Mega Man Zero/ZX Collection maakt de beste Mega Man-games weer actueel
Reviews

Mega Man Zero/ZX Collection maakt de beste Mega Man-games weer actueel

Na het heruitbrengen van de klassieke Mega Man-delen en de Mega Man X-games, kunnen we vanaf deze week ook alle titels in de Mega Man Zero- en ZX-reeks spelen. De ports maken de beste games in de serie toegankelijker dan ooit.

Mega Man heeft in de loop der jaren een wat verwarrende tijdlijn gekregen. Eens in de zoveel consolegeneraties maakt Capcom een sprong in de tijd of wordt er een alternatief universum gecreëerd, om nieuwe games van de oude mascotte een frisse wind te geven. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij de introductie van de Game Boy Advance: het nieuwe Mega Man Zero speelde honderd jaar na de laatste Mega Man X-games af, in een tijd dat oud-held X aan het hoofd staat van een dictatoriaal bewind.

©GMRimport

Na vier Zero-games maakte Mega Man ZX in 2006 zijn debuut als de nieuwe serie voor de Nintendo DS. Weer werd er een forse tijdsprong gemaakt, waarna de robothelden uit X en Zero ineens waren veranderd in een soort transformatiesystemen voor de Power Rangers-achtige hoofdpersonen. Hoewel de Zero-serie na vier games zijn verhaal succesvol afsloot, bleek ZX een minder grote klapper. Na een cliffhanger aan het eind van de tweede game zou er nooit een vervolg komen, omdat de verkoopcijfers tegenvielen.

Alle zes de games in de serie zijn onderdeel van de Mega Man Zero/ZX Collection, die deze week verschijnt voor Switch, PlayStation 4, Xbox One en pc. Dit zijn in grote lijnen regelrechte ports. De games zien er identiek uit aan hun voorgangers op eerdere handhelds, met slechts een paar opties om met filters het gevoel van een oud scherm na te bootsen. De ZX-games laten in een hoek van het scherm het touchscreen van de DS zien, die je met de rechterpook van je controller kunt bedienen. Geinig, maar we hadden er op gehoopt dat de interface van dat scherm in de game zelf verwerkt zou worden. Het touchscreen bij ZX en ZX Advent was hooguit een gimmick, die nu kostbare ruimte inneemt. Wel fijn: de filmpjes in de DS-games zijn met zorg opgeschaald, waardoor ze ineens een degelijke resolutie op HD-schermen hebben.

©GMRimport

Modern als Meat Boy

Je kunt voor het eerst kiezen voor een iets lagere moeilijkheidsgraad bij beide games. Leuk, maar het is het nieuwe savesysteem dat deze games ineens vele malen toegankelijker maakt. Verspreid door levels staan checkpoints, waar je naar terugkeert als je doodgaat. Je verliest daarbij echter geen levens, waardoor je eindeloos dezelfde baas kunt bevechten zonder game over te gaan en terug naar de start van het level te moeten. Het voelt alsof je met savestates in een emulator zit te savescummen, maar dan op een eerlijkere manier: er zijn immers maar een paar checkpoints per level.

Dat maakt de games iets moderner. Weg is het ouderwetse levenssysteem van games op de NES en SNES, om plek te maken voor oneindige respawns. Ineens spelen de Zero- en ZX-games als lastige platformers zoals Super Meat Boy, die je razendsnel hetzelfde lastige moment opnieuw laten proberen. Wie daar niet van gediend is, kan het nieuwe savesysteem uitschakelen en beide series spelen zoals vroeger.

De nieuwe ZZ Chaser-modus laat je remixes van de zes oude games spelen. Daarbij kun je racen voor een plek op de ranglijsten, om te zien wie de snelste speler eigenlijk is. Ook kun je tijdens het spelen live zien waar de ander zich bevindt, om een idee te geven van je nieuwe recordpoging. Geinig, maar alleen voor de meest hardcore Mega Man-spelers. De kans is groot dat de meeste spelers hier nooit iets mee zullen doen.

