Jump Force laat je uit je vel springen
Gamer.nl
Reviews

Jump Force laat je uit je vel springen

Het idee van een vechtspel met een flinke hoeveelheid mangapersonages is iets dat de meeste fans als muziek in de oren klinkt. Met 42 personages en nog negen extra op komst stelt Jump Force op dat gebied in ieder geval alles behalve teleur. Maar wie dacht dat het vijftigjarig jubileum van mangatijdschrift Shonen Jump een ware knalfuif zou worden, komt helaas bedrogen uit.

Jump Force kent te veel technische mankementen en is als vechtspel te simplistisch om als een solide viering van het legendarische tijdschrift te worden ervaren. Die technische mankementen openbaren zich al meteen na de openingsscène van de game en zorgen er voor dat je constant uit de spelervaring wordt getrokken.

©GMRimport

Verkeerde plaats, verkeerde tijd

Jump Force neemt je mee naar New York City, dat aangevallen wordt door zogenaamde venoms die onder bevel staan van niemand minder dan Frieza. Ook verschillende helden uit het Jump-universum hebben op mysterieuze wijze hun weg gevonden naar de aarde en nemen het op tegen de superschurk. Als gevolg van dit gevecht komt er een onschuldige omstander om het leven, die met behulp van een geavanceerd apparaat weer tot leven wordt gebracht door Trunks en z’n hulpje Navigator. Deze onschuldige omstander blijkt de protagonist te zijn die aan het begin staat van een groots avontuur met een aantal van de grootste helden uit de Jump-geschiedenis.

Na het eerste gevecht reis je af naar Umbra Base, het hoofdkwartier van de Jump-helden en tegelijkertijd de hub waar je andere spelers tegenkomt, je personage kunt aanpassen en missies aanneemt van Director Glover. Hier wordt pijnlijk duidelijk hoe weinig oog voor detail het team achter Jump Force had gedurende de ontwikkeling van het spel.

Als we toch een kanttekening moeten zetten bij het vechtsysteem, is het dat de eenvoud ervan er voor zorgt dat verveling snel toeslaat

-

Umbra Base

Om het verhaal te kunnen volgen ben je genoodzaakt om Umbra Base af te struinen op zoek naar de volgende missie. Een simpele waypoint om deze missies te vinden had een hoop tijd kunnen besparen en ergernis kunnen voorkomen. Ook de missiestructuur levert vooral in het begin de nodige vraagtekens op. Verhaalmissies, tutorials en specifieke taken op Umbra Base zijn op zo’n manier met elkaar verwoven dat ze elkaar op kromme wijze opvolgen. Dit maakt dat het toch al oninteressante verhaal vrij onlogisch aanvoelt. Los daarvan was Umbra Base waarschijnlijk beter tot z’n recht gekomen als in-game menu, in plaats van een online hub.

Dat het verhaal nooit echt interessant wordt, heeft niet alleen te maken met de structuur van het spel, maar ook met de matige tussenfilmpjes, een overdaad aan lange laadtijden en de slechte animaties. De filmpjes zijn voornamelijk in de beginuren voorzien van gesproken tekst, maar naarmate de game vordert wordt het stemacteerwerk teruggeschroefd. Dat zorgt er voor dat diverse grote gebeurtenissen in het verhaal aan impact moeten inleveren. Daarbij zijn de animaties behoorlijk ondermaats, waardoor we soms even het gevoel hebben weer in het PS2-tijdperk te zijn beland.

©GMRimport

Combofestijn

Afgezien van de technische mankementen is er toch nog een lichtpunt: het vechtsysteem. Gevechten in Jump Force zijn enerverend, snel en bieden voldoende ruimte om te experimenteren met verschillende aanvallen. In essentie voelt het vechtsysteem aan als dat van DragonBall FighterZ, maar dan in een driedimensionaal jasje. Ook in Jump Force is het bijvoorbeeld mogelijk om door een knop herhaaldelijk in te drukken een automatische combo uit te voeren, of combo’s juist aan elkaar te rijgen. Een automatische combo, gevolgd door een assist en speciale aanval, levert doorgaans het meeste voordeel op tijdens gevechten.

