Marvel Ultimate Alliance 3 is zoals de films: puur vermaak
Reviews

Marvel Ultimate Alliance 3 is zoals de films: puur vermaak

Soms hoeft een game niet meer te zijn dan dat: een game. En dat is precies wat Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is. Het is een spel zoals ze in het PlayStation 2-tijdperk massaal van de lopende band kwamen rollen. Alle hokjes worden aangevinkt: een simpel maar doeltreffend vechtsysteem, coöp en een dun verhaaltje dat volledig in dienst staat van de gameplay. Ideaal voor wanneer je niet te veel wilt nadenken en gewoon met een van je lievelingssuperhelden slechteriken en schurken wilt stompen.

Eigenlijk is daarmee alles wel gezegd. Wat rest zijn overpeinzingen die vrijwel niets veranderen aan het feit dat Marvel Ultimate Alliance 3 een oerdegelijke game is.

©GMRimport

Niet zo fantastische viertallen

Overpeinzingen zoals: waarom staat er bij de friendly-moeilijkheidsgraad dat het voor spelers is die niet bekend zijn met het actiegenre? Een opmerkelijke claim, want zelfs op die laagste moeilijkheidsgraad kan Marvel Ultimate Alliance 3 best uitdagend zijn. Helemaal als je een beetje wilt wisselen tussen de tientallen speelbare personages. Je kunt namelijk maar met vier helden tegelijk spelen; de rest zit op de reservebank en doet geen ervaringspunten op. Als je ze later toch besluit te gebruiken word je met flink onderontwikkelde personages opgescheept. Het is daarom slimmer om telkens een van je huidige teamleden met vervroegd pensioen te sturen zodra je een nieuwe held vrijspeelt. Zo blijf je niet de hele tijd bij hetzelfde viertal hangen.

Er is overigens wel een oplossing voor de levelverschillen tussen personages, maar die moet je buiten de verhalende modus zoeken. In de Infinity-modus kun je herhaaldelijk tegen hordes vijanden of bazen vechten om zo snel ervaringspunten te scoren. Het kan dus wel, maar zo’n bewuste keuze om te grinden staat nogal haaks op hét speerpunt van de game: dat je er niet te veel bij na hoeft te denken.

Dat zou zeker moeten gelden voor de laagste moeilijkheidsgraad. Die kan bij uitstek fungeren als een speeltuin voor jonge spelers, waarin zij vrij met alle Marvel-figuren kunnen experimenteren. Helaas is het spel daar niet bijzonder geschikt voor. En dat is zonde, want Marvel Ultimate Alliance is verder een droomgame voor kinderen die idolaat zijn van superhelden.

©GMRimport

Een ruimte vol vijanden hier, een baasgevecht daar en je kunt weer door naar het volgende level. Zo maken ze games tegenwoordig nauwelijks meer en ergens is dat jammer.

-

A most ambitious crossover

Er zijn weinig andere spellen op de markt die zoveel te bieden hebben voor jonge (en oude) Marvel-fans. Er zitten zoveel personages in dat je er letterlijk om de aantal minuten weer eentje vrijspeelt. Uiteraard zijn Avengers die in de Marvel-films verschijnen aanwezig, maar ook minder bekende personages als Ms. Marvel en Ghost Rider duiken op. Hoe al die verschillende stripfiguren toevallig allemaal op dezelfde plekken belanden gaan we hier niet vertellen, want dan pellen we de enige laag af van het dunne verhaal af. Laten we het er op houden dat de makers van Ultimate Alliance 3 dankbaar gebruikmaken van het werk dat Marvel met zijn Cinematic Universe heeft verzet.

De game is daardoor een feest van herkenning, niet van verwarring over waarom je onuitstaanbare oom Iron Fist in the middle of Knowhere opduikt. Iedereen die ook maar iets met Marvel heeft weet meteen wat de Infinity Stones zijn en waarom de Black Order zo belangrijk is dat ze het tot de subtitel van het de game hebben geschopt. Ultimate Alliance 3 hoeft verder weinig uit te leggen en dat houdt de vaart er lekker in. Nieuwe personages krijgen vaak niet veel meer dan een soort visitekaartje, waarin in één of twee zinnen staat waarvan we ze moeten kennen en wat hun belangrijkste karaktereigenschap is.

©GMRimport

Superhelden-DNA

Die kaartjes zijn tekenend voor de stijl van het derde deel in de Ultimate Alliance-serie. Het is uiteraard cartoony en daardoor ook gelijk wat over de top. Het spel heeft die kenmerkende combinatie van luchtig en serieus; ja, het universum dreigt te vergaan, maar voor een goede grap is er altijd ruimte. Marvel Ultimate Alliance 3 mag dan niet baanbrekend zijn, er is wel degelijk veel liefde ingestopt. Dat zie je ook heel duidelijk terug in hoe alle personages bewegen en spelen. Star-Lord van Guardians of the Galaxy danst terwijl hij schiet (of is het andersom?) en Thor vliegt over het speelveld door zich aan zijn hamer Mjölnir vast te klampen. Zo heeft iedere held wel zijn of haar eigen trekjes. Effectief zijn er slechts een aantal hoofdklassen aan te wijzen – snelle vechters, zwaargewichten en dan nog alle personages die van veraf schieten – maar het voelt alsof iedereen totaal van elkaar verschilt.

Diezelfde aandacht gaat uit naar de baasgevechten. Dat is maar goed ook, want daar zijn er heel veel van. Het tempo van de game blijft hoog liggen, waardoor je nooit langer dan een halfuur alleen maar tegen gewone vijanden vecht. Green Goblin, Red Skull, Elektra, Venom: gedurende het hele spel worden er van links en rechts bekende slechteriken aangevoerd. Ieder gevecht heeft ook een leuke gimmick en dankzij goedgeplaatste checkpoints wordt het eigenlijk nooit frustrerend. Echt grote bazen maken bovendien leuk gebruik van de Infinity Stones. Zo kan Green Goblin de tijd stilzetten om de bommen die je naar hem toesmijt te ontwijken. Wanneer de tijd weer verder gaat, sta je zelf plotseling in een mijnenveld en moet je als de bliksem wegwezen.

Watch on YouTube

Op die manier stuurt Ultimate Alliance 3 je langs allerlei locaties uit het Marvel-universum, met Wakanda als een van de uitschieters. Een ruimte vol vijanden hier, een baasgevecht daar en je kunt weer door naar het volgende level. Zo maken ze games tegenwoordig nauwelijks meer en ergens is dat jammer. Marvel’s Spider-Man bewees dat superheldengames veel meer kunnen zijn dan simpel vermaak. Met Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order laat Nintendo zien dat simpel vermaak soms genoeg is.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order is geen briljante game, maar dat hoeft ook helemaal niet. Het spel biedt vermaak voor iedere smaak, want er zijn zoveel Marvel-helden speelbaar dat ieders favoriet er waarschijnlijk wel tussen zit. Combineer dat met gevarieerde locaties en leuk gevonden baasgevechten en je hebt gewoon een goede game.

Plus- en minpunten
  • Heerlijke no-nonsense game, prettige pacing dankzij talloze baasgevechten, speelstijl van personages matcht hun dna
  • Spel oogt en presteert slecht in handheldmodus, moeilijkheidsgraden niet helemaal lekker afgestemd, levelsysteem staat vrij switchen tussen personages in de weg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error