Lume (PC)
Reviews

Lume (PC)

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Lume is meer dan alleen een puzzelgame: het is een klein kunstprojectje. Ontwikkelaar State of Play gebruikte karton en papier om de game vorm te geven en nam alle attributen met een videocamera op. Door deze originele designmethode werd Lume genomineerd voor de Excellence in Visual Arts-award van het Independent Game Festival, waar het verloor van de grote winnaar Dear Esther.

©GMRimport

Simpel en effectief

Het verhaal van Lume is net zo simpel als de kleine spelwereld. Een meisje genaamd Lumi (bruin haar, bruine ogen, rood strikje) komt aan bij het huis van haar opa (grijs, stok, snor, bril) waar de stroom is uitgevallen. De omgeving doet een beetje denken aan die uit de Pixar-film Up. Het huis is versierd met gekleurde feestlampjes en op de deur hangt een geschreven briefje. Op het briefje staat dat de opa naar het dorp is gegaan vanwege de stroomuitval en of jij even een manier bedenkt om het huis weer van elektriciteit te voorzien. De voordeur is gesloten. Aan de onderkant van het briefje staat geniepig: 'Je eerste taak is om binnen te komen, want ik weet dat je van een puzzel houdt.'

Je gebruikt in Lume net als in de klassieke puzzel- en avonturengames alleen de linker muisknop, waarmee je op objecten kunt klikken als de aanwijzer in een handje verandert en andere ruimtes betreedt. Daarnaast beschik je over een inventaris die je kunt vullen met voorwerpen uit de spelwereld, zoals een verrekijker, tang of dynamo. Als je iets wilt gebruiken, haal je het inventarismenu tevoorschijn en sleep je het voorwerp naar de gewenste plek: simpel en effectief.

Muziek > puzzels

Alles wat Lumi zegt of denkt , wordt in kartonnen tekstballonnetjes weergegeven. Dit wordt ondersteund door de sprookjesachtige soundtrack die de stille spelwereld van geluid voorziet. Afgezien van een paar zeer fraaie tussenscènes draait de game grotendeels om de interactie tussen muziek en spelwereld, en Lume laat zien (of eigenlijk horen) hoe belangrijk passende achtergrondmuziek is.

©GMRimport

Lume zet door de stopmotion-achtige graphics en de soundtrack een uitstekende, ietwat dromerige sfeer neer. Deze sfeer wordt al gauw verstoord door de puzzels, want je moet in Lume namelijk echt aan de bak. Je krijgt vrijwel geen uitleg en wordt vanaf het begin in het diepe gegooid. En dan oogt de game wel zo vrolijk en gemoedelijk; een aantal puzzels is meedogenloos moeilijk.

Het is in Lume belangrijk dat je alles onthoudt, opschrijft en de aanwijzingen combineert en gebruikt. Bijna elk object in de game bevat wel een geheime boodschap, die uiteindelijk allemaal nodig zijn om slotcodes te ontcijferen. Op een gegeven moment worden de slotcodes bijna te moeilijk om op te lossen. Door de onduidelijkheid wat precies goed of fout is, trek je op een gegeven moment echt de haren uit je hoofd. En Lume geeft hier geen antwoorden op.

De rest van de puzzels variëren van het correct corrigeren van een dradenwirwar tot de goede sleutels vinden en een pianodeuntje precies op de maat naspelen. Deze puzzels spelen gemakkelijk weg, wat het contrast met het ontcijferen van slotcodes nog groter maakt. Uiteindelijk leiden de oplossingen je naar het belangrijke doel in Lume: de elektriciteit weer werkend krijgen.

©GMRimport

Je gelooft je kleine avonturiersoortjes niet

Lume draait op Flash en is hierdoor geschikt voor zowel Windows, Apple en Linux. Sinds kort is de game ook beschikbaar voor iOS-apparaten en kun je 'm voor een paar euro in de App Store aanschaffen. Hoeveel speelplezier je voor dit bedrag krijgt, is per persoon heel wisselend. Ondergetekende speelde de game binnen anderhalf uur uit, maar als je de oplossingen weet ben je binnen vijf minuten klaar.

Als het je lukt om de elektriciteit weer aan te krijgen, gaan de gekleurde lampjes in en rond het huis weer branden. Lumi's opa komt thuis en heeft een waanzinnig verhaal over hetgeen er in het dorp is gebeurd. 'Je gaat je kleine avonturiersoortjes niet geloven!', roept de opa. Het beeld gaat op zwart. Terwijl je in de veronderstelling bent dat je een nieuw avontuur in het dorp tegemoet gaat, eindigt deel één van Lume. State of Play laat in een nieuw scherm weten dat het op dit moment aan deel twee werkt. En hoewel je tijdens het spelen waarschijnlijk al enkele wanhoopskreten hebt uitgeschreeuwd, is de grootste domper toch echt dit abrupte open einde.

Lume is verkrijgbaar voor PC, Mac en iOS.

Goed
Conclusie

Lume is een klein digitaal kijkdoosje gevuld met vrolijke kleuren, schattige personages en een paar vreselijk moeilijke puzzels, waardoor je alle haren uit je hoofd wilt trekken.

Plus- en minpunten
  • Vormgeving, originaliteit, samengaan van spelwereld en muziek
  • Abrupt einde, puzzels soms onduidelijk en te moeilijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!