Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves eindigt bij Trumps muur
Reviews

Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves eindigt bij Trumps muur

Het was al vroeg duidelijk dat het verhaal van Life is Strange 2 een specifieke richting op zou gaan: de muur van president Donald Trump tussen de Verenigde Staten en Mexico. Veel mensen willen een beter leven ten noorden van deze muur, maar de Diaz-broers zoeken hun heil juist aan de andere kant.

Zodra de vijfde aflevering begint is er ongeveer een maand verstreken. De broers leven bij hun moeder in een kamp waar men vrij is om te zijn wie men is. Zo is er een kunstenaar die ontsnapt van de geldwolven in haar omgeving, en een ouder homopaar dat zonder gevaar van de buitenwereld samen wil zijn.

Het is een mooie plek waar een hoop te ontdekken valt, maar het is ook een verrassend trage start voor de laatste aflevering. Dat is een beetje frustrerend, omdat je nu wel naar die conclusie toe wil. Maar zodra de aflevering op gang komt, is het tempo hoog.

©GMRimport

Trump

Wat er precies bij de muur gebeurt moet je zelf maar ondervinden, maar de makers willen duidelijk nog wat extra nadruk leggen op het huidige politieke klimaat in de Verenigde Staten. Dat gebeurt met een verhaal van mensen uit Mexico en waarom ze zo graag naar de Verenigde Staten willen. Maar ook met rednecks die alles op alles zetten om buitenlanders te stoppen, omdat ze de banen van (witte) Amerikanen zouden stelen.

Deze laatste aflevering van Life is Strange 2 is dus niet bepaald subtiel in zijn commentaar, maar dat is ook niet nodig. De game is uniek met het behandelen van zo'n actueel onderwerp zonder het enkel daarover te hebben. De game vertelt namelijk bovenal een emotioneel verhaal over twee broers.

Bij elkaar genomen vertelt Life is Strange 2 een van de sterkste en belangrijkste verhalen van dit jaar.

-

©GMRimport

Held of schurk

Bij de eerste Life is Strange hangt het einde volledig af van één laatste keuze. Bij Life is Strange 2 ligt het iets complexer. Door de game heen heb jij als Sean de keuzes voor Daniel gemaakt, maar je broertje heeft ook een eigen wil. Wat je hem hebt geleerd heeft invloed op hoe de allerlaatste keuze uitpakt en welk einde je krijgt. Welk moraal heb jij hem meegegeven?

Er zijn vier verschillende eindes. Als we kleine variaties meerekenen zijn er zelfs zeven verschillende eindes. Het ene einde heeft wel duidelijk meer impact dan de ander, maar geen conclusie doet netjes een strik om het verhaal waarna alles goed is. Zo makkelijk is het echte leven immers ook niet.

Bij elkaar genomen vertelt Life is Strange 2 een van de sterkste en belangrijkste verhalen van dit jaar. Een verhaal dat zeer actueel is, met sterke personages en hartverscheurende keuzes. De manier waarop al die keuzes terugkomen op het eind kan erg confronterend zijn, maar dat maakt deze hele reis ook extra betekenisvol.

Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

De afsluiter van Life is Strange 2 heeft een trage start, maar zodra de aflevering op gang komt is het plankgas naar de conclusie. De politieke thema's worden deze keer niet zo subtiel behandeld, maar de game weet het verhaal van de Diaz-broers op een verrassende en betekenisvolle manier af te sluiten.

Plus- en minpunten
  • Complete game heeft invloed op het einde, actueel verhaal, emotioneel
  • Trage start

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Lords of the Fallen 2-soundtrack wordt gecomponeerd door Walter Mair
Nieuws

Lords of the Fallen 2-soundtrack wordt gecomponeerd door Walter Mair

De game moet ergens dit jaar uit de doeken worden gedaan

De award-winnende componist Walter Mair zal het in 2026 uit te komen Lords of the Fallen 2 van een soundtrack voorzien.

Dat kondigden uitgever CI Games en ontwikkelaar Hexworks aan. Mair is onder andere bekend van de soundtrack van het in 2023 verschenen Call of Duty: Modern Warfare 3, dat voor een BAFTA-award werd genomineerd. Daarnaast heeft hij ook voor de Apple TV-serie Liasion de soundtrack gemaakt, en heeft hij prijzen ontvangen voor de soundtracks van Call of Duty: Mobile en de Netflix-docuserie Formula 1: Drive to Survive.

Lords of the Fallen is een reboot nadat in 2014 een game met dezelfde naam verscheen. De in 2023 verschenen game speelt zich duizend jaar na het origineel af in een spelwereld die meer dan vijf keer zo groot is. Deze wereld is verdeeld over een wereld voor levenden en een wereld voor de doden. Naast typische rpg-elementen, zoals een uitgebreid gevechtssysteem en de mogelijkheid om personages naar eigen smaak aan te passen, bevat het spel ook online co-op voor twee spelers. De gevechten in de game worden daarbij vaak met soulslikes vergeleken.

Het vervolg werd al enige tijd geleden aangekondigd, maar buiten het feit dat de game ergens in 2026 naar pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S komt is er nog nauwelijks iets bekend. Wel is duidelijk dat het spel in de loop van dit jaar onthuld moet worden. Ook is bekend dat Epic Games de exclusieve distributierechten op pc heeft. Tot slot moet er "een commerciëlere grafische stijl en verhaal" aangehouden worden en zouden de productiewaarden zijn verhoogd ten opzichte van het vorige deel. Ook moet de game wederom als singleplayer- en co-op-spel gespeeld kunnen worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation richt nieuwe ontwikkelstudio op met Call of Duty-ontwikkelaar
Nieuws

PlayStation richt nieuwe ontwikkelstudio op met Call of Duty-ontwikkelaar

De studio heet 'Dark Outlaw Games'

PlayStation heeft een nieuwe ontwikkelstudio genaamd Dark Outlaw Games opgericht met Jason Blundell, een topontwikkelaar die voorheen bij Call of Duty-maker Treyarch werkzaam was.

Dat gaf Blundell aan in een interview met Jeff Gerstmann. Blundell is op dit moment bezig met de studio opvullen met werknemers, en hij geeft aan dat hij in de toekomst meer kan delen over het eerste project van de studio.

"Ik heb de geweldige kans om een nieuwe ontwikkelaar binnen PlayStation Studios op te richten. De studio heet Dark Outlaw. We werken al een tijdje op de achtergrond, en wanneer we ergens over kunnen praten zullen we dat doen. Het is een enorm voorrecht om met Sony een nieuwe first-party-studio op te richten, want dat doen ze niet zomaar."

Blundell vertrok in 2020 bij Treyarch en werd gezien als een van de mensen achter de Zombies-modus in de Call of Duty-franchise. Hij richtte Deviation Games op, dat werkte aan een nieuwe IP voor PlayStation. In 2022 vertrok Blundell echter alweer bij de studio en in 2024 werd de studio gesloten.

Er gingen al geruchten dat Blundell een nieuwe PlayStation-ontwikkelstudio in Los Angeles had geopend. In een vacature werd namelijk gemeld dat men zoekt naar een 'project senior producer'. Daaruit blijkt dat er een "nieuw opgerichte AAA-studio in Los Angeles" is gevestigd, dat wordt aangestuurd "door een team van doorgewinterde industrieleiders" en waar gewerkt wordt aan de "volgende baanbrekende AAA-game".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!