Capcom zinspeelt al maanden op de komst van een nieuwe Mega Man, en wellicht hebben we deze nieuwe collectie om ons op een vervolg voor te bereiden.

-

Bloed onder je nagels

Mega Man Zero staat bekend om zijn genadeloze moeilijkheidsgraad - die vooral bij de eerste twee games naar voren komt. Wie meer dan een paar keer door een baas wordt geraakt is al snel game over. In vroegere Mega Man-games kon je dan wapens verzamelen waar een specifieke vijand zwak tegen was, maar in de eerste Zero is dat lastig. Als je een missie ontvlucht is hij namelijk onmogelijk opnieuw te spelen - en kun je dus nooit de kostbare upgrades hierin verzamelen.

Waar eerdere Mega Man-games de nadruk lag op je armkanon, moet je het in de Zero-serie vooral hebben van je laserzwaard. Deze wapenwissel resulteert in een hoger risico tijdens gevechten: wie dichterbij de vijand komt, riskeert immers sneller om geraakt te worden. Bovendien moet je in de eerste twee games je wapens zelfs levellen om alle vaardigheden te gebruiken - al kan dat stiekem door eindeloos dezelfde vijand te bevechten. Een frustratiepunt waar in Zero 3 en Zero 4 van is afgezien.

De vier Zero-games vertellen een overkoepelend verhaal over de oorlog tussen robots en mensen - en het robotbewind dat inmiddels de mensheid onderdrukt. Het was een toonwissel voor Mega Man, dat in de X-games hooguit losse verhalen in zijn universum probeerde neer te zetten. Omdat dit verhaal een begin en einde heeft, is er ook geen sprake van de vele losse draadjes bij eerdere Mega Man-series.

©GMRimport

Matige Metroid, prima Mega Man

Mega Man ZX bouwt voort op wat Zero had neergezet met een lichte twist: dezelfde gameformule werd omgedoopt tot een volwaardige metroidvania. Je accepteert missies om speciale transformatiestenen te verzamelen, waarmee je in personages uit de Zero-reeks kunt veranderen. Omdat ieder personage op een andere manier springt, vliegt en beweegt, kun je op die manier gaandeweg meer van de wereld verkennen.

Wie Mega Man ZX enkel speelt voor zijn of haar Metroid-fix, komt echter bedrogen uit. De game rammelt namelijk op veel van die nieuwe fronten: je hebt slechts een handjevol power-ups om de wereld mee te verkennen, veel van de gebieden zijn pas te bezoeken als het verhaal een zeker punt bereikt en de kaart is buitengewoon verwarrend. De actie- en platformmomenten zijn gelukkig wel fenomenaal en houden de game grotendeels overeind.

Mega Man ZX Advent doet het op haast ieder front beter dan het vorige deel. Ditmaal kan je transformeren in een kopiërende robot, die de vaardigheden van iedere baas in de game over kan nemen. De kaart is significant verbeterd en de wereld zit vol met hoekjes om te verkennen. Het is alleen jammer dat het verhaal op het einde van de game wordt afgekapt - met een belofte om in deel drie de grote twist te behandelen. Wat dus nooit gebeurd is.

Voorbode

Het is buitengewoon jammer dat het verhaal zo plotseling wordt afgekapt, want de zes games in dit pakket schetsen een gigantische, geweldige wereld. Het is dan ook te hopen dat deze heruitgave een soort voorbode is van wat er gaat komen: Capcom zinspeelt al maanden op de komst van een nieuwe Mega Man, en wellicht hebben we deze nieuwe collectie om ons op een vervolg voor te bereiden. Laten we hopen, want deze zes games zijn na al die jaren nog steeds geweldig om te spelen.

Mega Man Zero/ZX Collection is vanaf 25 februari verkrijgbaar voor Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze review ontvingen we een testexemplaar van de Switch-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

De Zero-games vertellen een uitstekend overkoepelend verhaal in een paar van de lastigste en beste actiegames uit zijn tijd, maar dan geactualiseerd. De ZX-games waren iets minder vlekkeloos, maar nog steeds meer dan de moeite waard. Een collectie die we met een gerust hart kunnen aanraden.

