Kerbal Space Program: Breaking Ground maakt redelijke landing
Reviews

Kerbal Space Program: Breaking Ground maakt redelijke landing

Kerbal Space Program is een fenomenale game. Het spel is bijna zijn eigen genre: ontwerp en bouw ruimteschepen en vlieg hiermee realistische missies in een gesimuleerd zonnestelsel. Het is de droom van elke ruimtenerd en het is bijzonder makkelijk om hier honderd uur in te steken. De 1.0-release was daarmee al een van de beste games ooit. KSP kreeg een paar jaar geleden zijn eerste uitbreiding, die een veel gevraagd aspect aan het spel toevoegde: een missie ontwerper die je in staat stelt hele verhalen en uitdagingen te ontwerpen en met anderen te delen. Genoeg voor minstens nog honderd uur gameplay.

En dan is er nu Breaking Ground, een update die gemengde gevoelens oproept. Eerst is er de vreugde van een reden om nog eens Kerbal op te starten en een nieuwe career te beginnen. Maar dan is er ook snel het beseft dat alle nieuwe onderdelen zo goed als geruisloos in de tech tree zijn geplaatst. Hiermee bedoelen we dat er geen significante momenten zijn waarmee deze onderdelen in het zonnetje worden gezet. Ze zijn er gewoon. En het is aan jou om uit te zoeken wat je er mee doet.

©GMRimport

Zeker in de vroege fases van een Kerbal-career zijn al die geavanceerde speeltjes nog ver buiten bereik, omdat je de eerste uren vooral bezig bent met wetenschapspunten verdienen om nieuwe technologie vrij te spelen. Hierdoor is de impact van deze onderdelen minder, want ze zijn niet meteen een integraal onderdeel van die eerste uren. Wat verderop begint er iets van Breaking Ground in de gameplay door te sijpelen. De nieuwe wetenschappelijke instrumenten zijn handig als je ze hebt. Ze zijn bedoeld voor ruimtebases op de diverse hemellichamen van het Kerbal-stelsel, en maken het makkelijker om ‘science’ te verzamelen. Deze wetenschapspunten zorgen er voor dat je sneller meer van de tech tree opent, wat je mogelijkheden vergroot. Maar vooral geven deze apparaten bases een echte functie. Waar ze eerst vooral een soort prestige project waren (“kijk wat cool, een nederzetting op de Mun”) hebben ze nu een duidelijkere gameplayfunctie.

Natuurlijk is er de optie om in sandbox-modus te spelen met toegang tot alles zonder restricties. Dat maakt spelen met de robotarmen en hydraulische beweegbare delen natuurlijk makkelijker. Als in: oh jee, wat moeten we hier nu mee? Voor de duidelijkheid: we hebben honderden uren in Kerbal gestoken en zijn nou niet bepaald beginners. We draaien onze hand niet om voor een landing op de Mun of een sonde die andere planeten verkent. Maar robots bouwen? Hier komen we op het meest hardcore aspect van de game, vergelijkbaar met de lui die werkende computers bouwen in Minecraft.

©GMRimport

Mods

Een deel van de toegevoegde onderdelen zijn in een of andere vorm overigens ook als gratis mod te vinden. De Kerbal-community is bijzonder actief en heeft duizenden onderdelen en complete schepen gratis gepubliceerd voor ieder die dat wil. Toch is dat niet meteen een domper op Breaking Ground. In de eerste plaats omdat de nieuwe onderdelen perfect zijn geïntegreerd in het spel, en ten tweede omdat ze volledige ondersteuning genieten van de ontwikkelaars. Waar mods onvermijdelijk breken met updates van KSP (waarna je moet wachten tot de modmaker een update uitbrengt), zijn alle Breaking Ground-onderdelen break-proof.

Voor de meest enthousiaste Kerbalnauten is het gewoon erg tof dat er zoveel diepgang en mogelijkheden aan de onderdelendoos zijn toegevoegd

-

Bugs

Hoewel: het valt op dat KSP met het verschijnen van deze uitbreiding helaas een tikkie minder stabiel is. Het spel liep meerdere malen vast bij het inladen en blijft soms lang hangen als je de game wilt afsluiten. Dat zijn problemen die we nog niet eerder met KSP hebben ervaren, zelfs niet in de bèta. Het is dan ook te hopen dat deze stabiliteit-issues snel verholpen worden. Eenmaal in de game hadden we overigens geen enkel probleem. Geen crashes voor een spannende landing of zoiets. En na alle updates die toch al in de game zijn gestoken, is de simulatie ook steeds realistischer geworden. Als je na lange tijd terugkeert naar de game is het dan ook aan te raden om weer even wat tutorials te bekijken en de trainingmissies te doorlopen. Dat alles echter terzijde.

KSP: Breaking Ground is geen slechte toevoeging. En voor de meest enthousiaste Kerbalnauten is het gewoon erg tof dat er zoveel diepgang en mogelijkheden aan de onderdelendoos zijn toegevoegd. Zeker voor de vriendelijke prijs is het ook zeker geen miskoop om zo je Kerbal-ruimtebasissen leuker en zinvoller te maken. Maar het voelt ook niet als een verplichte aanschaf, zoals vorige uitbreiding Making History dat wel was. Misschien is Breaking Ground een teken dat KSP eigenlijk nu wel af is, en misschien is het daarom tijd voor een echt vervolg.

