Lords of Football
Gamer.nl
Reviews

Lords of Football

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Het idee van Lords of Football spreekt tot de verbeelding. Wat doen voetballers eigenlijk als ze niet op het veld staan? Als we deze game mogen geloven, zijn ze vooral onuitstaanbare kwallen die constant aandacht nodig hebben. Elke speler heeft zo zijn eigenaardigheden: de een heeft een gokverslaving, de ander houdt wel van een borreltje. Aan jou de schone taak om al die diva's in het gareel te houden en om een winnend team te coachen.

©GMRimport

Dag en nacht

De gameplay bestaat uit drie delen: de dag, de nacht, en de wedstrijden. Overdag moeten je spelers natuurlijk hard aan de bak. Op het trainingsveld kun je je vedettes trainen in bijvoorbeeld overspelen of scoren. Je kunt er ook voor kiezen ze neer te zetten in de sportschool om aan hun spieren te werken, of je geeft eentje straf door ze alle schoenen van het hele team te laten schoonmaken. Als die ene spits echt problemen heeft, verplicht je hem bij de psycholoog langs te gaan . Het ziet er allemaal zeer grappig uit, en al die verschillende opties en animaties houden je wel even zoet.

Als de zon onder gaat lopen je spelers de deur uit, op zoek naar hun eigen vermaak. Dat betekent echter niet dat je de controle over hen kwijt bent. Je bepaalt zelf in welk deel van de stad je ze neerzet. Misschien vind je het wel niet zo'n goed idee als een alcoholist de hele nacht in de kroeg hangt, of heb je liever niet dat een seksverslaafde spits meedoet aan een rondje speeddating. Tegelijkertijd is het wel van belang dat de mannen zich vermaken, omdat ze anders met een laag moraal op het voetbalveld verschijnen.

Het klinkt allemaal best aantrekkelijk en het ziet er ook prima uit, op een koddige Sims-manier. Het probleem is alleen dat het nergens zo vermakelijk of uitgebreid is als The Sims. In die game kunnen de personages ten minste voorwerpen gebruiken of op verschillende manieren met anderen communiceren. In Lords of Football is je enige optie de spelers bij hun nekvel op te pakken en weer ergens neer te zetten. Zo bepaal je welke activiteit ze moeten doen, maar daarna heb je totaal geen invloed meer. Dat zorgt ervoor dat je na een paar speeldagen alle opties wel hebt gezien, en eigenlijk alleen bezig bent om steeds je spelers op te pakken en weer ergens neer te kwakken. Niet bepaald spannende kost.

©GMRimport

 

©GMRimport

Geen doelpunt

Uiteraard draait een game als deze eveneens om het winnen van wedstrijden. De simulator is prima en geeft eerlijke resultaten, en de bewegingen op het veld zien er realistisch uit. Je spelers presteren daadwerkelijk slechter als ze niet in hun hum zijn, dus wat ze overdag en 's avonds uitspoken is daadwerkelijk doorslaggevend. Ook tijdens de wedstrijd kun je je als coach laten gelden en spelers nauwkeurig opdrachten geven. Van het overspelen van de bal tot het uitkiezen van de kruising waar die bal uiteindelijk in moet, het kan allemaal. Dat is fijn, want het geeft je iets te doen tijdens de wat saai vormgegeven wedstrijden.

Tactisch gezien laat de game echter een hoop steken vallen. Als je de diepgang van bijvoorbeeld een Football Manager verwacht, dan ben je bij dit spel aan het verkeerde adres. Voor de meeste instellingen heb je maar drie keuzes – de mentaliteit is bijvoorbeeld defensief, medium of aanvallend. Verwacht geen sliders waarmee je alles precies kunt instellen of individuele orders voor al je spelers. Het wordt daardoor nogal eentonig wanneer je een heel seizoen vanaf de zijlijn bekijkt, zonder dat je alles precies zo kunt instellen als je wilt. De wedstrijden simuleren is ook een optie, maar is eigenlijk een zwaktebod.

Daar komt bij dat er weinig opties zijn om een carrière op te bouwen. Wisselen van club is er niet bij, als je het voor elkaar krijgt om ontslagen te worden is het spel gewoon voorbij. Ook het scouten van nieuwe talenten is uiterst minimaal. Het enige dat je kunt doen is een lijstje met wensen voor attributen indienen, en na verloop van tijd komt er een lijstje met potentiële versterkingen om uit te kiezen. Al deze magere mogelijkheden dragen bij aan het “is dit alles?”-gevoel dat je na een uurtje spelen bekruipt.

Lords of Football is een goed idee. De combinatie tussen het managen van spelers met echte persoonlijkheden en het simuleren van wedstrijden is interessant, maar is nergens goed genoeg uitgewerkt om lang te boeien. Tel daarbij op dat alle namen van teams en spelers fictief zijn – wie zou zich in een game willen vereeuwigen als een dronken seksverslaafde? – en je zit met een spel dat een karwei is om een heel seizoen vol te houden, laat staan meerdere.

