Mafia: Definitive Edition raakt juiste snaar zonder echt goed te zijn
Reviews

Mafia: Definitive Edition raakt juiste snaar zonder echt goed te zijn

Vlak nadat Rockstar met GTA 3 leek te definiëren hoe een driedimensionale openwereldgame eruit hoort te zien, bewees het Tsjechische Illusion Softworks dat het ook heel anders kan. In Mafia vond je geen sloot aan afleidende zijmissies en -activiteiten, maar een strakke focus op een door de werken van Francis Ford Copolla en Martin Scorsese geïnspireerd misdaadepos, waarin taxibestuurder Tommy Angelo bij toeval uitgroeit tot ‘made man’. Achttien jaar later is het aan ontwikkelaar Hangar 13 om te laten zien waarom Mafia zo’n legendarische status heeft.

Vergis je niet, Mafia: Definitive Edition is geen simpele oppoetsbeurt met wat nieuwe textures en een hogere resolutie. Het is echt een nieuw gemaakte game, met andere acteurs, nieuwe (en oude) muziek, en kleine aanpassingen aan het verhaal. Vooral de ‘nieuwe’ Tommy Angelo is even wennen. De door Andrew Bongiorno vertolkte versie is veel meer een gehaaide gladjakker dan de eigenlijk net iets te zachte en lieve Tommy uit het origineel. Nu ook zijn liefdesleven met Sarah wat meer voor het voetlicht wordt gebracht, oogt de nieuwe iteratie echter een stuk menselijker. Praktische aanpassingen daargelaten is het verhaal voor 99 procent hetzelfde.

©GMRimport

‘Oh ja!’ of toch ‘Ah, nee…’

Alles wat je je na achttien jaar nog kan herinneren van Mafia, zit in de game. De vervloekte racemissie (die nu trouwens gelukkig een stuk beter te doen is), de infiltratie op de raderboot, de schietpartij in de parkeergarage: alles is aanwezig. Mafia: Definitive Edition is daardoor één groot ‘Oh ja!’-moment. Tenminste, als je het origineel hebt gespeeld.

Als dat niet het geval is, zijn de zwakke kanten van Mafia: Definitive Edition veel opvallender. Neem bijvoorbeeld het schietsysteem. Grote delen van de game bestaan uit het leegschieten van pistolen, Lupara’s (Siciliaanse dubbelloops jachtgeweren) en natuurlijk iconische Tommyguns. Je krijgt echter geen moment het gevoel dat er met dodelijk lood wordt gestrooid. Inslaande kogels maken een weinig indrukwekkend geluid en lichamen reageren amper wanneer ze doorzeefd worden. Een traditionele afrekening komt daardoor maar tam over, terwijl je soms nauwelijks doorhebt zelf onder vuur te liggen. Op de hogere moeilijkheidsgraden is dat ook echt hinderlijk, want een paar rake kogels zijn desondanks genoeg voor een begrafenis.

Mafia: Definitive Edition is daardoor één groot ‘Oh ja!’-moment. Tenminste, als je het origineel hebt gespeeld.

-

Daarnaast is de zwaar ondermaatse AI een permanente doorn in het oog. Tijdens sluipmissies is bijvoorbeeld volstrekt onvoorspelbaar wat de vijand wel en niet ziet, maar ook bij schiet- en vuistgevechten laat de AI zich niet van zijn beste kant zien. Vijanden rennen als kip zonder kop rond, snappen het voor geen meter als je ze flankeert en anticiperen totaal niet als je op ze af loopt om ze te trakteren op een stomp op de gladgeschoren wangetjes. Overigens zijn voetgangers niet veel intelligenter, want die steken te pas en te onpas over. Zelf te midden van intense achtervolgingen waarbij mannen met machinepistolen uit de ramen hangen!

Verder lijkt het willekeurig te zijn welke vijanden wel en niet op je radar verschijnen, en wil er grafisch nog wel eens iets misgaan. Vooral bij de toch al houterige vuistgevechten gaat er regelmatig een arm, been of compleet lichaam onbedoeld door een muur. Laten we het er maar op houden dat Mafia: Definitive Edition technisch geen indrukwekkende game is.