De toegankelijkheid van het vechtsysteem maakt dat Jump Force zich prima leent voor een avondje competitieve multiplayer met wat vrienden op de bank. Als we toch een kanttekening moeten zetten bij het vechtsysteem, is het dat de eenvoud ervan er voor zorgt dat verveling snel toeslaat.

Jump Force had zoveel meer kunnen omvatten als ontwikkelaar Spike Chunsoft meer tijd had gekregen om de puntjes op de i te zetten. Helaas is Jump Force een afgeraffelde game die louter de meest fanatieke fans van enig plezier voorziet. En eigenlijk doen zelfs die spelers zichzelf te kort met het spel, aangezien er betere fighters met mangapersonages in de hoofdrol verkrijgbaar zijn.

©GMRimport

Jump Force is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'
Gamer.nl
Nieuws

Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'

De aflevering duurt ongeveer een uur

HBO heeft iets meer informatie gedeeld over de aankomende tweede aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen die in de nacht van aanstaande zondag of maandag online komt.

De aflevering heet 'Through the Valley' en beslaat ongeveer een uur. De officiële beschrijving luidt als volgt: "Een storm vormt zich in de bergen terwijl de inwoners van Jackson Hole zich voorbereiden op het ergste gedurende steeds meer waarnemingen van geïnfecteerden. Ondertussen weegt Abby haar opties af."

'Through the Valley' werd geregisseerd door Mark Mylod, die eerder al hoge ogen gooiden met afleveringen zoals 'Conor's Wedding' in Succession. De verwachtingen voor de tweede episode zijn dan ook hooggespannen bij fans. De naam van de aflevering is overigens een referentie naar het nummer dat Ellie speelt in de eerste trailer van The Last of Us: Part 2.

Het tweede seizoen van The Last of Us is afgelopen maandagochtend van start gegaan. Het tweede seizoen verfilmt een gedeelte van de game The Last of Us: Part 2, en beslaat zeven afleveringen, waarvan de tweede dus gedurende dit paasweekend volgt. De komst van een derde seizoen werd eerder al bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland

Ook werkt de ontwikkelaar aan een game 'op grotere schaal' voor release in 2029

11 Bit Studios heeft een nieuwe Frostpunk-game in ontwikkeling, die op zijn vroegst in 2027 moet verschijnen.

Dat blijkt uit de bekendmaking van de meest recente resultaten van het bedrijf. Er zijn al twee games in de Frostpunk-reeks uitgekomen - het tweede deel verscheen afgelopen jaar. In de spellen moeten spelers een stad in een nieuwe ijstijd zien te managen.

Details over de nieuwe Frostpunk-game zijn er op moment van schrijven nog niet, behalve dat specifiek wordt gemeld dat de game zich afspeelt in het "Frostpunk-universum". Mogelijk gaat het dus niet specifiek om Frostpunk 3.

11 Bit Studios liet daarnaast weten dat men ook werkt aan een "game op grotere schaal" die gepland staat voor 2029. Daarnaast zijn er ideeën voor meer games, waarvan de ontwikkeling in de nabije toekomst moet beginnen.

Ondertussen werkt 11 Bit Studios nog aan updates voor Frostpunk 2 en moet ook de consoleversie van het spel nog uitkomen. Die staat voor zover bekend gepland voor een release ergens aankomende zomer.

Harry Hol beloonde de pc-versie van de game vorig jaar met een 8 in de Gamer.nl-review: "Frostpunk 2 is een enorm sfeervolle en diepe strategiegame. Keuzes zijn betekenisvol en door de constante tijdsdruk voelt het echt alsof alles elk moment vreselijk fout kan gaan. Soms is het spel daardoor wat zwaar op de hand. Het had misschien wat humor kunnen gebruiken als contrast voor alle ijzige ellende. Het risico van te veel gesimuleerde leed, is dat de zwaarste beslissingen je daardoor soms koud laten op een persoonlijk niveau. Want het doel blijkt bijna altijd de middelen te heiligen. Dit maakt van Frostpunk 2 een van die unieke spellen waarin je nooit echt de ‘good guy’ kan zijn, maar alleen ‘minder slecht’. En dat levert een waardevolle en goed gemaakte ervaring op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!