Kunai is een degelijke en lege metriodvania
Reviews

Kunai is een degelijke en lege metriodvania

Het is bijna niet meer voor te stellen dat er ooit een chronisch tekort was aan metroidvania’s, want de laatste jaren is dit genre oververtegenwoordigd. Voor ontwikkelaars wordt het steeds moeilijker om op te vallen tussen alle grote namen van de laatste jaren. Niet alleen zijn er de games waar het allemaal mee begon – denk aan Super Metroid en Symphony of the Night - maar ook moderne klassiekers zoals Hollow Knight en Ori and the Blind Forest. Probeer daar als nieuwkomer maar eens tussen te komen.

De Nederlandse ontwikkelaar TurtleBlaze begrijpt als geen ander dat een originele invalshoek cruciaal is om de aandacht te trekken. Natuurlijk bestaat ook Kunai uit een reeks van complexe gangenstelsels die zich op allerlei manieren openen met iedere nieuwe upgrade. Kunai heeft als unieke twist een gekke hoofdrolspeler in de vorm van Tabby de tablet, die ook nog eens een ninja is en beschikt over een stel bijzonder handige kunai. Deze traditionele werpmessen met een touw eraan verbonden zijn ervoor gemaakt om razendsnel door de levels heen te slingeren.

©GMRimport

Geschikt voor speedruns

Het helpt daarbij dat Kunai bijzonder vloeiend speelt. Razendsnel zoeft Tabby met een beetje timing en momentum door de schermen heen. Het hoe en waarom doet er eigenlijk niet toe. Het verhaal is flinterdun en vooral een excuus om de speler van hot naar her te sturen. Het liefst slingerend natuurlijk. De strakke zwart-wit stijl maakt in ieder geval veel goed en geeft de wereld net dat beetje extra persoonlijkheid.

Naast de extreem handige Kunai heeft Tabby ook een katana tot zijn beschikking waarmee zijn metalen vijanden doormidden gehakt kunnen worden. Net zoals het rondslingeren voelt dit minstens zo strak en vloeiend. Tabby kan al stuiterend over hoofden gehakt maken van alles en iedereen dat op zijn pad terechtkomt. De snelheid waarmee je door de levels beweegt belooft veel goeds voor de onvermijdelijke speedruns.

Razendsnel zoeft Tabby met een beetje timing en momentum door de schermen heen. Het hoe en waarom doet er eigenlijk niet toe.

-

Origineel, maar leeg

Met maar een handjevol upgrades is Kunai absoluut niet de meest uitgebreide metroidvania. Er is wel een originele draai is gegeven aan de nieuwe vaardigheden die Tabby in de loop van het verhaal krijgt. Machinegeweren waarmee een stukje gezweefd kan worden en elektrisch geladen shuriken zijn stuk voor stuk origineel.

Kunai doet daarmee best veel goed, maar kan zich uiteindelijk niet meten met de grote namen binnen dit subgenre. Dat komt vooral door het feit dat de spelwereld niet echt interessant is. De gangenstelsels zijn groot en wijds opgezet zodat je er gemakkelijk doorheen kan slingeren, maar hierdoor voelen ze ook erg leeg aan. Er zijn wel geheimen te vinden, maar veel te weinig. Terugkeren naar eerder bezochte gebieden wordt ook ontmoedigd omdat - zelfs wanneer je razendsnel rondslingert - het best lang duurt voordat je naar de andere kant van de kaart komt.

©GMRimport

Beperkte ideeën

Daarbij is Kunai rond het einde van het spel merkbaar door alle ideeën heen. De laatste paar uur zijn er geen nieuwe upgrades meer en het spel wordt afgesloten met een laatste gevecht tegen alle vijanden uit de game die veel te lang doorgaat. Ook de eindbaas valt tegen omdat in dit gevecht de kunai – de wapens die dit spel zo uniek maken - niet gebruikt kunnen worden.

Daarbovenop komen nog allerlei kleine irritaties. Bugs zoals vijanden die tijdens een eindbaasgevecht die niet doodkunnen of Tabby die na een speciale move vast komt te zitten in de spelwereld. Zonde, want met wat uitschieters in de moeilijkheidsgraad hier en daar zijn frustraties buiten je eigen kunde om extra vervelend.

Kunai is voor 16,99 euro verkrijgbaar op Steam en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Kunai is de zoveelste prima metroidvania van de afgelopen jaren. De grijphaken waar de naam van dit spel naar verwijst zijn net zoals de andere originele vaardigheden erg leuk om te gebruiken. Bewegen en aanvallen voelt in Kunai uitstekend, maar helaas is de spelwereld zelf wat aan de saaie en lege kant. Dat de game wat ongeïnspireerd eindigt is jammer, want in de uren daarvoor geeft Kunai een fijne en vliegensvlugge draai aan een oververtegenwoordigd genre.

Plus- en minpunten
  • Speelt heerlijk, kekke stijl
  • Bugs, lege spelwereld, einde valt tegen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error