Jump Force laat je uit je vel springen
Reviews

Jump Force laat je uit je vel springen

Het idee van een vechtspel met een flinke hoeveelheid mangapersonages is iets dat de meeste fans als muziek in de oren klinkt. Met 42 personages en nog negen extra op komst stelt Jump Force op dat gebied in ieder geval alles behalve teleur. Maar wie dacht dat het vijftigjarig jubileum van mangatijdschrift Shonen Jump een ware knalfuif zou worden, komt helaas bedrogen uit.

Jump Force kent te veel technische mankementen en is als vechtspel te simplistisch om als een solide viering van het legendarische tijdschrift te worden ervaren. Die technische mankementen openbaren zich al meteen na de openingsscène van de game en zorgen er voor dat je constant uit de spelervaring wordt getrokken.

©GMRimport

Verkeerde plaats, verkeerde tijd

Jump Force neemt je mee naar New York City, dat aangevallen wordt door zogenaamde venoms die onder bevel staan van niemand minder dan Frieza. Ook verschillende helden uit het Jump-universum hebben op mysterieuze wijze hun weg gevonden naar de aarde en nemen het op tegen de superschurk. Als gevolg van dit gevecht komt er een onschuldige omstander om het leven, die met behulp van een geavanceerd apparaat weer tot leven wordt gebracht door Trunks en z’n hulpje Navigator. Deze onschuldige omstander blijkt de protagonist te zijn die aan het begin staat van een groots avontuur met een aantal van de grootste helden uit de Jump-geschiedenis.

Na het eerste gevecht reis je af naar Umbra Base, het hoofdkwartier van de Jump-helden en tegelijkertijd de hub waar je andere spelers tegenkomt, je personage kunt aanpassen en missies aanneemt van Director Glover. Hier wordt pijnlijk duidelijk hoe weinig oog voor detail het team achter Jump Force had gedurende de ontwikkeling van het spel.

Als we toch een kanttekening moeten zetten bij het vechtsysteem, is het dat de eenvoud ervan er voor zorgt dat verveling snel toeslaat

-

Umbra Base

Om het verhaal te kunnen volgen ben je genoodzaakt om Umbra Base af te struinen op zoek naar de volgende missie. Een simpele waypoint om deze missies te vinden had een hoop tijd kunnen besparen en ergernis kunnen voorkomen. Ook de missiestructuur levert vooral in het begin de nodige vraagtekens op. Verhaalmissies, tutorials en specifieke taken op Umbra Base zijn op zo’n manier met elkaar verwoven dat ze elkaar op kromme wijze opvolgen. Dit maakt dat het toch al oninteressante verhaal vrij onlogisch aanvoelt. Los daarvan was Umbra Base waarschijnlijk beter tot z’n recht gekomen als in-game menu, in plaats van een online hub.

Dat het verhaal nooit echt interessant wordt, heeft niet alleen te maken met de structuur van het spel, maar ook met de matige tussenfilmpjes, een overdaad aan lange laadtijden en de slechte animaties. De filmpjes zijn voornamelijk in de beginuren voorzien van gesproken tekst, maar naarmate de game vordert wordt het stemacteerwerk teruggeschroefd. Dat zorgt er voor dat diverse grote gebeurtenissen in het verhaal aan impact moeten inleveren. Daarbij zijn de animaties behoorlijk ondermaats, waardoor we soms even het gevoel hebben weer in het PS2-tijdperk te zijn beland.

©GMRimport

Combofestijn

Afgezien van de technische mankementen is er toch nog een lichtpunt: het vechtsysteem. Gevechten in Jump Force zijn enerverend, snel en bieden voldoende ruimte om te experimenteren met verschillende aanvallen. In essentie voelt het vechtsysteem aan als dat van DragonBall FighterZ, maar dan in een driedimensionaal jasje. Ook in Jump Force is het bijvoorbeeld mogelijk om door een knop herhaaldelijk in te drukken een automatische combo uit te voeren, of combo’s juist aan elkaar te rijgen. Een automatische combo, gevolgd door een assist en speciale aanval, levert doorgaans het meeste voordeel op tijdens gevechten.

De toegankelijkheid van het vechtsysteem maakt dat Jump Force zich prima leent voor een avondje competitieve multiplayer met wat vrienden op de bank. Als we toch een kanttekening moeten zetten bij het vechtsysteem, is het dat de eenvoud ervan er voor zorgt dat verveling snel toeslaat.

Jump Force had zoveel meer kunnen omvatten als ontwikkelaar Spike Chunsoft meer tijd had gekregen om de puntjes op de i te zetten. Helaas is Jump Force een afgeraffelde game die louter de meest fanatieke fans van enig plezier voorziet. En eigenlijk doen zelfs die spelers zichzelf te kort met het spel, aangezien er betere fighters met mangapersonages in de hoofdrol verkrijgbaar zijn.

