Mario and Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 emuleert de afwisseling van het echte toernooi
Reviews

Mario and Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 emuleert de afwisseling van het echte toernooi

Japan maakt zich op om volgend jaar de Olympische Spelen te organiseren en ter voorbereiding slaan Nintendo en Sega weer de handen ineen voor de inmiddels zesde game in de franchise met Mario en Sonic in de hoofdrol. Nieuw in deze Switch-game zijn een uitgebreide verhaalmodus en een extra retrosausje. Het blijken waardevolle toevoegingen te zijn.

Screenshots van de game verklappen het al: dit nieuwe olympische avontuur van de twee mascottes wordt niet via met moderne 3D-graphics vertoond. Nieuw is dit keer de door retrogames geïnspireerde, tweedimensionale pixelartstijl. Dit is wel even wennen: je ziet namelijk zowel de figuren uit de Mario-games als die uit de Sonic-games in pixelvorm verschijnen, terwijl deze niet uit precies dezelfde generatie afstammen. Wat je in deze game ziet is namelijk een mix van de 8-bit-weergave van de NES en de 16-bit-weergave van de Sega Mega Drive. In de game zie je regelmatig een blokkerige Mario samen met Sonic lopen, die toch wel een stuk meer detail heeft.

Voor retropuristen is het dus een rare mengelmoes, maar gelukkig neem je dit al snel voor lief en waardeer je hoeveel liefde in deze klassieke uitstraling is gestopt. Dat Sonic en Mario het scherm van een videogame delen blijft nog altijd een beetje speciaal. Als je dan de originele sprites naast elkaar legt, uit de tijd dat de console-oorlog op z’n vurigst was, creert dat al helemaal al een soort mindfuck voor de gamers die dat tijdperk niet zijn vergeten. Ook qua gameplay zorgt deze 2D-stijl voor wat gezonde afwisseling. De minigames die je speelt zijn immers in 2D en spelen dus compleet anders dan de driedimensionale tegenhangers. Deze wisselwerking tussen 2D en 3D werkt erg prettig en zorgt voor prettige variatie tijdens je speelsessies.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Op pad in Tokio

Waarom er überhaupt twee visuele stijlen aanwezig zijn in deze game wordt verantwoord in de verhaalmodus van de game. Het lieflijke duo Dr. Eggman en Bowser heeft Sonic en Mario verbannen naar een gameconsole waarin de Olympische Spelen van 1964 worden gespeeld. Helaas voor de schurken zijn ze zelf ook meegestuurd en moeten ze gouden medailles winnen om uit de 2D-gevangenis te ontsnappen. Tegelijkertijd probeert Luigi samen met Tails en andere bekende en obscure figuren uit de Sonic- en Mario-games te helpen, door sportactiviteiten te doen in 2020.

Deze verhaalmodus is bizar, dankzij de mengeling van stijlen en van figuren uit de twee franchises. Het verhaal is flinterdun, maar biedt net genoeg motivatie om de minigames te blijven spelen. Leuk is vooral dat je flink wat trivia over de Olympische Spelen en beide gamefranchises tegenkomt terwijl je door Tokio struint in deze modus. Je komt niet alleen bij sporthallen en stadions, maar ook langs het beroemde kruispunt in Shibuya, de prachtige Sensoji-tempel in Asakusa en de iconische Tokyo Tower. Ondergetekende is al vaker in de Japanse hoofdstad geweest en kon met deze game weer wat fijne herinneringen ophalen. We kunnen ons echter prima voorstellen dat dit ook de moeite waard is als je nog nooit een bezoekje hebt gemaakt.

De wisselwerking tussen 2D en 3D werkt erg prettig en zorgt voor prettige variatie tijdens je speelsessies

-

©GMRimport

De ene minigame is de andere niet

Het hoofdgerecht van deze Olympische maaltijd bestaat uiteraard uit de sportieve minigames die (grotendeels) gebaseerd zijn op de gekozen activiteiten voor het daadwerkelijke toernooi. Het is Sega, met hulp van de inmiddels gesloten studio Alpha Dream, gelukt om meer dan dertig activiteiten in de game te proppen, die behoorlijk verschillen in diepgang en fun. De Triple Jump is bijvoorbeeld een verijdelde Quick Time Event, terwijl je bij skateboarden met sturen, springen en trucs uithalen veel meer zelf in de hand hebt.

