Katana Zero is stijlvol en een beetje hol
Reviews

Katana Zero is stijlvol en een beetje hol

Een mysterieuze samoerai bezoekt elke dag zijn psycholoog, heeft een weinig verhelderend gesprek en krijgt daarna een mysterieus goedje ingespoten. Voor die dagelijkse dosis drugs moet wel iets gedaan worden. Tijdens ieder bezoek krijgt de samoerai ook een dossier mee waarin de details staan voor zijn volgende missie. Een missie waarbij het bloed rijkelijk vloeit.

Katana Zero is een actiegame in de stijl van Hotline Miami met als belangrijkste verschil dat dit spel een sidescroller is. Het geweld is eigenlijk net zo snel en extreem. De meeste vijanden bloeden na een enkele zwaardslag dood. Hetzelfde gaat op voor de naamloze samoerai. Eén keer geraakt worden en je mag het level opnieuw proberen.

©GMRimport

Sterven verplicht

Doodgaan is een verplicht onderdeel van het spel. Als een kip zonder kop op iedere bewaker afrennen is namelijk vragen om afgeslacht te worden. Alleen door constant in beweging te blijven en handig gebruik te maken van de omgeving is het mogelijk om in je eentje binnen een minuut twintig man om te leggen. Daar horen nu eenmaal een paar mislukte pogingen bij waarbij je genadeloos wordt afgeknald.

Constant een sectie van een level opnieuw beginnen is niet alleen een onderdeel van de gameplay, maar ook geïntegreerd in het verhaal. De naald waarmee de samoerai dagelijks wordt geprikt geeft hem de mogelijkheid om in de toekomst te kijken en daarmee zijn eigen dood te ontwijken. Iedere keer dat hij sneuvelt, wordt de videoband in zijn hoofd daarom teruggespoeld naar het begin van het level om het nog een keer te proberen.

De gameplay is misschien wel beperkt, maar wel bijzonder strak en flitsend

-

Bad trip

Nog een handige bijwerking van deze mysterieuze drugs is het feit dat de tijd naar wens een beetje vertraagd kan worden. Hierdoor wordt het makkelijk om voor dodelijk aanvallen weg te rollen of om kogels te weerkaatsen. Slow-motion is maar beperkt te gebruiken en dient dus vooral als hulpmiddel wanneer de actie te hectisch wordt. Helemaal in het begin is dat nog best handig, maar naarmate het spel vordert heb je het vertragen van de tijd steeds minder nodig. Het ritme van een salvo kogels of een aanstormende bewaker met een zwaard wordt namelijk steeds makkelijker te herkennen.

Een minder prettige bijwerking van deze tijdverdraaiende drugs zijn de hallucinaties. Regelmatig springen verschillende scenes in Katana Zero door elkaar heen. Niets is wat het lijkt wanneer je weer een twijfelachtige sprong door de tijd maakt en er gaten vallen in de herinneringen van de samoerai. Regelmatig worden deze momenten ook onderdeel van de gameplay.

©GMRimport

Katana Less Than Zero

Het mysterie rondom de oorsprong van de stille samoerai wordt met een heleboel onverwachte wendingen voorzichtig uit de doeken gedaan. Totdat het spel plotseling afgelopen is. Zeggen dat Katana Zero een abrupt einde heeft zou een understatement zijn. Het spel is klaar voordat de belangrijkste verhaallijnen opgelost worden.

Dat is jammer, want het verhaal is een van de sterkste elementen van de game. Wat de gameplay betreft komt Katana Zero eigenlijk ieder level op hetzelfde neer, met minimale wijzingen. De hoeveelheid verschillende soorten vijanden is maar beperkt en nieuwe vaardigheden leren is niet mogelijk. Met ongeveer vijf uur is Katana Zero al geen lang spel, maar zelfs in die tijd lukt het de game niet om nieuwe ideeën te blijven voorschotelen.

