Legion Phone Duel is een gamingsmartphone met triggers
Reviews

Legion Phone Duel is een gamingsmartphone met triggers

Lenovo verkoopt naast zijn game-pc's en gamelaptops inmiddels ook gametelefoons. De Legion Phone Duel is speciaal gemaakt voor gamers, tot de wat opzichtige RGB-verlichting aan toe.

De belofte om een gamingsmartphone te maken is een vreemde. Bij een gaming-pc of laptop kan een fabrikant beloven de nieuwste, krachtigste hardware te implementeren, zodat spellen op veel hogere instellingen gedraaid kunnen worden dan op een alledaagse werkbak. Maar smartphonemakers gebruiken al de allerbeste hardware in hun mainstream apparaten. Met andere woorden: een gamingtelefoon kan niet mooiere games tonen dan standaardtoestellen in hetzelfde prijssegment en moet het van andere ideeën hebben.

Toch belooft Lenovo met zijn Legion Phone Duel een toestel dat specifiek is gemaakt om mee te gamen. In die telefoon zit dezelfde Qualcomm Snapdragon 865 Plus-chip die je ook in bijvoorbeeld de Sony Xperia 1 II, Samsung Galaxy S20 en Xiaomi Mi 10 vindt, maar verschilt op een paar andere punten. Het meest opvallende zit hem in het ontwerp, met een achterkant die met traditionele RGB-stijl in allerlei kleuren kan oplichten.

Praktischer is de wat forsere accu met een capaciteit van 5.000mAh, waardoor de telefoon minder snel leegloopt dan een gemiddeld toestel. Tijdens het gamen is dat wel zo handig - smartphones staan er nu eenmaal om bekend snel leeg te lopen bij wat zwaardere 3D-titels. Maar bij onze tests was dit vooral fijn bij alledaags gebruik. In een week dat we wat minder games speelden, hield de telefoon het nagenoeg twee dagen vol op een volle lading.

©GMRimport

144 hertz

Het betekent wel dat de Legion Phone Duel wat lomper is dan zijn concurrenten. Hij is met zijn 6,65 inch-scherm bijna zo groot als een kleine tablet, en door de accu ook dikker en zwaarder geworden. Het is een toestel dat niet in iedere broekzak past - al kan dat ook gezegd worden over dunne telefoons met vergelijkbare schermgroottes.

Dat grote beeldscherm is gelijk ook één van de weinige componenten die afwijkt van traditionele telefoons. De ververssnelheid van 144Hz ligt voor een telefoon buitengewoon hoog - de meeste concurrenten gaan maar tot 120Hz. Het zorgt voor vloeiender ogende games, maar ook een hoger stroomverbruik, wat gelukkig ook door die grote accu wordt opgevangen.

©GMRimport

Gemaakt voor landscape

De Legion Phone Duel is gemaakt om in landschapsmodus vast te houden. Je wijsvingers komen dan te rusten op twee aanraakgevoelige panelen op de rand van de telefoon, waar je via een speciale app commando's in games aan kunt koppelen. Dat is nuttiger dan het klinkt: koppel je bijvoorbeeld een schietknop aan deze 'triggers', dan kun je die intoetsen zonder met je vingers een deel van het scherm te blokkeren. Daarmee neemt Lenovo een grote frustratie bij touchscreengames weg.

De selfiecamera van de telefoon zit ook in de rand van de telefoon verwerkt en springt met een motortje omhoog zodra je de camera opent. Het moet ervoor zorgen dat je camerabeeld goed is uitgelijnd terwijl je de telefoon liggend vasthoudt tijdens het gamen, voor bijvoorbeeld de facecam tijdens het streamen. Maar in andere situaties is dat onhandig. Houd je de telefoon in portretmodus vast, dan duwt de camera precies je duim aan de kant. De camera's achterop bevinden zich in het midden van het toestel, zodat ze ook nog goed zijn gecentreerd in de gamehouding.

Het moet zorgen voor een wat comfortabelere gamehouding. Je hoeft de telefoon nagenoeg nooit te draaien om iets anders te doen, terwijl de triggers bovenop helpen om het scherm te bedienen zonder je beeld te blokkeren. Het zijn zaken waarvoor je het kitscherige ontwerp met RGB-lichten en het wat forse formaat voor lief moet nemen.

©GMRimport

Maar voor wie?

