Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves eindigt bij Trumps muur
Reviews

Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves eindigt bij Trumps muur

Het was al vroeg duidelijk dat het verhaal van Life is Strange 2 een specifieke richting op zou gaan: de muur van president Donald Trump tussen de Verenigde Staten en Mexico. Veel mensen willen een beter leven ten noorden van deze muur, maar de Diaz-broers zoeken hun heil juist aan de andere kant.

Zodra de vijfde aflevering begint is er ongeveer een maand verstreken. De broers leven bij hun moeder in een kamp waar men vrij is om te zijn wie men is. Zo is er een kunstenaar die ontsnapt van de geldwolven in haar omgeving, en een ouder homopaar dat zonder gevaar van de buitenwereld samen wil zijn.

Het is een mooie plek waar een hoop te ontdekken valt, maar het is ook een verrassend trage start voor de laatste aflevering. Dat is een beetje frustrerend, omdat je nu wel naar die conclusie toe wil. Maar zodra de aflevering op gang komt, is het tempo hoog.

©GMRimport

Trump

Wat er precies bij de muur gebeurt moet je zelf maar ondervinden, maar de makers willen duidelijk nog wat extra nadruk leggen op het huidige politieke klimaat in de Verenigde Staten. Dat gebeurt met een verhaal van mensen uit Mexico en waarom ze zo graag naar de Verenigde Staten willen. Maar ook met rednecks die alles op alles zetten om buitenlanders te stoppen, omdat ze de banen van (witte) Amerikanen zouden stelen.

Deze laatste aflevering van Life is Strange 2 is dus niet bepaald subtiel in zijn commentaar, maar dat is ook niet nodig. De game is uniek met het behandelen van zo'n actueel onderwerp zonder het enkel daarover te hebben. De game vertelt namelijk bovenal een emotioneel verhaal over twee broers.

Bij elkaar genomen vertelt Life is Strange 2 een van de sterkste en belangrijkste verhalen van dit jaar.

-

©GMRimport

Held of schurk

Bij de eerste Life is Strange hangt het einde volledig af van één laatste keuze. Bij Life is Strange 2 ligt het iets complexer. Door de game heen heb jij als Sean de keuzes voor Daniel gemaakt, maar je broertje heeft ook een eigen wil. Wat je hem hebt geleerd heeft invloed op hoe de allerlaatste keuze uitpakt en welk einde je krijgt. Welk moraal heb jij hem meegegeven?

Er zijn vier verschillende eindes. Als we kleine variaties meerekenen zijn er zelfs zeven verschillende eindes. Het ene einde heeft wel duidelijk meer impact dan de ander, maar geen conclusie doet netjes een strik om het verhaal waarna alles goed is. Zo makkelijk is het echte leven immers ook niet.

Bij elkaar genomen vertelt Life is Strange 2 een van de sterkste en belangrijkste verhalen van dit jaar. Een verhaal dat zeer actueel is, met sterke personages en hartverscheurende keuzes. De manier waarop al die keuzes terugkomen op het eind kan erg confronterend zijn, maar dat maakt deze hele reis ook extra betekenisvol.

Life is Strange 2: Episode 5 - Wolves is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

De afsluiter van Life is Strange 2 heeft een trage start, maar zodra de aflevering op gang komt is het plankgas naar de conclusie. De politieke thema's worden deze keer niet zo subtiel behandeld, maar de game weet het verhaal van de Diaz-broers op een verrassende en betekenisvolle manier af te sluiten.

Plus- en minpunten
  • Complete game heeft invloed op het einde, actueel verhaal, emotioneel
  • Trage start

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pocket Wheels combineert platformen en racen
Nieuws

Pocket Wheels combineert platformen en racen

Komt in 2026 naar alle moderne consoles en pc

Deck13 Spotlight brengt volgend jaar Pocket Wheels uit, een 3D-game die de platform- en racegenres combineert.

Volgens ontwikkelaar Florian Wolf draait Pocket Wheels om de fantasieën die we als kinderen thuis creëerden met ons speelgoed. Spelers besturen een speelgoedwagen die kan springen, glijden en zelfs een grijphaak heeft. Daarnaast kunnen er andere voertuigen aangeschaft worden door in de game munten te verzamelen - waaronder een motor en een skateboard.

Spelers bezoeken diverse kamers in het huis - elk met een eigen thema - en doen tussen het platformen door ook diverse racebanen aan. Ook zijn er diverse andere bezigheden te ontdekken, waaronder potjes tafelvoetbal, minigolf en 'de vloer is lava'. Daarbij waarschuwt de ontwikkelaar specifiek voor een gevaarlijke Roomba die door het huis heen schuift.

Pocket Wheels komt in de loop van 2026 uit op pc (Steam, GOG), Nintendo Switch, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Hieronder kan de onthullingstrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer
Nieuws

Wyrdsong van voormalige Fallout-makers heeft geen open spelwereld meer

Het ontwikkelteam is daarbij flink uitgedund

Wyrdsong, de debuutgame van een studio bestaande uit voormalige Bethesda- en Obsidian-ontwikkelaars, wordt minder ambitieus dan in eerste instantie de bedoeling was: de game heeft geen open spelwereld meer.

Dat meldt Jeff Gardiner - die voorheen aan het roer van Fallout 76 stond - aan PC Gamer. Wyrdsong werd in 2022 aangekondigd als de debuutgame van Something Wicked Games, maar het team heeft niet afdoende financiële middelen weten los te peuteren nadat het geld uit een investering van NetEase opgemaakt was.

Volgens Gardiner is het grootste gedeelte van het team inmiddels niet meer werkzaam bij de studio, waaronder medeoprichter Charles Staples (voorheen van Obsidian Entertainment). Ook Will Shen, de missiedesigner van Starfield die in 2023 werd aangenomen bij Something Wicked, is vertrokken.

Als gevolg van dit alles heeft de studio de schaal van Wyrdsong naar beneden bijgesteld. Waar het plan eerst was om er een openwereld-rpg van te maken, wordt de spelwereld nu opgedeeld in zones - vergelijkbaar met het recentelijk verschenen Avowed. Daarnaast is er een roguelite systeem aan de game toegevoegd, wat volgens de makers prima bij het concept van de game past.

Something Wicked Games blijft het spel ontwikkelen, al geeft Gardiner toe dat de toekomst er "erg uitdagend" uitziet en dat de game wordt ontwikkeld met een minimale bezetting. "Ik werk hard aan het vinden van meer investeringen of aanbiedingen van uitgevers. Ik hoop dat we er dit jaar uit komen, maar ik probeer ook gewoon de storm te doorstaan."

Wyrdsong speelt zich af in een alternatieve versie van Portugal tijdens de Middeleeuwen. Het spel moet er voor zorgen dat gamers "de aard van de realiteit in twijfel trekken". Daarbij moeten gemaakte keuzes en de consequenties die daaruit voortvloeien een belangrijk onderdeel van de ervaring worden, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is in de nieuwe versie van het spel. Het is nog niet bekend wanneer Wyrdsong verschijnt of op welke platform.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!