Lords of Football
Reviews

Lords of Football

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Het idee van Lords of Football spreekt tot de verbeelding. Wat doen voetballers eigenlijk als ze niet op het veld staan? Als we deze game mogen geloven, zijn ze vooral onuitstaanbare kwallen die constant aandacht nodig hebben. Elke speler heeft zo zijn eigenaardigheden: de een heeft een gokverslaving, de ander houdt wel van een borreltje. Aan jou de schone taak om al die diva's in het gareel te houden en om een winnend team te coachen.

©GMRimport

Dag en nacht

De gameplay bestaat uit drie delen: de dag, de nacht, en de wedstrijden. Overdag moeten je spelers natuurlijk hard aan de bak. Op het trainingsveld kun je je vedettes trainen in bijvoorbeeld overspelen of scoren. Je kunt er ook voor kiezen ze neer te zetten in de sportschool om aan hun spieren te werken, of je geeft eentje straf door ze alle schoenen van het hele team te laten schoonmaken. Als die ene spits echt problemen heeft, verplicht je hem bij de psycholoog langs te gaan . Het ziet er allemaal zeer grappig uit, en al die verschillende opties en animaties houden je wel even zoet.

Als de zon onder gaat lopen je spelers de deur uit, op zoek naar hun eigen vermaak. Dat betekent echter niet dat je de controle over hen kwijt bent. Je bepaalt zelf in welk deel van de stad je ze neerzet. Misschien vind je het wel niet zo'n goed idee als een alcoholist de hele nacht in de kroeg hangt, of heb je liever niet dat een seksverslaafde spits meedoet aan een rondje speeddating. Tegelijkertijd is het wel van belang dat de mannen zich vermaken, omdat ze anders met een laag moraal op het voetbalveld verschijnen.

Het klinkt allemaal best aantrekkelijk en het ziet er ook prima uit, op een koddige Sims-manier. Het probleem is alleen dat het nergens zo vermakelijk of uitgebreid is als The Sims. In die game kunnen de personages ten minste voorwerpen gebruiken of op verschillende manieren met anderen communiceren. In Lords of Football is je enige optie de spelers bij hun nekvel op te pakken en weer ergens neer te zetten. Zo bepaal je welke activiteit ze moeten doen, maar daarna heb je totaal geen invloed meer. Dat zorgt ervoor dat je na een paar speeldagen alle opties wel hebt gezien, en eigenlijk alleen bezig bent om steeds je spelers op te pakken en weer ergens neer te kwakken. Niet bepaald spannende kost.

©GMRimport

 

©GMRimport

Geen doelpunt

Uiteraard draait een game als deze eveneens om het winnen van wedstrijden. De simulator is prima en geeft eerlijke resultaten, en de bewegingen op het veld zien er realistisch uit. Je spelers presteren daadwerkelijk slechter als ze niet in hun hum zijn, dus wat ze overdag en 's avonds uitspoken is daadwerkelijk doorslaggevend. Ook tijdens de wedstrijd kun je je als coach laten gelden en spelers nauwkeurig opdrachten geven. Van het overspelen van de bal tot het uitkiezen van de kruising waar die bal uiteindelijk in moet, het kan allemaal. Dat is fijn, want het geeft je iets te doen tijdens de wat saai vormgegeven wedstrijden.

Tactisch gezien laat de game echter een hoop steken vallen. Als je de diepgang van bijvoorbeeld een Football Manager verwacht, dan ben je bij dit spel aan het verkeerde adres. Voor de meeste instellingen heb je maar drie keuzes – de mentaliteit is bijvoorbeeld defensief, medium of aanvallend. Verwacht geen sliders waarmee je alles precies kunt instellen of individuele orders voor al je spelers. Het wordt daardoor nogal eentonig wanneer je een heel seizoen vanaf de zijlijn bekijkt, zonder dat je alles precies zo kunt instellen als je wilt. De wedstrijden simuleren is ook een optie, maar is eigenlijk een zwaktebod.

Daar komt bij dat er weinig opties zijn om een carrière op te bouwen. Wisselen van club is er niet bij, als je het voor elkaar krijgt om ontslagen te worden is het spel gewoon voorbij. Ook het scouten van nieuwe talenten is uiterst minimaal. Het enige dat je kunt doen is een lijstje met wensen voor attributen indienen, en na verloop van tijd komt er een lijstje met potentiële versterkingen om uit te kiezen. Al deze magere mogelijkheden dragen bij aan het “is dit alles?”-gevoel dat je na een uurtje spelen bekruipt.

