Kids is een interactieve korte film over menigtes
Gamer.nl
Reviews

Kids is een interactieve korte film over menigtes

Met mooie gifs en een trailer viel Kids direct op. Het ene moment laten poppetjes zich massaal in een zwart gat vallen, terwijl daarna een menigte weigert om een individu op te nemen in de groep. Wat is hier aan de hand?

Kids komt voort uit een samenwerking tussen filmmaker Michael Frei en gamemaker Mario von Rickenbach. Eerder maakte dit duo al een korte interactieve film getiteld Plug & Play, over verbinding en seksualiteit.

Interessant is dat Kids niet enkel een game is, maar ook wordt gepresenteerd als film en kunstinstallatie. Deze versies komen wel allemaal op hetzelfde neer. Ze onderzoeken groepsdynamiek. Wat voor keuzes maken wij midden in een menigte? Maken we die keuzes echt zelf, of doordat iedereen om ons heen dat ook doet?

©GMRimport

Wario Ware

Binnen dit thema worden verschillende vragen onderzocht in korte scènes die elkaar in een rap tempo opvolgen. Heeft het wel nut om als enige een andere kant op te rennen? En hoe makkelijk laten we ons beïnvloeden als iemand de leiding neemt? Zie de game als een soort minimalistische WarioWare, waarin je niet kunt verliezen.

In elke korte scène bestuur jij een enkel poppetje, of juist de hele menigte. Zo ben jij degene die ervoor zorgt dat iedereen in een gat valt, of ben jij juist het ene poppetje die een andere keuze maakt dan de rest. Heb je de ene keer duidelijk invloed op wat er op je scherm gebeurt, dan lijkt er de andere keer geen helder doel te zijn.

©GMRimport

Vaag

De game is zowel heel duister als grappig. Humor is een belangrijk onderdeel. Zoals hoe de poppetjes nadat ze in een gat zijn gesprongen, aan de andere kant als een zak aardappels op de grond vallen. Maar het beeld van tientallen mensen die zich in een afgrond storten is ook heftig. Als iedereen van een brug springt, doe jij dat toch ook niet? In Kids wel.

De makers willen duidelijk dat je over deze thema's gaat nadenken. Veel scènes worden daarom opzettelijk vaag gehouden, zodat jij je eigen interpretatie er op los kunt laten. Dat werkt goed, maar niet iedereen zal wat uit de game halen. Wel is de kans groot dat je jezelf

in ieder geval vermaakt met de stijl. Na ongeveer een half uurtje speeltijd is Kids zo weer voorbij, maar je betaalt er ook maar enkele euro voor.

Kids is verkrijgbaar voor pc, iOS en Android. Deze recensie is gebaseerd op de iOS-versie.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

In maar een halfuurtje laat Kids je op een vermakelijke manier nadenken over de invloed van groepen. Zelfs als je de bedoeling achter de game te vaag vindt, is Kids de moeite waard voor de animaties en originaliteit.

Plus- en minpunten
  • Animaties, origineel, laat je nadenken
  • Kort, interactie is beperkt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!