Mafia: Definitive Edition raakt juiste snaar zonder echt goed te zijn
Gamer.nl
Reviews

Mafia: Definitive Edition raakt juiste snaar zonder echt goed te zijn

Vlak nadat Rockstar met GTA 3 leek te definiëren hoe een driedimensionale openwereldgame eruit hoort te zien, bewees het Tsjechische Illusion Softworks dat het ook heel anders kan. In Mafia vond je geen sloot aan afleidende zijmissies en -activiteiten, maar een strakke focus op een door de werken van Francis Ford Copolla en Martin Scorsese geïnspireerd misdaadepos, waarin taxibestuurder Tommy Angelo bij toeval uitgroeit tot ‘made man’. Achttien jaar later is het aan ontwikkelaar Hangar 13 om te laten zien waarom Mafia zo’n legendarische status heeft.

Vergis je niet, Mafia: Definitive Edition is geen simpele oppoetsbeurt met wat nieuwe textures en een hogere resolutie. Het is echt een nieuw gemaakte game, met andere acteurs, nieuwe (en oude) muziek, en kleine aanpassingen aan het verhaal. Vooral de ‘nieuwe’ Tommy Angelo is even wennen. De door Andrew Bongiorno vertolkte versie is veel meer een gehaaide gladjakker dan de eigenlijk net iets te zachte en lieve Tommy uit het origineel. Nu ook zijn liefdesleven met Sarah wat meer voor het voetlicht wordt gebracht, oogt de nieuwe iteratie echter een stuk menselijker. Praktische aanpassingen daargelaten is het verhaal voor 99 procent hetzelfde.

©GMRimport

‘Oh ja!’ of toch ‘Ah, nee…’

Alles wat je je na achttien jaar nog kan herinneren van Mafia, zit in de game. De vervloekte racemissie (die nu trouwens gelukkig een stuk beter te doen is), de infiltratie op de raderboot, de schietpartij in de parkeergarage: alles is aanwezig. Mafia: Definitive Edition is daardoor één groot ‘Oh ja!’-moment. Tenminste, als je het origineel hebt gespeeld.

Als dat niet het geval is, zijn de zwakke kanten van Mafia: Definitive Edition veel opvallender. Neem bijvoorbeeld het schietsysteem. Grote delen van de game bestaan uit het leegschieten van pistolen, Lupara’s (Siciliaanse dubbelloops jachtgeweren) en natuurlijk iconische Tommyguns. Je krijgt echter geen moment het gevoel dat er met dodelijk lood wordt gestrooid. Inslaande kogels maken een weinig indrukwekkend geluid en lichamen reageren amper wanneer ze doorzeefd worden. Een traditionele afrekening komt daardoor maar tam over, terwijl je soms nauwelijks doorhebt zelf onder vuur te liggen. Op de hogere moeilijkheidsgraden is dat ook echt hinderlijk, want een paar rake kogels zijn desondanks genoeg voor een begrafenis.

Mafia: Definitive Edition is daardoor één groot ‘Oh ja!’-moment. Tenminste, als je het origineel hebt gespeeld.

-

Daarnaast is de zwaar ondermaatse AI een permanente doorn in het oog. Tijdens sluipmissies is bijvoorbeeld volstrekt onvoorspelbaar wat de vijand wel en niet ziet, maar ook bij schiet- en vuistgevechten laat de AI zich niet van zijn beste kant zien. Vijanden rennen als kip zonder kop rond, snappen het voor geen meter als je ze flankeert en anticiperen totaal niet als je op ze af loopt om ze te trakteren op een stomp op de gladgeschoren wangetjes. Overigens zijn voetgangers niet veel intelligenter, want die steken te pas en te onpas over. Zelf te midden van intense achtervolgingen waarbij mannen met machinepistolen uit de ramen hangen!

Verder lijkt het willekeurig te zijn welke vijanden wel en niet op je radar verschijnen, en wil er grafisch nog wel eens iets misgaan. Vooral bij de toch al houterige vuistgevechten gaat er regelmatig een arm, been of compleet lichaam onbedoeld door een muur. Laten we het er maar op houden dat Mafia: Definitive Edition technisch geen indrukwekkende game is.

©GMRimport

Terug in de tijd

Desondanks blijft het sterkste aan het origineel ook achttien jaar later fier overeind. Niet alleen blijft het verhaal van begin tot einde sterk en leveren de nieuw acteurs puik werk, de hele tijdsgeest van Mafia klopt. De art deco bouwstijl van Lost Heaven, die logge auto’s die soms niet eens harder dan 40 mph gaan, toeters die klinken als een gans die gekeeld wordt en de oubollige muziek van The Mills Brothers en Lonnie Johnson ademen genoeg sfeer uit om (opnieuw) verliefd op te worden.

Ook zo’n leuk detail dat toch niet onbenoemd mag blijven: de politie kan boetes uitdelen. Een milde verkeersovertreding zoals een snelheidsovertreding of door rood rijden zorgt er wel voor dat de politie achter je aan komt, maar als je dan even uitstapt, kun je dat gewoon op een beschaafde manier afhandelen. Je wilt als echte wiseguy natuurlijk geen onnodige problemen met de lange arm der wet.

©GMRimport

Mafia: Definitive Edition is dan ook vooral een liefdesbrief aan het origineel, bedoeld voor iedereen die het origineel ook daadwerkelijk gespeeld heeft. Een toegankelijke manier om toch die warme herinneringen van achttien jaar geleden weer eens op te halen, op hedendaagse consoles en pc’s, zonder je te moeten wenden tot een GOG-versie waar de muziek vanwege licentieproblemen uit is gestript. Als je weet hoe leuk het is om Chinatown, my Chinatown te neuriën terwijl je iemand opspoort die ‘de groeten’ van de Don moet krijgen, zit je met Mafia: Definitive Edition goed.

Mafia: Definitive Edition is vanaf nu verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Voor deze review is de game gespeeld op een PS4 Pro.

Meer reviews:

Oké
Conclusie

Mafia: Definitive Edition is voldoende om mooie herinneringen op te halen, maar zal nieuwkomers de legendarische status van het origineel niet laten begrijpen.

Plus- en minpunten
  • Intens sfeervolle wereld, intrigerend en goed vertolkt verhaal
  • Schietsysteem mist impact, ondermaatse AI, houterige vuistgevechten, oogt technisch onafgewerkt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!