Mafia: Definitive Edition raakt juiste snaar zonder echt goed te zijn
Reviews

Mafia: Definitive Edition raakt juiste snaar zonder echt goed te zijn

Vlak nadat Rockstar met GTA 3 leek te definiëren hoe een driedimensionale openwereldgame eruit hoort te zien, bewees het Tsjechische Illusion Softworks dat het ook heel anders kan. In Mafia vond je geen sloot aan afleidende zijmissies en -activiteiten, maar een strakke focus op een door de werken van Francis Ford Copolla en Martin Scorsese geïnspireerd misdaadepos, waarin taxibestuurder Tommy Angelo bij toeval uitgroeit tot ‘made man’. Achttien jaar later is het aan ontwikkelaar Hangar 13 om te laten zien waarom Mafia zo’n legendarische status heeft.

Vergis je niet, Mafia: Definitive Edition is geen simpele oppoetsbeurt met wat nieuwe textures en een hogere resolutie. Het is echt een nieuw gemaakte game, met andere acteurs, nieuwe (en oude) muziek, en kleine aanpassingen aan het verhaal. Vooral de ‘nieuwe’ Tommy Angelo is even wennen. De door Andrew Bongiorno vertolkte versie is veel meer een gehaaide gladjakker dan de eigenlijk net iets te zachte en lieve Tommy uit het origineel. Nu ook zijn liefdesleven met Sarah wat meer voor het voetlicht wordt gebracht, oogt de nieuwe iteratie echter een stuk menselijker. Praktische aanpassingen daargelaten is het verhaal voor 99 procent hetzelfde.

©GMRimport

‘Oh ja!’ of toch ‘Ah, nee…’

Alles wat je je na achttien jaar nog kan herinneren van Mafia, zit in de game. De vervloekte racemissie (die nu trouwens gelukkig een stuk beter te doen is), de infiltratie op de raderboot, de schietpartij in de parkeergarage: alles is aanwezig. Mafia: Definitive Edition is daardoor één groot ‘Oh ja!’-moment. Tenminste, als je het origineel hebt gespeeld.

Als dat niet het geval is, zijn de zwakke kanten van Mafia: Definitive Edition veel opvallender. Neem bijvoorbeeld het schietsysteem. Grote delen van de game bestaan uit het leegschieten van pistolen, Lupara’s (Siciliaanse dubbelloops jachtgeweren) en natuurlijk iconische Tommyguns. Je krijgt echter geen moment het gevoel dat er met dodelijk lood wordt gestrooid. Inslaande kogels maken een weinig indrukwekkend geluid en lichamen reageren amper wanneer ze doorzeefd worden. Een traditionele afrekening komt daardoor maar tam over, terwijl je soms nauwelijks doorhebt zelf onder vuur te liggen. Op de hogere moeilijkheidsgraden is dat ook echt hinderlijk, want een paar rake kogels zijn desondanks genoeg voor een begrafenis.

Mafia: Definitive Edition is daardoor één groot ‘Oh ja!’-moment. Tenminste, als je het origineel hebt gespeeld.

-

Daarnaast is de zwaar ondermaatse AI een permanente doorn in het oog. Tijdens sluipmissies is bijvoorbeeld volstrekt onvoorspelbaar wat de vijand wel en niet ziet, maar ook bij schiet- en vuistgevechten laat de AI zich niet van zijn beste kant zien. Vijanden rennen als kip zonder kop rond, snappen het voor geen meter als je ze flankeert en anticiperen totaal niet als je op ze af loopt om ze te trakteren op een stomp op de gladgeschoren wangetjes. Overigens zijn voetgangers niet veel intelligenter, want die steken te pas en te onpas over. Zelf te midden van intense achtervolgingen waarbij mannen met machinepistolen uit de ramen hangen!

Verder lijkt het willekeurig te zijn welke vijanden wel en niet op je radar verschijnen, en wil er grafisch nog wel eens iets misgaan. Vooral bij de toch al houterige vuistgevechten gaat er regelmatig een arm, been of compleet lichaam onbedoeld door een muur. Laten we het er maar op houden dat Mafia: Definitive Edition technisch geen indrukwekkende game is.

©GMRimport

Terug in de tijd

Desondanks blijft het sterkste aan het origineel ook achttien jaar later fier overeind. Niet alleen blijft het verhaal van begin tot einde sterk en leveren de nieuw acteurs puik werk, de hele tijdsgeest van Mafia klopt. De art deco bouwstijl van Lost Heaven, die logge auto’s die soms niet eens harder dan 40 mph gaan, toeters die klinken als een gans die gekeeld wordt en de oubollige muziek van The Mills Brothers en Lonnie Johnson ademen genoeg sfeer uit om (opnieuw) verliefd op te worden.

Ook zo’n leuk detail dat toch niet onbenoemd mag blijven: de politie kan boetes uitdelen. Een milde verkeersovertreding zoals een snelheidsovertreding of door rood rijden zorgt er wel voor dat de politie achter je aan komt, maar als je dan even uitstapt, kun je dat gewoon op een beschaafde manier afhandelen. Je wilt als echte wiseguy natuurlijk geen onnodige problemen met de lange arm der wet.

©GMRimport

Mafia: Definitive Edition is dan ook vooral een liefdesbrief aan het origineel, bedoeld voor iedereen die het origineel ook daadwerkelijk gespeeld heeft. Een toegankelijke manier om toch die warme herinneringen van achttien jaar geleden weer eens op te halen, op hedendaagse consoles en pc’s, zonder je te moeten wenden tot een GOG-versie waar de muziek vanwege licentieproblemen uit is gestript. Als je weet hoe leuk het is om Chinatown, my Chinatown te neuriën terwijl je iemand opspoort die ‘de groeten’ van de Don moet krijgen, zit je met Mafia: Definitive Edition goed.

Mafia: Definitive Edition is vanaf nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze review is de game gespeeld op een PS4 Pro.

Meer reviews:

Oké
Conclusie

Mafia: Definitive Edition is voldoende om mooie herinneringen op te halen, maar zal nieuwkomers de legendarische status van het origineel niet laten begrijpen.

Plus- en minpunten
  • Intens sfeervolle wereld, intrigerend en goed vertolkt verhaal
  • Schietsysteem mist impact, ondermaatse AI, houterige vuistgevechten, oogt technisch onafgewerkt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!