Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands verspilt geen tijd
Reviews

Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands verspilt geen tijd

Na een goede start, trapte Life is Strange 2 met de tweede aflevering duidelijk op de rem. De broers kwamen bij hun grootouders terecht, waar ze weer even kinderen konden zijn. In de derde aflevering is het tijd om op te groeien.

In Wastelands maakt de game weer een kleine tijdsprong. In de tussentijd zijn Sean en Daniël de reizende jongeren van de kerstmarkt weer tegengekomen en leeft het duo al een maand met hen in een tentenkamp. Daar werken ze gezamenlijk op een wietplantage om wat geld te verdienen.

Zodra we de broers weer zien, blijkt hun relatie nog meer onder spanning te staan. Sean trekt namelijk veel op met zijn nieuwe vrienden en Daniël voelt zich daardoor achtergelaten. Dat gevoel komt niet uit het niets. De episode biedt namelijk een aardig kijkje in het verleden, maanden voor de eerste aflevering. Toen had Daniël al moeite met het feit dat Sean minder met hem wilde spelen.

©GMRimport

Moeilijke relatie

De toch al moeilijke relatie tussen de broers wordt lastiger gemaakt door het feit dat Daniël door zijn superkracht veel sterker is. Als de oudere broer is het aan jou om aan te geven wanneer hij zijn kracht mag gebruiken. Als Daniël echter slecht luistert, is het maar de vraag of hij onder controle gehouden kan worden.

Soms is het frustrerend wanneer je als speler in deze relatie het juiste wil zeggen, maar dat niet mag van de game. De makers willen logischerwijs de spanning tussen de twee opbouwen, maar dat voelt niet altijd aan als jouw keuze. Dat is het nadeel van een game die draait om het maken van keuzes, terwijl de schrijvers een verhaal willen vertellen. Het is gelukkig maar een kleine smet op een verder waanzinnige episode.

In aflevering 3 weet je nooit waar je aan toe bent

-

Misfits

Want hoewel Episode 3 maar beperkt is in het gebruik van locaties, weet maker Dontnod er een hoop uit te halen. Dat komt voornamelijk door het groepje jonge misfits waar de broers nu mee samenleeft. Dit zijn leuke en goed uitgewerkte personages die echt wat toevoegen aan het geheel.

Elk van deze kampleden heeft een eigen verhaal over waarom ze sneller moesten opgroeien dan ze wilden. Bijvoorbeeld door het verlies van een geliefde, of het verlies van hun geloof. Ze hebben daarnaast ideeën over het leven en bijvoorbeeld seksualiteit, waar Sean nog niet zoveel over nagedacht heeft. Daardoor leert hij ook veel over zichzelf.

©GMRimport

Meer van dit

De derde aflevering duurt weer zo'n drie uur, maar tel daar wat extra tijd bij op als je alle objecten in de game wil bekijken om zo meer over de personages te leren. In die tijd verveelt de episode geen moment. Onder andere omdat de makers je op meerdere momenten slim laten multitasken. Moet je bijvoorbeeld op de plantage aan de werk, dan dien je ondertussen ook op te letten wat er wordt gezegd om te reageren. Luister je naar verhalen rond het kampvuur, dan kun je ondertussen tekenen.

De vorige aflevering voelde te veilig, want pas richting het eind werd de spanning opgevoerd. In aflevering 3 weet je nooit waar je aan toe bent. Door een onzekere toekomst, nieuwe vrienden en werkgevers die niet te vertrouwen zijn, maar ook de manieren waarop de jongens opgroeien. Hopelijk houden de komende twee aflevering deze kwaliteit vast, want het verrassende einde smaakt sowieso naar meer.

Life is Strange 2: Episode 3 - Wastelands is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de pc-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Na een wat trage tweede aflevering is Life is Strange 2 terug met een waanzinnig middenstuk. Omstandigheden dwingen de twee broers om op verschillende manieren op te groeien. Met nieuwe personages, een interessante setting en meer spanning, is Wastelands de beste aflevering tot nu toe.

Plus- en minpunten
  • Toffe nieuwe personages, tempo, spanning, muziekkeuzes
  • Soms machteloos door geforceerde slechte keuzes

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'
Nieuws

'Grand Theft Auto 6 draait in eerste jaar 3,2 miljard dollar aan omzet'

Voor release zou de game al meer dan een miljard dollar kunnen opleveren

Grand Theft Auto 6 zou in het eerste jaar vanaf release naar schatting zo'n 3,2 miljard dollar aan omzet opleveren.

Dat claimt onderzoeksinstantie DFC Intelligence (via Financial Times). Naar verwachting zal de langverwachte game voor release al meer dan een miljard dollar opbrengen via reserveringen. In het eerste jaar van verkoop zullen de verdiensten neerkomen op zo'n 3,2 miljard dollar. Naar verwachting wordt GTA 6 dan ook de grootste entertainmentrelease van het jaar, inclusief films en andere games.

De schatting komt niet helemaal uit de lucht vallen: Grand Theft Auto 5 leverde in 2013 in de eerste drie dagen na release meer dan 1 miljard dollar aan opbrengsten op. Daarbij zal een gedeelte van de omzet logischerwijs bestemd zijn om de kosten voor de ontwikkeling en marketing terug te verdienen.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen
Nieuws

Meer info over Russische gameconsoles naar buiten gekomen

De consoles zijn bedoeld om in Rusland ontwikkelde games af te spelen

Er zijn meer details online verschenen over meerdere spelcomputers waar in Rusland aan wordt gewerkt.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat de Russische president Vladimir Poetin zijn overheid heeft opgedragen om onderzoek te plegen naar de mogelijkheid voor het ontwikkelen van een eigen gameconsole. Ook zou men onderzoeken of het mogelijk is om een eigen besturingssysteem en een cloudsysteem om games direct aan consumenten te leveren te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Anton Gorelkin, de plaatsvervangende voorzitter van de State Duma Committee on Information Policy, meer info naar buiten gebracht over deze projecten. De Russische gameconsole wordt ontwikkeld door het ministerie van industrie en handel, zo meldt Techspot. De console zou een Elbrus-processor bevatten en draaien op Aurora of Alt Linux. Dit zijn Russische versies van het Linux-besturingssysteem.

De Elbrus-processor is ontwikkeld door het Moscow Center of SPARC Technologies en was primair bestemd voor defensie en andere applicaties. Volgens Gorelkin is het de bedoeling dat het "in het binnenland ontwikkelde videogames" gaat afspelen. Dat betekent dat er dus ook games in Rusland ontwikkeld moeten worden om de console mee te ondersteunen. De hardware zou niet in de buurt komen van de technische specificaties van de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles.

Daarnaast wordt er gewerkt aan een console genaamd Fog Play, dat gericht is op cloudgaming. Het idee is dat consumenten met krachtige computers hun hardware virtueel kunnen 'uitlenen' aan mensen die via Fog Play willen gamen.

Nadat Rusland in 2022 de invasie van Oekraïne inzette, hebben diverse vooraanstaande gamebedrijven besloten te stoppen met het leveren van producten aan het eerstgenoemde land. Denk aan Sony, Nintendo, Microsoft, Activision Blizzard en meer. Daarbij wil Rusland gezien de huidige geopolitieke situatie steeds minder afhankelijk worden van internationale producten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!