Katana Zero is stijlvol en een beetje hol
Reviews

Katana Zero is stijlvol en een beetje hol

Een mysterieuze samoerai bezoekt elke dag zijn psycholoog, heeft een weinig verhelderend gesprek en krijgt daarna een mysterieus goedje ingespoten. Voor die dagelijkse dosis drugs moet wel iets gedaan worden. Tijdens ieder bezoek krijgt de samoerai ook een dossier mee waarin de details staan voor zijn volgende missie. Een missie waarbij het bloed rijkelijk vloeit.

Katana Zero is een actiegame in de stijl van Hotline Miami met als belangrijkste verschil dat dit spel een sidescroller is. Het geweld is eigenlijk net zo snel en extreem. De meeste vijanden bloeden na een enkele zwaardslag dood. Hetzelfde gaat op voor de naamloze samoerai. Eén keer geraakt worden en je mag het level opnieuw proberen.

©GMRimport

Sterven verplicht

Doodgaan is een verplicht onderdeel van het spel. Als een kip zonder kop op iedere bewaker afrennen is namelijk vragen om afgeslacht te worden. Alleen door constant in beweging te blijven en handig gebruik te maken van de omgeving is het mogelijk om in je eentje binnen een minuut twintig man om te leggen. Daar horen nu eenmaal een paar mislukte pogingen bij waarbij je genadeloos wordt afgeknald.

Constant een sectie van een level opnieuw beginnen is niet alleen een onderdeel van de gameplay, maar ook geïntegreerd in het verhaal. De naald waarmee de samoerai dagelijks wordt geprikt geeft hem de mogelijkheid om in de toekomst te kijken en daarmee zijn eigen dood te ontwijken. Iedere keer dat hij sneuvelt, wordt de videoband in zijn hoofd daarom teruggespoeld naar het begin van het level om het nog een keer te proberen.

De gameplay is misschien wel beperkt, maar wel bijzonder strak en flitsend

-

Bad trip

Nog een handige bijwerking van deze mysterieuze drugs is het feit dat de tijd naar wens een beetje vertraagd kan worden. Hierdoor wordt het makkelijk om voor dodelijk aanvallen weg te rollen of om kogels te weerkaatsen. Slow-motion is maar beperkt te gebruiken en dient dus vooral als hulpmiddel wanneer de actie te hectisch wordt. Helemaal in het begin is dat nog best handig, maar naarmate het spel vordert heb je het vertragen van de tijd steeds minder nodig. Het ritme van een salvo kogels of een aanstormende bewaker met een zwaard wordt namelijk steeds makkelijker te herkennen.

Een minder prettige bijwerking van deze tijdverdraaiende drugs zijn de hallucinaties. Regelmatig springen verschillende scenes in Katana Zero door elkaar heen. Niets is wat het lijkt wanneer je weer een twijfelachtige sprong door de tijd maakt en er gaten vallen in de herinneringen van de samoerai. Regelmatig worden deze momenten ook onderdeel van de gameplay.

©GMRimport

Katana Less Than Zero

Het mysterie rondom de oorsprong van de stille samoerai wordt met een heleboel onverwachte wendingen voorzichtig uit de doeken gedaan. Totdat het spel plotseling afgelopen is. Zeggen dat Katana Zero een abrupt einde heeft zou een understatement zijn. Het spel is klaar voordat de belangrijkste verhaallijnen opgelost worden.

Dat is jammer, want het verhaal is een van de sterkste elementen van de game. Wat de gameplay betreft komt Katana Zero eigenlijk ieder level op hetzelfde neer, met minimale wijzingen. De hoeveelheid verschillende soorten vijanden is maar beperkt en nieuwe vaardigheden leren is niet mogelijk. Met ongeveer vijf uur is Katana Zero al geen lang spel, maar zelfs in die tijd lukt het de game niet om nieuwe ideeën te blijven voorschotelen.

Toch is het lastig om Katana Zero, ondanks deze duidelijke tekortkomingen, af te schrijven. De gameplay is misschien wel beperkt, maar wel bijzonder strak en flitsend. Wat stijl betreft doet het spel ook veel goed. De soundtrack is uitstekend, het pixelwerk van hoog niveau en de dialogen zijn scherp geschreven. Omdat je zelf kan kiezen hoe je reageert, zijn er ook subtiele variaties in de gesprekken te ontdekken. Het spel weet – zonder te veel te verklappen - ook de hallucinaties slim te verwerken in de dialogen. Het is juist daarom zo jammer dat er ondanks al dit goeds geen nette conclusie aan verbonden is.

