Lost Ember wil de natuur z’n werk laten doen
Reviews

Lost Ember wil de natuur z’n werk laten doen

Lost Ember probeert duidelijk uit hetzelfde vaatje te tappen als games van Journey’s kaliber. Dat resulteert in een spel met ambities, maar ook een hoop moeite om die waar te maken.

We hebben het afgelopen decennium tal van avonturenspellen met louter verhaal en een zeer beperkte mate van spelactie de revue zien passeren. Dat concept heeft vooral veel invulling gevonden bij diverse onafhankelijk studio’s, die deze opzet slim benutten om verhalen te vertellen zonder de noodzaak om groots uit te pakken in graphics of gameplay. Wat dat betreft verdient het Duitse Mooneye Studios lof: met Lost Ember is duidelijk geprobeerd om meer gameplay te verwerken in de interactieve vertelling van een emotioneel verhaal.

©GMRimport

Veelbewogen geschiedenis

Het grootste deel van de tijd loop, ren en spring je in Lost Ember rond als wolf, onder begeleiding van een mysterieuze verloren ziel. Al snel ontdek je dat de wereld vol zit met verwijzingen naar jouw evenzo mystieke verleden en je betrokkenheid bij een compleet weggevaagd volk. Op diverse plekken, zoals ruïnes, vang je glimpen op van die veelbewogen geschiedenis. De game weet zo op bepaalde momenten een gevoelige snaar te raken, al kan het soms wel lastig zijn om alle plotelementen duidelijk op een rij te houden.

Onderweg neem je de gedaanten van andere dieren over. De wolf is vooral snel en lenig, maar alleen als marmot kun je door nauwe gangetjes, terwijl diverse vogels je in staat stellen om stukken te vliegen. Hoewel het best vermakelijk is om de spelwereld letterlijk vanuit behoorlijk verschillende perspectieven in je op te nemen, is de toepassing van deze ‘dierwisselingen’ soms wat triviaal – als mol graaf je jezelf vlug een weg onder een krakkemikkige muur, om direct daarna weer als wolf verder te huppelen.

Anderzijds: in de rondte waggelen en fladderen als eend verveelt eigenlijk zelden. Toch komt Lost Ember overwegend over als een opgeleukte walking simulator, met als enige extra bezigheid het spotten van allerlei paddenstoelen, bloemen en andere natuurlijke objecten. Gevechten of agressieve confrontaties tref je hier niet aan, maar wat meer uitwerking in de unieke vaardigheden van elk diersoort had niet misstaan.

Toch komt Lost Ember overwegend over als een opgeleukte walking simulator

-

©GMRimport

Kleurrijk en kaal

De aanvankelijk vooral heel erg groene spelwereld is verrassend uitgestrekt. Later kom je ook indrukwekkende woestijnen en koraalriffen tegen. Op papier kun je die reis vergelijken met de omgevingen die je in games als Journey en Abzu doorkruist, al is Lost Ember duidelijk een stuk minder verfijnd. De meeste modellen en texturen ogen ruw en ook qua belichting doet de game niet echt iets bijzonders. Wat overblijft is een kleurrijke, maar tegelijkertijd toch wat kaal aandoende wereld. Ergerlijker zijn de haperingen en glitches in de besturing van de dieren, die de flow van je verkenningstocht soms hinderen.

Toch is er reden om een lans te breken voor Lost Ember, bijvoorbeeld omdat de game door een zeer klein ontwikkelteam is gemaakt. Niet dat je daarom maar de gebreken voor lief moet nemen, maar de ambitieuze wijze waarop de game een beladen, ontroerend verhaal uit de doeken probeert te doen, is wel duidelijk merkbaar en prijzenswaardig. De keuze voor een grote spelwereld en het brede scala aan diersoorten (meer dan tien), heeft daarmee wellicht geleid tot een gebrek aan afwerking en daadwerkelijk innemende gameplay. Lost Ember laat je evenzogoed een mooi verhaal beleven met net genoeg gameplay om je bezig te houden, maar het niveau van een Journey wordt nooit bereikt.

