Kunai is een degelijke en lege metriodvania
Reviews

Kunai is een degelijke en lege metriodvania

Het is bijna niet meer voor te stellen dat er ooit een chronisch tekort was aan metroidvania’s, want de laatste jaren is dit genre oververtegenwoordigd. Voor ontwikkelaars wordt het steeds moeilijker om op te vallen tussen alle grote namen van de laatste jaren. Niet alleen zijn er de games waar het allemaal mee begon – denk aan Super Metroid en Symphony of the Night - maar ook moderne klassiekers zoals Hollow Knight en Ori and the Blind Forest. Probeer daar als nieuwkomer maar eens tussen te komen.

De Nederlandse ontwikkelaar TurtleBlaze begrijpt als geen ander dat een originele invalshoek cruciaal is om de aandacht te trekken. Natuurlijk bestaat ook Kunai uit een reeks van complexe gangenstelsels die zich op allerlei manieren openen met iedere nieuwe upgrade. Kunai heeft als unieke twist een gekke hoofdrolspeler in de vorm van Tabby de tablet, die ook nog eens een ninja is en beschikt over een stel bijzonder handige kunai. Deze traditionele werpmessen met een touw eraan verbonden zijn ervoor gemaakt om razendsnel door de levels heen te slingeren.

©GMRimport

Geschikt voor speedruns

Het helpt daarbij dat Kunai bijzonder vloeiend speelt. Razendsnel zoeft Tabby met een beetje timing en momentum door de schermen heen. Het hoe en waarom doet er eigenlijk niet toe. Het verhaal is flinterdun en vooral een excuus om de speler van hot naar her te sturen. Het liefst slingerend natuurlijk. De strakke zwart-wit stijl maakt in ieder geval veel goed en geeft de wereld net dat beetje extra persoonlijkheid.

Naast de extreem handige Kunai heeft Tabby ook een katana tot zijn beschikking waarmee zijn metalen vijanden doormidden gehakt kunnen worden. Net zoals het rondslingeren voelt dit minstens zo strak en vloeiend. Tabby kan al stuiterend over hoofden gehakt maken van alles en iedereen dat op zijn pad terechtkomt. De snelheid waarmee je door de levels beweegt belooft veel goeds voor de onvermijdelijke speedruns.

Razendsnel zoeft Tabby met een beetje timing en momentum door de schermen heen. Het hoe en waarom doet er eigenlijk niet toe.

-

Origineel, maar leeg

Met maar een handjevol upgrades is Kunai absoluut niet de meest uitgebreide metroidvania. Er is wel een originele draai is gegeven aan de nieuwe vaardigheden die Tabby in de loop van het verhaal krijgt. Machinegeweren waarmee een stukje gezweefd kan worden en elektrisch geladen shuriken zijn stuk voor stuk origineel.

Kunai doet daarmee best veel goed, maar kan zich uiteindelijk niet meten met de grote namen binnen dit subgenre. Dat komt vooral door het feit dat de spelwereld niet echt interessant is. De gangenstelsels zijn groot en wijds opgezet zodat je er gemakkelijk doorheen kan slingeren, maar hierdoor voelen ze ook erg leeg aan. Er zijn wel geheimen te vinden, maar veel te weinig. Terugkeren naar eerder bezochte gebieden wordt ook ontmoedigd omdat - zelfs wanneer je razendsnel rondslingert - het best lang duurt voordat je naar de andere kant van de kaart komt.

©GMRimport

Beperkte ideeën

Daarbij is Kunai rond het einde van het spel merkbaar door alle ideeën heen. De laatste paar uur zijn er geen nieuwe upgrades meer en het spel wordt afgesloten met een laatste gevecht tegen alle vijanden uit de game die veel te lang doorgaat. Ook de eindbaas valt tegen omdat in dit gevecht de kunai – de wapens die dit spel zo uniek maken - niet gebruikt kunnen worden.

Daarbovenop komen nog allerlei kleine irritaties. Bugs zoals vijanden die tijdens een eindbaasgevecht die niet doodkunnen of Tabby die na een speciale move vast komt te zitten in de spelwereld. Zonde, want met wat uitschieters in de moeilijkheidsgraad hier en daar zijn frustraties buiten je eigen kunde om extra vervelend.

Kunai is voor 16,99 euro verkrijgbaar op Steam en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Kunai is de zoveelste prima metroidvania van de afgelopen jaren. De grijphaken waar de naam van dit spel naar verwijst zijn net zoals de andere originele vaardigheden erg leuk om te gebruiken. Bewegen en aanvallen voelt in Kunai uitstekend, maar helaas is de spelwereld zelf wat aan de saaie en lege kant. Dat de game wat ongeïnspireerd eindigt is jammer, want in de uren daarvoor geeft Kunai een fijne en vliegensvlugge draai aan een oververtegenwoordigd genre.

Plus- en minpunten
  • Speelt heerlijk, kekke stijl
  • Bugs, lege spelwereld, einde valt tegen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!