Kerbal Space Program: Breaking Ground is nu verkrijgbaar op PC via Steam voor €14,99. Basisgame noodzakelijk.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

De tweede uitbreiding van Kerbal Space Program verandert niets wezenlijks aan het spel. Dit is een update voor de meest hardcore Kerbal-engineers die graag robots en andere bewegende constructies bouwen. De nieuwe onderdelen zijn absoluut leuk en vervullen een duidelijke rol. Jammer dat een echt grote nieuwe feature ontbreekt en dat de game opeens minder stabiel is dan voorheen.

Plus- en minpunten
  • Nieuw speelgoed, robotics, planetaire basis bouwen is nu leuker
  • Eigenlijk niets wezenlijk nieuws, buggy

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel Rivals is 'goud gegaan'
Nieuws

Marvel Rivals is 'goud gegaan'

De game is vanaf 6 december speelbaar op PS5, Xbox Series en pc

De ontwikkelaars van Marvel Rivals hebben aangegeven dat de game 'goud is gegaan'.

De term 'goud gaan' houdt in dat er een nagenoeg afgewerkte versie van de game klaarligt om gedrukt te worden. Tegenwoordig is het echter geen garantie dat het werk van ontwikkelaars er helemaal op zit; vaak wordt er nog gewerkt aan diverse patches. Daarbij is Marvel Rivals een liveservicegame, dus blijft men er nog voor geruime tijd aan werken. Het is echter wel een goed teken dat de geplande releasedatum van 6 december gehaald kan worden.

De free-to-play PvP-shooter Marvel Rivals werd eerder dit jaar onthuld. Hierin nemen twee teams van zes spelers het tegen elkaar op. "Roep je favoriete Marvel-personages bij elkaar en strijd in 6v6-gevechten, met gloednieuwe Team-Up Skills in verwoestbare locaties uit het hele Marvel-universum", aldus de officiële beschrijving.

Met die Team-Up-vaardigheden kunnen helden samen moves uitvoeren. Zo kan Rocket Raccoon bijvoorbeeld op de rug van Groot rondrijden. Spelers kunnen uit een grote selectie helden en schurken kiezen uit bekende groepen als de Avengers, Guardians of the Galaxy, X-Men en nog veel meer.

Onlangs werd er meer bekendgemaakt over hoe seizoenen werken in Marvel Rivals. Op 6 december begint meteen 'seizoen 0', genaamd 'Doom's Rise'. Dit seizoen duurt maar een maand en bevat meteen 33 verschillende speelbare personages. Er zullen acht maps beschikbaar zijn voor quick matches en competitieve modi, alsmede een 'conquest'-map en een oefenterrein.

Het seizoen richt zich op Doom die de Timestream Entanglement creëert, waardoor er vier nieuwe Chronoverses worden gecreëerd: Techno-Dystopia 2099, Mosaic Timeline: Unstable Space-Time, Present: Evil Strikes en Collapsing Timeline: Even the Gods Die.

Het eerste seizoen start vervolgens begin januari. Vanaf seizoen één bevat elk seizoen nieuwe content in de vorm van speelbare personages, maps, nieuwe team-up moves en soms ook nieuwe modi. Elk seizoen duurt ongeveer drie maanden.

Marvel Rivals verschijnt voor pc (Steam, Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Lies of P-studio werkt aan scifi-survivalhorrorgame
Nieuws

Lies of P-studio werkt aan scifi-survivalhorrorgame

In het eerste kwartaal van 2025 komt nieuwe dlc voor Lies of P uit

Round8 Studio, een van de ontwikkelaars van Lies of P, werkt aan een nieuwe sciencefiction-survivalhorrorgame.

Dat is deze week bekendgemaakt (via ResetEra). Het goed ontvangen Lies of P werd ontwikkeld door Neowiz en Round8 Studios en laatstgenoemde ontwikkelaar werkt dus aan een survivalhorrorgame die zich afspeelt in een sciencefictionsetting. De game draait op Unreal Engine 5 en komt uit op consoles en pc, maar meer details zijn er nog niet.

Daarnaast heeft men laten weten dat er gedurende het eerste kwartaal van 2025 nieuwe downloadbare content voor Lies of P uitkomt, al zijn ook daar nog niet meer details over gegeven. Daarnaast hebben de ontwikkelaars al meermaals aangegeven een vervolg op Lies of P te willen maken.

Lies of P verscheen vorig jaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Ook staat het spel op Game Pass. De game is gebaseerd op het klassieke Italiaanse verhaal Pinocchio, tegenwoordig vooral bekend van de Disney-film Pinokkio. Spelers besturen Pinocchio, die naar Mr. Gepetto zoekt, de enige persoon die de in verval geraakte stad Krat kan redden. P heeft een mechanische arm die als gereedschap of wapen kan dienen. Zo kan hij vijanden ermee naar zich toe trekken, of er een vlammenwerper op monteren.

Marcel Vroegrijk gaf in de Gamer.nl-recensie een 8 aan de game: "Lies of P is meer dan alleen een Bloodborne-kloon, al zouden we liegen als we zouden zeggen dat het slechts ter inspiratie dient. Imitatie is de meest oprechte vorm van vleierij, zeggen ze wel eens. Vrij letterlijk vertalen is precies wat hier is gebeurd, maar gelukkig hebben de ontwikkelaars er ook een eigen smoel aan gegeven. Lies of P vertelt een boeiend verhaal, scoort bovengemiddeld op de aspecten die een soulslike goed maken en voegt zelfs wat innovatieve spelmechanieken toe. Kijk verder dan je neus lang is, knijp een beetje met je ogen en je krijgt dit jaar toch nog Bloodborne Remastered. En nog voor de pc en Xbox ook!"

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!