Metal Wolf Chaos XD is een van de meest Amerikaanse games ooit
Reviews

Metal Wolf Chaos XD is een van de meest Amerikaanse games ooit

Tegenwoordig staat de Japanse ontwikkelaar FromSoftware voornamelijk bekend om de enorm uitdagende Dark Souls-reeks. Nog voor deze duistere serie het licht zag, specialiseerde het bedrijf zich al in afwijkende spellen. Eén van die titels, Metal Wolf Chaos XD, is nu opnieuw uitgebracht voor moderne systemen en daarmee voor het eerst speelbaar in het Westen.

Metal Wolf Chaos XD mag dan een in Japanse ontwikkelde game zijn, het spel staat voornamelijk in het teken van de Verenigde Staten en de verheerlijking van diens vrijheid. De premisse van Metal Wolf Chaos is dat die vrijheid zwaar onder vuur is komen te liggen nadat de vicepresident met hulp van het leger een staatsgreep heeft gepleegd. In een poging die coup d'etat ongedaan te maken kruip je in de huid van Amerikaanse president Michael Wilson, terwijl je een tot de tanden toe bewapende mech bestuurt. Wat volgt is een non-stop actievol avontuur waarbij het saboteren van een reusachtig laserkanon op Alcatraz en een gevecht met drie vijandige mechs in een Old West-stadje slechts enkele van de vele volstrekt belachelijke obstakels zijn.

©GMRimport

Een ware patriot

Het sterk overdreven verhaal leunt tegen satire en steekt op een geslaagde manier de draak met de vaderlandsliefde van het Amerikaanse volk. De president – die niet geheel toevallig erg lijkt op Michael Douglas uit The American President - trekt als een ware verdediger van zijn volk persoonlijk en alléén ten strijde. Hij weigert daarbij stellig de hulp van bondgenoten en weet ondanks de voortdurende demonisering van de opruiende Amerikaanse media toch het tij te keren en zijn geliefde land uit de klauwen van tirannie te bevrijden. Uiteraard gaat deze reddingsmissie gepaard met massa-explosies, tientallen Amerikaanse vlaggen en symbolen en ontelbare afgezaagde strijdkreten. Michael Bay zou er trots op zijn.

Het patriotisme ligt er zó dik bovenop dat de Amerikanen het zelf niet hadden kunnen bedenken. Het resultaat is een oer-Japanse kijk op het militarisme van hun Amerikaanse overburen die in gelijke delen bespottelijk én enorm vermakelijk is. Het is zonder twijfel de grootste charme van het spel.

©GMRimport

Een wandelend arsenaal

De gameplay van het spel laat zich het best vergelijken met titels als Mech Assault, dat ongeveer gelijktijdig met de oorspronkelijke release van Metal Wolf Chaos verscheen. Je bestuurt de mech vanuit een third-person perspectief en je moet je al lopend, springend en vliegend een weg door verschillende korte, thematische levels banen. Onderweg naar het eindpunt word je voortdurend belaagd door soldaten, tanks, helikopters en zelfs aliens. Geheel volgens recept verschijnt er met enige regelmaat een vijand van groter kaliber die als baas fungeert. Ook kun je een level verkennen om geld en punten te verdienen waarmee je aan het einde van een missie nieuwe wapens en upgrades kunt kopen. Het loont dus wanneer je van het gebaande pad afdwaalt en dat komt zowel het spelplezier als de herspeelbaarheid ten goede.

Overigens kun je niet zomaar een paar wapens kopen, maar een waar arsenaal. Van vlammenwerpers tot bazooka’s en lasergeweren; bijna elk denkbaar type wapen staat tot president Wilson’s beschikking. Die wapens hebben allemaal verschillende kwaliteiten en zijn vrij te combineren, waardoor iedere speler zijn of haar eigen tactiek kan ontwikkelen. Omdat je voor het uitbreiden van je wapenarsenaal geld en grondstoffen nodig hebt, word je ook regelmatig uitgenodigd een level voor een tweede keer te spelen en enige gemiste bonussen toch nog te verzamelen. Op die manier is het ook mogelijk om te sparen voor sterkere upgrades, mocht een level je net even iets te veel zijn.

Het spel is overduidelijk een product van zijn tijd en is op bijna alle fronten door moderne titels voorbijgestreefd

-

Checkpoint, alsjeblieft

Echt moeilijk wordt het spel overigens zelden, zeker zodra je jezelf van sterkere wapens hebt voorzien. Toch zijn er hier en daar wat stukken die met de verkeerde strategie al snel een Game Over op je scherm toveren. Dat is met name vervelend omdat er in Metal Wolf Chaos geen checkpoints zitten. Daardoor moet je bij een nieuwe poging dus weer het hele level opnieuw spelen en óók alle verborgen upgrades, gijzelaars en andere bonussen opnieuw vinden.

Gevechten tegen een baas zitten vaak aan het einde van een level en juist daar is de kans op verliezen het grootst. Ook komt het zo nu en dan voor dat je door een ongelukkig camerastandpunt of een net niet goed getimede sprong de afgrond in tuimelt en ook dan is de game onverbiddelijk. Dat kan dat vooral op hogere moeilijkheidsgraden soms veel tijd kosten en al snel frustrerend worden.