Tegelijkertijd kun je je afvragen voor wie deze telefoon bedoeld is. De Legion Phone Duel doet zijn best om de meest hardcore gamer naar zich toe te lokken, maar dat is een doelgroep die doorgaans zweert bij fysieke knoppen in games. Die doelgroep spreekt vaak juist zijn afkeer voor smartphonegames uit.

Wellicht is er een groep gamers die met smart zit te wachten op deze telefoon: Genshin Impact bewees eind vorig jaar immers dat er best een markt is voor triple-A smartphonegames. Maar het voelt alsof dit toestel is bedacht nadat uit onderzoeken bleek dat smartphonebezitters graag games speelden, en daarom meteen het meest extreme uit de kast is getrokken.

Maar zelfs als er geen gamerdoelgroep voor de Legion Phone Duel is, hebben we altijd de uitstekende batterij nog.

Lees meer hardware-reviews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn
Nieuws

Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn

Studio zou complete vrijheid tijdens de ontwikkeling krijgen

De nog naamloze, onaangekondigde nieuwe game van The Last of Us-studio Naughty Dog zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn.

Studiohoofd Neil Druckmann zou dit hebben verteld in een online panel samen met ontwikkelaars als Ken Levine. De betreffende video is inmiddels weer offline gehaald, maar websites als TheGamer en plekken als Reddit claimen dat Druckmann dit heeft gezegd. Dat zou betekenen dat de game al zo'n vier jaar in ontwikkeling is.

Naughty Dog heeft in de tussentijd ook aan een The Last of Us-multiplayergame gewerkt, maar dat project werd eind vorig jaar geannuleerd. Begin dit jaar gaf Druckmann aan dat hij een mogelijk idee had voor een nieuwe The Last of Us-game. Dat insinueert dat de game die nu al vier jaar in ontwikkeling is bij het bedrijf niet gerelateerd is aan The Last of Us.

Ondertussen gaan er al geruime tijd geruchten over wat de nieuwe Naughty Dog-game zou kunnen gaan bieden. Zo gingen er eerder dit najaar geruchten dat de nieuwe game meer vrijheid moet bieden dan eerdere Naughty Dog-spellen.

In het panel zou Druckmann ook hebben aangegeven dat Sony hem niet laten bepalen wanneer de nieuwe game precies wordt onthuld, maar dat hij wel complete vrijheid krijgt op het gebied van de ontwikkeling. Het is dan ook niet bekend wanneer het spel onthuld zou kunnen worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'
Nieuws

'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'

Sophie Turner zou onderhandelen om de rol te verkrijgen

Sophie Turner, de actrice die de rol van Sansa Stark speelde in HBO-serie Game of Thrones, lijkt op dit moment de eerste keuze te zijn voor de rol van Lara Croft in de live-action Tomb Raider-serie.

Onlangs werd al geclaimd dat actrices als Turner, Lucy Boynton en Emma Corrin werden overwogen. Deadline claimt nu dat Turner inmiddels de eerste keuze van de showmakers is en onderhandelt voor de rol.

Het was al bekend dat het script van de Tomb Raider-serie wordt geschreven door Phoebe Waller-Bridge, die vooral bekend is van Fleabag. "Als ik dit tegen mijzelf als tiener zou kunnen vertellen, denk ik dat ze zou exploderen", zo meldde ze tijdens de aankondiging eerder dit jaar. "Tomb Raider is een gigantisch onderdeel van mijn leven en ik voel mij vereerd om dit met gepassioneerde collega's naar televisie te brengen. Lara Croft betekent veel voor mij, net als voor zovelen, en ik kan niet wachten om op dit avontuur te gaan. Ondanks de vleermuizen."

Veel meer details zijn er nog niet, behalve dat de serie wordt ontwikkeld door Amazon MGM en dus op Amazon Prime zal verschijnen. Er zijn vroeger al meerdere films gebaseerd op de populaire Tomb Raider-gamereeks uitgekomen, waarin Angelina Jolie en Alicia Vikander de rol van Lara Croft speelden.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Crystal Dynamics - de ontwikkelaar van Tomb Raider die onderdeel uitmaakt van Embracer Group - een deal had gesloten met Amazon rondom games en andere vormen van media gebaseerd op Tomb Raider. Amazon Games geeft dan ook de nieuwe Tomb Raider-game uit, die nog niet is onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!