Toch is het lastig om Katana Zero, ondanks deze duidelijke tekortkomingen, af te schrijven. De gameplay is misschien wel beperkt, maar wel bijzonder strak en flitsend. Wat stijl betreft doet het spel ook veel goed. De soundtrack is uitstekend, het pixelwerk van hoog niveau en de dialogen zijn scherp geschreven. Omdat je zelf kan kiezen hoe je reageert, zijn er ook subtiele variaties in de gesprekken te ontdekken. Het spel weet – zonder te veel te verklappen - ook de hallucinaties slim te verwerken in de dialogen. Het is juist daarom zo jammer dat er ondanks al dit goeds geen nette conclusie aan verbonden is.

Katana Zero is voor 14,99 euro verkrijgbaar op de Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews:

Goed
Conclusie

In Katana Zero is de vrij oppervlakkige en flitsende gameplay ondergeschikt en de gelikte presentatie. De verhaallijn en de (beperkte) interactie die je hiermee als speler hebt is de voornaamste reden om deze bloederige sidescroller te spelen. Het is daarom extra jammer dat het spel zo plotseling afloopt en er nog zoveel vragen overblijven. Een vervolg moet naast het verhaal voortzetten ook de gameplay een nieuwe draai geven.

Plus- en minpunten
  • Flitsende presentatie, interessant verhaal
  • Eindigt wel heel erg abrupt, beperkte gameplay

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Assassin's Creed Shadows-trailers draaien om verhaal en uitbreiding
Nieuws

Nieuwe Assassin's Creed Shadows-trailers draaien om verhaal en uitbreiding

De game verschijnt op 20 maart voor PS5, Xbox Series en pc

Ubisoft heeft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows uitgebracht - eentje rondom het verhaal van de game, en de ander over de eerste uitbreiding op het spel.

De uitbreiding heet Claws of Awaji en komt beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven. Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld voro Naeo, alsmede nieuwe skills en gear. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe content aan het spel toevoegen.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows al uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlatinumGames ontwikkelt Ninja Gaiden 4, Ninja Gaiden 2 Black nu uit
Nieuws

PlatinumGames ontwikkelt Ninja Gaiden 4, Ninja Gaiden 2 Black nu uit

Het vierde hoofddeel verschijnt aankomend najaar op Xbox, PS5 en pc

Team Ninja en PlatinumGames hebben gisteren tijdens de Xbox Developer Direct Ninja Gaiden 4 aangekondigd. Daarnaast werd ook Ninja Gaiden 2 Black onthuld en staat de game meteen op Xbox Game Pass.

Ninja Gaiden 4 is het eerste nieuwe hoofddeel in de reeks sinds 2012, toen Ninja Gaiden 3 uitkwam. Het vervolg wordt ontwikkeld door Team Ninja en PlatinumGames en draait om een nieuw hoofdpersonage, Yakumo, al zal ook Ryu Hayabusa terugkeren en een belangrijke rol spelen.

PlatinumGames laat weten dat ze de actievolle kern van de Ninja Gaiden-reeks combineren met hun eigen snelle, dynamische actie. Spelers verkennen een unieke versie van Tokio, waar de Dark Dragon is teruggekeerd en er voor heeft gezorgd dat er chaos in de stad is uitgebroken. Ninja Gaiden 4 verschijnt aankomend najaar op Xbox Series-consoles, pc, PlayStation 5 en Xbox Game Pass. Meer info is op Xbox Wire te vinden.

Als verrassing werd ook Ninja Gaiden 2 Black aangekondigd, de definitieve versie van de klassieke actiegame die meteen beschikbaar is op Xbox Series-consoles en Game Pass. De game draait op Unreal Engine 5.

Overigens werd eind vorig jaar al Ninja Gaiden Ragebound aangekondigd, een sidescroller die door Blasphemous-studio The Game Kitchen in samenwerking met Koei Tecmo en Team Ninja wordt gemaakt. Die game verschijnt in de loop van deze zomer voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc (Steam).

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!