Lords of Football is een goed idee. De combinatie tussen het managen van spelers met echte persoonlijkheden en het simuleren van wedstrijden is interessant, maar is nergens goed genoeg uitgewerkt om lang te boeien. Tel daarbij op dat alle namen van teams en spelers fictief zijn – wie zou zich in een game willen vereeuwigen als een dronken seksverslaafde? – en je zit met een spel dat een karwei is om een heel seizoen vol te houden, laat staan meerdere.

Conclusie

Altijd al eens een nachtje willen doorhalen met een wereldberoemde voetballer? De brave statistieken uit de traditionele voetbalmanagergames worden in Lords of Football vervangen door brutale snotapen die het liefst de hele nacht in de disco hangen: echte voetballers dus. De game houdt het midden tussen Football Manager en The Sims, maar is nergens zo goed of uitgebreid als een van beide titels. Als de humor eenmaal is uitgewerkt blijf je daarom zitten met de vraag: waarom speel ik dit eigenlijk?

Plus- en minpunten
  • Mooie presentatie, grappige animaties en keuzes
  • Weinig diepgang, geen echte namen, gaat snel vervelen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation-ontwikkelaar Bend Studio wil 'nog steeds coole shit maken'
Nieuws

PlayStation-ontwikkelaar Bend Studio wil 'nog steeds coole shit maken'

Een liveservicegame van de ontwikkelaar werd onlangs geannuleerd

Bend Studio, wiens liveservicegame onlangs is geannuleerd door Sony, geeft aan nog altijd van plan te zijn om "coole shit te maken".

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

De studio's hebben verder niets naar buiten gecommuniceerd over de annuleringen, maar Kevin McAllister, de community manager van Bend Studio, heeft op X wel een bericht geplaatst. "Ik hou het kort. Bedankt voor alle liefde en ondersteuning iedereen, vooral de mensen die wat hebben laten weten. P.S. We zijn nog altijd van plan om coole shit te maken."

Waar Bend Studio nu aan werkt of gaat werken is niet bekend, maar volgens diverse journalisten was het geannuleerde liveservicespel het hoofdproject van Bend. Het is dus een mogelijkheid dat het bedrijf een nieuw concept moet bedenken die vervolgens door Sony moet worden goedgekeurd.

Bends laatste wapenfeit stamt uit 2019. De zombiegame Days Gone werd met een 8 beloond op Gamer.nl: "Days Gone is een smeltkroes van verschillende openwereld- en zombiegames. Ondanks een gebrek aan variatie in gameplay, zorgen het sterke acteerwerk, het rondrijden op je motor en de lichte survivalelementen voor een ervaring die je tot het einde wil uitzitten."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Aankomende Palworld-update voegt 'einde' toe aan game
Nieuws

Aankomende Palworld-update voegt 'einde' toe aan game

Ook krijgt de game cross-play

Ontwikkelaar Pocketpair heeft om het eenjarige bestaan van Palworld te vieren de inhoud van toekomstige updates uit de doeken gedaan.

Op Steam meldt het bedrijf dat Palworld sinds de early access-release van updates voorzien wordt, "en we blijven dat doen terwijl we ons voorbereiden op de officiële release".

Vervolgens toont de ontwikkelaar een lijst met toevoegingen die voor de game in ontwikkeling zijn. Daarin wordt onder andere gemeld dat er een "eindscenario" aan de game zal worden toegevoegd, alsmede cross-play voor coöperatieve gameplay, nieuwe Pals en technologieën, meer cross-overs met andere games, nieuwe manieren om Pals te verbeteren en diverse verbeteringen aan Pals en de plaatsing van objecten in de spelwereld. Precieze releasedata van deze updates zijn er nog niet.

Om het eenjarige bestaan van de game te vieren heeft Pocketpair ook een poll online geplaatst waarin spelers op hun favoriete Pal kunnen stemmen. Ook is op het YouTube-kanaal van de game de soundtrack geplaatst, die ook hieronder kan worden beluisterd.

Palworld groeide begin vorig jaar na release op pc, Xbox en Game Pass in een mum van tijd uit tot een grote hit met vele miljoenen spelers. In de game kunnen spelers zogeheten Pals verzamelen. Deze wezens helpen spelers met klusjes op de boerderij en kunnen ter bescherming dienen, maar kunnen ook verkocht worden. Daarnaast verkennen spelers diverse kerkers. Daarbij kunnen Pals worden neergeschoten, zodat ze voedsel of materialen opleveren. De game is inmiddels ook speelbaar op PlayStation 5.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter slepen in verband met geschonden patenten in laatstgenoemde game. Sinds de release van Palworld eerder dit jaar wordt de game regelmatig vergeleken met de Pokémon-spellen, niet in de laatste plaats vanwege de gelijkenissen tussen de monsters in beide games.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!