Kingdom Hearts 3 Re Mind kun je gerust vergeten
Reviews

Kingdom Hearts 3 Re Mind kun je gerust vergeten

Als je diep in de lore van Kingdom Hearts zit en deeltje drie helemaal tot het eind hebt uitgespeeld, is de kans groot dat je de Re Mind-dlc toch wel gaat halen. Je zoekt immers naar antwoorden voor al die opengelaten vragen en bent benieuwd wat deze bijzondere crossover tussen Disney en Final Fantasy in de toekomst gaat doen. Na de vijf uur aan content in deze dlc, ben je echter geen steek verder.

Deze review bevat spoilers voor het einde van Kingdom Hearts 3. Om de dlc te spelen, moet je eerst de basisgame hebben uitgespeeld.

Re Mind probeert met wat verhaaltechnische trucjes de plotgaten van Kingdom Hearts 3 te dichten. Niet dat dat per se nodig was, want het derde deel wist alles met flair aan elkaar te knopen, maar een beetje meer context kan nooit kwaad. Zeker in een franchise waarbij je inmiddels een multomap aan aantekeningen nodig hebt om het verhaal nog te kunnen volgen. Bovendien kregen sommige personages wel erg weinig liefde, en dat is met deze extra content ook mooi opgelost.

In deze dlc zien we hoe het Sora is gelukt om Kairi van de ondergang te redden en waarom hij daarbij zelf van de aardbodem verdween. Onze held krijgt op de een of andere manier de mogelijkheid om door de tijd te reizen, net als slechterik Xehanort (na de dood van Rutger Hauer al toe aan de derde stemacteur: Christopher Lloyd pakt die rol gelukkig fantastisch op). Door de harten van de zeven Guardians te volgen tijdens de gebeurtenissen aan het einde van de game, hoopt hij uiteindelijk bij Kairi terecht te komen. Maar daarvoor moet hij wel de ultieme prijs betalen, zoals iedereen aan het einde van de game kon zien.

©GMRimport

Een hartig woordje

Het grootste deel van dit nieuwe verhaal bestaat uit tussenfilmpjes en herhalingen van eerdere gevechten. De dlc doet erg zijn best om overal wat meer context bij te geven door middel van ellenlange speeches (het duurt letterlijk een half uur voordat je je controller aan hoeft te raken), maar dat ben je van Kingdom Hearts natuurlijk wel gewend. Voor de fans die het verhaal nog volgen, is die extra uitleg van harte welkom.

De bezoekjes aan het verleden zullen ook bij de grootste aanhangers echter minder in de smaak vallen. Het zijn gewoon precies dezelfde gevechten als uit de basisgame, die je hier nog een keer dunnetjes over moet doen. In sommige scenario’s kun je nu kiezen om als een andere held dan Sora te vechten, maar echt veel voegt dat niet toe.

Na een paar uur spelen neemt het verhaal een wending en kom je wat nieuwe content tegen. Het wachten is gelukkig de moeite waard: deze dlc bevat zeker twee scènes die we bij de besten uit de serie kunnen scharen. Vooral het feit dat onderbelichte personages nu wat meer tijd in de schijnwerpers krijgen, valt te prijzen. In de basisgame leek Kairi bijvoorbeeld voor niks al die tijd getraind te hebben, omdat ze na een klein gevecht al uit beeld verdween. Nu krijgt ze een stuk meer te doen.

Zelfs na de laatste dlc van het langverwachte derde deel in de trilogie, blijven er verschrikkelijk veel vraagtekens open.

-

Hart onder de riem

Na een uur of drie komt het avontuur tot een einde en blijf je toch met een onbevredigd gevoel achter. Je speelt echter wel een andere modus vrij waar je je tanden in kunt zetten. In de Limit Cut neem je het met een digitaal gereconstrueerde Sora op tegen een reeks pittige eindbazen van Organization XIII, vergelijkbaar met de Final Mix van Kingdom Hearts 2. Waar de basisgame nogal makkelijk was, worden spelers hier eindelijk uitgedaagd met extreem moeilijke gevechten. Alles draait om het herkennen van aanvallen en patronen, en een perfecte timing.

De beloning voor dat harde werken is een geheime episode met werkelijk krankzinnige implicaties. Dit is Kingdom Hearts en de echte fans leven voor dit soort hype-momenten. Regisseur Tetsuya Nomura laat wederom zien dat hij zijn eigen grillige plan trekt en het verhaal zo gek maakt als hij zelf wil. Daar kunnen we alleen maar voor applaudisseren, maar het is gekmakend dat hij tegelijkertijd zo veel vragen, die al zo lang onbeantwoord zijn, open laat. Zelfs na de laatste dlc van het langverwachte derde deel in de trilogie, blijven er verschrikkelijk veel vraagtekens open. Tja, dan moeten we maar weer op deel vier (of een of andere spin-off) wachten.

©GMRimport

Ondanks de enkele hoogtepuntjes, heeft Re Mind gewoon niet genoeg content om de prijs van een halve game (of zelfs 40 euro met een concertvideo erbij) te rechtvaardigen. Je kunt dan wellicht beter de toevoegingen aan het verhaal op YouTube bekijken. Alleen de allergrootste fans die elk stukje content uitpersen, op zoek naar hints in het absurde verhaal, zullen deze aankoop aan zichzelf kunnen verantwoorden. Maar laten we eerlijk zijn, in dat geval heb je de dlc allang gekocht voordat je deze review hebt gelezen.

Kingdom Hearts 3 Re Mind is getest op een PlayStation 4 Pro. De DLC is verkrijgbaarvoor PlayStation 4 en Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!