Plus- en minpunten
  • Zero-games zijn nog ijzersterk, savegamesysteem maakt beide series weer actueel en modern
  • ZX heeft soms wat onhandige metroidvaniamomenten, verhaal van ZX Advent kapt wordt afgekapt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht
Nieuws

Wederom nieuwe studio met voormalige Disco Elysium-makers opgericht

Summer Eternal is een kunstenaarscollectief en rpg-studio

Nadat vorige week al twee studio's met voormalige werknemers van Disco Elysium-ontwikkelaar ZA/UM werden onthuld, is er nu een derde studio naar voren gekomen: Summer Eternal.

De ontwikkelaar wordt beschreven als een "kunstenaarscollectief en rpg-studio" en wil met mensen die aan Disco Elysium hebben gewerkt en ander telent "iets compleet verfrissends en origineel" creëren.

De studio is opgericht door Argo Tuulik en Olga Moskvina, twee van de vijf schrijvers die aan Disco Elysium hebben gewerkt. Andere mensen die aan die game hebben meegeholpen, zoals auteur Dora Klindzic, senior concept artst Anastasia Ivanova, grafische designer Michael Oswell en stemacteur Lenval Brown, zijn ook van de partij.

Informatie over de mogelijke game waar Summer Eternal aan werkt is er nog niet. De komende weken moet wel meer informatie over de studio naar buiten komen. De officiële website is hier te bezoeken.

Vorige week werden er al twee nieuwe studio's bestaande uit voormalige Disco Elysium-ontwikkelaars uit de doeken gedaan: Longdue Games en Dark Math Games. Eerstgenoemde werkt aan een spirituele opvolger van Disco Elysium met een "baanbrekend psychogeografisch rpg-mechanisme". Daar is alleen artwork van uitgebracht. De eerste game van Dark Math Games is de detective-rpg XXX Nightshift. "Deze originele sciencefictionsetting plaatst je in een resort die niet zou moeten bestaan met mensen die je niet zou moeten kennen, terwijl de eindeloze poolnacht allerlei zonden verbergt." Hier werd al wel een trailer van getoond.

Ondanks het succes van Disco Elysium rommelt het al een tijdje bij ontwikkelaar ZA/UM. Drie hoofdontwikkelaars werden in 2022 gedwongen om te vertrekken bij de studio, en eerder dit jaar vond er een ontslagronde bij ZA/UM plaats, waarbij naar verluidt ook een uitbreiding op Disco Elysium werd geannuleerd. Eerder werden door de ontwikkelaar al een vervolg op Disco Elysium en een nieuwe sciencefictiongame geannuleerd.

Disco Elysium is een geprezen rpg uit 2019. Gamer.nl-redacteur Erik Nusselder gaf het spel een 9: "Woorden zijn niet genoeg om de pracht van Disco Elysium te beschrijven. De absurde vrijheid in het vormen van je personage en het hoogstaande schrijfwerk maken dit een must voor liefhebbers van klassieke rpg’s."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alle Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps en -modi onthuld
Nieuws

Alle Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps en -modi onthuld

Ook is er een speciale wrap voor Xbox Series aangekondigd

Activision heeft alle maps en modi uit de Call of Duty: Black Ops 6-multiplayer belicht.

Dat deed het bedrijf in een nieuwe blogpost, waarin elke map, modi en Operator die op release van de game in de multiplayer zit wordt behandeld. Zoals al bekend was bevat de multiplayer op release zestien compleet nieuwe maps, waaronder twaalf 6v6-maps en vier Strike-maps die zowel voor 6v6- als 2v2-potjes geschikt zijn. Eerder werd al bekendgemaakt dat het traditionele Prestige-systeem terugkeert en dat de map Nuketown een week na release kosteloos wordt toegevoegd.

