naar te kijken. Hierdoor komt de vliegervaring, waar Microsoft over spreekt, niet echt tot zijn recht. Vijf jaar geleden had de ontwikkelaar er misschien mee weg gekomen, nu niet meer.

Duur en karig

Free-to-play heeft Microsoft ook nog niet echt begrepen. Het spel is weliswaar gratis en je hebt standaard de keuze uit twee vliegtuigen, maar voor meer content moet je betalen. Dat is niet zo erg als het om kleine bedragen zou gaan. Microsoft vraagt echter 20 dollar voor het uitbreidingspakket en voor het duurste vliegtuig zelfs 15 dollar. Voor die bedragen heb je ook een volwaardige vliegsimulator (lees: eerdere delen) met veel meer vliegtuigen tot je beschikking.

Bovendien is er nog niet veel beschikbaar op de marktplaats van Microsoft Flight. Het uiteindelijke succes van dit concept valt of staat bij de DLC, en bij een duidelijke speltechnische keuze. Nu is het spel in ieder geval voor niemand echt leuk en of daar verandering komt is nog maar de vraag.

©GMRimport

Gefeliciteerd. Je hebt het vierde ei gevonden voor de Toki Tori 2-prijsvraag

De hint voor het volgende ei: Dit hardgekookte kuikentje verdient een 6. 

Conclusie

In een poging om hun vliegsimulatorserie voor een groter publiek toegankelijk te maken, slaat Microsoft de plank volledig mis. Microsoft Flight is te onrealistisch voor de echte vliegfanaten en oninteressant voor een groter publiek door het gebrek aan leuke spelelementen. De ontwikkelaar heeft geen eenduidige keuze gemaakt, waardoor het free-to-play spel helaas goedkoop aanvoelt.

Plus- en minpunten
  • Voortgang wordt op leuke manier gestimuleerd met levelen en badges, verzamelen van Aerocaches
  • Statische en lelijke omgevingen, geen simulatie, suffe missies, weinig en dure extra’s te koop

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!