JoJo's Bizarre Adventure All Star Battle - Fanservice de meest positieve zin
Reviews

JoJo's Bizarre Adventure All Star Battle - Fanservice de meest positieve zin

Wanneer is een spel echt af? Het is een vraag die ontwikkelaars zichzelf ongetwijfeld vaak stellen. Aan de ene kant is er altijd wel wat te schaven aan je product, zie je altijd wel iets dat je net iets beter kunt maken. Aan de andere kant wil je je release niet oneindig uit blijven stellen, al is het maar omdat daar geen geld voor is. Toch moet je altijd zorgen dat wat je uiteindelijk in de winkels legt van hoge kwaliteit is.

Terwijl er haast jaarlijks Dragon Ball Z- en Naruto-games verschijnen waarin je het verhaal van begin tot einde kunt doorspelen, heeft JoJo's Bizarre Adventure het ruim vijfentwintig jaar zonder moeten doen. Met de release van JoJo's Bizarre Adventure All Star Battle komt daar echter verandering in. De animeserie – overigens ook de eerste in vijfentwintig jaar – maakte van de serie een ware culthit in het Westen, waarna Bandai Namco een markt zag om de in Japan succesvolle vechtgame ook hier uit te geven.

©GMRimport

JoJo's Bizarre Adventure bestaat op het moment van schrijven uit acht saga's, waarvan elk deel draait om Jonathan Joestar of een van zijn (verre) bloedverwanten in verschillende tijdperken en op verschillende locaties. Van elk hoofdpersonage is de naam afkortbaar tot "JoJo", van de Italiaanse Giorno Giovanna in het jaar 2001 tot Johnny Joestar in een alternatieve tijdlijn van het Amerikaanse 1890. Het 'bizarre' in de titel van de serie gaat niet eens over deze benamingen, maar over al het bovennatuurlijke dat de revue passeert in de serie: van Azteekse maskers die vampieren verwekken tot Persona-achtige manifestaties van de psyches van personages.

Stijlvol verliezen

In de basis is JoJo's Bizarre Adventure All Star Battle een doorsnee 2D fighter, waarbij je via extravagante combo's (of willekeurig button-bashen) je jezelf een weg slaat naar de overwinning. Na jarenlange ervaring als ontwikkelaar van de Naruto Ultimate Ninja-serie, weet CyberConnect2 maar al te goed hoe ze een generieke fighter moeten aankleden om het onderdeel te maken van een serie die groot geworden is in manga (Japanese stripboeken). In All Star Battle beschikt elk personage over een Battle Style, die overeenkomt met de unieke vaardigheden van de personages in de manga en op een of andere manier de speelstijl beïnvloeden. Zo zorgt de Battle Style 'Hamon' (voor de anime-kijkers beter bekend als de 'Ripple') van de vele JoJo's ervoor dat ze snel hun Heart Heat Gauge kunnen opladen om daarmee speciale combo's uit te voeren. Dio Brando, Jonathan Joestars aartsrivaal, kan zijn vampierkrachten gebruiken om daarmee de levenskracht en Heart Heat Gauge van de vijand te absorberen.

Daarnaast is er in elke stage een gimmick te vinden, welke geactiveerd wordt op het moment dat een van de personages op de daarvoor aangegeven locatie belandt. Er wordt dan een mechaniek in werking gezet, zoals een strijdwagen die rondom de arena rijdt en niet-oplettende vechters onderschept. Als dat genoeg is om het personage uit te schakelen, wordt er op spectaculaire wijze een scene uit de manga 'nagespeeld' en verschijnt er met grote letters "Dramatic Finish!" in beeld.