Katana Zero is voor 14,99 euro verkrijgbaar op de Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews:

Goed
Conclusie

In Katana Zero is de vrij oppervlakkige en flitsende gameplay ondergeschikt en de gelikte presentatie. De verhaallijn en de (beperkte) interactie die je hiermee als speler hebt is de voornaamste reden om deze bloederige sidescroller te spelen. Het is daarom extra jammer dat het spel zo plotseling afloopt en er nog zoveel vragen overblijven. Een vervolg moet naast het verhaal voortzetten ook de gameplay een nieuwe draai geven.

Plus- en minpunten
  • Flitsende presentatie, interessant verhaal
  • Eindigt wel heel erg abrupt, beperkte gameplay

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stemacteur bevestigt aanwezigheid van Peter Parker in Spider-Man 3
Nieuws

Stemacteur bevestigt aanwezigheid van Peter Parker in Spider-Man 3

'Hij zal niet vanaf de zijlijn toekijken, dat beloof ik'

Yuri Lowenthal, de acteur die de rol van hoofdpersonage Peter Parker speelt in Insomniacs Spider-Man-games, heeft bevestigd dat het personage een belangrijke rol krijgt in het nog onaangekondigde derde deel.

Tijdens een wervingsactie voor mensen die getroffen zijn door de branden in Los Angeles werd Lowenthal gevraagd (via The Direct) naar Peter Parkers rol in de derde Spider-Man-game.

"Er zijn zeer weinig dingen die ik over deze game kan zeggen," aldus de acteur, "maar je hebt gevraagd naar het enige waar ik wel antwoord op kan geven. Nee, Peter is niet verdwenen. Hij speelt een rol in de volgende game en hij zal niet vanaf de zijlijn toekijken, dat beloof ik."

Insomniac Games heeft Spider-Man 3 nog niet officieel aangekondigd. Alleen bekend is dat de studio aan Marvel's Wolverine werkt. Door een hack eind 2023 kwamen er echter details naar buiten over Insomniacs toekomstplannen. Daaruit bleek dat Spider-Man 3 in ontwikkeling is en gepland staat voor een release in het najaar van 2028.

Er gaan theorieën dat de derde Spider-Man-game drie hoofdpersonages krijgt. Sommige fans denken dat spelers zullen kunnen wisselen tussen Peter Parker, Miles Morales en Cindy Moon, oftewel Silk. Officieel is nog niets bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Verdansk keert in maart terug naar Call of Duty: Warzone
Nieuws

Gerucht: Verdansk keert in maart terug naar Call of Duty: Warzone

Met de start van het derde seizoen

Volgens een prominente Call of Duty-insider keert de populaire map Verdansk in maart terug naar Call of Duty: Warzone, en zal de map nagenoeg hetzelfde zijn als de oorspronkelijke map uit 2020.

Vorig jaar bevestigde Activision al dat Verdansk ergens dit voorjaar wordt toegevoegd aan de game, maar een precieze datum en verdere details werden niet gegeven.

Insider TheGhostofHope plaatste op social media onlangs echter nieuwe details over de terugkeer van Verdansk (via Insider Gaming). Zo claimt hij dat Verdansk aan het begin van het derde seizoen van Warzone en Black Ops 6 terugkeert. Begin dit jaar claimde de insider ook al dat dit in het derde seizoen zou gebeuren, maar dankzij een in-game timer is inmiddels duidelijk dat het derde seizoen op 20 maart begint, en niet pas in april.

Hij meldt daarnaast dat de map nagenoeg hetzelfde als zijn als de oorspronkelijke versie van de map uit maart 2020. Daarbij zal Stadium toegankelijk zijn, maar zal het dak wel gesloten zijn. Train Station zal niet toegankelijk zijn. Ook zou er geen fasttravelsysteem via de metro beschikbaar zijn. De map zou kortom de oorspronkelijke Warzone-ervaring willen nabootsen, iets waar veel fans al geruime tijd om vragen.

Verdansk is de eerste map die met Warzone geleverd werd. In 2021 verdween de map uit de game en maakte het plaats voor andere locaties. De terugkeer van Verdansk lijkt geen toeval: ook andere battle royale-games, zoals Fortnite en Apex Legends, keren terug naar de klassieke maps en modi van de begindagen van de games.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!