Lume (PC)
Reviews

Lume (PC)

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Lume is meer dan alleen een puzzelgame: het is een klein kunstprojectje. Ontwikkelaar State of Play gebruikte karton en papier om de game vorm te geven en nam alle attributen met een videocamera op. Door deze originele designmethode werd Lume genomineerd voor de Excellence in Visual Arts-award van het Independent Game Festival, waar het verloor van de grote winnaar Dear Esther.

©GMRimport

Simpel en effectief

Het verhaal van Lume is net zo simpel als de kleine spelwereld. Een meisje genaamd Lumi (bruin haar, bruine ogen, rood strikje) komt aan bij het huis van haar opa (grijs, stok, snor, bril) waar de stroom is uitgevallen. De omgeving doet een beetje denken aan die uit de Pixar-film Up. Het huis is versierd met gekleurde feestlampjes en op de deur hangt een geschreven briefje. Op het briefje staat dat de opa naar het dorp is gegaan vanwege de stroomuitval en of jij even een manier bedenkt om het huis weer van elektriciteit te voorzien. De voordeur is gesloten. Aan de onderkant van het briefje staat geniepig: 'Je eerste taak is om binnen te komen, want ik weet dat je van een puzzel houdt.'

Je gebruikt in Lume net als in de klassieke puzzel- en avonturengames alleen de linker muisknop, waarmee je op objecten kunt klikken als de aanwijzer in een handje verandert en andere ruimtes betreedt. Daarnaast beschik je over een inventaris die je kunt vullen met voorwerpen uit de spelwereld, zoals een verrekijker, tang of dynamo. Als je iets wilt gebruiken, haal je het inventarismenu tevoorschijn en sleep je het voorwerp naar de gewenste plek: simpel en effectief.

Muziek > puzzels

Alles wat Lumi zegt of denkt , wordt in kartonnen tekstballonnetjes weergegeven. Dit wordt ondersteund door de sprookjesachtige soundtrack die de stille spelwereld van geluid voorziet. Afgezien van een paar zeer fraaie tussenscènes draait de game grotendeels om de interactie tussen muziek en spelwereld, en Lume laat zien (of eigenlijk horen) hoe belangrijk passende achtergrondmuziek is.

©GMRimport

Lume zet door de stopmotion-achtige graphics en de soundtrack een uitstekende, ietwat dromerige sfeer neer. Deze sfeer wordt al gauw verstoord door de puzzels, want je moet in Lume namelijk echt aan de bak. Je krijgt vrijwel geen uitleg en wordt vanaf het begin in het diepe gegooid. En dan oogt de game wel zo vrolijk en gemoedelijk; een aantal puzzels is meedogenloos moeilijk.

Het is in Lume belangrijk dat je alles onthoudt, opschrijft en de aanwijzingen combineert en gebruikt. Bijna elk object in de game bevat wel een geheime boodschap, die uiteindelijk allemaal nodig zijn om slotcodes te ontcijferen. Op een gegeven moment worden de slotcodes bijna te moeilijk om op te lossen. Door de onduidelijkheid wat precies goed of fout is, trek je op een gegeven moment echt de haren uit je hoofd. En Lume geeft hier geen antwoorden op.

De rest van de puzzels variëren van het correct corrigeren van een dradenwirwar tot de goede sleutels vinden en een pianodeuntje precies op de maat naspelen. Deze puzzels spelen gemakkelijk weg, wat het contrast met het ontcijferen van slotcodes nog groter maakt. Uiteindelijk leiden de oplossingen je naar het belangrijke doel in Lume: de elektriciteit weer werkend krijgen.

©GMRimport

Je gelooft je kleine avonturiersoortjes niet

Lume draait op Flash en is hierdoor geschikt voor zowel Windows, Apple en Linux. Sinds kort is de game ook beschikbaar voor iOS-apparaten en kun je 'm voor een paar euro in de App Store aanschaffen. Hoeveel speelplezier je voor dit bedrag krijgt, is per persoon heel wisselend. Ondergetekende speelde de game binnen anderhalf uur uit, maar als je de oplossingen weet ben je binnen vijf minuten klaar.

Als het je lukt om de elektriciteit weer aan te krijgen, gaan de gekleurde lampjes in en rond het huis weer branden. Lumi's opa komt thuis en heeft een waanzinnig verhaal over hetgeen er in het dorp is gebeurd. 'Je gaat je kleine avonturiersoortjes niet geloven!', roept de opa. Het beeld gaat op zwart. Terwijl je in de veronderstelling bent dat je een nieuw avontuur in het dorp tegemoet gaat, eindigt deel één van Lume. State of Play laat in een nieuw scherm weten dat het op dit moment aan deel twee werkt. En hoewel je tijdens het spelen waarschijnlijk al enkele wanhoopskreten hebt uitgeschreeuwd, is de grootste domper toch echt dit abrupte open einde.

Lume is verkrijgbaar voor PC, Mac en iOS.

Goed
Conclusie

Lume is een klein digitaal kijkdoosje gevuld met vrolijke kleuren, schattige personages en een paar vreselijk moeilijke puzzels, waardoor je alle haren uit je hoofd wilt trekken.

Plus- en minpunten
  • Vormgeving, originaliteit, samengaan van spelwereld en muziek
  • Abrupt einde, puzzels soms onduidelijk en te moeilijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!