©GMRimport

Alleen voor fans

Tussen de regels door zou het inmiddels duidelijk moeten zijn dat All Star Battle zich presenteert in de extravagante en hysterische stijl die bij JoJo's Bizarre Adventure hoort. De stijlvolle opening leidt naar een menu waarin van alles beweegt en schreeuwende personages uitleggen welke modus wat precies inhoudt. Keuzes bevestig je met "YES! YES! YES!" of "Like hell I will!". Trouwheid aan de manga van JoJo uit zich ook gedurende de gevechten. CyberConnect2 is er in geslaagd om de eigenzinnige stijl van tekenaar Hirohiko Araki tot leven te brengen in de derde dimensie. De personages bewegen, vechten en schreeuwen zoals fans het gewend zijn uit de manga en zelfs de anime, ook al werd de game parallel en zonder invloed van de anime ontwikkeld. Ook de omgeving zien er schitterend uit, waardoor je jezelf er meerdere malen op zult betrappen dat je dichterbij de tv gaat zitten om de vele details in de achtergrond nader te kunnen bekijken.

Echter, niet alles in All Star Battle is tot in de details uitgewerkt. Met name de Story Mode maakt zich daar schuldig aan. Deze modus volgt de verhaallijn van de manga en dient ter introductie voor nieuwkomers, maar schrijft met jammerlijk bondige teksten de spectaculaire gevechten aan elkaar. Aan de lopende band worden er nieuwe personages benoemd maar niet getoond, waardoor de speler in gedachte een beeld bij personages als Suzie Q en Erina Pendleton moet verzinnen. De oplettende fan zal weliswaar Speedwagon en Lisa Lisa herkennen als toeschouwers in de achtergrond tijdens gevechten, maar voor nieuwelingen blijven het wazige namen in de excentrieke wereld van JoJo.

But it was I, Dio!

Ondanks dat CyberConnect2 er dus niet in slaagt om geïnteresseerde leken warm te verwelkomen, is voor fans van JoJo's Bizarre Adventure de game echter de ultieme lofzang. Zo ontvang je voor elke overwinning in de Story Mode goudstukken, waarmee je zogenaamde Support Items kunt kopen om de gevechten wat te verlichten, en speel je nieuwe personages vrij om uiteindelijk over een aanbod van 32 vechters te beschikken. Gaandeweg speel je ook artwork vrij, waardoor je een bibliotheek van JoJo-materiaal opbouwt.

©GMRimport

In de online Campaign Mode speel je niet real-time tegen andere spelers, maar tegen personages die zij naar eigen wens aangepast hebben. Wederom een stuk eigenzinnigheid. Zeges in de Campaign Mode leveren Customize Medals op, waarmee jij je eigen personages kunt aanpassen om ze vervolgens online op andere spelers af te sturen. Fans zullen zich daarmee kosteloos vermaken in de Customize Mode, waarmee ze hun personages andere kreten, poses en kledij kunnen aanmeten. Ook hier valt de nieuweling opnieuw tussen wal en schip.

Ondanks de goede bedoelingen van CyberConnect2 om met JoJo's Bizarre Adventure All Star Battle nieuwe fans te werven, gaan ze uiteindelijk aan dit doel voorbij door de grenzeloze fanservice. Hoewel de game uitstekend speelbaar is voor de nieuwkomer zijn er talloze andere vechtgames die net zo leuk en kunstzinnig zijn. Aan de andere kant van het spectrum zitten de fans van JoJo's Bizarre Adventure, die de titel vanzelfsprekend al weken voor de release in de pre-order hadden staan. En als ze dat niet hadden, mogen ze zich schamen in een hoekje.


Dit artikel is geschreven door Guan van Zoggel, afgestudeerd Japanoloog. Hij heeft een half jaar in Japan gewoond en heeft een fascinatie voor alles uit het land van de rijzende zon.

Goed
Conclusie

JoJo’s Bizarre Adventure All Star Battle is een opvallende game. Niet door het generieke vechtsysteem, maar door de duidelijk merkbare passie van ontwikkelaar CyberConnect2 voor de manga waarop de game gebaseerd is. Een must-have voor de JoJo-fan, maar geïnteresseerde leken kunnen beter bij de manga of anime beginnen.

Plus- en minpunten
  • Prachtige graphics door goede keuze art direction, veel te verzamelen en naar wens aan te passen, alle saga’s komen aan bod
  • Dertien in een dozijn vechtsysteem, Story Mode biedt een schrale introductie tot JoJo

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!