Mario and Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 emuleert de afwisseling van het echte toernooi
Reviews

Mario and Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 emuleert de afwisseling van het echte toernooi

Japan maakt zich op om volgend jaar de Olympische Spelen te organiseren en ter voorbereiding slaan Nintendo en Sega weer de handen ineen voor de inmiddels zesde game in de franchise met Mario en Sonic in de hoofdrol. Nieuw in deze Switch-game zijn een uitgebreide verhaalmodus en een extra retrosausje. Het blijken waardevolle toevoegingen te zijn.

Screenshots van de game verklappen het al: dit nieuwe olympische avontuur van de twee mascottes wordt niet via met moderne 3D-graphics vertoond. Nieuw is dit keer de door retrogames geïnspireerde, tweedimensionale pixelartstijl. Dit is wel even wennen: je ziet namelijk zowel de figuren uit de Mario-games als die uit de Sonic-games in pixelvorm verschijnen, terwijl deze niet uit precies dezelfde generatie afstammen. Wat je in deze game ziet is namelijk een mix van de 8-bit-weergave van de NES en de 16-bit-weergave van de Sega Mega Drive. In de game zie je regelmatig een blokkerige Mario samen met Sonic lopen, die toch wel een stuk meer detail heeft.

Voor retropuristen is het dus een rare mengelmoes, maar gelukkig neem je dit al snel voor lief en waardeer je hoeveel liefde in deze klassieke uitstraling is gestopt. Dat Sonic en Mario het scherm van een videogame delen blijft nog altijd een beetje speciaal. Als je dan de originele sprites naast elkaar legt, uit de tijd dat de console-oorlog op z’n vurigst was, creert dat al helemaal al een soort mindfuck voor de gamers die dat tijdperk niet zijn vergeten. Ook qua gameplay zorgt deze 2D-stijl voor wat gezonde afwisseling. De minigames die je speelt zijn immers in 2D en spelen dus compleet anders dan de driedimensionale tegenhangers. Deze wisselwerking tussen 2D en 3D werkt erg prettig en zorgt voor prettige variatie tijdens je speelsessies.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Op pad in Tokio

Waarom er überhaupt twee visuele stijlen aanwezig zijn in deze game wordt verantwoord in de verhaalmodus van de game. Het lieflijke duo Dr. Eggman en Bowser heeft Sonic en Mario verbannen naar een gameconsole waarin de Olympische Spelen van 1964 worden gespeeld. Helaas voor de schurken zijn ze zelf ook meegestuurd en moeten ze gouden medailles winnen om uit de 2D-gevangenis te ontsnappen. Tegelijkertijd probeert Luigi samen met Tails en andere bekende en obscure figuren uit de Sonic- en Mario-games te helpen, door sportactiviteiten te doen in 2020.

Deze verhaalmodus is bizar, dankzij de mengeling van stijlen en van figuren uit de twee franchises. Het verhaal is flinterdun, maar biedt net genoeg motivatie om de minigames te blijven spelen. Leuk is vooral dat je flink wat trivia over de Olympische Spelen en beide gamefranchises tegenkomt terwijl je door Tokio struint in deze modus. Je komt niet alleen bij sporthallen en stadions, maar ook langs het beroemde kruispunt in Shibuya, de prachtige Sensoji-tempel in Asakusa en de iconische Tokyo Tower. Ondergetekende is al vaker in de Japanse hoofdstad geweest en kon met deze game weer wat fijne herinneringen ophalen. We kunnen ons echter prima voorstellen dat dit ook de moeite waard is als je nog nooit een bezoekje hebt gemaakt.

De wisselwerking tussen 2D en 3D werkt erg prettig en zorgt voor prettige variatie tijdens je speelsessies

-

©GMRimport

De ene minigame is de andere niet

Het hoofdgerecht van deze Olympische maaltijd bestaat uiteraard uit de sportieve minigames die (grotendeels) gebaseerd zijn op de gekozen activiteiten voor het daadwerkelijke toernooi. Het is Sega, met hulp van de inmiddels gesloten studio Alpha Dream, gelukt om meer dan dertig activiteiten in de game te proppen, die behoorlijk verschillen in diepgang en fun. De Triple Jump is bijvoorbeeld een verijdelde Quick Time Event, terwijl je bij skateboarden met sturen, springen en trucs uithalen veel meer zelf in de hand hebt.

Dat niet alle minigames even uitgebreid zijn, is niet per se heel storend. Voordat je het weet ben je bij de volgende sport, dat weer genoeg interessants weet te bieden om je weer even bezig te houden. Wel is het opvallend dat de moeilijkheidsgraad van de spelletjes best kan verschillen. Zo konden we zonder enkele moeite minigames als de 100 meter sprint en kanoën doorkomen, maar waren er veel pogingen met vloeken en tieren nodig om te winnen met volleybal.

Fijn is wel dat de gehele game zonder motion controls te spelen is. Veel minigames laten je zwaaien met een of twee Joy-Cons om bewegingen te doen die ons met nostalgie herinneren aan het Wii-tijdperk. In de multiplayerstand is het zonder twijfel leuker om vrienden gekke bewegingen te laten maken, maar wanneer we alleen spelen schakelden we al snel terug naar de knoppenbesturing voor wat meer precisie.

©GMRimport

De Olympische spelen betreffen altijd een speciale tijd. De kans is aanwezig dat je geen intense passie voor hardlopen, speerwerpen of schoonspringen hebt, maar als je het toernooi tegenkomt op je televisie kom je met een beetje zappen genoeg sport tegen om je vijf minuten te vermaken tot je overschakelt naar de volgende sport die je korte tijd bezig kan houden. Grappig genoeg is deze variatie ook de reden waarom Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 weet te vermaken.

Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 verschijnt op 8 november voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 weet je mee te trekken in het enthousiasme rondom de Olympische Spelen. De sporten zijn niet allemaal even sterk uitgewerkt, maar de gevarieerde minigames, wonderlijke verhaalmodus en aangename 2D-versies van bepaalde sporten zorgen voor genoeg vermaak. Voor je het weet ben je urenlang aan het sporten met bekende en obscure figuren uit beide franchises.

Plus- en minpunten
  • Charmant retrostijltje, goede variatie aan sporten, bizarre verhaalmodus
  • Wisselende diepgang, inconsistente moeilijkheidsgraad

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!