©GMRimport

Opgepoetst, maar iets te laat

Metal Wolf Chaos XD is in bijna alle opzichten precies dezelfde game als in 2004. Uiteraard is de game visueel wel wat opgepoetst, zodat het er op moderne resoluties toch nog strak uitziet. Die oppoetsbeurt weet niet te voorkomen dat het er uitziet als een vijftien jaar oud spel. Het geluid is eveneens van een hogere kwaliteit voorzien, maar gelukkig is het oorspronkelijke, heerlijk lachwekkende stemmenwerk intact gehouden. Ondanks dat de geluidskwaliteit onder handen is genomen zijn er hier en daar wel wat problemen met het volume: de gesprekken tussen de hoofdpersonages zijn bijvoorbeeld slecht te verstaan zijn en worden vervolgens plots afgewisseld met een verdovend harde cutscene.

Op technisch vlak valt Metal Wolf Chaos verder weinig aan te merken. Zo speelt het bijvoorbeeld vlekkeloos en zijn er nagenoeg geen laadtijden. Toch heb je te allen tijde het idee dat je een spel van meerdere generaties terug aan het spelen bent. Dat brengt wat irritaties met zich mee, zoals bijvoorbeeld een onoverzichtelijke kaart of het onvermogen op sommige plekken te springen terwijl dat wel mogelijk lijkt.

Het spel is overduidelijk een product van zijn tijd en is op bijna alle fronten door moderne titels voorbijgestreefd. Deze remaster is de eerste officiële mogelijkheid die het Westen heeft om van deze overdreven mech-shooter te genieten en hoewel het spel niet overdondert, levert het wel laagdrempelig vermaak op.

Metal Wolf Chaos XD is verkrijgbaar op pc, Playstation 4 en Xbox One. Voor deze review is het spel gespeeld op de Playstation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Het heeft lang geduurd voor we in het Westen van Metal Wolf Chaos XD konden genieten. Al die tijd heeft het spel weinig goed gedaan. Metal Wolf Chaos is zeker een aardig tussendoortje, maar voelt op alle vlakken aan als een vijftien jaar oude game. Het heerlijk absurde verhaal en de prima gameplay houden het spel de hele rit vermakelijk, maar slagen er nergens in om spelers anno 2019 nog omver te blazen.

Plus- en minpunten
  • Heerlijk belachelijk verhaal, leuke selectie aan wapens en upgrades
  • Aan de korte kant, voelt ouderwets aan, geen checkpoints

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix opent website rondom Final Fantasy 9-jubileum
Nieuws

Square Enix opent website rondom Final Fantasy 9-jubileum

Zit een aankondiging van een remake er aan te komen?

Square Enix heeft een Japanstalige website geopend voor de viering van het vijfentwintigjarige bestaan van Final Fantasy 9.

De website dient voor verschillende aankondigingen en de verkoop van allerlei producten. Vooralsnog zijn er een boek en diverse aan de game gerelateerde items aangekondigd, waaronder een plaat met muziek uit de game, maar het is de bedoeling dat er de komende maanden meer producten en aankondigingen volgen.

Final Fantasy 9 bestaat op 7 juli 25 jaar. Er gaan al geruime tijd geruchten dat er een remake van de klassieke PlayStation-rpg in ontwikkeling is, al is dit op moment van schrijven nog niet officieel bevestigd. De remake stond ook op een gelekte GeForce Now-lijst, waarvan andere vermeldingen al officieel zijn bevestigd. Fans hopen dan ook dat een aankondiging van de Final Fantasy 9-remake ergens rond de jubileumviering gaat plaatsvinden. Begin dit jaar claimde een over het algemeen betrouwbare insider dat de remake nog altijd in ontwikkeling is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo plant mogelijk een The Legend of Zelda-filmtrilogie
Nieuws

Nintendo plant mogelijk een The Legend of Zelda-filmtrilogie

De eerste film draait vanaf 26 maart 2027 in de bioscoop

Nintendo is mogelijk van plan om een trilogie aan films te creëren rondom The Legend of Zelda.

Het is al enige tijd bekend dat er een live-action verfilming van The Legend of Zelda komt. Afgelopen vrijdag maakte Nintendo bekend dat de film wereldwijd op 26 maart 2027 in première gaat.

Insider Daniel 'DanielRPK' Richtman, die naast informatie over games ook regelmatig scoops over films heeft, claimt nu in een Patreon-post (via Eurogamer) dat acteurs die grote rollen krijgen in de aankomende Zelda-film hebben getekend voor drie films verspreid over zes jaar. Officieel is vooralsnog echter alleen nog maar één film aangekondigd.

Op Production List, een website die informatie over opnames van films vastlegt, valt een officiële beschrijving van de film te lezen: "The Legend of Zelda volgt Link, een jonge strijder die het magische land van Hyrule van duistere krachten wil beschermen. Het land wordt bedreigd door Ganon, een genadeloze krijgsheer die de Triforce in handen wil krijgen - een eeuwenoud relikwie dat schijnbaar oneindige macht oplevert. Om hem tegen te houden moet Link een gevaarlijke reis ondernemen en tegen monsters vechten, verraderlijke kerkers verkennen en ingewikkelde puzzels oplossen om heilige artefacten veilig te stellen die hem helpen tijdens zijn queeste."

Nintendo kondigde in 2023 aan dat het bedrijf samen met producent Avi Arad - vooral bekend van de Spider-Man-films - werkt aan een Zelda-film. Sony Pictures distribueert de film wereldwijd en Zelda-bedenker Shigeru Miyamoto is nauw bij het project betrokken. De regie is in handen van Wes Ball, die vooral bekend is van The Maze Runner. Vorig jaar liet hij al weten dat de film "gegrond en echt" moet worden.

De Zelda-franchise ontstond op de NES met The Legend of Zelda en sindsdien zijn er verschillende uiterst succesvolle delen uitgekomen, zoals Ocarina of Time op de Nintendo 64 en Switch-game The Legend of Zelda: Tears of The Kingdom.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!