Lords of Football
Reviews

Lords of Football

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Het idee van Lords of Football spreekt tot de verbeelding. Wat doen voetballers eigenlijk als ze niet op het veld staan? Als we deze game mogen geloven, zijn ze vooral onuitstaanbare kwallen die constant aandacht nodig hebben. Elke speler heeft zo zijn eigenaardigheden: de een heeft een gokverslaving, de ander houdt wel van een borreltje. Aan jou de schone taak om al die diva's in het gareel te houden en om een winnend team te coachen.

©GMRimport

Dag en nacht

De gameplay bestaat uit drie delen: de dag, de nacht, en de wedstrijden. Overdag moeten je spelers natuurlijk hard aan de bak. Op het trainingsveld kun je je vedettes trainen in bijvoorbeeld overspelen of scoren. Je kunt er ook voor kiezen ze neer te zetten in de sportschool om aan hun spieren te werken, of je geeft eentje straf door ze alle schoenen van het hele team te laten schoonmaken. Als die ene spits echt problemen heeft, verplicht je hem bij de psycholoog langs te gaan . Het ziet er allemaal zeer grappig uit, en al die verschillende opties en animaties houden je wel even zoet.

Als de zon onder gaat lopen je spelers de deur uit, op zoek naar hun eigen vermaak. Dat betekent echter niet dat je de controle over hen kwijt bent. Je bepaalt zelf in welk deel van de stad je ze neerzet. Misschien vind je het wel niet zo'n goed idee als een alcoholist de hele nacht in de kroeg hangt, of heb je liever niet dat een seksverslaafde spits meedoet aan een rondje speeddating. Tegelijkertijd is het wel van belang dat de mannen zich vermaken, omdat ze anders met een laag moraal op het voetbalveld verschijnen.

Het klinkt allemaal best aantrekkelijk en het ziet er ook prima uit, op een koddige Sims-manier. Het probleem is alleen dat het nergens zo vermakelijk of uitgebreid is als The Sims. In die game kunnen de personages ten minste voorwerpen gebruiken of op verschillende manieren met anderen communiceren. In Lords of Football is je enige optie de spelers bij hun nekvel op te pakken en weer ergens neer te zetten. Zo bepaal je welke activiteit ze moeten doen, maar daarna heb je totaal geen invloed meer. Dat zorgt ervoor dat je na een paar speeldagen alle opties wel hebt gezien, en eigenlijk alleen bezig bent om steeds je spelers op te pakken en weer ergens neer te kwakken. Niet bepaald spannende kost.

©GMRimport

 

©GMRimport

Geen doelpunt

Uiteraard draait een game als deze eveneens om het winnen van wedstrijden. De simulator is prima en geeft eerlijke resultaten, en de bewegingen op het veld zien er realistisch uit. Je spelers presteren daadwerkelijk slechter als ze niet in hun hum zijn, dus wat ze overdag en 's avonds uitspoken is daadwerkelijk doorslaggevend. Ook tijdens de wedstrijd kun je je als coach laten gelden en spelers nauwkeurig opdrachten geven. Van het overspelen van de bal tot het uitkiezen van de kruising waar die bal uiteindelijk in moet, het kan allemaal. Dat is fijn, want het geeft je iets te doen tijdens de wat saai vormgegeven wedstrijden.

Tactisch gezien laat de game echter een hoop steken vallen. Als je de diepgang van bijvoorbeeld een Football Manager verwacht, dan ben je bij dit spel aan het verkeerde adres. Voor de meeste instellingen heb je maar drie keuzes – de mentaliteit is bijvoorbeeld defensief, medium of aanvallend. Verwacht geen sliders waarmee je alles precies kunt instellen of individuele orders voor al je spelers. Het wordt daardoor nogal eentonig wanneer je een heel seizoen vanaf de zijlijn bekijkt, zonder dat je alles precies zo kunt instellen als je wilt. De wedstrijden simuleren is ook een optie, maar is eigenlijk een zwaktebod.

Daar komt bij dat er weinig opties zijn om een carrière op te bouwen. Wisselen van club is er niet bij, als je het voor elkaar krijgt om ontslagen te worden is het spel gewoon voorbij. Ook het scouten van nieuwe talenten is uiterst minimaal. Het enige dat je kunt doen is een lijstje met wensen voor attributen indienen, en na verloop van tijd komt er een lijstje met potentiële versterkingen om uit te kiezen. Al deze magere mogelijkheden dragen bij aan het “is dit alles?”-gevoel dat je na een uurtje spelen bekruipt.

Lords of Football is een goed idee. De combinatie tussen het managen van spelers met echte persoonlijkheden en het simuleren van wedstrijden is interessant, maar is nergens goed genoeg uitgewerkt om lang te boeien. Tel daarbij op dat alle namen van teams en spelers fictief zijn – wie zou zich in een game willen vereeuwigen als een dronken seksverslaafde? – en je zit met een spel dat een karwei is om een heel seizoen vol te houden, laat staan meerdere.

Conclusie

Altijd al eens een nachtje willen doorhalen met een wereldberoemde voetballer? De brave statistieken uit de traditionele voetbalmanagergames worden in Lords of Football vervangen door brutale snotapen die het liefst de hele nacht in de disco hangen: echte voetballers dus. De game houdt het midden tussen Football Manager en The Sims, maar is nergens zo goed of uitgebreid als een van beide titels. Als de humor eenmaal is uitgewerkt blijf je daarom zitten met de vraag: waarom speel ik dit eigenlijk?

Plus- en minpunten
  • Mooie presentatie, grappige animaties en keuzes
  • Weinig diepgang, geen echte namen, gaat snel vervelen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error