Alle modi die op release in de Black Ops 6-multiplayer zitten:

  • Team Deathmatch (6v6)

  • Domination (6v6)

  • Search & Destroy (6v6)

  • Kill Confirmed (6v6)

  • Free-For-All (8)

  • Hardpoint (6v6)

  • Gunfight (6v6)

  • Gunfight (2v2)

  • Headquarters (6v6)

  • Kill Order (6v6)

  • Control (6v6)

In deze alternatieve modi zijn de scorestreaks uitgeschakeld:

  • Face Off Domination (6v6)

  • Face Off Team Deathmatch (6v6)

  • Face Off Kill Order (6v6)

  • Face Off Kill Confirmed (6v6)

En dit zijn de multiplayermaps die vanaf release beschikbaar zijn:

  • Babylon (Core 6v6)

  • Derelict (Core 6v6)

  • Lowtown (Core 6v6)

  • Payback (Core 6v6)

  • Protocol (Core 6v6)

  • Red Card (Core 6v6)

  • Rewind (Core 6v6)

  • Scud (Core 6v6)

  • Skyline (Core 6v6)

  • Subsonic (Core 6v6)

  • Vault (Core 6v6)

  • Vorkuta (Core 6v6)

  • Gala (Strike Map 2v2/6v6)

  • Pit (Strike Map 2v2/6v6)

  • Stakeout (Strike Map 2v2/6v6)

  • Warhead (Strike Map 2v2/6v6)

Meer details over alle modi en maps, alsmede de verschillende Operators die beschikbaar komen, zijn te lezen in de blogpost.

Microsoft komt tot slot met speciale controllers en een Xbox Series X-wrap gebaseerd op Call of Duty: Black Ops 6. Er zijn zowel een draadloze Xbox-controller als een draadloze Elite-controller beschikbaar via Xbox Design Labs, wat betekent dat spelers deze controllers naar eigen smaak kunnen aanpassen. Daarnaast is er een Black Ops 6-wrap die om de Xbox Series X gewikkeld kan worden. De accessoires en wrap kunnen hier besteld worden en zijn in onderstaande trailer te zien.

Call of Duty: Black Ops 6 verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Het spel staat vanaf dag één ook op Xbox Game Pass. De game komt op alle platforms tegelijkertijd uit en er is geen Early Access-periode voor mensen die reserveren.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Exodus-trailer wordt begeleid door Matthew McConaughey
Nieuws

Nieuwe Exodus-trailer wordt begeleid door Matthew McConaughey

Trailer draait om de lugubere 'Mara Yama'

Er is een nieuwe cinematische trailer van de aankomende scifigame Exodus uitgebracht. Daarin is acteur Matthew McConaughey te horen die de boel bij elkaar praat.

Toen Exodus afgelopen december tijdens The Game Awards werd aangekondigd was al bekend dat de acteur, bekend van rollen in films en series als Interstellar, True Detective en Mud, onderdeel uit zou maken van de game. Zijn rol is nog steeds niet helemaal duidelijk, maar hij is in ieder geval wel te horen in de nieuwe trailer, waarin overigens geen gameplay wordt getoond.

De trailer zelf draait om de Mara Yama, "gruwelijke Celestials die in monsterlijke vormen worden getoond" en "iets waar de mensheid in zijn gevecht voor overleven nooit tegenover heeft gestaan". Deze wezens hebben geen thuisplaneet, maar wonen in gigantische ruimtecitadels in de ruimte.

In de game laat de mensheid een stervende aarde achter, en heeft men een nieuwe thuishaven gevonden in een gewelddadig universum. "Hier zijn we de underdogs en vechten we om te overleven. Jij bent de Traveler, de laatste hoop van de mensheid." Spelers moeten buitenaardse technologie en wapens stelen in een poging te overleven.

Exodus wordt ontwikkeld door Archtype Entertainment, dat weer eigendom is van Wizards of the Coast. De studio is opgericht door voormalige Bioware-werknemers. De game komt op een nog onbekend moment naar pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!