©GMRimport

Terug in de tijd

Desondanks blijft het sterkste aan het origineel ook achttien jaar later fier overeind. Niet alleen blijft het verhaal van begin tot einde sterk en leveren de nieuw acteurs puik werk, de hele tijdsgeest van Mafia klopt. De art deco bouwstijl van Lost Heaven, die logge auto’s die soms niet eens harder dan 40 mph gaan, toeters die klinken als een gans die gekeeld wordt en de oubollige muziek van The Mills Brothers en Lonnie Johnson ademen genoeg sfeer uit om (opnieuw) verliefd op te worden.

Ook zo’n leuk detail dat toch niet onbenoemd mag blijven: de politie kan boetes uitdelen. Een milde verkeersovertreding zoals een snelheidsovertreding of door rood rijden zorgt er wel voor dat de politie achter je aan komt, maar als je dan even uitstapt, kun je dat gewoon op een beschaafde manier afhandelen. Je wilt als echte wiseguy natuurlijk geen onnodige problemen met de lange arm der wet.

©GMRimport

Mafia: Definitive Edition is dan ook vooral een liefdesbrief aan het origineel, bedoeld voor iedereen die het origineel ook daadwerkelijk gespeeld heeft. Een toegankelijke manier om toch die warme herinneringen van achttien jaar geleden weer eens op te halen, op hedendaagse consoles en pc’s, zonder je te moeten wenden tot een GOG-versie waar de muziek vanwege licentieproblemen uit is gestript. Als je weet hoe leuk het is om Chinatown, my Chinatown te neuriën terwijl je iemand opspoort die ‘de groeten’ van de Don moet krijgen, zit je met Mafia: Definitive Edition goed.

Mafia: Definitive Edition is vanaf nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze review is de game gespeeld op een PS4 Pro.

Meer reviews:

Oké
Conclusie

Mafia: Definitive Edition is voldoende om mooie herinneringen op te halen, maar zal nieuwkomers de legendarische status van het origineel niet laten begrijpen.

Plus- en minpunten
  • Intens sfeervolle wereld, intrigerend en goed vertolkt verhaal
  • Schietsysteem mist impact, ondermaatse AI, houterige vuistgevechten, oogt technisch onafgewerkt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zendt op 3 en 4 april livestreams met Switch 2-gameplay uit
Nieuws

Nintendo zendt op 3 en 4 april livestreams met Switch 2-gameplay uit

Nintendo Treehouse keert terug met beelden van Switch 2-spellen

Nintendo zendt op donderdag 3 en vrijdag 4 april zogeheten 'Treehouse'-livestreams uit, waar gameplay van aankomende Nintendo Switch 2-games voorbijkomt.

Dat heeft het bedrijf vandaag aangekondigd. Zowel op donderdag 3 als vrijdag 4 april begint de livestream om 16:00 uur Nederlandse tijd. In de aankondiging wordt gesproken van "hands-on gameplay van Nintendo Switch 2-games".

De Treehouse-livestreams zond Nintendo in het verleden tijdens de inmiddels opgeheven E3-gamebeurs uit. Dit was voor het bedrijf een manier om na diens presentatie of Direct-stream nog meer beelden te tonen van aankomende games en zo ook meer diepgang te bieden aan fans.

De Treehouse-streams volgen een Nintendo Direct-livestream op die morgen om 15:00 uur wordt uitgezonden. Deze stream, die ongeveer een uur qua lengte is, toont meer van de Nintendo Switch 2 en de games voor de console. Waarschijnlijk wordt daar ook de prijs en releasedatum van de console aangekondigd. Lees hier meer over de Direct.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo Switch 2 Direct-livestream morgen duurt ongeveer een uur
Nieuws

Nintendo Switch 2 Direct-livestream morgen duurt ongeveer een uur

Zo'n zestig minuten aan informatie over de nieuwe console en diens games

De Nintendo Direct-livestream morgenmiddag die draait om de Nintendo Switch 2 is ongeveer zestig minuten lang.

Dat heeft Nintendo laten weten in een persbericht. Dat de Direct-uitzending morgen uitgezonden wordt was al bekend, maar nu is dus ook de lengte van deze uitzending duidelijk.

Hieronder is de Nederlandse versie van de stream te zien - naar verwachting bevat deze stream dezelfde content, maar wellicht ook met Nederlandse ondertiteling en eventuele europrijzen.

Morgen begint de Direct-uitzending om 15:00 uur Nederlandse tijd. Naar verwachting worden er meer details gedeeld over de Nintendo Switch 2, waaronder prijzen en releasedata, en de eerste games voor de console. Lees hier meer over de Direct.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!