©GMRimport

Jump Force is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft brengt Assassin's Creed en Far Cry onder in nieuwe dochteronderneming
Nieuws

Ubisoft brengt Assassin's Creed en Far Cry onder in nieuwe dochteronderneming

Ook Rainbow Six komen onder de nieuwe onderneming te vallen

Ubisoft en Tencent hebben een nieuwe dochteronderneming opgericht waar de franchises Assassin's Creed, Far Cry en Rainbow Six in ondergebracht zullen worden.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. De dochteronderneming is ongeveer 4 miljard euro waard, en Tencent heeft zo'n 1,16 miljard euro geïnvesteerd om een belang van ongeveer 25 procent in de onderneming te krijgen. Volgens Ubisoft worden de drie hierboven genoemde franchises in de nieuwe onderneming "gesteund door grotere investeringen en creatieve mogelijkheden". De dochteronderneming zal ook de oude en eventuele nieuwe delen in de reeksen toe-eigenen.

Er gingen al geruchten dat, in verband met de waardedaling van Ubisoft-aandelen na een zware periode voor de uitgever, er samen met Tencent een dochteronderneming opgericht zou worden waar enkele van de belangrijkste Ubisoft-franchises in ondergebracht zouden worden. Die geruchten blijken nu dus te kloppen.

Volgens Ubisoft zullen ontwikkelteams uit Montreal, Quebec, Sherbrooke, Barcelona, Saguenay en Sofia die aan de Rainbow Six-, Assassin's Creed- en Far Cry-franchises werken ook onderdeel uit gaan maken van deze dochteronderneming. Ubisoft-CEO Yves Guillemot spreekt van "een nieuw hoofdstuk" voor Ubisoft. "Dit is een fundamentele stap in het veranderen van Ubisofts operationeel model, waardoor we weerbaar en ambitieus kunnen zijn."

Naast de nieuwe dochteronderneming zal Ubisoft zelf zich richten op "het koesteren van de ontwikkeling van iconische franchises zoals Tom Clancy's Ghost Recon en The Division, de groei van sterk presterende titels accelereren, en verstorende technologieën gebruiken bij een selectie aan nieuwe IP's".

Hoewel niet zo gecommuniceerd, lijkt bovenstaande koerswijziging deels doorgevoerd te worden om risico's te beperken en indien nodig de Assassin's Creed-, Far Cry- en Rainbow Six-franchises los te trekken van Ubisoft als laatstgenoemde bedrijf in nog grotere problemen komt. Insider Gaming schrijft dan ook dat meerdere Ubisoft-werknemers bezorgd zijn over hun toekomst bij het bedrijf na deze aankondiging, vooral mensen die niet aan de drie bovengenoemde franchises werken. Hoewel Ubisoft de zorgen van werknemers heeft geprobeerd te sussen in een interne e-mail, geven sommigen aan dat de situatie verwarrend en onzeker aanvoelt, en dat ze het gevoel hebben dat ze niet binnen de prioriteiten van het bedrijf vallen.

Het is de bedoeling dat de transitie in de nieuwe dochteronderneming voor het einde van het jaar wordt afgerond.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Nintendo Switch 2 kan vanaf 2 april gereserveerd worden
Nieuws

Gerucht: Nintendo Switch 2 kan vanaf 2 april gereserveerd worden

Best Buy Canada klapte mogelijk te vroeg uit de school

De reserveringen voor de Nintendo Switch komen mogelijk op woensdag 2 april - na de Direct rondom de nieuwe console - beschikbaar.

Best Buy Canada claimde dat in een artikel op zijn website die weer offline is gehaald (via Insider Gaming). Mogelijk werd het artikel dan ook te vroeg gepubliceerd. Hoewel dit natuurlijk om Canada gaat, gaan reserveringen voor nieuwe consoles meestal wereldwijd gelijktijdig live. Het zou dan ook mogelijk zijn dat dit voor allerlei winkelketens in diverse landen geldt.

De Nintendo Switch 2 werd begin dit jaar al onthuld, maar op 2 april wordt er een Direct-livestream uitgezonden waar meer informatie over de console en games wordt bekendgemaakt. Naar verwachting zullen daar ook de prijs van de console en games die op release beschikbaar komen worden aangekondigd, alsmede meer duidelijkheid over wanneer reserveringen beschikbaar komen.

Eerder deze week gingen er al geruchten dat de Switch 2 in juni uitkomt, en dat er op release een focus op games van Nintendo zelf ligt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!