Conclusie

Altijd al eens een nachtje willen doorhalen met een wereldberoemde voetballer? De brave statistieken uit de traditionele voetbalmanagergames worden in Lords of Football vervangen door brutale snotapen die het liefst de hele nacht in de disco hangen: echte voetballers dus. De game houdt het midden tussen Football Manager en The Sims, maar is nergens zo goed of uitgebreid als een van beide titels. Als de humor eenmaal is uitgewerkt blijf je daarom zitten met de vraag: waarom speel ik dit eigenlijk?

Plus- en minpunten
  • Mooie presentatie, grappige animaties en keuzes
  • Weinig diepgang, geen echte namen, gaat snel vervelen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Call of Duty: Modern Warfare 2 en GTA 5 naar Xbox Game Pass
Gamer.nl
Nieuws

Call of Duty: Modern Warfare 2 en GTA 5 naar Xbox Game Pass

Ook Clair Obscur: Expedition 33 en Dredge komen er aan

Microsoft heeft de Xbox Game Pass-toevoegingen van de komende wekend bekendgemaakt.

Dat deed het bedrijf via Xbox Wire. Een van de grootste toevoegingen is het in 2022 verschenen Call of Duty: Modern Warfare 2 op 1 mei (voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc voor console, pc en cloud). Vandaag is, zoals eerder al bekend werd gemaakt, ook Grand Theft Auto 5 verschenen op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (console, pc en cloud). Ultimate-leden kunnen nu ook aan de slag met EA Sports NHL 25 (Xbox Series-consoles en cloud) via EA Play.

Morgen volgt de consoleversie van neon White voor Game Pass Standard, alsmede SpongeBob SquarePants: The Patrick Star Games (console, pc en cloud) voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc. Donderdag is het vervolgens tijd voor Crime Scene Cleaner voor Ultimate en Game Pass voor pc (Xbox Series-consoles, pc en cloud) en Tempopo voor Ultimate en Game Pass voor pc (console, pc en cloud).

Op 24 april komt Clair Obscur: Expedition 33 uit, en die game zal ook meteen op Xbox Game Pass staan via Ultimate en Game Pass voor pc (op Xbox Series-consoles, pc en cloud). Op 29 april volgt de Game Preview-versie van Towerborne voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). Een dag later wordt Far Cry 4 toegevoegd aan Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (console, pc en cloud).

Tot slot zal op 1 mei Anno 1800 voor Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc verschenen (voor Xbox Series-consoles, pc encloud), en op 6 mei de indiegame Dredge voor Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Op 30 april worden de volgende games van Game Pass afgehaald:

  • Have a Nice Death (console, pc en cloud)

  • Kona 2: Brume (console, pc en cloud)

  • Sniper Elite 5 (console, pc en cloud)

  • The Last Case of Benedict Fox (console, pc en cloud)

  • Thirsty Suitors (console, pc en cloud)

  • The Rewinder (console, pc en cloud)

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shuhei Yoshida: 'Nintendo verliest met Switch 2 zijn identiteit'
Gamer.nl
Nieuws

Shuhei Yoshida: 'Nintendo verliest met Switch 2 zijn identiteit'

'Voor mij staan ze voor het creëren van een nieuwe ervaring'

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zich uitgelaten over de Switch 2-onthulling. Volgens hem verliest Nintendo met de console zijn identiteit door de focus op een toename aan grafische kracht in plaats van innovatie.

De voormalige directeur van SCE Worldwide Studios werd geïnterviewd door Easy Allies. Hij werd gevraagd naar zijn mening over de pas geleden uitgezonden Switch 2 Direct. "Wat mij betreft was het een gemengde boodschap. Nintendo is zijn identiteit aan het verliezen. Voor mij staan ze voor het creëren van een nieuwe ervaring. Ze ontwerpen hun hardware en games samen om ongelooflijke nieuwe ervaringen te creëren."

Yoshida vervolgt: "Maar de Switch 2 is een betere Switch, zoals we allemaal hadden verwacht. Het heeft een groter scherm, een krachtigere processor, een hogere resolutie, 4K en 120 fps. De stream begon zelfs met een hardwarepersoon, net zoals bij andere platforms gebeurt. Het is een betere Switch, dus het idee achter de Switch 2 is dat ze 'dingen beter hebben gemaakt'. Dat is echter iets wat andere bedrijven al de hele tijd doen."

Volgens Yoshida is een krachtigere Switch deels een positieve uitkomst, omdat bepaalde third-party-ontwikkelaars daardoor hun games naar Nintendo-hardware kunnen brengen. Denk bijvoorbeeld aan Elden Ring. Dat is zeker voor mensen die alleen op Nintendo-hardware gamen goed nieuws. Tegelijkertijd is het minder aanlokkelijk voor consumenten die al andere systemen thuis hebben staan en die deze third-party-games al hebben gespeeld.

Natuurlijk heeft de Switch 2 ook andere nieuwe elementen ten opzichte van de Switch. Zo hebben de Joy-Cons van de Switch 2 muisfunctionaliteiten, en zorgt de toevoeging van GameChat er voor dat Nintendo Switch Online-leden met elkaar kunnen (video)chatten en live gameplay kunnen delen met elkaar. De Nintendo Switch 2 komt op 5 juni uit.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!