Life is Strange 2: Episode 2 - Rules stapt op de rem
Gamer.nl
Reviews

Life is Strange 2: Episode 2 - Rules stapt op de rem

Ontwikkelaar Dontnod heeft ons flink laten wachten. De eerste aflevering van Life is Strange 2 kwam namelijk vorig jaar september al uit en nu pas mogen we verder met het verhaal van vluchtende broers Sean en Daniel en hun extreem schattige hondje.

Het is door de lange wachttijd toepasselijk dat het verhaal ook een sprongetje in de tijd maakt. De eerste aflevering eindigde met Sean die ontdekte dat zijn jongere broertje niet alleen een superkracht heeft, maar ook totaal niet weet hoe hij daar mee om moet gaan. De tweede aflevering start een tijdje later. De twee jongens hebben een leeg huis gevonden en zijn al een tijdje bezig met het trainen van de superkracht.

Dat gaat behoorlijk goed, maar toch moet het duo oppassen. Als iemand ziet dat Daniel zijn kracht gebruikt, is de kans groot dat de politie wordt gebeld. Dankzij de eerste aflevering weten we allemaal hoe slecht dat kan aflopen. Deze aflevering draait daarom, zoals de naam al verklapt, om regels. Sean moet duidelijk communiceren naar zijn broertje wat wel en niet mag. Hij moet zowel de ondersteunende broer als strenge vader spelen en dat valt niet mee.

©GMRimport

Broer en vader

Jij moet dus kiezen of je Daniel aanmoedigt als hij iets nieuws kan, waardoor je het risico loopt dat de jongen te overmoedig wordt. Of je wordt boos, waardoor er spanning op de relatie komt te staan en Daniel later wellicht minder goed luistert. Deze spanning is het meest interessante gedeelte van deze aflevering. Daarnaast heeft episode 2 helaas moeite om de aandacht van de speler te grijpen.

Het tempo ligt namelijk bijzonder laag en er gebeurt niet zoveel. Dat komt onder andere doordat de momenten waarop de broers door de natuur trekken niet interactief zijn. De engine van Life is Strange 2 is gemaakt voor kleine locaties waarin je rondstruint, dus de reizen die zo belangrijk zijn voor dit verhaal worden deze keer via een montage getoond. Dat is jammer, omdat tijdens een reis door de wilde natuur talloze interessante situaties mogelijk zijn waarin Daniel zijn krachten moet gebruiken om verder te komen.

Gelukkig heeft de aflevering ook zijn leuke kanten. In episode 2 wordt bijvoorbeeld de connectie met gratis prequel The Awesome Adventures of Captain Spirit duidelijk. Heb je die prequel nog niet gespeeld, dan is het absoluut de moeite waard om dat eerst te doen. De keuzes die je daarin maakt hebben niet zo'n grote rol in het overkoepelende verhaal, maar de personages wel. Episode 2 is gewoonweg een stuk leuker wanneer je hun achtergrond kent.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Overleven

Het grootste gedeelte van de game verblijft het duo bij andere nieuwe personages. Dat zijn lieve mensen die de broers weer een klein beetje kind laten zijn. Het voelt echter nog veel te vroeg voor zo'n rustpunt. De game komt net op gang en pas richting het einde van de tweede aflevering zit er weer een beetje schot in de zaak.

Natuurlijk hoeft Life is Strange 2 geen achtbaanrit te zijn en het verhaal van de broers blijft ook in een rustigere aflevering leuk om te volgen. Toch had iets meer spanning welkom geweest. Het verhaal heeft veel potentie, maar op deze manier komt dat niet helemaal uit de verf. De broers noemen zichzelf regelmatig wolven in de game, dus het is tijd om in de derde aflevering de schaapskleren uit te trekken.

Life is Strange 2: Episode 2 -Rules is vanaf 24 januari verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de PS4-versie.

Meer reviews:

Oké
Conclusie

De tweede aflevering van Life is Strange 2 heeft wat moeite om de aandacht van de speler erbij te houden. Ondanks de tijdsprong trappen de makers duidelijk op de rem en dat komt de game niet ten goede.

Plus- en minpunten
  • Superkracht speelt grotere rol, leuke connectie met Captain Spirit
  • Aan de saaie kant, mist tempo

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!