Dat niet alle minigames even uitgebreid zijn, is niet per se heel storend. Voordat je het weet ben je bij de volgende sport, dat weer genoeg interessants weet te bieden om je weer even bezig te houden. Wel is het opvallend dat de moeilijkheidsgraad van de spelletjes best kan verschillen. Zo konden we zonder enkele moeite minigames als de 100 meter sprint en kanoën doorkomen, maar waren er veel pogingen met vloeken en tieren nodig om te winnen met volleybal.

Fijn is wel dat de gehele game zonder motion controls te spelen is. Veel minigames laten je zwaaien met een of twee Joy-Cons om bewegingen te doen die ons met nostalgie herinneren aan het Wii-tijdperk. In de multiplayerstand is het zonder twijfel leuker om vrienden gekke bewegingen te laten maken, maar wanneer we alleen spelen schakelden we al snel terug naar de knoppenbesturing voor wat meer precisie.

©GMRimport

De Olympische spelen betreffen altijd een speciale tijd. De kans is aanwezig dat je geen intense passie voor hardlopen, speerwerpen of schoonspringen hebt, maar als je het toernooi tegenkomt op je televisie kom je met een beetje zappen genoeg sport tegen om je vijf minuten te vermaken tot je overschakelt naar de volgende sport die je korte tijd bezig kan houden. Grappig genoeg is deze variatie ook de reden waarom Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 weet te vermaken.

Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 verschijnt op 8 november voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 weet je mee te trekken in het enthousiasme rondom de Olympische Spelen. De sporten zijn niet allemaal even sterk uitgewerkt, maar de gevarieerde minigames, wonderlijke verhaalmodus en aangename 2D-versies van bepaalde sporten zorgen voor genoeg vermaak. Voor je het weet ben je urenlang aan het sporten met bekende en obscure figuren uit beide franchises.

Plus- en minpunten
  • Charmant retrostijltje, goede variatie aan sporten, bizarre verhaalmodus
  • Wisselende diepgang, inconsistente moeilijkheidsgraad

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar
Nieuws

Unknown 9-franchise geannuleerd, ontslagen bij ontwikkelaar

'Verdere verkenning van de franchise is niet gerechtvaardigd'

Ontwikkelaar Reflector Entertainment heeft na de tegenvallende release van Unknown 9: Awakening besloten de franchise te annuleren en geen games meer in de reeks uit te brengen. Ook zijn er werknemers ontslagen.

Volgens Relector kwamen de resultaten rondom Unknown 9: Awakening niet in de buurt van de verwachtingen. "Verdere verkenning (van de franchise) is dan ook niet gerechtvaardigd".

Het bedrijf laat weten dat als gevolg daarvan een game die zich nog maar in de conceptfase bevond - waarschijnlijk een nieuw deel in de reeks - is geannuleerd. Het zorgt er ook voor dat er wederom een ontslagronde plaats gaat vinden binnen Reflector, nadat het bedrijf in november vorig jaar ook al gebukt ging onder ontslagen.

Er wordt nu aan één game gewerkt binnen de studio. Hoewel het spel nog niet is aangekondigd, maakt het onderdeel uit van een bestaande Bandai Namco-IP en verloopt de ontwikkeling volgens de studio naar wens.

Unknown 9: Awakening verscheen afgelopen najaar. De game volgt het verhaal van Haroona, een zogeheten 'quaestor' die een mysterieuze dimensie genaamd de Fold kan bezoeken. Deze dimensie bevat een krachtige energie en verloren kennis dat een nieuw tijdperk aan vooruitgang in gang kan zetten. Maar als deze kennis in verkeerde handen valt kan dit het einde van de mensheid betekenen. Reflector was van plan ook boeken en comics gebaseerd op Unknown 9 uit te brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!