MediEvil blaast nieuw leven in de franchise
Reviews

MediEvil blaast nieuw leven in de franchise

Het mag geen verrassing meer heten dat klassiekers steeds vaker van een remake worden voorzien. De vraag die vaak opkomt is of er met een remake ook het nostalgische gevoel behouden blijft. Met MediEvil op PlayStation 4 wordt de nostalgie uit het origineel niet alleen behouden, maar er zelfs extra dik bovenop gelegd. Ontwikkelaar Other Ocean Interactive haalt met deze remake alles uit de kast om Sir Daniel Fortesque het podium te geven dat hij na ruim twintig jaar verdient.

Na het succes van de originele MediEvil van ontwikkelaar SCE Cambridge Studio op de PlayStation in 1998 werd protagonist Sir Daniel Fortesque één van de bekende gezichten van de console. Nadat eerdere PlayStation-reeksen als Crash Bandicoot en Spyro al van remakes werden voorzien is het nu de beurt aan Fortesque om net als in de game een tweede leven te krijgen. Other Ocean Interactive neemt de ontwikkeling voor zijn rekening.

In MediEvil probeert Sir Daniel Fortesque de kwaadaardige Lord Zarok te stoppen. Zarok wil Gallowmere veroveren door middel van een magische spreuk die een leger van zombies en demonen uit de dood doet herrijzen. Met deze spreuk wordt onbedoeld ook het skelet van Fortesque tot leven gewekt. Fortesque streed honderd jaar eerder als leider van Gallowmeres leger tegen Zarok. Toen ging hij in dat gevecht ten onder, maar nu krijgt hij een tweede kans om als held de geschiedenisboeken in te gaan.

©GMRimport

Dood, maar toch springlevend

Wat direct opvalt zijn de grafische verbeteringen ten opzichte van de oorspronkelijke versie van MediEvil. De toename in details zorgt er voor dat werelden levendiger ogen en personages meer karakter hebben. Tegelijkertijd slaagt Other Ocean erin om de griezelige sfeer te behouden die voor liefhebbers van het origineel bekend is. De ontwikkelaar kiest er voor om het spel een stuk lichter en dus duidelijker te maken, maar gelukkig blijft de spanning van het loerende kwaad wel intact.

Ook de animaties van personages en de verschillende wezens is sterk verbeterd. Zo maakt Fortesque naast zijn gewone animaties ook kleine, subtiele bewegingen die hem net wat meer karakter geven. Een voorbeeld hiervan is wanneer Fortesque tijdens een gesprek opeens als een uil zijn hoofd omdraait en willekeurig om zich heen kijkt. Eén van de meest vermakelijke animaties is die van de Merchant Gargoyle. Wanneer je iets bij hem koopt, verschijnt er een zak munten voor de Gargoyle die hij vervolgens op komische wijze in zijn mond propt en er gretig op kauwt. Uit dit soort momenten blijkt dat Other Ocean de game moderniseert en tegelijkertijd de welbekende humor en charme intact laat. Dit komt ook terug in de vernieuwde audio, waaronder een nieuwe soundtrack evenals een vertelster ingesproken door Lani Minella. Minella is vooral bekend van haar voice-over in games als Mortal Kombat en Borderlands en haar ervaren acteerwerk komt meerdere malen op komische wijze tot uiting.

Net als in het origineel valt het gebrek aan checkpoints op

-

©GMRimport

Zo goed als oud

MediEvil bevat dezelfde lineaire structuur als het origineel uit 1998. Fortesque moet zich door een reeks van levels vechten om Zarok te bereiken en Gallowmere te bevrijden. De levels zijn stuk voor stuk fraai vormgegeven en hebben een unieke sfeer en uitstraling. Tijdens het doorlopen van de levels kan er een kelk verdiend worden door per level genoeg vijanden te verslaan. Met een kelk krijgt Fortesque toegang tot de befaamde Hall of Heroes, waar hij een nieuw wapen of een andere beloning ontvangt. Dit motiveert om elke hoek van het level te verkennen, waardoor je tegelijk ziet hoe gedetailleerd elk level is.