Lost Ember is getest op PlayStation 4 Pro en is nu verkrijgbaar, ook op Xbox One en pc. De Nintendo Switch-versie verschijnt op een later moment.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Met de verkenning van uitgestrekte natuurgebieden in de huid van allerlei dieren biedt Lost Ember een originele manier om een gevoelig verhaal te vertellen. De visuele afwerking is echter te ruw en de gameplayuitwerking te flauw om ‘m echt aan te raden.

Plus- en minpunten
  • Ontroerend verhaal, uitgestrekte spelwereld
  • Veel haperingen en glitches, wat flauwe gameplay

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Suikoden-anime en mobiele game onthuld
Nieuws

Suikoden-anime en mobiele game onthuld

Launchtrailer van Suikoden 1 and 2 HD Remaster Gate Rune and Dunan Unification Wars te zien

Tijdens een presentatie is Suikoden: The Anime aangekondigd. Ook de mobiele game Suikoden Star Leap is uit de doeken gedaan. Tot slot is de launchtrailer van Suikoden 1 and 2 HD Remaster Gate Rune and Dunan Unification Wars uitgebracht.

Het was al bekend dat er een livestream rondom de Suikoden-franchises uitgezonden zou worden. Om met de anime te beginnen: de animatiereeks wordt gebaseerd op het verhaal van Suikoden 2 en wordt gemaakt door Konami Animation. Veel meer info is er nog niet.

Ook werd de mobiele game Suikoden Star Leap voor iOS en Android aangekondigd, dat free-to-play met microtransacties wordt. Een releasedatum is er nog niet. De compleet nieuwe game is specifiek voor smartphones ontwikkeld. De pixelart doet daarbij denken aan de klassieke games uit de reeks.

Tot slot is er ook een launchtrailer uitgebracht van Suikoden 1 and 2 HD Remaster Gate Rune and Dunan Unification Wars, dat aankomende donderdag verschijnt op PlayStation- en Xbox-consoles, Switch en pc. De collectie bevat de eerste twee games uit de reeks met verbeterde graphics, gameplay en andere verbeteringen.

De Suikoden-games kwamen in de jaren 90 uit op PlayStation en later ook Saturn. De rpg-reeks is losjes gebaseerd op het Chinese verhaal Water Margin. De games richten zich op mythische kristallen, politiek en de '108 Stars of Destiny'.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Ontwikkeling van geplande Far Cry-multiplayershooter herstart
Nieuws

Gerucht: Ontwikkeling van geplande Far Cry-multiplayershooter herstart

Er gaan al enkele jaren geruchten over de vermeende extractionshooter

Volgens geruchten is de Far Cry-extractionshooter die in ontwikkeling zou zijn bij Ubisoft helemaal opnieuw begonnen.

Er gaan al geruime tijd geruchten dat Ubisoft aan twee nieuwe Far Cry-games werkt - Far Cry 7 en een multiplayer-extractionshooter. Volgens de betrouwbare Tom Henderson van Insider Gaming zou de ontwikkeling van die laatstgenoemde game zijn herstart.

Eerdere geruchten meldden dat de multiplayershooter de codenaam Maverick draagt. De game zou zijn ontstaan als multiplayermodus voor Far Cry 7, maar in 2023 zijn omgevormd tot losstaande game. Het spel zou zich hebben afgespeeld in Alaska, waar mensen in barre omstandigheden moesten zien te overleven terwijl wilde dieren, NPC's en andere spelers jacht op hen maakten.

Insider Gaming claimt nu echter met meerdere bronnen die bekend zijn met de ontwikkeling te hebben gepraat en te hebben vernomen dat de ontwikkeling helemaal opnieuw is begonnen. De ontwikkeling zou niet naar wens zijn verlopen, en de het techteam dat aan de multiplayergame werkte zou op Far Cry 7 zijn gezet om er voor te zorgen dat die ontwikkeling wel zo vlekkeloos mogelijk verloopt.

Insider Gaming geeft geen exacte reden voor het schrappen van al het gedane werk voor Maverick, al zou Ubisofts huidige strategie met een focus op het streamlinen van en projecten en teams om hoge kwaliteit te waarborgen er onderdeel van uitmaken. Ubisoft Montreal zou de ontwikkeling van zowel Far Cry 7 als Maverick hebben geleid, maar geeft de reboot van de multiplayergame nu door aan Ubisoft Sherbrooke, waar men aan nieuwe prototypes gaat werken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!