Net als in het origineel valt het gebrek aan checkpoints op. In de remake moet elk level in één keer doorlopen worden zonder dood te gaan. Als Fortesque een paar meter voor de uitgang een sprong verkeerd timet met weinig health heb je pech en moet je het hele level opnieuw spelen. Dit zorgt ervoor dat je constant op je hoede bent en goed moet nadenken over de keuzes die je maakt. Zo is het erg belangrijk om het juiste wapen te kiezen afhankelijk van de vijanden die je tegenkomt. Zo zijn mieren immuun tegen wapens met magische krachten en kan je vliegende vijanden alleen verslaan met een kruisboog of een speer.

Om spelers een handje te helpen heeft Other Ocean de Dan Cam toegevoegd - een nieuw cameraperspectief die schuin boven de schouder van Fortesque plaatst. Dit perspectief komt op veel momenten goed van pas en neemt veel problemen weg uit het origineel. Zo is nu makkelijker te zien welke vijanden op je staan te wachten en hoe groot het level is. Het helpt je ook om specifiek een vijand uit te kiezen wanneer je richt met een wapen. Toch zijn er nog momenten waarbij de camera vaststaat en het zicht beperkt blijft. Fortesque krijgt dan hulp van een vuurvlieg die op basis van zijn kleur aangeeft waar belangrijke informatie te vinden is of waar vijanden zijn.

©GMRimport

De camera als vriend en vijand

Ondank de Dan Cam blijft het spel zo nu en dan geplaagd worden door een onoverzichtelijke camera. Zo zijn er meerdere momenten per level dat de camera op één positie vastzit, waardoor je vijanden minder goed kunt zien. In dat geval moet je afgaan op de kleur van de vuurvlieg om te weten wat er zich een paar meter verder afspeelt. Verder komt het af en toe voor dat een muur of object je zicht blokkeert en je een paar keer een stap moet zetten om weer goed te kunnen zien.

Ook valt op dat Fortesque trager lijkt te bewegen dan in het origineel. Hoewel dit je meer nauwkeurigheid geeft tijdens het bewegen, is het tegelijk lastig wanneer je met weinig health weg probeert te rennen van een groep kwade mieren. Het wordt met name frustrerend wanneer je snel door een level wilt razen wanneer je net dood bent gegaan. Een eerste keer is het niet irritant, maar de frustratie loopt steeds hoger op naarmate je vaker doodgaat in hetzelfde level. Een manier om je sneller voort te bewegen had dan zeker welkom geweest.

Dit gebrek aan tempo voelt met name in het begin wat stroef, maar went na een bepaalde tijd. Een alternatief om voor een kort moment sneller te bewegen is met behulp van de Dash-aanval. Hiermee is het wel vereist om de R1-knop continue opnieuw in te drukken om naar voren te razen, terwijl je verder weinig controle hebt over Fortesque. Ook wordt de game vertraagd door sommige tussenfilmpjes die niet overgeslagen kunnen worden en elke keer volledig opnieuw afgespeeld worden voordat je verder kan gaan.

Watch on YouTube

Voor herhaling vatbaar

MediEvil heeft als remake zeker verbeterpunten, maar levert genoeg plezier op voor zowel nieuwe spelers als spelers van het origineel. De levels zijn ouderwets lineair, wat ergens juist zijn charme heeft en verfrissend is ten opzichte van de grote, open games van tegenwoordig. De combinatie van een vermakelijk verhaal, een griezelig thema en de typisch Britse humor vormt een uniek eindresultaat waarmee MediEvil zich duidelijk onderscheidt van andere games.

MediEvil verdient een kans bij fans van klassieke hack-and-slash-games. De grote hoeveelheid aan middeleeuwse en mythische wapens, verschillende personages en variatie in levels maakt dit een game waarin meer dan genoeg te verkennen valt Het mag dan geen perfecte remake zijn, maar het biedt wel enkele tientallen uren ouderwets vermaak.

MediEvil is reeds beschikbaar voor PlayStation 4.

Goed
Conclusie

De remake van MediEvil toont dat oude franchises prima gemoderniseerd kunnen worden zonder hun nostalgische waarde te verliezen. De verbeterde graphics en meer nauwkeurigere besturing geven de game een flinke upgrade. De volledige potentie wordt vanwege een trager speltempo en irritante camerabewegingen echter niet bereikt. Deze griezelige hack-and-slash-game is vermakelijk voor zowel nieuwkomers als spelers van de originele versie.

Plus- en minpunten
  • Indrukwekkende grafische verbeteringen, nieuw handig cameraperspectief, nostalgische, grappige sfeer
  • Camerabewegingen zijn regelmatig hinderlijk, traag speltempo

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!